Gå til innhold

Kjøper dere julegaver til kollegaer?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Julia
Skrevet

Jeg har jobbet i en liten adm på en institusjon i 8-9 mnd....vi er 4 personer. Jeg har lyst å kjøpe de en liten ting i julegave. Jeg er 24 år,- de andre er en generasjon eldre enn meg.

Hvis jeg spør om det er tradisjon, så føler jeg at jeg ikke kan gjøre det om de sier at: "det har de aldri brukt å gjort".

Sier jeg da at: "jeg har lyst å gjøre det",- så føler sikkert de at de også må gjøre det.....

Jeg tenkte på en gave til 30-40 kr. Ett par lys og en pakke servietter, en koppehåndduk med julemotiv etc...

Har noen som leser dette opplevd det samme å det har ført til negative reaksjoner?

Dette er jo et lite problem å spørre om, men et godt råd er bestandig godt å få.

Hilsen Julia

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en av dem som føler jeg MÅ gi tilbake når jeg får julegave av noen, så jeg ville i hvertfall trengt en klar beskjed om at dette bare var en liten oppmerksomhet og ikke gi tilbake.

Men når det er sagt så ville jeg absolutt foretrukket en fellesgave. Som f.eks. at du tar med ei eske fin konfekt, en fruktkurv, julekaker eller lignende på jobb som dere kan dele. Kanskje ta med noen fine røde lys og pynte med også? Eller kanskje du gir beskjed dagen i forveien om at du ordner julelunsj så ingen trenger ta med matpakke. Så baker du rundstykker, tar med godt pålegg og tilbehør.

Skrevet
Jeg er en av dem som føler jeg MÅ gi tilbake når jeg får julegave av noen, så jeg ville i hvertfall trengt en klar beskjed om at dette bare var en liten oppmerksomhet og ikke gi tilbake.

Men når det er sagt så ville jeg absolutt foretrukket en fellesgave. Som f.eks. at du tar med ei eske fin konfekt, en fruktkurv, julekaker eller lignende på jobb som dere kan dele. Kanskje ta med noen fine røde lys og pynte med også? Eller kanskje du gir beskjed dagen i forveien om at du ordner julelunsj så ingen trenger ta med matpakke. Så baker du rundstykker, tar med godt pålegg og tilbehør.

Enig!! Synes det er bedre med en fellesgave sånn at de ikke får dårlig samvittighet for at ikke de har kjøpt noe til deg! :)

Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen i din beskrivelse.

Jeg har tenkt gjennom det nå, og har kommet frem til at jeg kjøper de små, (men lekre/ praktiske gavene), å overrekker de helt på tampem av siste dagen på jobb før jul.

Det blir løsningen. :) :)

Skrevet

Oj, jeg syns det virker litt spesielt å komme med julegaver sånn i siste sekund. Hadde blitt veldig rart for meg iallefall, hadde satt mye mer pris på en liten felles julesamling slik som de andre foreslår, med litt kaker, rundstykker, gløgg eller lignende.

Skrevet

Jeg tror også jeg hadde følt det litt ubehagelig å få gave av en kollega.

Er det snakk om en kollega som også er en venn så hadde det selvsagt vært koselig, men om jeg hadde fått noen lys eller servietter av en litt mer vilkårlig kollega tror jeg hadde følt meg litt ille til mote ved å ikke gi noe tilbake. Og det er egentlig en ball jeg ikke ønsker å begynne å rulle på. Jeg gir kun gave til nærmeste familie og min beste venninne. Resten av vennegjengen f.eks. går vi ut å spiser med i steden for julegave. Om jeg da skulle begynne å kjøpe til kollegaer så hadde jeg følt det rart.

Jeg hadde helt klart satt mest pris på en markering på jobben, evt. gave av typen hjemmelaget julegodter/kaker eller noe sånt. Jeg tror jeg hadde følt det rart om en kollega som ikke er min venn hadde kjøpt noe til meg.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Hadde blitt aller mest glad om noen av mine kollegaer hadde laget/kjøpt noe godt og tatt det fram til 14.00 kaffen.

Noen av mine kollegadamer gir små gaver til hverandre. Først året jeg jobbet sammen med dem fikk jeg også gaver og jeg følte at jeg måtte gi noe tilbake. Året etter ga jeg beskjed om at det var veldig hyggelig å få gaver, men at jeg ikke ønsket å være med på denne tradisjonen fordi jeg følte meg forpliktet til å gi tilbake. Det var helt greit for dem. Så de gir til hverandre, jeg er ikke med på det og alle er fornøyde.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Dersom en kollega disket opp med litt godt siste dag før jul hadde jeg syntes det var bare hyggelig.

Å få en pakke med noen lys og servietter el hadde jeg derimot bare blitt stresset av.

Skrevet

Nei, jeg gir ikke julegaver til kolleger. Jeg blir litt stressa av alt gavestyret til og fra gud og hvermann omtrent. Og så føler jeg meg ikke helt vel med å bare plukke med en pakke servietter eller et par lys bare for å gi noe, skjønt det er jo tanken som teller. Jeg skal heller ha med en boks julebakst et par dager før jul så vi kan kose oss litt sammen.

Skrevet

Jeg har for mange kollegaer til at jeg kan kjøpe til alle (20), men et par av dem får en liten gave, og det er ikke fordi de er kollegaer, men fordi vi også er venner privat.

Skrevet

Niks, jeg verken gir eller får gaver av kollegaer, men i desember måned er vi alle sammen ganske flinke til å ta med noe smågodt (f. eks. pepperkaker) til kaffen.

Skrevet

Lys og en serviettpakke er bare en tåpelig gave, og det vil føre til at de føler at de må gi noe tilbake. Hva med å bake noe og putte det i fine glass eller kakebokser? Ellers slutter jeg meg til forslagene over her.

Skrevet

Jag vill inte ha/ge gaver från/till kollegor. Omtanke kan man visa på annat sätt än att köpa fler presenter.

Då är det trevligare med en julfika med pepparkaker eller något annat fint.

Skrevet

Jeg skal bare kjøpe til ei av de jeg jobber med. Og det er fordi hun fortjener det. Mer omtenksomt menneske skal du lete lenge etter. :)

Skrevet

Jeg håper for all del at ikke mine kollegaer kjøper noe til meg. I fjor var det to som gjorde det, og det føltes ikke godt å ta i mot. Følte at jeg burde ha gitt noe tilbake, men hadde ikke tenkt på det, og ønsker heller ikke å komme inn i en sånn sirkel. Fra den ene fikk jeg en duftlampe, og jeg tåler ikke sterke dufter. Fra den andre fikk jeg en pakke servietter kjøpt på Nille. Begge deler hadde jeg helst vært foruten. Det er nok med gaver til familien.

Det er mye triveliger å ta med noe på jobb, som for eksempel hjemmelagde kaker eller godter. Eller ei konfekteske.

Så fri oss fra kollegagaver.

Skrevet

Jeg har kjøpt en bitteliten ting til en av kollegaene mine. Denne tingen er så "henne" at jeg ikke klarte å motstå å kjøpe den, i tillegg til at den symboliserer noe av det vi har hatt sammen gjennom det siste året. Dette er også en kollega som jeg har jobbet tett sammen med i hele år og som jeg setter ekstra stor pris på.

Etter å ha lest i denne tråden er jeg litt usikker på om denne gaven bare vil bli stressende og negativ for henne, hun vil vel føle at hun må gi meg noe, osv osv så kanskje jeg skal gi den anonymt, bare legge den i posthylla hennes? For min mening er ikke å sette i gang et gaverush, men som sagt - denne lille tingen er så perfekt gave til henne at jeg ikke klarte å la være. :)

Gjest Pupsilure
Skrevet
Dersom en kollega disket opp med litt godt siste dag før jul hadde jeg syntes det var bare hyggelig.

Å få en pakke med noen lys og servietter el hadde jeg derimot bare blitt stresset av.

Helt enig! :jepp:

Skrevet
Etter å ha lest i denne tråden er jeg litt usikker på om denne gaven bare vil bli stressende og negativ for henne, hun vil vel føle at hun må gi meg noe, osv osv så kanskje jeg skal gi den anonymt, bare legge den i posthylla hennes? For min mening er ikke å sette i gang et gaverush, men som sagt - denne lille tingen er så perfekt gave til henne at jeg ikke klarte å la være. :)

Kjempekoselig å skrive "fra nissen" og legge den i hylla! Veldig koselig å få en liten gave, men uten stresset om å kjøpe noe tilbake.

Skrevet

JA! Jeg fikk en julegave av kollega en gang på den måten, en pakke i hylla mi som det bare sto "fra julenissen" på. Jeg brukte flere uker på å vri hodet for å finne ut hvem den kunne være fra. Artig!

Skrevet

Helt enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...