Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på julegaver til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker mellom 800-1000 i år og har to barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Marillia
Skrevet

Vi har to barn, og i år får de hver sin gave til kr 1400,-

Skrevet

Tre barn. De får vel for cirka 5 000 hver, litt avhengig av hva vi finner, pluss BSU-innskuddet for i år (15 000 per pers).

Skrevet

Det avhenger av inntekt og hva jeg faktisk har mulighet til. Har to barn og er aleneforsørger. De får vanligvis rundt 1000 - 1500 hver. I fjor skeiet jeg ut og da ble det for 2600 på hver.

Gjest Gjest_Angelheart_*
Skrevet

Oi... har dere så god råd?

Her i huset er det tre barn og julegavene pleier å ligge på ca 500,- pr pers. Det ene barnet har også bursdag i romjula, så da blir det 500,- der også.

Dersom vi ønsker å kjøpe noe dyrere et år (skiutstyr ol) slår vi oss sammen med besteforeldrene.

Julegaver til andre (tantebarn, søsken osv) begrenser vi til 200,- pr pers.

I år har vi et totalt julegavebudsjett på rundt 8500,- Det holder i massevis, det. Da er det penger igjen til å komme seg igjennom januar også ;-)

Skrevet

Wow, noen barn er heldige ser jeg :) Håper de setter stor pris på at de får såpass dyre gaver. Når jeg var barn, så fikk jeg vel gave på ca 300kr.

Skrevet

Vi har aldri brukt så mye på julegaver. Barna her får for ca 500 kroner hver (kanskje et par hundrelapper mer når økonomien tillater det). I år er det trangt økonomisk, så da blir det bare en hundrelapp på hver av tantebarna/onkelbarna som vanligvis får for ca 200.

Skrevet
Wow, noen barn er heldige ser jeg :) Håper de setter stor pris på at de får såpass dyre gaver. Når jeg var barn, så fikk jeg vel gave på ca 300kr.

De barna jeg kjenner ville ikke satt mer pris på en gave til 3000 enn til 500 kroner, for dem er det lite som er godt nok uansett. De er ganske bortskjemte og vil vel egentlig ikke være fornøyde før de får en laptop eller tilsvarende i julegave. Og da kunne de funnet på å vært misfornøyde med at det ikke fulgte med bæreveske osv. Jeg må innrømme det er med blandede følelser jeg gir disse barna noe i det hele tatt. Håper virkelig andre barn er mer takknemlige!

Skrevet

Jeg har ikke egne barn, så når det gjelder julegaver er det nevøene mine som får den "plassen" i lommeboka (som for øvrig ikke tillater all verden). De er to stykker, den ene halvannet år, og den andre 3 måneder gamle. Tror de kommer til å få for rundt 500 kroner hver, evt får de penger så foreldrene kan spare til dem, evt kjøpe det de trenger til gutta sine.

Skrevet

Når jeg ser svarene her så skjønner jeg at materialismen har løpt løpsk. Selvfølgelig skjønner jeg at folk vil det beste for sine egne barn, men 5000,- for en julegave?

Mens forskjellene mellom fattig og rik vokser og køen utenfor fattighuset blir lengre?

Og vårt økende forbruk bidrar til globale miljøproblemer.

Beklager avsporingen...

(Kanskje det er en god ting med finanskrisa som snart er over oss)

Skrevet

I år kan jeg skryte av å bruke under 500 kr. pr barn. Lager nemlig gavene selv i år! :tommelsmil: Pusser opp den gamle dukkevogna mi til lillejenta, og den blir nyyydelig med matchende sengetøy til. Broren hennes får en hjemmelaget, dog high-tec alarmstasjon med garasjer til politibil, ambulanse og brannbil + helikopter (kjøpt i butikk). Syns ikke det er noe om å gjøre å bruke kjempemye penger på julegaver, tvert imot. Får heller dårlig samvittighet når tusenlappene flyr.

Skrevet

De to får for ca 600-700 hver.

Den eldste fikk laptop i fjor. Vi slo oss sammen med flere, og angrer egentlig litt, for i år var det BARE dyre ønsker på lista, som Iphone, digitalt kamera, div merkeklær osv.

Skrevet
I år kan jeg skryte av å bruke under 500 kr. pr barn. Lager nemlig gavene selv i år! :tommelsmil: Pusser opp den gamle dukkevogna mi til lillejenta, og den blir nyyydelig med matchende sengetøy til. Broren hennes får en hjemmelaget, dog high-tec alarmstasjon med garasjer til politibil, ambulanse og brannbil + helikopter (kjøpt i butikk). Syns ikke det er noe om å gjøre å bruke kjempemye penger på julegaver, tvert imot. Får heller dårlig samvittighet når tusenlappene flyr.

Så utrolig flott!! Disse gavene er jeg sikker på kommer til å bety mye også når barna blir stor. :-)

Skrevet
Når jeg ser svarene her så skjønner jeg at materialismen har løpt løpsk. Selvfølgelig skjønner jeg at folk vil det beste for sine egne barn, men 5000,- for en julegave?

Mens forskjellene mellom fattig og rik vokser og køen utenfor fattighuset blir lengre?

Og vårt økende forbruk bidrar til globale miljøproblemer.

Beklager avsporingen...

(Kanskje det er en god ting med finanskrisa som snart er over oss)

HAR vi andre noe med å moralisere da? Når folk har råd syns jeg da de må få bruke på det de føler for, og ikke bruke etter hva som ser riktig ut for de som har mindre å rutte med. Misunnelse er et godt ord for det innlegget jeg siterer. Materialismen har løpt løpsk for lenge siden, og det er ikke bare de rikeste som har hus som flyter over av unødvendige (ubrukelige) ting.

Skrevet

:klappe:

Høres ut som supre julegaver! Jeg husker pappa laget en gitar til meg i julegave, den har jeg fortsatt, og det varmer å tenke på at han stod der i snekkerboden og målte, skar, høvlet og limte bare for MIN skyld! Holder også av dukkevoggen bestefaren min laget til meg...

Ja til hjemmelagde gaver!

Skrevet

Vi har ingen fasit, men gir noe de trenger uansett. Det kan være fra 400 - 1500 kroner. Vi har fem stykker. De har nok dyre ting på ønskelista, men forventer ikke å få pc-er o.l.

Skrevet (endret)
Materialismen har løpt løpsk for lenge siden, og det er ikke bare de rikeste som har hus som flyter over av unødvendige (ubrukelige) ting.

Jeg er enig i det. Om folk har god råd, syns jeg ikke nødvendigvis at det er verre å bruke 5000,- på noe barnet har stor glede av og som brukes mye, som f.eks. skiutstyr eller sykkel, enn en billig ting som bare blir liggende. Jeg er ikke noen tilhenger av at barna skal venne seg til å bare få dyre ting, slik at de ikke blir glad for billigere gaver. Men jeg syns samtidig det er viktig er at barna får ordentlige ting som de kan ha glede av i mer enn en dag, og ikke bare tull. Uavhengig av hva det koster/hva foreldrene har råd til (om det er billig eller dyrt). Jeg syns nemlig ikke materialismen i samfunnet bare handler om hva ting koster, men også om hva man bruker penger på. Når jeg leste et sted om hvor mange leker et norsk gjennomsnittsbarn har på rommet sitt, tenkte jeg at det kanskje er bedre å gi færre gaver, men heller gi ting som kan gi en mer langvarig opplevelse framfor masse små pastikkdingser som bare blir liggende.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Vi gir for ca 500 - 1000 kr, og har tre barn å kjøpe til.

Skrevet
HAR vi andre noe med å moralisere da? Når folk har råd syns jeg da de må få bruke på det de føler for, og ikke bruke etter hva som ser riktig ut for de som har mindre å rutte med. Misunnelse er et godt ord for det innlegget jeg siterer. Materialismen har løpt løpsk for lenge siden, og det er ikke bare de rikeste som har hus som flyter over av unødvendige (ubrukelige) ting.

Jeg leser ikke misunnelse i innlegget du henviser til. Jeg synes det gjør noe med samfunnet når barn blir vant til gaver i 5000-kronersklassen. Og kanskje ikke blir fornøyde med det en gang. Selvfølgelig har man ikke noe med hva andre gir, men det er lov å diskutere!

Skrevet

Guttungen vår får julegaver for ca 500,- Er det snakk om større ting som koster mer(sykkel, skiutstyr o.l.) Slår vi oss sammen med besteforeldre og evt andre.

Andre barn i familien eller som vi har annen tilknytning til får gjerne noe for 150-200,-

Det var mye dyre og unødvendige ting på ønskelistene her i år også, men jeg kan jo ikke nekte de å ønske seg det heller ;) Hva de faktisk får er en annen ting, og de blir alltid fornøyd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...