Gå til innhold

Sterilisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten ble sterilisert i vår, etterpå har hun blitt helt rar. Før var hun kosete og veldig kontaktsøkende, nå vil hun helst bare ligge for seg selv uten at vi koser med henne.

Kan det ha noen sammenheng med steriliseringen? Flere som har opplevd at katten har forandret seg etter at den har blitt sterilisert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Katten ble sterilisert i vår, etterpå har hun blitt helt rar. Før var hun kosete og veldig kontaktsøkende, nå vil hun helst bare ligge for seg selv uten at vi koser med henne.

Kan det ha noen sammenheng med steriliseringen? Flere som har opplevd at katten har forandret seg etter at den har blitt sterilisert?

Det kan vel være at de forandrer seg litt.. Jeg steriliserte min katt for en måned siden, men hun er bare blitt enda mer kosete enn hun var før. Samt at jeg synes hun spiser mye mer...

Skrevet

Mine ble kastrerte og ikke sterliserte, men alikevel..

Mine har mer eller mindre bare holdt seg i kattunge modus. De løper rundt, leker, koser når de vil o.s.v.

Skrevet

Katten vår forandret seg etter steriliseringen.Hun var da nesten 2,5 år og hadde fått sitt første og eneste ungekull måneder før. Virket mer avvisende, nesten litt aggressiv enkelte ganger. Og holder seg mye mere ute. Virker som hun stadig er i slosskamp med andre katter også. Dyrlegen påsto at det ikke hadde sammenheng med steriliseringen, men vi så en forandring,ja.

Skrevet
Katten vår forandret seg etter steriliseringen.Hun var da nesten 2,5 år og hadde fått sitt første og eneste ungekull måneder før. Virket mer avvisende, nesten litt aggressiv enkelte ganger. Og holder seg mye mere ute. Virker som hun stadig er i slosskamp med andre katter også. Dyrlegen påsto at det ikke hadde sammenheng med steriliseringen, men vi så en forandring,ja.

Vår pus fikk også ett kull før vi steriliserte henne. Vi steriliserte henne rett etter at vi hadde gitt bort kattungene. Oppførselen til katten vår er mye lik deres katt, bortsett fra slosskamp med andre katter. Mye ut, og avvisende. Det er bare jeg som kan kose med henne, de andre er hun nesten aggresiv mot. Sånn var hun ikke før vi steriliserte henne.

Skrevet

Jeg har ikke opplevd noen forandringer på min pus etter kastreringen (jeg antar at det er det dere mener på hunnpuser selv om dere skriver sterilisering), bortsett fra at hun spiser litt mer (event. legger lettere på seg). Hun er ikke så kosete så før, og liker å ligge mer for seg selv, men det er en naturlig endring når de går over fra å være kattunger til å bli voksne. :)

Skrevet
Jeg har ikke opplevd noen forandringer på min pus etter kastreringen (jeg antar at det er det dere mener på hunnpuser selv om dere skriver sterilisering), bortsett fra at hun spiser litt mer (event. legger lettere på seg). Hun er ikke så kosete så før, og liker å ligge mer for seg selv, men det er en naturlig endring når de går over fra å være kattunger til å bli voksne. :)

Hvorfor skulle vi mene kastrering ?

Hunnkatten vår ble sterilisert, ikke kastrert !

Skrevet

Det vanligste er jo å kastrere hunnkatter så vel som hannkatter. Dersom hun fremdeles har løpetid er hun vel bare sterilisert da...

Skrevet
Hvorfor skulle vi mene kastrering ?

Hunnkatten vår ble sterilisert, ikke kastrert !

Det kalles kastrering, også på hunnkatter, når de fjerner livmor og eggstokker slik at katten slutter å ha løpetid. Sterilisering er visstnok når man bare kutter over egglederne slik at katten i praksis ikke kan få unger, men alt fungerer som vanlig likevel.

Alle dyrleger jeg har snakket med har tatt det som en selvfølge at når man sier sterilisere hunnkatt, så mener man å fjerne eggstokker og livmor. De brukte også konsekvent ordet sterilisere om hunnkatter, men det var aldri snakk om å bare kutte over egglederne på kattene. Jeg har jobbet som assistent på en dyreklinikk, så jeg vet hvordan de omtalte det seg imellom også.

Selv om det altså kan være mer korrekt å si sterilisere hunnkatt, synes jeg derfor det blir feil å rette på folk som sier sterilisere. Skal man være pirkete får man bruke ordet hysterektomi om å fjerne både livmor og eggstokker. Ovariektomi er den mildere formen der man kun fjerner eggstokkene.

Jeg har for øvrig fått sterilisert (altså kastrert) min hunnkatt nylig, og hun merket jeg nesten ingen forskjell på gemyttet på. Hun er like aktiv, nysgjerrig og leken. Hun har aldri vært noen skikkelig kosekatt, men jeg mener hun er blitt litt mer kosete etter operasjonen. En katt i familien ble sterilisert (altså kastrert) for et halvt år siden, og hun ble noe mer voksen, mindre masete og irrasjonell og mer kosete. Begge disse ble sterilisert ved omtrent ett års alder.

Jeg tror det er lurt å få katten operert mens den enda er ganske ung, og uten at den har fått et kull først. Har den allerede lært å fly rundt etter mannfolk og slåss, så er det en innlært atferd som ikke forsvinner ved operasjon. Operasjonen bør helst komme først, så kommer aldri katten på å springe rundt og slåss med rivaliserende hunnkatter og rote med alt den treffer av hannkatter. Ikke så rart kanskje, at den blir litt rar når den har lært å pule og slåss, men plutselig har mistet poenget med å gjøre det.

Skrevet
Selv om det altså kan være mer korrekt å si sterilisere hunnkatt

Selv om det altså kan være mer korrekt å si kastrere hunnkatt,

skulle det selvfølgelig stå.

Skrevet

Jeg har opplevd en del hu katter som har blitt aggresive og sure etter kastrering, men alle som har blitt det har fått kull først så jeg vet ikke om det har noen sammenheng.

Skrevet

Vi fikk beskjed om at hun helst skulle få ett kull før vi kastrerte/steriliserte henne.

Skrevet
Vi fikk beskjed om at hun helst skulle få ett kull før vi kastrerte/steriliserte henne.

Ja, mange av de dyrlegene enda.. Men hvis man tenker litt etter så skjønner man hvorfor ikke. Man kastrere gjerne for å slippe den voksne oppførselen. Om katten får et kull først/begynner å markere så betyr det at katten er kjønnsmoden og dermed vil beholde sin kjønnsmodne atferd selv om de kastreres.

Skrevet

1. Så godt som alle dyrleger i Norge kastrerer hunkatter, selv om man kaller det å sterilisere. Etter mange år med katter og i dyrebeskyttelsen har jeg aldri opplevd at en katt har blitt sterilisert. En sterilisering av en hunkatt vil medføre at de fortsetter å ha løpetid (men kan ikke bli gravide), da man ikke fjerner eggstokker og livmor, og inngrepet blir således ikke utført på denne måten.

2. Det er ingen grunn til å la hunkattene få et kull før kastrering. Dette er gamle myter. Det beste er å kastrere hunkatter i god tid før de er året, da vil de aldri venne seg til den typen atferd en kjønnsmoden hunkatt har.

3. Katter kan endre atferd etter kastering. Som regel blir de noe roligere. Atferden som her beskrives skyldes nok i større grad at katten er mer voksen, og med det roligere. Voksene katter er kosete og selvstendige om hverandre, og har en annen atferd enn kattunger.

Skrevet
2. Det er ingen grunn til å la hunkattene få et kull før kastrering. Dette er gamle myter. Det beste er å kastrere hunkatter i god tid før de er året, da vil de aldri venne seg til den typen atferd en kjønnsmoden hunkatt har.

Jeg ville kastrere henne før hun fikk kattunger, så kontaktet dyrlegen da hun var ca 10 mnd, men dyrlegen nektet å gjøre noe når katten var så ung. Og jeg fikk beskjed om å ringe tilbake etter at hun hadde fått det første kullet.

Irriterende, for jeg savner den kosete pusen min :tristbla:

Skrevet
Jeg ville kastrere henne før hun fikk kattunger, så kontaktet dyrlegen da hun var ca 10 mnd, men dyrlegen nektet å gjøre noe når katten var så ung. Og jeg fikk beskjed om å ringe tilbake etter at hun hadde fått det første kullet.

Irriterende, for jeg savner den kosete pusen min :tristbla:

Dessverre sprer enkelte dyrleger fortsatt slike myter. Jeg synes det er synd, da all forskning peker mot at det beste for en hunkatt er å bli kastrert før sin første løpetid, altså i 5-6 måneders alder. Dette har jeg også observert gjennom flere år med katter.

En kastrert hunkatt vil i utgangspunktet bli mer hjemmekjær, kosete og rolig. Så jeg er en stor tilhenger av kastrering i tidlig alder. En hunkatt som blir kastrert etter at hun har fylt ett år, vil høyst sannsynlig aldri legge helt av seg atferden til en kjønnsmoden hunkatt.

Dessverre er ikke alle dyrleger like flinke til å oppdatere seg på nye forskningsresultater og oppfatninger. Jeg ville anbefalt å ringe en annen veterinær. En som ikke er oppdatert på hva som er de gjeldende anbefalingene i miljøet, ville jeg heller ikke stolt på når kommer til å være fast lege for min katt.

Skrevet
Selv om det altså kan være mer korrekt å si kastrere hunnkatt,

skulle det selvfølgelig stå.

Vel, dyrlegen her ville ikke fjerne livmor og eggstokker. De kuttet kun over egglederene. Og sa at det var det de brukte å gjøre.

Noe som overrasket meg fordi jeg også var fortalt at det nesten alltid ble foretatt full fjerning av livmor/eggstokker.

Det blir det altså ikke gjort over alt.....................

Skrevet

For noe tull! Jeg skjemmes over at det enda fins veterinærer som påstår sånt. Hvis alle hunnkatter skulle fått et kull før sterilisering ville jo bestanden av katter mangedoblet seg hvert eneste år!

Det finnes alltids ordentlige veterinærer som foretar skikkelig hysterektomi og gjør det før katten har blitt voksen og grinete. Neste gang er det bare å ta en ringerunde til nærmeste veterinærer, så drar du til den som er fornuftig :)

Skrevet

Enig med de over er om at jeg ville sett meg etter en ny dyrlege..

Er nå en god tid siden det ble almenn vite hos dyrleger og er ganse mange andre ting som også har forandret seg på den korte stunden..

Skrevet
Dessverre sprer enkelte dyrleger fortsatt slike myter. Jeg synes det er synd, da all forskning peker mot at det beste for en hunkatt er å bli kastrert før sin første løpetid, altså i 5-6 måneders alder. Dette har jeg også observert gjennom flere år med katter.

Heihei, bare ett kort spørsmål. Har du noen kildehenvisninger til dette?

Ringte vetrinæren i dag og spurte når jeg kan kasterere veslepus som er 5 måneder. Fikk først til svar at de helst ventet til 6 mnd, men etter å ha "vent litt, skal bare spørre en her" fikk jeg beskjed om at det gikk så fint så.

Ble litt skeptisk til hvor raskt hun snudde, og hva er egentlig rett?

Jeg vil jo gjerne få henne kasterert så fort som mulig, da hun allerede har minst to beilere som sikkert hiver seg på henne så fort de kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...