Gå til innhold

Utenlandsbryllup, men likevel festmiddag og gaveliste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på at jeg har mer og mer lyst til å gifte meg med min kjære i utlandet når tiden er inne, med bare oss to tilstede. Både for å spare penger, og fordi jeg ikke har har særlig lyst på stort tradisjonelt bryllup her til lands.

Allikvel ser jeg for meg at vi vil ha en festmiddag for våre 20 nærmeste i etterkant. Vi skal om et par år bygge på hjemgården min, og flytte inn der, ser da for meg å ha en festmiddag, når påbygget står klart. Kan vi da likevel ha gaveliste hos f.eks glassmagasinet, og forvente oss bryllupsgaver til vårt nye hjem? Eller blir det galt når vi ikke "gir" gjestene et ordentlig bryllup??

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg hadde nok ikke hatt gaveliste, og hadde nok kalt det for en fest, i stedet for bryllupsfest, men det er jo selvfølgelig opp til dere.

Skrevet

Jeg synes, for å være helt ærlig, at det virker litt grådig å ha ønskeliste når man ikke arrangerer bryllup.

På den andre siden: Vi giftet oss i utlandet, og fikk likevel så mange gaver etterpå at jeg ble helt sjokkert. Men selv om jeg hadde visst på forhånd at så mange ønsket å gi oss gaver, hadde det ikke falt meg inn å ha noen gaveliste.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi skal gifte oss i utlandet til sommeren, og kommer til å ha en enkel fest for de nærmeste når vi kommer hjem. Jeg kommer ikke til å legge ut noe gaveliste, men synte jo det er veldig hyggelig hvis vi får noe. :) Så kan vi tenke tilbake om 20 år, og si; ja, den fikk vi til bryllupet vårt. Liker den tanken :)

De fleste vet at vi samler på hardangerbestikk og en annen serie, så jeg håper de kjøper det, fremfor helt tilfeldige ting de ikke vet om vi trenger. Men forventer ikke gaver. Det må folk bestemme selv.

Skrevet

Jeg synes det blir feil å kalle det bryllupsfest, og legge ut gaveliste.

Da har jeg heller invitert til innflytningsfest.

Men selvfølgelig må dere gjøre det som passer dere best. :)

Skrevet

Enig med dere når jeg tenker meg om:)

Får heller ta eventuelle bryllupsgaver/innflytningsgaver som en bonus.

Takk for kjappe svar.

Skrevet

Vi skal ha en lignende opplegg. Hadde ikke tenkt å ha noen gaveliste fordi vi synes det virket frekt. Men har fått så mange spørsmål om gaveliste at vi har endt opp med å ha en likevel. Skriver ikke noe om dette i invitasjoene men opplyser de som kontakter oss. Har opplyst at vi ikke ønsker oss gaver. Familie og venner ønsker likevel å gi oss noe og de ønsker å gi oss noe som vi ønsker oss. Lykke til!

Skrevet
Vi skal ha en lignende opplegg. Hadde ikke tenkt å ha noen gaveliste fordi vi synes det virket frekt. Men har fått så mange spørsmål om gaveliste at vi har endt opp med å ha en likevel. Skriver ikke noe om dette i invitasjoene men opplyser de som kontakter oss. Har opplyst at vi ikke ønsker oss gaver. Familie og venner ønsker likevel å gi oss noe og de ønsker å gi oss noe som vi ønsker oss. Lykke til!

Ja det er nettopp det, at jeg tror mange vil gi gave uansett, og da er det bedre å få noe man ønsker seg. Lykke til med bryllupet!

Skrevet

Kan dere ikke lage en ønskeliste til bryllupsfesten? Og så sletter dere ikke den, slik at hvis noen skulle etterlyse ønskeliste til den andre festen, så kan dere gi link til den?

Skrevet

Det er bare en fest der er snakk om; kombinert bryllupsfest og innflytningsfest.

Skrevet

Åja, der misforstod jeg. Jeg trodde at de 20 nærmeste skulle på bryllupsmiddag i utlandet. Ser nå at jeg leste helt feil :)

Skrevet
Jeg tenker på at jeg har mer og mer lyst til å gifte meg med min kjære i utlandet når tiden er inne, med bare oss to tilstede. Både for å spare penger, og fordi jeg ikke har har særlig lyst på stort tradisjonelt bryllup her til lands.

Allikvel ser jeg for meg at vi vil ha en festmiddag for våre 20 nærmeste i etterkant. Vi skal om et par år bygge på hjemgården min, og flytte inn der, ser da for meg å ha en festmiddag, når påbygget står klart. Kan vi da likevel ha gaveliste hos f.eks glassmagasinet, og forvente oss bryllupsgaver til vårt nye hjem? Eller blir det galt når vi ikke "gir" gjestene et ordentlig bryllup??

Hadde du tenkt å opplyse om ønskelista i forbindelse med selve bryllupet? Uten at noen er inviterte til bryllupet? Eller hadde du tenkt å opplyse om den 2 år senere når dere har "bryllups"festen?

Jeg synes det høres litt snålt ut ja... Man lager ikke ønskeliste til et bryllup uten gjester, og man har ikke bryllupsfest årevis etter bryllupet...? :klø:

Jaja... Dere gjør det som passer dere :)

Skrevet
Eller blir det galt når vi ikke "gir" gjestene et ordentlig bryllup??

Ja, det blir veldig upassende å komme med en bryllupsgaveliste ved ferdigstilling av hus 1-2 år etter bryllupet. Dere kan heller ikke forvente at folk på andre måter prioriterer å komme like høyt som til en bryllupsfest.

Skrevet
Ja, det blir veldig upassende å komme med en bryllupsgaveliste ved ferdigstilling av hus 1-2 år etter bryllupet. Dere kan heller ikke forvente at folk på andre måter prioriterer å komme like høyt som til en bryllupsfest.

Som sagt enig i at det bli upassende. Men for å korrigere, så er det altså snakk om ferdigstilling av hus omtrent samtidig som vi gifter oss, ikke to år etter bryllupet.

Skrevet
Hadde du tenkt å opplyse om ønskelista i forbindelse med selve bryllupet? Uten at noen er inviterte til bryllupet? Eller hadde du tenkt å opplyse om den 2 år senere når dere har "bryllups"festen?

Jeg synes det høres litt snålt ut ja... Man lager ikke ønskeliste til et bryllup uten gjester, og man har ikke bryllupsfest årevis etter bryllupet...? :klø:

Jaja... Dere gjør det som passer dere :)

Hvor har dere "to år etter bryllupet" fra??? Har ikke skrevet noe om det. Det er snakk om kombinert bryllupsfest og innflytningsfest fordi vi gifter oss og blir ferdig med oppussing omtrent samtidig...

Gjest Deception
Skrevet

Vi skal gifte oss alene i utlandet (om tre uker), og skal ha både en familiesammenkomst og vennefest etterpå. Vi skal ikke ha noen gaveliste, men hvis folk spør, har jeg en slags mental liste med forslag, i det minste. Men jeg tenker ærlig talt at vi er voksne nok til å selv betale det vi har lyst på, og at det er i overkant grådig med en gaveliste når vi gjør det på den måten.

Skrevet
Vi skal gifte oss alene i utlandet (om tre uker), og skal ha både en familiesammenkomst og vennefest etterpå. Vi skal ikke ha noen gaveliste, men hvis folk spør, har jeg en slags mental liste med forslag, i det minste. Men jeg tenker ærlig talt at vi er voksne nok til å selv betale det vi har lyst på, og at det er i overkant grådig med en gaveliste når vi gjør det på den måten.

Dette med vennefest vs. familiefest har jeg også tenkt på. Det hørtes lurt ut å ha to separate fester. Skal dere ha det hjemme? Fortell gjerne litt mer hvordan dere har tenkt. Er det snakk om middag på begge festene, eller bare kaker? Jeg tenker kanskje fest for våre venner og jevnaldrende slektninger med flereretters middag. Og så familiefest for også barn og eldre, hvor vi har kakebuffet.. Kanskje:)

Gjest Deception
Skrevet (endret)

Vi skal ha kakeselskap, muligens med litt koldtbordmat i tillegg, for den nærmeste familien. Enten holder vi det hjemme hos oss selv, eller vi låner huset til svigerforeldrene mine.

Til vennefesten (et slags åpent hus, dvs. totalt uformelt) har vi tenkt å leie et lokale, lage endel tapasmat, samt få folk til å ta med seg tapasretter i tillegg. Lokalet i hvertfall jeg har i tankene har småbord, og vi skal ikke ha tradisjonell bordsetting. Dette er en vanlig framgangsmåte i min omgangskrets, og det blir alltid vellykket, ikke minst pga. maten, for det er utrolig mange som er flinke til å lage mat, og mat fra ulike land. :)

Men jeg får spader ved tanken på tradisjonell bryllupsfest med flerretters middag, taler og "festlige" leker. Da marsjerer jeg rett ut. :ler:

Endret av Deception
Skrevet
Vi skal om et par år bygge på hjemgården min, og flytte inn der, ser da for meg å ha en festmiddag...

Tenkte du at dere skulle gifte dere to år fra nå da også? Trodde det var snakk om bryllup nå og fest om et par år... :fnise: For det hadde blitt merkelig.

Skrevet
Tenkte du at dere skulle gifte dere to år fra nå da også? Trodde det var snakk om bryllup nå og fest om et par år... :fnise: For det hadde blitt merkelig.

Ja, DET hadde vært merkelig :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...