Apple- Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Vi skal kjøpe nytt stuebord til jul, og jeg har lyst til å overraske samboeren min med å også kjøpe en ny taklampe. Vi har liten stue med dårlig allmennbelysning, så et viktig krav er at den gir godt lys. Andre ønsker: *maks. kr 1 000 *lys farve som matcher brunt skinn, eik og kaffe latte vegger *kul design *som sagt, ikke for stor *helst noe som henger Andre ting jeg må tenke på?
Gjest Gjest_CC_* Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Bohus har en som jeg syns er utrolig fin, men kan hende den ikke er akkurat det du ser etter... Vi skal ha den over vårt eikebord, men i svart. Den finnes også i brun... Den heter "thelma" tror jeg, og det er lysekrone med en stor, transparent skjerm utenpå... Jeg syns den er utrolig fin, men nå kommer vi til å få stor spiseplass hvor den vil bli et blikkfang. Vet ikke om den vil bli for stor om dere har et lite rom??? Men det finnes mindre versoner enn denne, bl.a på lampemagasinet tror jeg... Tror ikke jeg får til link, men du finner "vår" lampe på bohus.no. Lykke til!
Apple- Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. desember 2008 Denne, ikke sant? Kjempefin! Og jeg ser at den passer fint over en spiseplass, men jeg er ute etter en lampe til over stuebordet, altså ifm sofaen, ikke spiseplassen. Ellers tusen takk for et bra tips! Noen andre? Pliiis!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #5 Skrevet 12. desember 2008 denne? Denne? Denne? Denne? Var en del artig på denne siden generellt. Litt vanskelig å gi tips siden du ikke beskriver stilen din, bortsett fra farger/material.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Et tips litt utenom spørsmålet: For å sikre god allmennbelysning kan det være en ide å montere en diskret lampe i taket, f.eks. en med to-tre spotter, som du kan stille inn slik at veggene lyses opp. Da blir det enklere å finne fine lamper, siden kravet til allmennbelysning allerede er oppfylt.
Gjest Gjest_CC_* Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Beklager, må lese bedre før jeg svarer.... Er bare så fornøyd med den lampen... Håper du finner noe som passer i stuen din! Herstad har mange utrolig fine lamper, men de er kanskje litt dyre?
Apple- Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2008 denne? Denne? Denne? Denne? Var en del artig på denne siden generellt. Litt vanskelig å gi tips siden du ikke beskriver stilen din, bortsett fra farger/material. Der var det mange fine lamper, tusen takk! Vi har ikke noen bestemt stil, egentlig, utenom at stuen går i brune toner, kanskje litt minimalistisk. Tenker på lampe i f.eks. sølv (som er i noen detaljer vi har fra før), plomme/aubergine eller muligens en dyp rød. Et tips litt utenom spørsmålet: For å sikre god allmennbelysning kan det være en ide å montere en diskret lampe i taket, f.eks. en med to-tre spotter, som du kan stille inn slik at veggene lyses opp. Da blir det enklere å finne fine lamper, siden kravet til allmennbelysning allerede er oppfylt. Det høres flott ut, men da tror jeg det blir lite plass igjen til en lampe over stuebordet... Liten stue, skjønner du. Men takk for tipset! Et spørsmål: hvor høyt over stuebordet skal en lampe henge? Vi må jo kunne se tv-en. Hm, lurer på om jeg i stedet må gå for en type som henger oppe i taket, som generell belysning, i stedet for over stuebordet. Hva syns dere?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Jeg ville spart litt til og gått for en PH lampe. Perfekt lys og perfekt design.
Gjest Elastica Skrevet 13. desember 2008 #10 Skrevet 13. desember 2008 *mine innlegg* Jeg ville spart litt til og gått for en PH lampe. Perfekt lys og perfekt design. Jeg ville også gjort det. Eventuelt kjøpt en brukt. Favoritten min over et stuebord er denne, PH pendel 3/2 i glass med sort krom på opphenget. Den er nydelig.
Apple- Skrevet 13. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. desember 2008 *mine innlegg* Jeg ville også gjort det. Eventuelt kjøpt en brukt. Favoritten min over et stuebord er denne, PH pendel 3/2 i glass med sort krom på opphenget. Den er nydelig. Men syns du den passer over stuebordet, Elastica? Evt. hvor høyt/lavt ville du hengt den?
Gjest Elastica Skrevet 13. desember 2008 #12 Skrevet 13. desember 2008 Men syns du den passer over stuebordet, Elastica? Evt. hvor høyt/lavt ville du hengt den? Jeg synes den passer veldig fint over et stuebord som ikke er for stort. Den er nokså liten, 30 cm i diameter. Jeg har den selv (med blank krom) hengende over et rundt spisebord, ca 45 cm over bordet. Dette er muligens litt for lavt. Over stuebordet har vi ph i hvitlakkert stål som er litt større, men med samme fasong. Den er 45 cm i diameter og henger akkurat 60 cm over bordet. Jeg vet ikke om jeg ville hengt den noe høyere. Vi gjør det tydeligvis ikke etter "boka", men den henger perfekt, synes jeg. Den er forresten hengt opp av en interiørarkitekt.
Gjest Elastica Skrevet 13. desember 2008 #13 Skrevet 13. desember 2008 Jeg ville bare legge til én ting vedrørende PH-lamper. PH 5-lampen passer best å henge lavt, det vil si over spisebord eller stuebord, synes jeg. Dette fordi den er laget slik at lyset kommer ut både over og under den største "skjermen", om du forstår hva jeg mener. PH 4/3, som er i metall blir veldig mørk oppå når det er mørkt i rommet, og jeg synes denne egentlig egner seg best til å henge høyere opp, som en ren taklampe. Da ser du også litt mer av undersiden av lampen, som er veldig fin, siden man ikke ser pæren fra noen vinkel på PH-lampene. Vi har den hengende over stuebordet fordi vi tilfeldigvis arvet den, og gjerne ville bruke den i stua. Glass-pendelen, som jeg linket til i forrige innlegg, vil imidlertid gi et litt annet inntrykk, siden skjermen er av glass og dermed gjennomskinnelig. Derfor: Hvis den skal henge over et stuebord ville jeg valgt PH 5 eller PH 2/3 som er i glass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå