Gjest Gjestgjest Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Er en jente på 17, har en kjæreste på samme alder. Han var her hos meg i dag og det var jo koselig, helt til samtalen tok en ny vending. Jeg kan helt ærlig ikke huske hva som fikk oss til å komme innpå det, men jeg fikk vite noe om hans eks jeg ikke visste noe om fra før av. For å gjøre en lang historie kort, så har han mange mange ganger gitt sterke uttrykk for å mislike eksen av forskjellige grunner, la oss bare si det sånn at alt hun gjorde var feil, at hun senket selvfølelsen hans, var inkompetent, dårlig i senga osv.. Slike ting er det han i hovedsak beskriver henne som. Da det ble slutt mellom dem (de var sammen i 1 1/2 år) har han fortalt meg at han var ekstremt letta. Mista følelsene for en stund siden. Dårlig sexliv, han tente ikke på henne mer, og alt sånt. Han har sagt det er noe av det smarteste han har gjort. Ergo: eksen var han helt over, mislikte og alt det der. Men så får jeg vite i kveld at de hadde sex et par uker etter at det ble slutt. Dette har han aldri fortalt meg før. Jeg reagerte selvsagt med ubehag og spurte forsiktig hvordan det skjedde (jeg tenkte ikke egentlig på helt spesifikke detaljer, men hvorfor det skjedde og hvordan settingen var osv), og la oss si at jeg fikk servert hele historien med alle detaljer. Dialog, forspill, berøringer.. Osv. Greia er at hans aller første kjæreste (ikke denne eksen) var utro mot han, noe som har satt sine spor, derfor har han tillitsproblemer og sjalusiproblemer (men er samtidig veldig bevisst på dette). Det har derfor vært viktig for han at det ikke er noe man skjuler eller ikke forteller om, og jeg har fortalt han om alle mine tidligere erfaringer/tabber og slikt. Så jeg ble liksom også litt skuffa. Han skjønner utrolig godt ubehaget jeg føler, men han sa at det er jo egentlig ikke noe han med vilje har løyet om eller skjult, siden jeg ikke har spurt eller temaet har kommet opp osv. Fair enough. Kan vel ikke si så mye på det, selv om jeg fortsatt er litt skuffa... Men! 10 minutter etter at han dro hjem kom jeg til å tenke på noe. Ved en tidligere anledning kom det fram foran meg og en venn at han hadde hatt sex med noen utenfor et forhold. Jeg spurte senere hvem det var, og han sa det var den første kjæresten sin. Han beskrev det som "utenfor et forhold" fordi forholdet var så useriøst uansett. Men dette stemmer jo ikke, etter det jeg fikk vite i dag. Har han løyet allikevel? Jeg har vel trust issues selv, spesielt etter min eks (han var ikke utro, men en skikkelig bastard av et dopvrak), og nå får jeg ikke bildene av dem to den dagen ut av hodet mitt. Jeg ser alt for meg fra de starter til de slutter. Såklart har jeg akseptert at han har hatt andre før meg, men alle disse detaljene han gav meg og at jeg virkelig ikke hadde forventet dette og trodd det om han siden han har gitt uttrykk for å mislike henne veldig, gjør meg allikevel satt ut. Jeg måtte bare få det ut. Vi har snakka en del om det altså, men bildene forsvinner ikke. Også lurer jeg på om det er rimelig av meg å konfrontere han med det jeg skrev over om den potensielle løgnen allikevel. Se hva han sier. For jeg tenker bare på dette. Eller vil det skape problemer? Synspunkter? :/
Nabodama Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Han har tydeligvis tillit til deg ettersom han forteller deg så mye- Og så unge som dere er, er det kanskje ikke så lett å sortere ut hva man bør si og ikke, jeg tenker på detaljer. Når det ene ordet tar det andre, er det lett å si mer enn man burde, og klart han ikke burde kommet med alle de detaljene. Tror ikke han bevisst har holdt andre ting skjult for deg, det virker som han er veldig åpen. Men ting som ikke betyr noe særlig er kanskje lette å glemme også, eller ihvertfall har de ikke betydning for han selv, selv om det får betydning for deg når du får vite det. Dette med at han hadde sex med eksen etter det var slutt, trenger ikke å ha noe med å gjøre om han likte henne fortsatt eller ikke. Når man gjør det slutt er det ofte litt såre følelser, selv om man ville det selv. En tenker på forholdet som har vært, og vet at man ikke skal dele noe mer. Og selv om man ønsket det sånn, kan det bli litt vemodighet ved tanken på det også. Så fikk de litt nærhet hos hverandre i en tid der begge skulle venne seg til å være uten hverandre. Veldig mange har sex med eksen, selv om det er slutt, og selv om de ikke er glad i eksen lenger. Tror også det har med at man føler seg alene uten noen også. Prøv å ikke ta dette så tungt. Han er åpen og ærlig mot deg, og har tillit til deg, vær stolt av det istedet. Og ikke ta opp dette her neste gang du møter han, tenk på at det er deg han er glad i nå, og da har ikke fortiden noen betydning.
Jigva Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 Jeg vet hvordan du har det, på en måte. Helt i begynnelsen av mitt nåværende forhold så fortalte kjæresten min meg noen detaljer fra sitt tidligere sexliv som jeg skulle ønske han hadde holdt for seg selv. Grunnen til at han fortalte meg dette var en usikkerhet hos han - for noe jeg ikke ønsker å dele her - og han ville nok akkurat der og da hevde seg litt på bekostning av meg. Det var ikke informasjonen i seg selv som var ille, men det var bildene jeg fikk i hodet som var vanskelige å glemme. Jeg har en fryktelig livlig fantasi og i mitt hode var det som å være en flue på veggen og se hele hendelsen da han fortalte dette. Hvordan glemme? jeg kan gi deg min oppskrift. Tenk på hvor mye du elsker han, husk på det. Hver gang han sier eller gjør noe positivt så gjør det til en viktig prioritet for deg selv å legge merke til det og legge det på minnet, skriv det ned om det hjelper. Hver gang du tenker på den hendelsen så prøv å bli bevisst på det, deretter prøver du å okkupere tankene med noe helt annet, syng en sang om det er nødvendig. Med tid vil disse bildene bli svakere til du en dag ikke bryr deg lenger. Vi har alle en fortid, slik er det bare. Ang. det at han har hatt sex med eksen noen uker etter at forholdet var over, det er veldig normalt. Det har skjedd med meg og hvertfall 3 av eksene mine. Min teori er at det er den siste avlsuttende etappen for mange, for noen er det nok også et håp om at det skal kunne starte forholdet igjen. Som oftest er det likevel den siste avskjeden. At han ikke fortalte det det vil jeg ikke si at er å lyve, hadde du spurt og han hadde nektet så hadde han løyet. Det har aldri falt meg inn at jeg har måttet fortelle om dette til min nåværende kjæreste, det skjedde jo før hans tid. Han har tillit til deg og det ser man ved at han deler ting med deg. Bare sett pris på det du har og ikke prøv å lage storm i vannglass, ting løser seg gjerne med litt tid og positive tanker.
Gjest Gjestgjest Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Takk for svar! Sent i går kveld fikk jeg en melding av han med nok en unnskyldning for at han gikk så mye inn i detaljer om det, og han sa at han hadde dårlig samvittighet. Rett etter at han hadde hatt sex med eksen den siste gangen hadde hun visst blitt svært lei seg og ville prøve på nytt med han og fortsette forholdet, men han sa nei til det. Så på den måten var han bare den kåte, og som det ble sagt, kanskje drevet av en smule vemodighet over å være alene allikevel, imens jeg er ganske sikker på at hun gjennomførte det kun i håp om å fortsette forholdet. Noe han sa nei til. Og det er jo en litt betryggende tanke. De møttes en gang igjen etter dette en kort stund (skjedde ingenting), siden har han ikke hatt noe kontakt med henne. Jeg vet jo at det er meg han er glad i og alt sånt, og ja, vi har et veldig åpent forhold på egentlig alle plan. Vi kan snakke åpent om tanker om oss to og forholdet, personlige problemer, problemer i forhold til andre mennesker, fortid osv. Jeg tror mye av det grunner i at jeg er redd for at jeg skal bli slik som eksen hans var for han. At jeg plutselig skal bli kjedelig og ikke bra nok. At han skal miste lysten på meg, og følelsene. At jeg ikke skal strekke til. Jeg sammenlikner meg selv for mye med henne, selv om han har sagt flere ganger at jeg ikke er som henne i det heletatt, og at det å bli sammen med meg var en enorm overgang for han (positivt). Også er det selvsagt det at min eks egentlig aldri viste at han brydde seg om meg (rusmiskruker, psykopatiske tendenser, ting som ble holdt skjult osv) som ødela meg enormt mye da, så nå har jeg egentlig litt vanskelig for å virkelig innerst inne tro at han er så glad i meg som han flere ganger sier til meg. Av en eller annen grunn greier jeg ikke å bli helt overbevist, og usikkerheten ligger i bakgrunnen, og kommer selvfølgelig mye tydeligere frem i slike situasjoner som dette. Men jeg skal virkelig prøve å sette enda mer pris på (om jeg kan si det sånn, jeg gjør jo det fra før av men uansett) all hengivenhet han viser til meg, og tenke at dette gjør han fordi han virkelig mener det han sier og bryr seg om meg. Jeg må vel bare overbevise hodet mitt om det. Jeg har sagt at han ikke skal ha dårlig samvittighet, og at jeg trenger å la det hele synke litt inn så skal det nok gå bedre, men hvis det fortsatt er noe som plager meg angående det lover jeg å si ifra. Kanskje jeg bare burde si at det går greit allikevel, og at jeg forstår han, istedenfor å konfrontere med enda flere mistanker. Hmm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå