Gå til innhold

HJELP - må leie ut leiligheten.

Pearl

Anbefalte innlegg

Ja, så sa leieboerne våres opp idag, da. De har bodd der i 3 år og siden vi har hatt firma er det ikke ofte det har vært folk ned. Kun gjennomsnittlig 3 dager i uken. Vi har rett og slett blitt bortskjemt.

Så nå får vi litt panikk, når vi skal ut på markedet igjen, jeg gruer meg skikkelig. Tenk hvis vi bare får tak i en bråkete familie eller rett og slett velger feil og ender opp med noen som ikke betaler??

Er det noen plass her på nettet man kan finne personer som søker etter leilighet??

Vi har tenkt å sette inn annonse i avisen og sende rundt prospekter til firma, men er det andre ting vi kan gjøre??

Har dere ellers noen gode råd til oss???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes huseierforeninger i noen distrikt. Kanskje du kan kontakte det nærmeste. De har kunnskap om utleie, kontrakter, feller du ikke må gå i etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen!

Men er dette en frittstående leilighet eller en sokkelleilighet i deres eget hus? Hva slags leieboere ønsker dere?

Vi fikk utelukkende "feil" folk etter en annonse på finn.no. Vi la ut annonsen på www.hybel.no og www.hybelnett.no. Der fikk vi mer seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sørg for å bruke en skikkelig kontrakt. Huseiernes Landsforbund selger kontrakter som jeg har hatt god erfaring med (både som leietager og utleier). De selger deg kontrakt selv om du ikke er medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del sjekk referanser. Ellers tror jeg man må stole på førsteinntrykket sitt. Stemmer stort sett hos meg.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Har allerede lagt inn annonse en del plasser nå.

Men hva anbefaler dere å leie ut til. Hva fungerer best: studenter? Jenter eller gutter?? Enslige menn?? Enslige kvinner?? Enslige med barn?? Eldre?? Eller familier??

Jeg vil gjerne høre deres erfaringer eller hva dere har hørt av venner, familie, naboer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skeptisk til voksne par i 50 åra, med to store unger/ungdommer som ønsker å leie en leilighet der de knapt får plass.

Min erfaring er at enslige mødre med yngre barn er OK. Men det finnes jo litt av hvert der også da..

Det samme gjelder studenter og unge mennesker generelt.

Sjekk referanser om de har noen.

Prøv å få så mange som mulig på visning. Snakk med dem lenge og prøv å få et inntrykk av dem. For meg er det viktig at det klaffer med evt. leieboere. Hvis du tenker: "Lurer på hvorfor h*n ikke ditt og datt", så SPØR. Ting har ofte en helt naturlig forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Og så er det en viktig ting; Du må kredittsjekke ny leietaker(e). Da kan du iallfall luke ut et sjarmerende menneske med slett betalingsmoral.

Du trenger vedkommendes personnummer. Hvem som helst kan ikke kredittsjekke naboen, men dersom du kommer med en saklig grunn så er dette ok. Kjenner navnet på CreditInform og Dun & Bradstreet. Dette er store selskaper som jeg har kjennskap til gjennom jobben. Har hørt at det koster et par hundre kroner. Jeg skal selv leie ut huset mitt og kommer til å kredittsjekke leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har ikke krav på andres personnr.

Det du kan gjøre er å be om depositum på 3 mnd for å sikre deg.

Uteblitt betaling er utkastelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer (basert på tre leieboere over to perioder):

Jenter har flere ting, bilder, blomster, sminkesaker etc - trenger mer plass på badet, trenger mer lagringsplass, trenger mer kjøkken. Gutta jeg har leid ut til har stort sett bare spist Grandiosa :hoho:

Sjekk referanser, og/eller lei ut til kjente av kjente - da blir ting greiere.

Avtal forhåndsbetaling av husleie, og følg opp raskt hvis innbetalingen ikke kommer i tide.

Ha klare regler for det som er viktig for deg (røyking, festing, parkering, bruk av fellesarealer etc). Snakk mye med leieboeren til å begynne med, når dere kommer på ting (på begge sider) - finn ut av ting som kan bli problem før det blir problem!

Leier du ut inkl. strøm - forklar da hvorfor det er viktig at de tenker selv. Jeg leide ut til en unggutt som gikk fra badet med varmekablene på full guffe og vinduet åpent i desember....... litt surt :cry:

Før visning: vask og gjør det pent - det er så mange utrivelige utleieobjekter på markedet! Hvis din leilighet er hyggelig, pass på at det synes!

Det er alltid lettere å leie ut noe som er skikkelig og nyoppusset, men du må jo vurdere lønnsomheten i det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig i at det lønner seg å leie ut til kjente (eller kjente av kjente). Fungerer kanskje bra for noen, men vi har tidligere leid ut til noen som fikk vite om leiligheten av en felles venn.

Makan til gnåling og mas har jeg aldri vært ute for. Det var pruting på husleia og forsinket betaling stadig vekk.

Leieboeren løp også ned dørene hos oss, og det ble vanskelig å beholde privatlivet.

Men selvsagt.. det kan jo gå bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lea!

Ser absolutt problemet - ikke noe hyggelig med folk som tar seg til rette!

Mine leieboere funket fordi de følte ansvar for å oppføre seg skikkelig - nettopp fordi de var anbefalt av mine venner. Men som alltid: Man er avhengig av at folk har folkeskikk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM du vil slippe unna en del problemer, så er det endel eiendomsmegler firmaer som også driver med utleie. Tror de tar en mnd. leie i provisjon, men da sørger de for "alt"... Benyttet meg av det når jeg studerte i utlandet, og det var kjempegreit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...