Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å selge leiligheten min og har vært i kontakt med tre meglere. Den ene ga meg en pris på kr 60.000 (helt uaktuelt). De to øvrige ga meg omtrent lik pris og ga meg omtrent lik forventet salgspris på leiligheten.

Siden de er såpass like, hva skal man se etter? Den ene var littttt dyrere enn den andre på noen punkter, men totalprisen på alt blir det samme, altså ca kr 48.000. Begge er gode meglerkontorer og jeg likte begge meglere som personer.

Hvordan i all verden skal man velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

48.000 i totalpris inkludert alt, eller i provisjon?

Skrevet

Få en fastpris!

Enkelte meglere skal ha provisjon på salget i tillegg til fastprisen, så les kontrakten nøye og gi beskjed om at du skal ha fasatpris. Da vet du hva du har og forholde deg til, og får ikke noen overraskelser når regninga skal betales

Skrevet
Få en fastpris!

Enkelte meglere skal ha provisjon på salget i tillegg til fastprisen, så les kontrakten nøye og gi beskjed om at du skal ha fasatpris. Da vet du hva du har og forholde deg til, og får ikke noen overraskelser når regninga skal betales

Provisjon i tillegg til fastpris? Høres veldig rart ut, lurer på om du ikke har missforstått her.

Meglere har i følge den nye eiendomsmeglingsloven tre alternativer for betaling: provisjon med prosent av salgssum, fastpris, eller timespris. Disse kan (naturlig nok) ikke gå på tvers av hverandre.

Det stilles også mye strengere krav til hvordan en oppdragsavtale skal se ut, og alle summer du skal ut med, enten det er betaling til megler eller direkte utlegg (foto, annonser, papirer etc), skal stå spesifisert.

Til TS vil jeg bare anbefale å gå etter magefølelsen. Sjekk evt på Finn, hvor mange boliger den aktuelle megleren har. Står h*n med kun èn eller to ville jeg nok ikke valgt vedkommende. Det er vel også mulig å prute på pris når de står så likt, men jeg ville ALDRI valgt en såkalt billigmegler. Skal du ha kvalitet må du som regel betale for det, enten du kjøper TV, bil eller meglertjenester.

Skrevet

Da vi solgte leiligheten vår, hadde vi kontakt med endel meglere. En av de hadde i sitt prisoverslag en fastpris pluss en prosentandel på salgssum og i tillegg til alt dette ville han ha 2 eller 3% av salgssum over takst. Typen var litt "cowboy" kan du si.

Vi hadde borettslagsleilighet, så vi fikk en god fastpris fra Garanti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...