Gjest brud?? Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Vi har vært sammen lenge, bodd sammen lenge og er i starten av 30 årene. Planen har hele tiden vært å gifte oss og feire dette skikkelig. Bryllup koster penger og det har derfor blitt utsatt flere ganger. Jeg føler at det er sprøtt å bruke så mye penger på en dag for å feire sammen med familie vi ser lite til. Har mye annet vi har lyst til å bruke pengene på. Føler også at det blir litt rart å feire stort bryllup når vi har bodd sammen så lenge og er voksne. For min del kunne vi godt ta en tur på rådhuset for å gifte oss, uten noen fest. Men samboer mener at bryllup er noe en feirer en gang og noen en skal gjøre skikkelig sammen med familie og venner. Og jeg må innrømme at det kanskje kan virke litt trist uten et skikkelig bryllup. Derfor lurer jeg på hvilken erfaringer andre par har gjort seg. Vil gjerne høre fra dere i ca samme livssituasjon som oss, altså dere som har bodd sammen en god stund og er voksne. Var bryllupsdagen likevel spesiell? Var bryllupet verdt prioriteringene dere måtte gjøre? Venter spent på deres erfaringer....
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Vi planlegger bryllup til neste år, men som dere har vi utsatt det en del ganger. Jeg lurer også på om det er verdt det, men nå er alt i gang så da kan vi ikke bare droppe det. Har forsøkt, men fikk store protester fra familie og venner. Nå har vi også masse annet vi vil bruke penger på og bryllupet virker ikke så viktig lenger, rett og slett. Men kanskje man endrer syn etter at alt er over, håper det
Nabodama Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Vi giftet oss, og feiret med familie og venner, og vi hadde et skikkelig bryllup. Men vi tenkte også som dere, at vi har så mye å bruke penger på, og ville ikke prioritere å spare i flere år til et bryllup som varer i én dag. Så vi gjorde det billig, først og fremst med klær og lokale. Hadde koldtbord, kaker, enkel nattmat og fri bar. Byrllupet var veldig vellykket, ikke særlig stivt, og folk koste seg skikkelig. Har aldri angret på at vi gjorde det så enkelt. For meg er det omtrent meningsløst å bruke MYE penger på én dag, selv om det er bryllup. Brudekjolen var kremfarget, lang og enkel, og i og med at den ikke er typisk brudekjole, har den vært brukt som festkjole flere ganger siden.
Pastor Knut Skrevet 11. desember 2008 #4 Skrevet 11. desember 2008 (endret) Slettet av meg. Endret 11. desember 2008 av Pastor Knut
Ira Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 å ja!!!!!!! Det var absolutt verdt det! Vi var i akkurat samme situasjon - vært sammen i 14 år, er i starten av 30-åra, vurderte penger fram og tilbake osv.... Vi hadde i underkant av 100 gjester til middag og tilsammen 130 til kaffe. Begge har stor familie, så vi prioriterte venner framfor søskenbarn (ingen av oss har særlig kontakt med dem) 3 retters middag, fri bar, levende musikk m.m - kostnader alt i alt på ca 110 000, og det var verdt hver ei krone og hver en arbeidstime i forkant!!!! Vi hadde ei helt suveren helg! Gjør det skikkelig hvis dere har lyst - det er en dag du aldri glemmer. Vi angrer absolutt ikke på at vi gjennomførte det på denne måten! 1
Synne-Marie Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Jeg syntes det var verdt det. Men som nabodama sier er det ikke nødvendig å gjøre det så himla kostbart for at det skal bli hyggelig. Vi kjørte et realtivt lavkost bryllup, og mitt inntrykk var at de fleste hadde det veldig gøy for det
¤flicka¤ Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 For oss var det verdt pengene, men vi hadde uansett ikke noe dyrere bryllup enn vi hadde råd til. Stresset så vi ikke noe til, så det vet vi ikke noe om. Både forberedelsene og bryllupet ble gjennomført med lave skuldre
Gjest *Mim* Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Absolutt verdt det! Vi hadde bodd sammen i mange år, hadde fire unger og hadde et ganske laid-back bryllup (bortsett fra mega-kjolen min ). Hyggelig å samle familie og venner, og det var en stor romantisk opptur for oss. Skulle gjerne gjort det igjen!
babord Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 Moren min giftet seg for 4 år siden. Hun er jo godt voksen og har to egne barn, og mannen hennes har en datter, så de ville gjøre det enkelt. Mamma hadde isblå kjole som ikke het 'brude' og hvit pelsjakke som hun hadde fra før (de giftet seg i romjulen) og var helt nydelig! Tror kjolen kostet 800 kr eller noe sånt.. De hadde middag bare for den nærmeste familien, 20 stykker eller noe sånt, og en kjempefest etterpå med nesten 200 inviterte til kaffe..tror ikke hele bryllupet kostet mer enn en 20000, men det var et kjempefint bryllup! That being said, jeg vil ha et kjempeluksusbryllup selv:D
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 12. desember 2008 #10 Skrevet 12. desember 2008 Når det kommer til stressnivå tror jeg det er veldig opp til en selv. Må man ha full kontroll på alt og er opptatt av den minste lille detalj, tror jeg det fort kan bli stressende. Vi stresser veldig lite med bryllupet. Det blir relativt kostbart, men det er fordi vi skal ha det på et litt spesielt sted der vi ikke kan stille med mat og drikke selv. Det å ha bryllupet på et slikt sted var imidlertid litt av poenget for oss med å ha stor feiring; vi ser på bryllupet som en anledning til å samle venner og familie en hel helg i omgivelser som betyr mye for oss. Vi satser på at det skal bli litt uformelt selv om det er en stor begivenhet for oss. Detaljer på bordpynt, invitasjoner etc. bryr vi oss mindre om, og bruker heller mer energi og penger på at gjestene skal få en forhåpentligvis hyggelig og minneverdig helg sammen. (Vi har bodd sammen noen år, jeg er tredve og mannen er en del år eldre.)
øyenstikker Skrevet 12. desember 2008 #11 Skrevet 12. desember 2008 Vi er 26 og 30 år, har vært sammen i 9 år og giftet oss i sommer. Vi handlet masse billig på ebay osv, og brukte heller mer penger på mat og lokale. Ville ha det på en resturant, så vi slapp å gjøre minst mulig;-) Hadde 45 gjester til middag og 50 til kaffe og fest. Tror ca det kom seg på 80000-90000 inkl alt, mat, lokale, klær, blomster ja alt! Bryllupet var kjempevakkert, og veldig mange sa det var det mest rørende bryllupet de hadde vært i! Og det var en kjempe fin dag. Tror aldri vi har vært så lykkelige. Så når jeg nå, for resten av livet, kan tenke tilbake på denne flotte dagen og hvor lykkelige vi var, så syns jeg det var verdt det!! Dessuten syns jeg det er flott når noen som har vært sammen lenge gifter seg. Da er det iallefall skikkelig gjennomtenkt. Uten å få alle her inne på nakken, syns JEG at det er litt tidlig å gifte seg etter et par år. Men det er MIN mening, og jeg respekterer at andre har andre meninger og gjør det på sin måte! Dessuten sparte vi rubbel og bit i ca 1,5 år før bryllupet. men hvet at de pengene hadde helt sikkert bare gått til svada...penger over tid har en tendens til å bare forsvinne......Så da syns jeg vi fikk mye for pengene jeg.
Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 12. desember 2008 #12 Skrevet 12. desember 2008 Vi har vært sammen i snart 9 år og skal gifte oss i januar. Vi gifter oss i kirken med kun nærmeste familie og skal ha middag på hotell med nærmeste familie. Middag og lokale kommer vel på ca 6000 kroner tenker jeg og er mer enn nok feiring for vår del. Så prioriterer vi heller bryllupsnatta med en skikkelig suite :)Tror jeg hadde angret hvis vi hadde bukt 100 000 på en dag og for oss er det viktigste å bli gift
Honey Skrevet 12. desember 2008 #13 Skrevet 12. desember 2008 Jeg blir 30 og han 42 når vi gifter oss neste sommer i min barndoms kirke. Vi har utsatt det et par ganger da vi har fått et par barn siden vi bestemte oss for å gifte oss. For oss var det ikke aktuelt å gifte oss i noe annet enn kirke og vi følte også at det hele måtte toppes med en fest i etterkant. Vi har begrenset budsjett og prøver å gjøre det meste så billig som mulig. Det vi bruker mest penger på er mat og drikke da dette skal holdes på et sted som ordner alt for oss. Men vi får det meste av festen dekket av mine foreldre. Vi håper å få det hele til å ikke koste noe særlig mer enn 70 000 kr. De fleste som har giftet seg vil nok si at det var verdt hvert eneste øre, men jeg kan skjønne at du kan kvie deg for å bruke så masse penger. For oss er det snakk om prioriteringer og vi vil gjerne feire en så spesiell dag på en verdig måte. Men det er mye som kan gjøres billig. Man kan f.eks. droppe både rådyr transport, fotograf, overnatting, klær og spare tusenvis av kroner. Jeg tror stresset er hvordan du velger å se på det selv. Jeg vil ikke forbinde det med stress og prøver å gjøre det så stressfritt som mulig, bl.a. med å velge et sted å ha festen hvor noen ordner alt for oss. Men alt avhenger av penger selvsagt. Uansett hvilke alternativer vi skisserte når vi bestemte oss for å gifte oss så endte det opp med å koste like mye penger uansett, så det må man nesten bare regne med. Jeg gleder meg mest av alt og håper og tror at pengene vil være glemt når endelig dagen kommer og vi får en minneverdig markering av dagen.
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #14 Skrevet 15. desember 2008 Tusen takk til dere alle som har svart her. Dere har nesten klart å overbevise meg om at dette er en feiring som bør gjøres "skikkelig". Vi får ta oss en prat til her i huset, så får vi se om han ikke får det som han vil til slutt. Takk for hjelpen
Chiquita Skrevet 15. desember 2008 #15 Skrevet 15. desember 2008 Nå vet ikke jeg om jeg er den rette til å svare (om jeg er "voksen nok") Men jeg er nå 26, og vi har nå vært gift i 4 år. Vi hadde et stort bryllup med 100 gjester, og vi passerte vel 100 000,- tilslutt (med fotograf og takkekort, osv) Om det var verdt det? Nei... Slik jeg ser det nå ville jeg mye heller reist bort og giftet oss "alene", eller hatt en mindre feiring med de nærmeste. Pengene skulle jeg mye heller satt på bsu/nedbetaling av huslån, eller en reise/opplevelse som varer mer enn en dag. Selvfølgelig var det trivelig å få feire dagen sammen med venner og familie, men jeg tror jammen det hadde vært like trivelig uansett...
Gjest ts Skrevet 15. desember 2008 #16 Skrevet 15. desember 2008 Nå vet ikke jeg om jeg er den rette til å svare (om jeg er "voksen nok") Men jeg er nå 26, og vi har nå vært gift i 4 år. Vi hadde et stort bryllup med 100 gjester, og vi passerte vel 100 000,- tilslutt (med fotograf og takkekort, osv) Om det var verdt det? Nei... Slik jeg ser det nå ville jeg mye heller reist bort og giftet oss "alene", eller hatt en mindre feiring med de nærmeste. Pengene skulle jeg mye heller satt på bsu/nedbetaling av huslån, eller en reise/opplevelse som varer mer enn en dag. Selvfølgelig var det trivelig å få feire dagen sammen med venner og familie, men jeg tror jammen det hadde vært like trivelig uansett... Takker for dette svaret også. Det er slik jeg ser for meg at jeg evt kommer til å se tilbake på vår bryllupsdag. Nettopp derfor er jeg slik i tvil. Det er så mye annet pengene heller skulle ha vært brukt på.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #17 Skrevet 15. desember 2008 Om man synes det er riktig måte å feire på kommer nok mest an på en selv og kanskje forholdet til venner og familie. For meg/oss ville det vært rart å bruke masse penger på en diger fest med både familie og venner, ikke for pengenes skyld, men fordi jeg tror det ikke ville fungert spesielt bra å samle diverse nevrotiske familiemedlemmer (sånne som ikke vet hvordan de bør oppføre seg sammen med andre), venner som ikke kjenner hverandre osv, og jeg ville antagelig stresset så mye med bekymringer rundt dette på forhånd at det ikke ville vært noe hyggelig. Mens for andre igjen er selve festen nesten viktigere enn akkurat det at man gifter seg, fordi man synes det er fint å samle de man er glad i. Begge deler er vel "riktige nok". De store bryllupene jeg har vært i har jo også vært kjempehyggelige både for gjester og brudepar. Jeg tror bare ikke man skal tenke mest på at man bør feire på en bestemt måte, men at man finner en form man trives med.
fruenge Skrevet 16. desember 2008 #18 Skrevet 16. desember 2008 jeg også heller vel litt mot de to siste svarer. Vi hadde ikke bodd sammen mer enn 2 år når vi giftet oss, men vi var godt voksne. Er i dag gift på det 8 året. Vi hadde en super dag som gikk alt for fort, skulle jeg gjort det om igjen så hadde jeg ikke giddet å feire den sammen med alle disse familiemedlemmen som jeg aldri ser ellers.
angara Skrevet 16. desember 2008 #19 Skrevet 16. desember 2008 Nå er vi ikke gift ennå, men vi er begge over 30. Vi inviterer over 100, slekt og venner fra fjern og nær, og selv om vi gjør alt vi kan selv (matlaging, pynting, rimelige løsninger med grendahus etc) så blir vel totalbeløpet et sted mellom 40 og 50 tusen. Altså en stor sum å bruke på en fest. Men: Vi tenker ikke at disse pengene bare brukes på oss selv, nødvendigvis. Det er så viktig å samle familiene til de store høytidene i livet, vi møtes nesten ikke til annet enn bryllup og begravelser. Vi har gode familieforhold og den investeringa i at slekta og vennene skal møtes, er for meg svært viktig. Nå er vi blitt så voksne at det er OSS det står på - hvordan familierelasjonene og kontakten mellom søskenbarn/tanter/onkler etc skal utvikle seg videre i fremtiden. Bli kjent med de nye partnerene til søskenbarna mine, som jeg knapt har sett, og så videre. Jeg er nok litt tradisjonell her, men noen må jo være det også! Altså blir det litt irrelevant for meg om det er verdt prisen og stresset. Det er for meg en av de store begivenhetene der en skal samle alle rundt seg. men selvsagt gjøre det på sin egen måte.
jippijaja Skrevet 18. desember 2008 #20 Skrevet 18. desember 2008 Hei du! Jeg har giftet meg en gang, og skal snart gifte meg igjen (med en annen mann altså!) Det er ti år siden forrige gang, nå er jeg 31 år. Den første gangen var ejg utrolig gira på stort, perfekt bryllup, med det resultat at jeg hang meg opp i alle detaljene som ikke ble helt riktige.. Bryllupet var fint nok, men vet du? det var ikke verdt stresset, og sikkert ikke pengene (mor betalte...) Denne gangen planlegger vi et middels stort brylup (ca 60 mennesker med stort og smått). Gjestene tror de bare skal i navnefest til babyen vår. På festen etterpå kommer en som vier oss. Jeg gleder meg så utrolig mye mer denne gangen, selvom jeg er sikker på at noe kommer til "gå galt"...... Jeg skal ha alle de vanlige bryllupstingene, som kake, pynta bord osv, men vi hopper over det vi ikke liker. Siden det ikker er noen som vet de skal i bryllup, får vi heller ingen taler eller gaver. Det er for meg helt flott, siden jeg nok ikke er så glad sånne ting. Jeg holder en tale, og det gjør nok brudgommen også. Videre har vi ingen bordplassering eller alkohol siden det er med barn, jeg har tre jenter som selvfølgelig skal være med. Det vi har, og som jeg synes er det viktige, er: Familie Venner Seremoni/Markering Kjole (dog er den rød, men jeg prøvde virkelig alle de hvite i butikken først) Frisør Brud og brudgom Brudepiker MAt (koldtbord) kaker (hjemmelagde av velvillige gjester som skal på navnefest) Fest Lokale som betyr noe for oss Jeg gleder meg, og på dagen skal jeg slappe av, nyte og kose meg:-) Vår løsning blir billig. 1000 for lokalet 3000 for kjolen 7000 for maten (brus og kaffe kommer utenom) 3700 for vigsler fra humanetisk forbund 1000 for brudepikekjoler (brukt eller ebay) 500 for blomster (lager enkel bukett selv dagen før) 250 for skoene ....j, også komme det sikert flere utgiter, men det blir ikke så ille. Føler egentlgi ikke at jeg sparer heller, men jeg har liksom ikke ønsker om at det skal være stort. Jeg vil ha det hyggelig! Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå