Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Hei JEg har gått på lavkarbo med en del fett som rømme, fløte, meierismør. Ikke spist brød, pasta, ris, potet.... I snart to uker, ikke gått ned.. kansje 0,5 kg.. Og ja.. jeg er utålmodig;) Skal jeg minske på fett? ettersom jeg ikke veier og teller hvor mye karbo jeg får i meg om dagen.... Altså mitt sp.mål er som følger: hvis man dropper potet, brød, pasta og ris og lever magert blir det vektnedgang da? Eller må fett til ( fett for å forbrenne fett ) ? Takker for svar
Gjest Elfrida Skrevet 12. desember 2008 #2 Skrevet 12. desember 2008 Teorien er vel at når du får i deg en del fett så unngår du at forbrenningen skrus ned, og at fettforbrenningen får fart på seg. To uker er veldig kort tid - den første uka brukes vel til å omstille kroppen fra karbohydratforbrenning til fettforbrenning eller noe. Og så er det vel en god ide å telle karbohydratene den første tida - det er utrolig lite av det man skal ha i seg hvis du skal komme så langt ned at kroppen går over i ketose.
Gjest Gjest god peil på trening Skrevet 12. desember 2008 #3 Skrevet 12. desember 2008 Det bare en eneste måte å gå ned på. Resten er myter. 1. Kaloriunderskudd (i alle fall man-fre). Mindre inn enn det du forbruker hver dag. 2. Trening for å kvitte seg med det du har lagret under kalorioverskudd (minst 3 ganger i uken). Type trening burde være styrketrening og kadio (gå,løpe, sykle,svømme). Hva du spiser spiller liten rolle sålenge du følger pkt.1 Styrketrening er ekstra viktig fordi da får du mer muskelmasse som igjen krever mer kalorier. Proteiner er en fordel. Hvis du er veldig ukjent med trening må du skjekke om kroppen din er klar for trening. Helt greit å skeie ut lørdag
Gjest Bolledeig Skrevet 12. desember 2008 #4 Skrevet 12. desember 2008 Hei JEg har gått på lavkarbo med en del fett som rømme, fløte, meierismør. Ikke spist brød, pasta, ris, potet.... I snart to uker, ikke gått ned.. kansje 0,5 kg.. Og ja.. jeg er utålmodig;) Skal jeg minske på fett? ettersom jeg ikke veier og teller hvor mye karbo jeg får i meg om dagen.... Altså mitt sp.mål er som følger: hvis man dropper potet, brød, pasta og ris og lever magert blir det vektnedgang da? Eller må fett til ( fett for å forbrenne fett ) ? Takker for svar Hvis du ikke har planer om å gå på en ketogen diett så ville jeg valgt andre fettkilder. Fløte bla. inneholder faktisk en god del karb. Jeg ville heller fått fettet mitt fra f.eks. egg, fet fisk, avocado o.l. Hvis du ikke teller karbs er sannsynligheten stor for at du ikke er i ketose. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal droppe eks. poteter og ris dersom man tåler det (i hvertfall fullkornsris). Mye koker selvsagt ned til hva du foretrekker selv, men det er ingenting som tilsier at en frisk person ikke kan slanke seg samtidig som hun spiser karbohydrater. Det viktigste er at kaloriene inn er færre enn kaloriene ut. Det vil si: Du vil gå ned i vekt uansett hva du gjør, så lenge kaloriinntaket er mindre enn kaloriforbruket. Men det finnes sunnere måter å gjøre dette på enn andre, og det finnes mer behagelige måter. Å spise rikelig med protein hjelper på metthetsfølelsen, spiser man mye grønne grønnsaker gjør det at man føler seg lite sulten og er både sunt og godt, og fett har også en metthetseffekt, i tillegg til at kroppen faktisk trenger en del fett for å klare seg godt. Hvorfor man bare skulle være i kaloriunderskudd fra mandag til fredag ser jeg ikke helt poenget med. Det er greit å unne seg noe godt iblant, men en sammenhengende matorgie i helgen vil ofte gjøre såpass skade at det man har jobbet for i uken er ødelagt Hvis man skal øke kaloriantallet noen dager i uken, bør det være de dagene man trener.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #5 Skrevet 12. desember 2008 Hvis du ikke har planer om å gå på en ketogen diett så ville jeg valgt andre fettkilder. Fløte bla. inneholder faktisk en god del karb. Jeg ville heller fått fettet mitt fra f.eks. egg, fet fisk, avocado o.l. Hvis du ikke teller karbs er sannsynligheten stor for at du ikke er i ketose. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal droppe eks. poteter og ris dersom man tåler det (i hvertfall fullkornsris). Mye koker selvsagt ned til hva du foretrekker selv, men det er ingenting som tilsier at en frisk person ikke kan slanke seg samtidig som hun spiser karbohydrater. Det viktigste er at kaloriene inn er færre enn kaloriene ut. Det vil si: Du vil gå ned i vekt uansett hva du gjør, så lenge kaloriinntaket er mindre enn kaloriforbruket. Men det finnes sunnere måter å gjøre dette på enn andre, og det finnes mer behagelige måter. Å spise rikelig med protein hjelper på metthetsfølelsen, spiser man mye grønne grønnsaker gjør det at man føler seg lite sulten og er både sunt og godt, og fett har også en metthetseffekt, i tillegg til at kroppen faktisk trenger en del fett for å klare seg godt. Hvorfor man bare skulle være i kaloriunderskudd fra mandag til fredag ser jeg ikke helt poenget med. Det er greit å unne seg noe godt iblant, men en sammenhengende matorgie i helgen vil ofte gjøre såpass skade at det man har jobbet for i uken er ødelagt Hvis man skal øke kaloriantallet noen dager i uken, bør det være de dagene man trener. Ja det beste er selvsagt kalounderskudd hele uken, men jeg tror neppe mange klarer det. Tror ikke du klarer å hive innpå så mye på en lørdag at kroppen dekker opp deg det du kvittet deg med man-fre. Tror mange feiler mhp trim/kosthold for de de gjøre det for vanskelig for seg selv. Tror det er få som klarer det. Et annet tips velg et treningsenter som er så nært som mulig
Gjest Gjest_karianne Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Hei, vil bare fortelle litt om min egen vektnedgang. Jeg er ei jente på 25 år som for mange år siden gikk ned fra 80 til 55 kg, er 1.72 høy. Jeg endra kostholdet mitt, spiste mindre og mye sunnere, men ikke noe spesielt lavkarbo opplegg. Jeg begynte å trene 3-4 ganger i uka og kg ble sakte men sikkert borte. Den dag i dag veier jeg det samme og spiser fortsatt sunt og trener. Jeg vet selv at jeg aldri vil bli overvektig igjen fordi det er så utrolig deilig å følre seg tynn og sunn og sprek:) Jeg trener nå 6 dager i uka fordi jeg har en drøm om å løpe maraton en dag. Når det gjelder mat, så spiser jeg grovbrød, magert kjøtt, masse frukt og grønt, lekstra lettmelk og litt ypghurt, nøtter, egg, fullkornspasta, potet og brun ris. Spiser vel ca 1700 Kcal de dagene jeg ikke trener og ca 2200 Kcal de dagene jeg trener. Trening: treningssenter 3 ganger i uka hvor jeg først har 30 min stigjing med ellipsemaskin, deretter 60 min styrke og tøying for hele kroppen. De andre 3 dagene løper jeg intervalltrening + bakke. Nå gleder jeg meg til å begynne på skisesongen:) Det er fult mulig å gå ned i vekt, men det krever insats både når du skal gå ned og i etterkant. Jeg må også tilføye at jeg fortsatt elsker kaker, snop og lignende, men det spiser jeg kun lørdager og litt på søndag. Livet skal jo leves også, men alt med måte:) Lykke til, ha tro på deg selv:)
Gjest Bolledeig Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Ja det beste er selvsagt kalounderskudd hele uken, men jeg tror neppe mange klarer det. Tror ikke du klarer å hive innpå så mye på en lørdag at kroppen dekker opp deg det du kvittet deg med man-fre. Tror mange feiler mhp trim/kosthold for de de gjøre det for vanskelig for seg selv. Tror det er få som klarer det. Et annet tips velg et treningsenter som er så nært som mulig Så klart. Vi er egentlig mer enig enn du skulle tro Personlig tror jeg at å leve en uke i forsakelse for å så skeie skikkelig ut bare bringer mer fokus på hva man faktisk nekter seg hele tiden enn om man f.eks spiser en litt større middag på mandagen, tar en ekstra potet på onsdagen og kanskje et kakestykke på lørdagen. Det viktigste er jo å ha en tilværelse som er ok uken rundt, og jeg tror at holdningen "diettdager" og "fridag" fører til mye mer tenners gnissel og overspising/fokus på den usunne maten. Hvis du er i et 500 kcal kaloriunderskudd mandag til fredag får du et underskudd på 2500 kcal hver uke. En tacotallerken, en halvliter brus, en bolle, 100 gram smågodt og litt chips, så har man allerede spist opp store deler av denne kvoten. Selvfølgelig skal det litt til, men ikke så mye som enkelte skulle tro
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #8 Skrevet 12. desember 2008 Hei, vil bare fortelle litt om min egen vektnedgang. Jeg er ei jente på 25 år som for mange år siden gikk ned fra 80 til 55 kg, er 1.72 høy. Jeg endra kostholdet mitt, spiste mindre og mye sunnere, men ikke noe spesielt lavkarbo opplegg. Jeg begynte å trene 3-4 ganger i uka og kg ble sakte men sikkert borte. Den dag i dag veier jeg det samme og spiser fortsatt sunt og trener. Jeg vet selv at jeg aldri vil bli overvektig igjen fordi det er så utrolig deilig å følre seg tynn og sunn og sprek:) Jeg trener nå 6 dager i uka fordi jeg har en drøm om å løpe maraton en dag. Når det gjelder mat, så spiser jeg grovbrød, magert kjøtt, masse frukt og grønt, lekstra lettmelk og litt ypghurt, nøtter, egg, fullkornspasta, potet og brun ris. Spiser vel ca 1700 Kcal de dagene jeg ikke trener og ca 2200 Kcal de dagene jeg trener. Trening: treningssenter 3 ganger i uka hvor jeg først har 30 min stigjing med ellipsemaskin, deretter 60 min styrke og tøying for hele kroppen. De andre 3 dagene løper jeg intervalltrening + bakke. Nå gleder jeg meg til å begynne på skisesongen:) Det er fult mulig å gå ned i vekt, men det krever insats både når du skal gå ned og i etterkant. Jeg må også tilføye at jeg fortsatt elsker kaker, snop og lignende, men det spiser jeg kun lørdager og litt på søndag. Livet skal jo leves også, men alt med måte:) Lykke til, ha tro på deg selv:) Dette var oppmuntrende og inspirerende å lese. Takk!
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Trådstarter her Problemet er at jeg ikke kan trene. MEn tusen takk for svar
Gjest Bolledeig Skrevet 13. desember 2008 #10 Skrevet 13. desember 2008 Hvis du vil ha mest mulig effektiv lavkarbo, må du telle karbohydrater. Jeg foreslår at du enten prøver deg på en Atkins/Skaldemann/Ketolyse-variant (ketose først, stabilisering senere), eller at du går for Fedon Lindbergs variant med et høyere karbohydratinntak. Å skulle ta slike ting på gefühlen fører ofte til et opplegg som verken er fugl eller fisk, og som derfor ikke fungerer spesielt bra heller. Moralen med lavkarbo er som alle andre dietter at man spiser mindre enn man forbrenner, men mange synes det er en mer behagelig måte å slanke seg på fordi proteinet og fettet gir en god metthetsfølelse.
venus_ Skrevet 13. desember 2008 #11 Skrevet 13. desember 2008 Om en ketogen diett skal funke er det viktig å få i å spise en del fett. Dvs også fløte, bacon osv. Men du bør være sikker på at du er i ketose om du begynner med så høyt inntak av fett. Anbefaler deg å lese på ketolyse.no, der kan du også kjøpe slike sticks som du kan bruke til å teste om du er i ketose, og div mineraler som du bør få i deg når du går på en slik diett. lavkarbo.no er også en nyttig side når du skal gå på lavkarbo-diett. Der er mange som kan dele erfaringer og mange oppskrifter og tips om hva du kan spise
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå