Gjest Gjest_hei_* Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Hei! Min sønn på 5 1/2 år har begynt å tisse seg ut på dagtid den siste uka. Han har ikke hatt uhell siden han slutta med bleie (da var han litt over 3). Han har gjort det både i barnehagen ute, og når han har vært på butikken. Før har han alltid sagt fra om at han må på do. Har prøvd å spørre han, og han sier han ikke kjenner at han må på do. Prøver å ikke gi særlig opperksomhet rundt dette, og håper det gir seg. Hvis det fortsetter tar vi han med til lege og sjekker at det ikke er noe galt - og helsestasjonen kan kanskje også bidra. vil bare undersøke her først, så får vi ta det videre i neste uke, Han virker ellers i bra form og er i godt humør. Noen her som har opplevd dette, eller noe lignende???
Kanutten Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Hei Det du skriver nå, det kunne vært oss. Vi hadde akkurat samme problemet. Stressa litt rundt for å finne ut hva som var galt osv. Men de fant ikke ut at noe var galt. Så da stressa vi ned, og det ordnet seg til slutt, men det gikk lang tid. (Etter han begynte på skolen faktisk) Lykke til.
Gjest rådgiver Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 sjekk han for urinveisinfeksjon først, og er det ikke det så skal du ta på han bleie til han slutter å tisse på seg.
Gjest Miley Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 sjekk han for urinveisinfeksjon først, og er det ikke det så skal du ta på han bleie til han slutter å tisse på seg. Nei, det skal du ikke. Man skal aldri få unger til å føle skam. Men jeg er enig at du bør få hans jekket for UVI.
Silmarill Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 sjekk han for urinveisinfeksjon først. Det tror jeg er det lureste. Se på denne siden trådstarter, kanskje siden kan gi deg noen tips. http://www.helsenytt.no/artikler/urinveibarn.htm .....og er det ikke det så skal du ta på han bleie til han slutter å tisse på seg. Det å bruke bleie tror jeg kan gjøre vondt verre. Her må man prøve seg frem. Bruk iallfall et plastunderlag i sengen.. Det viktigste som du nå kan gjøre er å prøve å forhindre at barnet får skyldfølelse - prøve å bidra til at det forstår at dette ikke dreier seg om noe selvforskyldt. Mange barn blir svært fortvilet over situasjonen og føler seg annerledes enn alle andre. For enkelte oppleves det som en ren katastrofe. Man må derfor prøve å nærme seg problemet på en positiv, oppmuntrende måte.
Gjest Gjest ts Skrevet 12. desember 2008 #6 Skrevet 12. desember 2008 Tusen takk for svar. Etter at han tissa seg ut går, så kom det små skvetter 4 ganger på rad under en time, ble litt bekymret jeg. Det bare renner ut, sier poden. Jeg har han iallfall hjemme i dag og følger med. Fortsetter det i dag, så ringer jeg legen og får'n sjekka for urinv.inf.
Gjest Miley Skrevet 12. desember 2008 #7 Skrevet 12. desember 2008 Du bør ikke vente i dagesvis med å få sjekket han for UVI, det kan gå videre oppover i urinveiene og han kan bli veldig syk. Å sjekke for UVI er ingen sak, ta en prøve å lever den på legekontoret.
Teriyaki Skrevet 12. desember 2008 #8 Skrevet 12. desember 2008 Kan jo være at den nerven i ryggraden som styrer lukkemuskelen har kommet i klem, og dermed fungerer dårlig slik at han tisser på seg. Men det er ikke så vanlig, da. Har bare hørt om det en gang før.
Modic Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Ikke vent med å oppsøke lege!! Ikke for å dramatisere veldig, men når symptomene er slik du beskriver, høres det ut som om dette er et medisinsk problem - ikke psykisk. Kontakt lege med en gang, du! Om ikke annet, så for å få avkreftet at det ligger noe medisinsk bak dette... Som andre skriver over her: en ubehandlet UVI kan gi komplikasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå