Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Fått lønning men tror jeg har fått for lite. Jeg er bare vikar men jeg skal vel ha overtid om jeg jobber mer enn 37 t i uka? Jòbbet hver dag en uke + lørdag. Har ikke fått overtidsbetalt på slippen! Og mener jeg jobber overtid den lørdagen...
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Det kommer vel ann på hva som står i kontrakten din. Enkelte steder regnes overtid hvis du jobber over x antall timer i uken, mens andre steder regnes overtid hvis du jobber over x antall timer i måneden. På min arbeidsplass får jeg overtid hvis jeg jobber over 9 timer en dag, evt. mer inn 40 timer en uke. Hvordan det er på din arbeidsplass er ikke godt for oss å vite. Dette bør stå i kontrakten din. Har du sett hva som står der? Hvis det er så at du er ansatt på timebasis og fører timelister så har en jo også et vist ansvar for å føre opp slikt selv. Det må hvertfall vi gjøre.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Samme gjest som over: min samboer jobbet tidligere i butikk og der ble overtiden beregnet på månedsbasis. Han kunne jobbe 50 timer en uke, men så lenge han f.eks. bare jobbet 20 timer uken etter så fikk han ikke noe overtid.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 Etter arbeidsmiljøloven har du først krav på overtidsbetaling etter at du har jobbet over 40 timer i uken. Hvis du er organisert, kan kanskje tariffavtalen gi deg bedre rettigheter. Hvis ikke er det altså 40-timersgrensen som gjelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå