Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tips om ting man kan selge når man er i ekstremt økonomisk uføre?

Jeg har skrevet ned noen ting, bl.a. diamantringer/smykker, en sykkel, PC'en min og videokameraet. Det står helt stille.

Også har jeg også tenkt til å skaffe meg en ekstrajobb ett par-tre kvelder i uka.

Dette sliter meg i stykker, og jeg finner ingen livsglede nå.

På forhånd takk for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ringe kreditorer og be om utsettelse på det du skylder

Handle bare en gang i uka, og da handle billigst mulig

Har du flere lån, prøv å få refinansiert disse og samlet dem i ett lån

Spar strøm

Avdragsfrihet på huslån hvis du har det

Hvis du sier mer om situasjonen din, er det lettere å få utfyllende og mer spesifikke råd og løsninger

Du vil ikke få mye for de tingene du nevner hvis du vil selge dem, er du i hardt vær økonomisk, bør du ta større grep som hjelper mer på sikt

Endret av Nabodama
Skrevet

Refinansiering er uaktuelt. Gjelden er for høy, og jeg/vi har ingen verdier.

Det er håpløst.

Råd 1: check.

Råd 2. check.

Råd 3: Nevnt over

Råd 4: Bruker ekstremt lite strøm allerede.

Råd 5: Har ikke huslån. Leier en relativt billig leilighet.

Takk for masse gode råd, nabodama!

Gjest WildRider
Skrevet

Kjenner til det når ting blir så jævlige at man selger det man har for å klare seg..

Selg ikke ringene og smykkene dine til gullsmeden, da får du bare igjen noen skarve kroner for selve gullet. Legg alt ut på qxl/finn.no og slikt. Regner med du allerede tenker i disse banene, men jeg skriver det opp for det om.

Har du noe som helst mer du føler du kan klare deg uten? Bøker, spesielle sko du ikke bruker ofte, spesielle klær du ikke dør uten..?

Skrevet

Godt tips det om å ikke selge til gullsmeden. Takk! :)

Men er det ikke vanskeligere å få solgt på finn/qxl?

Jeg har ikke kjøpt klær på år og dag, og har kun en bukse som er hel og jeg kan gå i. Til og med den må jeg bruke sikkerhetsnål på smekken for å gå med, siden den detter ned hele tiden! :gjeiper:

Nei, huff. Det er vondt å ha det sånn her. I dag hadde vi knekkebrød til middag...

Den store drømmen er helt klart en refinansiering, men der er alt håp ute.

Skrevet

Bare ren nyskjerrighet her... Hvordan går det an å komme i sånn økonomisk knipe?

Gjest WildRider
Skrevet

Føler med deg der, vet hvordan det er..

Går du til gullsmeden med ett smykke som er verdt, la oss si, 6000 kr så vil han gi deg kanskje 90-400 kr for det, alt ettersom verdien på gull pr dags dato. Legger du ut smykket til 3500-4500 på nettet, så er det større sjanse å tjene på det der.. Om du skjønner?

Skrevet

Ved å være stokk dum og tjukk i hodet. Fortjener egentlig hjelp heller.

Det er derfor jeg antageligvis bl.a. må selge første ringen jeg fikk av elskeden min, og andre ting jeg er glad i. Og han må selge ting som betyr mye for han. Bare for å redde skinnet vårt akkurat nå og en ørliten stund fremover.

Skrevet
Føler med deg der, vet hvordan det er..

Går du til gullsmeden med ett smykke som er verdt, la oss si, 6000 kr så vil han gi deg kanskje 90-400 kr for det, alt ettersom verdien på gull pr dags dato. Legger du ut smykket til 3500-4500 på nettet, så er det større sjanse å tjene på det der.. Om du skjønner?

Skjønner. Jaja, får bare prøve! Ingen ting å tape på det i allefall.

Takk, Wildrider!

Skrevet
Ved å være stokk dum og tjukk i hodet. Fortjener egentlig hjelp heller.

Det er derfor jeg antageligvis bl.a. må selge første ringen jeg fikk av elskeden min, og andre ting jeg er glad i. Og han må selge ting som betyr mye for han. Bare for å redde skinnet vårt akkurat nå og en ørliten stund fremover.

Det skulle selvsagt være ikke hjelp..

Gjest WildRider
Skrevet

Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg mer, vet hvor jævlig slike kniper kan være. Hvor lett det er å havne i slikt, og hva for ett helvette det er å kave seg ut igjen..

Skrevet

Det går vel an å prøve å få seg ekstra jobb til dere er over det verste? Istedetfor å selge ting man er glad i, og som man likevel ikke får mye for.

Jeg jobber i helsevesenet, og der skulle det ikke by på problemer med å få vakter selv som ufaglært. Håper det ordner seg for dere!!

Skrevet

Men kan du ikke jobbe mer da? Hvis dere begge to får dere en kveldsjobb på bensinstasjon eller gatekjøkken så kan dere tjene kanskje 20000 ekstra i måneden til sammen:)

Jeg vet ikke hvordan dere jobber/går på skole nå, men om dere har fri på dagen så kan dere jobbe i hjemmehjelpstjenesten kanskje, de leter i alle fall alltid etter folk her jeg bor:)

Skrevet
Det går vel an å prøve å få seg ekstra jobb til dere er over det verste? Istedetfor å selge ting man er glad i, og som man likevel ikke får mye for.

Jeg jobber i helsevesenet, og der skulle det ikke by på problemer med å få vakter selv som ufaglært. Håper det ordner seg for dere!!

Leter etter en deltidsjobb nå. Men det haster. Og da må det drastiske grep til. Takk for lykkeønskninger!

WildRider: Har du noen sinne vært i samme knipa selv?

Gjest WildRider
Skrevet
Leter etter en deltidsjobb nå. Men det haster. Og da må det drastiske grep til. Takk for lykkeønskninger!

WildRider: Har du noen sinne vært i samme knipa selv?

Ja, det har jeg. Vil ikke utlevere alt her, men om du registrerer deg, så kan vi prate sammen der? Kan ha andre råd å bidra med muligens.

Skrevet
Men kan du ikke jobbe mer da? Hvis dere begge to får dere en kveldsjobb på bensinstasjon eller gatekjøkken så kan dere tjene kanskje 20000 ekstra i måneden til sammen:)

Jeg vet ikke hvordan dere jobber/går på skole nå, men om dere har fri på dagen så kan dere jobbe i hjemmehjelpstjenesten kanskje, de leter i alle fall alltid etter folk her jeg bor:)

Vi skal se nærmere på forskjellige muligheter. Vi jobber begge to fulltid allerede. Og dette helvetet suger også energi. Jeg mister matlysta og det føles som jeg har feber. Fryser og er rett og slett utafor. Men jeg vet jeg må jobbe mer. Så jeg skal gjøre alt jeg kan.

Takk for at dere ikke har vært dømmende, til tross for at det er vi som fint har klart å stelle i stand uføret selv.

Skrevet

Ok. Men da går du runden imorgen den dag. Aner ikke hvor du bor. Men i en by har du selvsagt større sjanser. Ring rundt imorgen tidlig til aktuelle steder. Mange steder sliter de med å få inn nok folk i jula, siden de fleste vil ha fri. Så ring imorgen, spør om et møte, ta med attester etc, og voila så har du kanskje ekstrajobb.

Jeg jobber somsagt i helsevesenet. Har tjent godt i år takket være alle ekstravaktene. I dette yrket er det hele tiden noen sykemeldt. Heeelt ypperlig, for da blir det nok jobb å få (har deltidsstilling).

Skrevet

Huff, all min medfølelse til dere, selv om dere er skyld i det selv, som du sier. Er ikke lettere for det.

Du sier jo at du vil ta en ekstrajobb. Kan du jobbe mer der du allerede jobber? Hvis ikke er behovet for vikarer stort på sykehjem og barnehager. Men det tar jo tid før du får lønn for arbeid du tar nå, og haster det vil ikke pengene komme fort nok.

Jeg synes rett og slett du skal gå til sosialkontoret nå og søke hjelp der Om dere ikke får stønad, så kan de hjelpe dere ut av krisen, og dessuten kan sosialkontoret gi kortvarig lån for å komme over det verste. Men det kan godt hende dere har krav på støtte til livsopphold.

Skrevet

Jeg skal lete etter jobb de nærmeste dagene, og også vurdere sosialkontoret. Har vurdert det tidligere også. Tusen takk, KG-venner. Det betyr så mye med gode råd i en så vanskelig situasjon. Nå skal jeg gå å legge meg, for jeg er trøtt av å gråte og niholde elskeden min i hånden. Tidlig opp på jobb i morgen også.

God natt, alle sammen!

Skrevet

Forstår at det er fort gjort..

Dersom det er et engangstilfelle, noe som haster, feks gjeld til skumle mennesker, så kan du kanskje ta opp et forbrukslån? Det er noe jeg er veldig imot egentlig, men når nøden er størst...

Ellers kan du prioritere kreditorene dine etter viktighet, økonomiske rådgivere sier det er viktigst å betale regningene til staten først, for de har så stort system at det blir nådeløst..

Men hva slags problem er det? trenger du en større pengesum NÅ? eller trenger du å få mer penger generelt?

:klem: til deg i alle fall, og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...