tinky_winky Skrevet 11. desember 2008 #1 Skrevet 11. desember 2008 Til sommeren skal jeg og kjæresten flytte til Trondheim for å studere begge to. Vi skal bo sammen, og jeg gleder meg masse til det! :D Vi har ikke bodd sammen før, men ingen av oss har sånn veldig overromantisk syn på hvordan det er å bo sammen,så det tror jeg skal gå bra! :D Tingen er bare det å finne et sted å bo. Vi skal gå på Hist og NTNU, så ser etter noe ikke så veldig langt derfra. Frem til sommeren er han i militæret, og har veldig lite fri og vi kan ikke snakke så masse på telefon som før, så det blir jeg som må stå for valg av leilighet (vi skal leie) osv. Noen som har noen tips til hvilke områder som er bra å bo i? ikke alt for dyrt? eller tips generelt til hva vi bør tenke på når vi flytter sammen? vi tenker å lage en felles konto der penger til alle utgifter til leie og mat osv settes inn på, sånn at begge betaler like mye.. Og så tenkte jeg litt på det med å flytte til en annen by, hva gjør man med møbler og sånn? Kjøpe det her og leie en stor flyttebil og kjøre det opp? jeg har pga jobben masse veldig gode rabatter hos en stor møbelkjede,som de ikke har i trondheim, så derfor kunne det vært greit å få benyttet seg av de før jeg slutter i jobben og flytter min vei..
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #2 Skrevet 11. desember 2008 Hei tinky_winky Du sier at dere skal studere på HIST og NTNU. For å komme med forslag til bosted må vi nesten få vite hvor ved disse stedene dere skal studere. NTNU består hovedsaklig av gløshaugen (realfag, siv.ing, arkitekt) og dragvoll (humanistiske fag osv). Disse to stedene er ganske langt unna hverandre, gløs er ganske nærme sentrum/lerkendal/berg/singsaker/øya mens dragvoll er ganske langt unna sentrum (ca 20 min med buss). http://www.ntnu.no/ntnukart/ HIST har jeg ikke så veldig greie på, men også der er avdelingene spredd rundt omkring i byen. Jeg innbiller meg at lærer og helsefag er på rotvoll,mens elektro/maskin osv er i sentrum. De har vel også avdelinger på øya, leangen ++ hvis jeg husker riktig. Ta en kikk på hjemmesidene deres! Når det gjelder møbler så hadde vi med egne møbler. Men det avhenger om dere får tak i en leilighet som er umøblert. Det er ganske trangt om leiemarkedet i Trondheim så jeg anbefaler å starte så tidlig som mulig! Ikke vent til et par uker før skolen begynner, da er det så og si umulig å finne et fint sted å bo. Da vi flytta oppover fikk vi leiligheten fra juni (privat). Vi måtte dermed betale leie i sommerferien, men det var absolutt verd det. SiT har parhybler og leiligheter, men jeg tror disse har ganske lang venteliste, i tillegg til at du ikke kan settes på venteliste før etter at du har blitt tatt opp som student i juli. Jeg og sambo bor nå i en slik parleilighet fra SiT og trives veldig godt med det. Dersom du har bekjente i trondheim ville jeg ha spurt de om å se på forskjellige leiligheter for dere iløpet av våren, i og med at bildene ofte lyver. Lykke til!
mustapippuri Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Skal du studere til høsten kan du søke bolig allerede nå: http://sit.no/content.ap?thisId=37518
tinky_winky Skrevet 11. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2008 Takk for svar! Blir Gløshaugen og med Hist er det vel rett i nærheten.. Vil gå bioingeniør, tror det er en del undervisning i nærheten av St.Olavs da.. Og St. Olavs og Gløshaugen er visst ikke så langt fra hverandre, om jeg har forstått det riktig? Har hørt fra andre som har flyttet opp dit at men må starte tidlig å finne leilighet, så det har jeg tenkt å gjøre! Men kjæresten er uansett ikke ferdig i militæret før midten av juli, så kommer nok ikke til å begynne noen flytting før det
mustapippuri Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 St. Olavs og Gløs har bare en bakke i mellom seg. Studentbyene Blokksberg og Nedre Singsaker er rett ved.
Fantomina Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 (endret) . Endret 18. januar 2015 av Fantomina
tinky_winky Skrevet 11. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2008 Wow! Tusen tusen takk! :D Det var veldig hjelsomt! :D skal printe ut kartet ditt og vise kjæresten! :D hihi :D hihi, nå kan jo ikke dette gå annet enn bra! :D
Fantomina Skrevet 12. desember 2008 #8 Skrevet 12. desember 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
tinky_winky Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. desember 2008 :D Var kjempesnilt! :D hvorfor hadde du et kjipt første år? Er det forresten noen som har erfaring med flytting av møbler fra en by til en annen..? Hvordan det er lettest å flytte? Leie flyttebil eller noe sånt..? Er langt å kjøre fra Bergen til Trondheim..Noen som har en ide om hvor mye noe sånt kommer til å koste?
Fantomina Skrevet 12. desember 2008 #10 Skrevet 12. desember 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
tinky_winky Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. desember 2008 ja, har tenkt på det også.. Må selvfølgelig skaffe en del ting der oppe, men har også noen ting her hjemme som kunne vært greit å få med seg... Men er kanskje mulig å få det med seg på en henger... :D Finnes det forresten Living i Trondheim? hørt noe om at det planlegges der oppe..
mustapippuri Skrevet 12. desember 2008 #12 Skrevet 12. desember 2008 Ingen Living i byen enda nei. Når det nærmer seg søknadstid og svartid til SO har det brukt å være en chat hvor man kan spørre om det man lurer på ang. studentlivet i Trondheim. Følg med på sidene til studieinstitusjonen om denne kommer opp neste år, den bruker å være veldig nyttig
ninuska_ Skrevet 12. desember 2008 #13 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Hvis du skal bo rett ved Gløshaugen, blir det nok en del dyrere enn om du hadde bodd på litt avliggende steder =) Jeg tror ikke du skal bekymre deg for buss i Trondheim, det går buss hele tiden, etter hva jeg ser. Endret 14. mars 2018 av ninuska_
Fantomina Skrevet 12. desember 2008 #14 Skrevet 12. desember 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
ninuska_ Skrevet 12. desember 2008 #15 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Jeg tror at om du vil være helt uavhengig av buss, så må du betale mer enn om du er villig til å være litt avhengig av buss. Vi så på leiligheter i sentrum og de var kjempedyre i forhold til hva vi betaler nå. Opptil 8000kr per mnd, for 30-40kvm. (privat) Dere bør hvertfall være tidlig ute og kikke etter leiligheter. Bli enige om hvor dere kan tenke dere og bo, og hvor mye dere er villige for å betale for husleia. Det viktigste er at økonomien deres tåler husleia Endret 12. desember 2008 av ninuska_
tinky_winky Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #16 Skrevet 12. desember 2008 jeg tror egentlig ikke det gjør så alt for masse å ta buss... Trenger ikke bo heelt oppi studiestedet.. Har noen venner som bor der oppe nå, som ikke bor midt i sentrum, og som må ta buss.. Men de sier det går greit å ta buss Men vil ikke bo alt for langt vekke fra byen heller.. må kunne komme meg fra et sted til ett annet uten at det er kjempevanskelig
ninuska_ Skrevet 12. desember 2008 #17 Skrevet 12. desember 2008 Trondheim er ikke spesielt stort at du bruker mye tid å sitte på buss fra hus til universitet uansett hvor du bor - maks 10 min, etter min erfaring. Og nattbusser går i helgene. Syns buss er det minste problemet, men jeg forstår godt hva Junimarie mener. Det kan være litt forsinkelser her og der, men man må regne med å kunne ta buss uansett i hvilken by man bor i.
tinky_winky Skrevet 12. desember 2008 Forfatter #18 Skrevet 12. desember 2008 Så hvis buss ikke er et problem (er vant til å ta buss, tar stort sett buss til og fra jobb og skole i bergen...).. Hvilke steder er da bra å bo? som er sånn "passelig " langt unna sentrum?
ninuska_ Skrevet 12. desember 2008 #19 Skrevet 12. desember 2008 (endret) Hva er sentrum for deg? Altså, tenker du på Torget når du sier sentrum eller tenker du på avstanden til Gløshaugen? Spørsmålet er egentlig hvor mye dere har tenkt på å betale i husleie Endret 12. desember 2008 av ninuska_
mustapippuri Skrevet 12. desember 2008 #20 Skrevet 12. desember 2008 Buss i Trondheim er et kapittel for seg selv. Jeg ville valgt å bo slik at jeg ikke var avhengig av buss om jeg hadde kunnet. Regn med mer enn 10 minutter, mye mer:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå