Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Hei! Sliter med min raw-converter på Photoshop CS3. Har et bilde som er veldig mørkt, mørk barkgrunn, svarte klær, men det er tegning i klærne på råfila. Men når jeg åpner i det i Photoshop, blir alt mye mye mørkere, og konturene og tegningene jeg kunne se i råfila, er plutselig helt borte. Hjelper ikke å dra på forskjellig, dette gjør bildet fake, kornete og stygt. Noen som har noen råd? Kan den være feilinnstilt eller noe? Kjipt når det eneste jeg skal gjøre er å få lagret om raw til tiff.
feuerstein Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 Det er ikke pc-skjermen din som er mørk? Eller ser du tegningene når du åpner filen i andre programmer på samme pc?
Gjest TS Skrevet 11. desember 2008 #3 Skrevet 11. desember 2008 Ser detaljene godt når jeg åpner den med andre programmer ja. Er kun i Raw'convertern den gjør den mørkere. Ergo blir den det når jeg lagrer den til tiff også. Ikke noe særlig. Ingen her som har hatt et sånt problem? Har en oppgave som snart skal leveres med dette bildet. Vil ikke slaktes fordi det er fo mørkt, da det ikke er min skyld.
Gjest Marlo Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Det er begrenset for hvor mye photoshop kan hjelpe med et dårlig bilde da. Om du har tatt et for dårlig bilde, så er det jo bare slik. Og har du et bilde du åpner i RAW fila, så gjengis de ekte fargene. JPEG så forandrer kameraet selv til de fargene det tror du vil ha det i. At det blir kornete og slikt når du justerer på fargene betyr bare at du har tatt et for dårlig bilde - evnt også med et for dårlig kamera/objektiv.
Gjest TS Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Marlo: Tror du skal lese hva jeg skriver Jeg har ikke tatt et _dårlig_ bilde, jeg har tatt bildet slik det skal være, svart bakgrunn, svarte klær. I raw'en ER det tegning i klærne, men dette skal jo så klart være minimalt da det SKAL være et mørkt bilde. Men problemet her er at Photoshop gjør bakgrunnen og klærne helt svarte, så det ikke kan skilles. Ergo, råfila er bra nok, men Photoshop fucker. Det er vidt forskjellig på raw i bildevisningen og raw i Photoshop. Raw er raw, har aldri nevnt noen ting om jpeg her. Man får jo ikke henta noe særlig bra informasjon i en helt svart bakgrunn uansett hvor bra kamera eller kamerahus man har. Svart er nå en gang svart liksom.
Gjest TS Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 kamera eller objektiv* skulle det så klart være. Skriveleif.
Gjest Marlo Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Okey leste vel litt feil da, men likevel mener jeg at du har tatt bildet feil likevel jeg da Men med lyssettingen. Har sett mange fotografer ta gode bilder i en setting som du beskriver, men likevel ikke ha noe problemer med bilde om man bruker riktig lyssetting (som likevel kan gjöre bildet så mörkt som du beskriver) Vil også tro at kamera/objektiv har noe å si uansett, for når du pröver å lysne bildet så blir det kornete - tyder på at objektivet ikke er lyssterkt nok (lav nok f-verdi) Men om du har et direkte problem med CS3, så tror jeg nok at du kan få mest og best hjelp ved å ringe supporten. Om du har CS3 på den ulovlige måten, så kan du takke deg selv og klare det selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå