Gå til innhold

juletre

Gjest Gjest_MY_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_MY_*
Skrevet

skal juletre vannes? med vann? kaldt? lunket? varmt? brus? Har satt det inn nå, holder det til nyttår da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at man skal vanne med varmt vann, men tror ærlig talt ikke du har tre til nyttår om du har tatt det inn allerede nå. Om det ikke er edelgran da, de står lenge.

Tror jeg ville kasta det ut igjen og tatt det inn et par dager før julaften.

Skrevet

Har du husket å akklimatisere det? Ellers holder det ikke lenge uansett. De kan fint vare tre-fire uker, men da med korrekt stell, og kvalitet på treet.

Juletrær bør også snittes på samme måte som avskårne blomster; sage av de nederste par centimeterne så det lettere kan ta til seg vann. Gjerne også flekke av barken noen centimeter også.

Det skal ha vann, så mye det klarer å drikke og ofte så vannet er friskt hele tiden. Lunkent, vil jeg tro, som de fleste andre planter man har i huset?

Mange mener det hjelper å gi treet litt sitronbrus eller lignende. Skader ikke å prøve, men det er ingen allmenn enighet om sånt.

Husk ikke å ha treet stående nært varmekilder som panelovner og lignende, da slipper de nålene fortere.

Den generelle regelen er at treet skal behandles som en vanlig stueplante. Det kan få samme tilsetningsstoffer i vannet som avskårne blomster, få seg en dusj med vannflaska, og så videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...