Gå til innhold

Flytte til ny by

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man har jo forskjellige opplevelser av bussen. Ja, den kan komme for sent, men jeg syns ikke akkurat at den gjør det hele tiden. =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, buss i bergen på feile tidspunkt er også et kapittel for seg.. Bor ca. 13 min med bil utenfor sentrum, men på en dag med veldig mye kø, kan det fort bli 40 minutter med buss... Huff.. Så ti minutter med buss høres luksus ut! :P

Skrevet (endret)

Før bodde jeg på et sted hvor bussen kun gikk en gang i timen, og jeg syns det er himmelsk når bussen går to ganger i timen fra hvor jeg bor. 

Endret av ninuska_
Skrevet

okei :) Nei, får bare satse på at dette går bra! :) Hvordan fant dere leilighet? søkte på finn.no eller noe sånt..? Noen venner av meg la ut annonse der om at de søkte etter leilighet, var sånn de fant den de bor i :D De hadde gode erfaringer med det, så tror vi også kommer til å gjøre det :)

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet (endret)

Tror ikke det kommer til å være et problem å finne leilighet, dere må bare søke litt aktivt når tiden nærmer seg :)

Endret av ninuska_
Skrevet
hehe, buss i bergen på feile tidspunkt er også et kapittel for seg.. Bor ca. 13 min med bil utenfor sentrum, men på en dag med veldig mye kø, kan det fort bli 40 minutter med buss... Huff.. Så ti minutter med buss høres luksus ut! :P

Ti minutter med buss i Trondheim gjelder kun de sentrumsnære områdene, bosetter du deg litt utenfor må du regne med minst det dobbelte. Men bor man sentrumsnært er det like raskt å gå:)

Skrevet

Hmm, ser ut som at noen overdriver bussituasjonen i Trondheim bittelitt. Nå er ikke jeg student lenger, men jeg bor på Byåsen (ganske langt opp) og bussen bruker bare 20 min herfra og inn til sentrum. Med de nye kollektivfeltene går bussene enda raskere enn før.

Til TS: tror kanskje jeg ville sett i retning Nardo-Nidarvoll. Bussene derfra passerer Gløs og St.Olavs på vei inn til sentrum. Finnes også mange eneboliger i disse områdene som leier ut en liten sokkelleilighet.

Skrevet

Nå er ikke Byåsen det verste stedet hvis det er Gløshaugen og bioingeniør på HisT som er planen. I allfall ikke hvis dere havner et eller annet sted på strekningen Halset - Munkvoll - Sentrum. Der går nemlig gode gamle pendellinje 5 som passerer sentrum og går videre til Studentersamfundet som ligger i bunnen av bakken "under" Gløshaugen. Da har dere stoppested rimelig nære studiestedet, og 5'a går temmelig ofte, selv på kveldstid.

Noe annet dere kan undersøke er å leie hos Frost eiendom . De har utleieleiligheter i varierende størrelse, men flest i 40-50 kvm segmentet. Jeg bodde i en slik for 10 år siden og stortrivdes. Får dere en av de på Tempe så er det ca. 10-15 min sykkeltur inn til sentrum og man går til Gløshaugen på 20 minutter. Dessuten går det masse busser forbi der.

Vet ikke hva prisnivået er i dag, men siden dere er to så kan det være det er overkommelig. Da jeg bodde der var det mellom 3000 og 4000 kr for en leilighet på 49 kvm med ett soverom og god bodplass. Prisen har garantert økt siden da, men det koster jo ingenting å forhøre seg.

Skrevet

Takk for alle svar! :D føler jeg har fått masse gode tips om bosteder nå :D Har notert ned alle tipsene nå, så nå gjenstår det bare å snakke med kjæresten mens han er hjemme :D

Skrevet

å leie i trondheim er ganske dyrt!

De fleste to-roms koster omtrent 7000 og oppover.. Mange koster 8-9000 også..!

et-roms i sentrum går vel omtrent til 5000.

Tror ikke det er sååå mye billigere utenfor sentrum. Da vil jeg tro at to-roms koster omtrent 7000..

Men finnes jo selvfølgelig unntak :) Jeg bor rett ved samfundet og betaler 3200, men deler med to jenter.. er ganske billig.

Skrevet
å leie i trondheim er ganske dyrt!

De fleste to-roms koster omtrent 7000 og oppover.. Mange koster 8-9000 også..!

et-roms i sentrum går vel omtrent til 5000.

Tror ikke det er sååå mye billigere utenfor sentrum. Da vil jeg tro at to-roms koster omtrent 7000..

Men finnes jo selvfølgelig unntak :) Jeg bor rett ved samfundet og betaler 3200, men deler med to jenter.. er ganske billig.

Mhm, det er dyrt. Dyrere enn før.

Leier to-roms, betaler kun 3600 kr i mnd til sammen med kjempebra standard :)

Men alle leiligheter vi så på kostet fra 6000 og opp, og de var ikke like fine som leiligheten vi har nå.

Skrevet

off, gruer meg til de leieprisene, altså... Vi er to stykker, så om vi betaler sånn 3500 hver er det greit.. Men mye over det er uaktuelt.. Så pris kommer nok til å spille en viktig rolle når vi bestemmer oss for hvor vi ender opp...

Gruer meg litt, blir liksom jeg som må ta "hele" ansvaret for dette, iom at han er i mlitæret...Han er lite hjemme og det er ikke helt lett å kommunisere med han heller (finnmark, i et område uten mobildekning...) så jeg føler meg pittelitt alene i dette prosjektet.. Men men! :D Har fått masse gode råd, så det kan jo ikke gå annet enn bra!:D

Gjest strykebrett
Skrevet

Hei du :)

Du trenger ikke å se sååå mørkt på det med leieprisene. De kommer til å gå ned litt i tiden som kommer ( mange som ikke får solgt og leier ut i stedet+renta går ned). I tillegg så er det gode muligheter for å finne noe bra når dere er såpass tidlig ute. Forbered dere på å betale leie gjennom sommeren. Mange flere leiligheter som blir ledige på starten av sommeren enn på slutten.

Ett annet godt tips er å sette inn annonse i adresseavisen. Da når du alle utleierne som ikke bruker internett (det er faktisk mange). Er ikke så dyrt heller, og du kan sette inn en kjempelett på adressa.no

Til slutt må jeg legge til at du bør holde deg unna Kalvskinnet/Elvegata. Det er ikke et spesielt hyggelig område å bo i selv om det er setralt og billig. Det ligger en del sosialboliger og akuttboliger for de "mindre heldige" der, noe som gjør at det er mye vold og bråk akkurat i dette området. Ellers er det ikke noen områder jeg vil fraråde deg, Trondheim er stort sett en trivelig og trygg by :)

Skrevet

hva er adressen til der utleieannonsene på adresseavisa..? eller, hvor finner man de..?? har lett og lett, men finner ingenting.. =/ De har vel internettannonsering, også..? er litt lettere det enn å få tak i papirutgaven sånn helt uten videre.. :P

Skrevet

er det bare for å legge til annonser..?

Skrevet

Du kan legge inn annonse der ja.

Skrevet
Ti minutter med buss i Trondheim gjelder kun de sentrumsnære områdene, bosetter du deg litt utenfor må du regne med minst det dobbelte. Men bor man sentrumsnært er det like raskt å gå:)

Haha, ja.

Jeg bodde i Trondheim i 13 år. Nardo, Tyholt/Valentinlyst og Buran/Voldsminde. Studerte på Gløshaugen og fikk seinere jobb like i nærheten. Baserte meg stort sett på å sykle eller gå, fra alle stedene jeg bodde (bortsett fra Valentinlyst på vinteren, det ble litt for langt å gå overalt og vintersykling i Trondheim er en risikosport, så da ble det månedskort på bussen).

Det mest problematiske med bussen i Trondheim er at så og si alle linjene går gjennom midtbyen, og midtbyen er slett ikke dimensjonert for den trafikken som finnes; hvis man har behov for å bevege seg mellom midtbyen og et utenforliggende punkt er det nokså greit, men hvis man skal fra ett punkt utenfor midtbyen til et annet punkt i en annen retning er det mer trøblete og man må forvente forsinkelser (i hvert fall rundt rushtida). Den verste forsinkelsen jeg har opplevd var en ettermiddag jeg skulle ta bussen fra Buran til Dragvoll. Den kom til slutt 15 minutter etter skjema (iflg. ruta skal det ta 5 minutter fra start i midtbyen ut til Buran), men så traff jeg en kamerat ombord som kunne opplyse at det egentlig var forrige avgang. Halvtimesrute, så den var 45 minutter forsinket. Og hadde startet da den skulle, så en strekning som skulle ha tatt 5 minutter tok 50 minutter.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...