Gå til innhold

Er bryllupet verdt prisen og stresset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om jeg er rett til å svare heller. Men vi hadde en skikkelig bryllupsfest; masse mat, fri drikke, 80 gjester, dekorasjoner, kaker, levende musikk, velkomstdrikke osv. osv, og nådde ikke 40 000,-.

Det var så absolutt verdt det for oss, hadde gjort det igjen! (Vi gifta oss utenlands og hadde fest hjemme etterpå)

Du må nesten bare veie for og i mot syns jeg. Vi har god kontakt med slekt og familie og det var ekstra kjekt å kunne feire noe sånt med dem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og min mann hadde bodd sammen i mange år, og hadde 3 unger - da vi giftet oss. Ingen av oss ønsket å bruke masse penger på et gedigent bryllup, med mye"ukjent" slekt. Vi gjorde det meget rimelig, enkelt og med bare de helt nærmeste av familie og beste venner.. Likevel hyggelig og romantisk.

Et vennepar av oss, som var i ca samme livssituasjon som oss - "klaget" på at vi ville ha et "så lite" bryllup. De giftet seg året etter oss, og styra voldsomt. De hadde over 100 gjester, et flott lokale, dyr brudekjole - ja, alt var overdådig.

Nå noen år etter, innrømmet min venninne at hun angret på at de hadde sløst bort alle pengene på bryllupet. De "sliter" økonomisk fortsatt av etterdønningene lånet på bryllupet medførte. Hun angret på at hun hadde vist meg en overlegen holdning, og sa for litt siden at det virkelig ikke var verdt det.

Vi ble jo ikke noe lykkeligere enn dere, selvom vi laget det så gedigent. Lykken ligger ikke der.... Den har du inne i deg... Og dagen gikk like fort for oss begge... Vips! er den over - og hva sitter du da igjen med???? Nei, vel fest med hjertet....

Skrevet

Nei, det var ikke verdt så mye penger. Men det er kanskje lett å si når man har fått opplevd det perfekte store bryllupet. Men kjipt å betale på lånet..

Lykkelig nygift

Skrevet

Jeg har bare vært gift en gang, og ikke hatt noe stort bryllup. Da min mann og jeg giftet oss gikk vi til byfogden og gjorde det kjapt og enkelt. Dette var i USA og min familie var i Norge og andre utland. Hans familie "fikk ikke komme" siden min familie ikke var tilstede. Det var bare oss to. Og for oss funket det. Ekteskapet er mellom oss, og ikke hele familien vår. Ikke hadde vi råd til et stort bryllup, og jeg ville aldri ha brukt flere titusenvis av kroner på det.

Av og til tenker jeg det hadde vært kjekt med et stort bryllup... men så tenker jeg hvorfor det? Jeg er med mannen jeg elsker, han elsker meg, og vi er 100% lykkelig. Ingenting er mer viktig enn dette. Vi har vært gift i over 3 år nå, og hver dag er jeg like glad i han som dagen vi giftet oss... om ikke mer.

Mine foreldre er fortsatt litt bitre over dette (har og noe med å gjøre at min mann er en amerikansk republikaner :fnise:) , mens hans foreldre bryr seg katten og er glad for at de har en hyggelig svigerdatter.

Skrevet

Jeg er ikke gift enda, så er kanskje heller ikke den rette til å svare deg, men jeg har i hvert fall gjort meg opp følgende tanker.

Ei venninne av meg giftet seg i våres. De brukte 250.000 på dagen, og tro det eller ei så gikk mesteparten av pengene til kjole, fotograf og bryllupsreise. De hadde 66 gjester, 3 retters middag og alle hadde medbragt drikke til festen. Det meste ble ordnet for dem, men de stresset noe vanvittig med detaljer som pyntingav lokalet etc. Hva har jeg lært?

1) De sløste veldig med pengene når det kom til klær og fotograf, for jeg har sett veldig mye bedre bilder og like vakre klær til myyyye mindre penger

2) De ødela forberedelsene sine med for mye stress i forhold til blomster og pynting, menyer, invitasjoner etc som skulle være helt perfekte

3) De hadde vært like lykkelig gift om budsjettet hadde vært 1/10 av de de hadde

4) Det var en veldig fin dag de aldri kommer til å glemme

Vi har forøvrig snart vært kjærester i 9 år, og vil ha vært kjærester i 10 år når vi gifter oss. Vi ønsker en stor fest med mye venner og mindre fjerne slektninger, med fokus på fest og morro, nok mat og drikke, og mindre fokus på detaljer som blomster og stæsj. Innimellom tenker jeg at en grillfest i hagen med seremonien inkludert i festen hadde vært det beste, men så har vi det norske sommerværet som kanskje ikke her helt 100%...

Uansett, dere kan jo velge et sted midt i mellom? Man får en veldig fin fest til under 20 lapper hvis man sparer litt på detaljene og ber gjestene ta med medbragt alkohol, og jeg tror det er verdt det :jepp:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Så absolutt!! Vi giftet oss etter nær 15 år sammen og er nå fremdeles gift - 10 år senere. Bryllupet kostet lite, var enkelt, men på ingen måte simpelt. Vi hadde koldtbord, noen kjøpte og noen hjemmelagde kaker. Samlet sammen det vi hadde av drikkevarer i familien og kjøpte ellers en god del vin og øl. En kjempefin fest.

Det eneste jeg angrer på var at jeg ikke inviterte alle de jeg egentlig ønsket skulle være der. Jeg var yngre den gang og var redd for selve festen og opplegget. Ville ikke ha noe styr og var redd for at det skulle bli for stort rett og slett og at det ville stresse meg. Det jeg lærte var at det ikke var så farlig som jeg trodde og at jeg gjerne kunne hatt enda flere gjester uten at det hadde behøvd å koste så mye mer eller at det ville ha stresset meg mer. Så jeg anbefaler MANGE venner fremfor slekt du sjelden ser eller ikke har noe særlig forhold til.

Kos dere!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...