Gjest Janna Skrevet 20. juni 2003 #1 Skrevet 20. juni 2003 Jeg har et smykke som jeg gjerne skulle visst litt mer om. Det er en gammel mynt som henger i et litt tykt kjede, og på mynten er det bilde av to personer. På den ene siden er det et mannshode. På sidene står det: ANTONIVSAVCPI og VSPPTRPCOSIII. På den andre siden er det en kvinnes hode. Der står det DIVAFAV og STINA. Noen som vet? Er det noen helgener, kanskje?
tuji Skrevet 20. juni 2003 #2 Skrevet 20. juni 2003 Det er nok ikke helgener, høres litt romersk ut for meg.
Gjest Tristessa Skrevet 20. juni 2003 #3 Skrevet 20. juni 2003 Pappa eller onkel kan nok fort finne det ut for deg, men det er vanskelig uten bilde. Men teksten er latin.
Gjest Janna Skrevet 20. juni 2003 #4 Skrevet 20. juni 2003 Har ikke digitalkamera enda, ellers kunne jeg tatt bilde av det og sendt til deg på mail Tristessa... Jeg tenkte også at teksten var latin, men jeg kan ikke latin. Så aner ikke hva det betyr, men mistenker at de to heter Antonius og Stina eller noe sånt. Kan prøve å beskrive dem. Mannen: Typisk "romersk" hårsveis, med litt kinnskjegg. Har toga eller noe lignende på seg. (Ser det fordi det er avbildet som byste) Kvinnen: Oppsatt hår med bånd snurret i. Hun har på seg en slags kappe, eller en toga. Pen. Begge to har litt rare øyne, og veldig "greske" neser. (Dvs flate, rette som peker litt nedover)
Gjest Tristessa Skrevet 20. juni 2003 #5 Skrevet 20. juni 2003 Hvis du sender meg et bilde, kan jeg nok finne det ut for deg. Men vil du bare vite hva teksten betyr, eller vil du vite mer om smykket? Hvor fikk du det hen?
Gjest Janna Skrevet 20. juni 2003 #6 Skrevet 20. juni 2003 Det er en slags sigøyneramulett, for å si det sånn. Jeg vet hva den har blitt brukt som, men ikke hva det er. Jeg skulle gjerne visst hvem de to er, og hva som står på mynten. Og så ville jeg likt å vite hvor det kom fra, men det er vel ikke så lett. Må vel ta det med til en ekspert på gamle smykker/mynter da i tilfelle.
Gjest Tristessa Skrevet 20. juni 2003 #7 Skrevet 20. juni 2003 Det kan du nok også gjøre, Vinga. Ta den med til en antikvar, og hvis du er nysgjerrig på teksten kan du lete littt på UiO eller UiB's hjemmesider etter en person som har latin, og sende teksten på mail.
Gjest Janna Skrevet 20. juni 2003 #8 Skrevet 20. juni 2003 DET var lurt, det skal jeg gjøre når jeg har litt tid en dag. :D
Gjest Tristessa Skrevet 20. juni 2003 #9 Skrevet 20. juni 2003 Tror nok de fleste professorer tar seg tid til å svare deg hvis du ber pent. De blir så glade når noen viser litt interesse!
Gjest Janna Skrevet 20. juni 2003 #10 Skrevet 20. juni 2003 Jeg vet, pappa er professor, og har en t-skjorte der det står "Spør meg!" på ryggen.. Det er reklame for stedet der han jobber, da. Jeg synes det er interessant med gamle smykker.
Gjest Tristessa Skrevet 20. juni 2003 #11 Skrevet 20. juni 2003 Gamle ting er gøy det. Men jeg er nok ganske miljøskadet med mor som er arkeolog og faren min som er klassisk filolog. Gamle ting er kjempegøy, det samme er Asterix på latin.
Gjest Janna Skrevet 23. juni 2003 #13 Skrevet 23. juni 2003 Det er mulig det er greske guder eller noe?? Den tanken streifet meg også, men så kom jeg på at jeg ikke vet om noen greske guder som heter noe med "Antoni..." eller "Stina".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå