Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har lest denne artikkelen i KGs magasin? Jeg reagerte på særlig to ting som sto her: "Det er egentlig ganske enkelt å holde seg fruktbar, man må bare oppdage hverandres kropper igjen" og "(..) om dere har sex av ren lyst og ikke fordi dere ”prøver å bli gravide”, er sjansen større for at det faktisk skjer".

Er det virkelig bevist at lyst og stress virker inn på fruktbarheten? Det står ikke ett ord om fysiske årsaker som mangel på eggløsning og endometriose (noe som kunne vært mer forståelig hvis artikkelen hadde mindre bastant overskrift).

Hvis det er sånn å forstå at jeg er barnløs fordi jeg prøver for hardt bør jeg vel komme meg til psykolog istedenfor utredning hos gynekolog... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var nettopp inne og leste denne artikkelen og synes som du at den var veldig forenklet og overfladisk skrevet, uten gode henvisninger til fakta og forskning.

Skrevet
Var nettopp inne og leste denne artikkelen og synes som du at den var veldig forenklet og overfladisk skrevet, uten gode henvisninger til fakta og forskning.

Jeg synes faktisk dette går igjen i flere av artiklene på KG.

Gjest Wrangler
Skrevet

..og derfor leser jeg så og si aldri "artikkler" på KG, blir like skuffa hver gang. Lærer myye mer av å søke på tråder her inne.

Skrevet

Jeg har hørt flere si at man blir lettere gravid om man ikke tenker på at man skal bli det, men det er jo ikke så lett å la være når man er aktiv prøver da. Hele vitsen med sexen er på en måte å bli gravid...

Gjest Lefsa i.i
Skrevet

Åh, så godt at det ikke bare var meg som reagerte på den! Syns den var rett og slett litt ufin og respektløs overfor folk som har slitt lenge og de som aldri kan få. den var så latterlig lettvint. Nesten som "se her nå, SÅ enkelt er det å lage sjokomelk..."

Selv er jeg heldig, mer enn heldig, jeg har for andre gang blitt gravid på første forsøk. Men jeg kjenner folk som har prøvd i mange år. Noen har lykkes og ei fikk nylig beskjed om at det ikke var vits i å prøve mer. Sånt gjør meg desto mer ydmyk og takknemlig for det jeg har fått. Og jeg finner den slags "artikler" veldig unødvendig. Moland av alle burde vite at ting er ikke alltid så lettvint, og hennes yrke burde mer enn noe tilsi en smule ydmykhet og forsiktig tilnærming til et emne som er sårt for mange. Dette vil jeg kalle litt frekt og nærmest nedlatende. Godt mulig jeg er litt hårsår på andres vegne her...

Gjest WildRider
Skrevet
..og derfor leser jeg så og si aldri "artikkler" på KG, blir like skuffa hver gang. Lærer myye mer av å søke på tråder her inne.

Enig med deg der, er litt skuffende egentlig, hadde ventet mer på ett forum som dette.

Skrevet
Åh, så godt at det ikke bare var meg som reagerte på den! Syns den var rett og slett litt ufin og respektløs overfor folk som har slitt lenge og de som aldri kan få. den var så latterlig lettvint. Nesten som "se her nå, SÅ enkelt er det å lage sjokomelk..."

Selv er jeg heldig, mer enn heldig, jeg har for andre gang blitt gravid på første forsøk. Men jeg kjenner folk som har prøvd i mange år. Noen har lykkes og ei fikk nylig beskjed om at det ikke var vits i å prøve mer. Sånt gjør meg desto mer ydmyk og takknemlig for det jeg har fått. Og jeg finner den slags "artikler" veldig unødvendig. Moland av alle burde vite at ting er ikke alltid så lettvint, og hennes yrke burde mer enn noe tilsi en smule ydmykhet og forsiktig tilnærming til et emne som er sårt for mange. Dette vil jeg kalle litt frekt og nærmest nedlatende. Godt mulig jeg er litt hårsår på andres vegne her...

Jeg er veldig enig med deg i alt du skriver her, artikkelen var forenklet og nesten respektløs for de som sliter med å bli gravide på grunn av en fysisk hindring.

MEN det er en gruppe jeg tror kan ha nytte av denne artikkelen.

Det er de som ikke blir gravide uten at det er noen påviselig fysisk grunn til det.

Jeg tror at denne artikkelen kan hjelpe noen av dem til å roe ned, for det er vist at stress i mange tilfeller påvirker eggløsningen.

Jeg kjenner personlig 3 par som hadde prøvd å bli gravide i mange år før de ga opp og adopterte. Det var ingen påviselig grunn for hvorfor de ikke ble gravide hos noen av dem.

Alle 3 parene ble gravide ganske kort tid etter adopsjonen fordi at de da var avslappede, og fikk tilbake eggløsningen.

Skrevet
Jeg synes faktisk dette går igjen i flere av artiklene på KG.

Ja, jeg også. Dessverre.

Skrevet (endret)

Jeg syns temaet i seg selv var helt greit, men formuleringene var for bastante og ensidige. Man fikk inntrykk av at det bare var å slappe av og begjære hverandre, og så ville alt løse seg. Man kunne gjerne hatt en setning eller to om at det ikke alltid er så enkelt.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Takker for at det er flere som er enige, regarete selv på den og hadde nettopp skrevet et langt klageinnlegg om den i min blogg.

Ja, jeg er veldig enig i at den var dårlig. Den var ikke bare dårlig men den var både respektløs, ensidig og idiotisk.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Tror jeg forstår litt av hva de mener... Sikkert at det er alt stress at man MÅÅÅ bli gravid at det skjer noe med kroppen (pga stresset) og EL kanskje forskyves etc. Hørt flere historier om folk som har prøvd å bli gravide som ikke får det til, men når de endelig har fått adoptert barn, så blir de gravide.

Har også hørt et eller annet om at kvinner som får orgasme har større sjanse for å unnfange enn dem som feks bruker kunstig befrukting, pga noe fysiologisk. Oxitocin var det kanskje?

Er sikkert mange ting man ikke vet om heller. Men tenker at kroppen og psyken er ganske "connected", og man kan jo nesten tenke seg syk så....

Skrevet
Tror jeg forstår litt av hva de mener... Sikkert at det er alt stress at man MÅÅÅ bli gravid at det skjer noe med kroppen (pga stresset) og EL kanskje forskyves etc. Hørt flere historier om folk som har prøvd å bli gravide som ikke får det til, men når de endelig har fått adoptert barn, så blir de gravide.

Jeg synes ikke det beviser noe som helst jeg, annet enn at tilfeldighetene rår.

For noen kan det faktisk ta så lang tid å bli gravid, uten at det nødvendigvis er noen grunn til at en graviditet lar vente på seg. Jeg forstår godt at man da etter hvert ser seg om etter alternativer istedet for å vente på noe som, hvis man skal se på statistikkene, mest sannsynlig aldri kommer til å skje.

Og så ja, skjer det innimellom at en kvinne blir gravid etter å ha prøvd "kjempelenge" og gitt opp, men nok en gang: tilfeldigheter. Finnes det egentlig forskning som viser at et (for) sterkt ønske om å bli gravid kan ødelegge muligheten for å bli det? Og at hvis man bare slapper av og lar være å tenke på det så ordner kroppen opp selv? Jeg tror ikke det, men korriger meg gjerne.

Det er da vel mange, mange fler som ikke blir gravide når de starter adopsjonsprosessen (eller noensinne). De har vel ikke lært seg å slappe av de, da?

Gjest Wrangler
Skrevet
Enig med deg der, er litt skuffende egentlig, hadde ventet mer på ett forum som dette.

Ja ikke sant. Jeg oppfatter KG ellers som meget profesjonelt forum, folk er ansatt for å jobbe i KG, etc. Merkelig de ikke bruker skikkelige artikler, synes de dårlige artiklene drar KG litt ned jeg...

Skrevet

Nesten litt kjekt å se denne tråden, at det er flere av oss osm reagerer, for jeg reagerte med oppgitthet og iritasjon da jeg leste denne artikkelen. Ikke mange artikler fordi de er grunne og for dårlige. Men tenkte at nå, nå skulle jeg lese og finne ut av hvorfor vi ikke får det til, hvorfor klarer ikke vi å få meg gravid?!

"Og det er bare å oppdage hverandres kropper, så holder man seg fruktbar..." Jammen så bra å vite da! Så min mann og jeg som fortsatt er nyforelsket etter 4 år sammen, nygifte, har sex annenhver-hver dag og koser oss sammen, vi må bare oppdage hverandres kropper enda mer vi da?? Og de orgasmene vi oppnår hver gang, de er vel ikke begeistrende nok de kanskje :sprettoy:

Jeg skjønner at dette er en generell artikkel, men generelle artikler bør kanskje være en smuuule mer generelle og nøytrale enn dette!!

At folk f.eks har tette eggledere eller dårlig sædkvalitet, eller dårlig eggkvalitet, eller, eller, det kan ikke alltid skyldes det psykiske!! Mtp. hvor avslappa vi har vært under prøvinga de siste 22mnd så burde vi blitt gravide for legne siden.

Jeg synes ikke det beviser noe som helst jeg, annet enn at tilfeldighetene rår.

Såååå enig!!

Skrevet
Noen andre som har lest denne artikkelen i KGs magasin? Jeg reagerte på særlig to ting som sto her: "Det er egentlig ganske enkelt å holde seg fruktbar, man må bare oppdage hverandres kropper igjen" og "(..) om dere har sex av ren lyst og ikke fordi dere ”prøver å bli gravide”, er sjansen større for at det faktisk skjer".

Er det virkelig bevist at lyst og stress virker inn på fruktbarheten? Det står ikke ett ord om fysiske årsaker som mangel på eggløsning og endometriose (noe som kunne vært mer forståelig hvis artikkelen hadde mindre bastant overskrift).

Hvis det er sånn å forstå at jeg er barnløs fordi jeg prøver for hardt bør jeg vel komme meg til psykolog istedenfor utredning hos gynekolog... :forvirret:

Hei.

Tusen takk for tilbakemeldingen. Jeg har lyst til å svare fordi jeg forstår at du reagerer.

Jeg ser i ettertid at jeg burde ha fokusert på "problemene" jordmoren presenterer som selve saken fremfor å bruke den overskriften jeg gjorde. Jeg har lyst å beklage dette overfor deg og alle andre som føler seg støtt. Kvinner som har forsøkt å bli gravide i mange år vet at det ikke er så "enkelt" som det gjerne blir fremstilt i artikkelen.

Her legger jeg meg flat og har lyst å si at jeg setter stor pris på forumbrukernes kommentarer, jeg lærer av dem hver dag.

Med vennlig hilsen Linn

Skrevet

Har også hørt et eller annet om at kvinner som får orgasme har større sjanse for å unnfange enn dem som feks bruker kunstig befrukting, pga noe fysiologisk. Oxitocin var det kanskje?

Er sikkert mange ting man ikke vet om heller. Men tenker at kroppen og psyken er ganske "connected", og man kan jo nesten tenke seg syk så....

Det er vel ingen her som tror at stress ikke kan ha betydning. Det det reageres mest på, er at det omtrent fremstilles som det eneste som ligger bak problemer med å bli gravid, og at det egentlig ikke er noen sak så lenge man slapper av.

Skrevet
Finnes det egentlig forskning som viser at et (for) sterkt ønske om å bli gravid kan ødelegge muligheten for å bli det? Og at hvis man bare slapper av og lar være å tenke på det så ordner kroppen opp selv? Jeg tror ikke det, men korriger meg gjerne.

Det finnes forskning som viser at psykisk og fysisk stress kan hindre eggløsning. Det å håpe, vente, bli skuffet osv over lang tid kan medføre en stor psykisk belastning, så ja, det finnes forskning som viser at et (for) sterkt ønske om å bli gavid kan vanskeliggjøre prosessen.

Men som jeg sa i ett tidligere innlegg, dette gjelder jo kun dem som ikke har fysiske problemer som vanskeliggjør befruktning, ikke andre grupper.

Skrevet

Hm, min manglende begeistring for min mann har nok tettet igjen egglederne mine....

Denne artikkelen underbygger bare de mytene og fordommene som finnes mot oss som trenger hjelp for å få barna våre.

Vi som har prøvd i mange år har hørt alle disse velmenede rådene fra mennesker rundt oss daglig og ofte over lang tid. Det vi trenger er vel strengt tatt noen som tar oss på alvor og som ikke bagatelliserer problemet..

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hm, min manglende begeistring for min mann har nok tettet igjen egglederne mine....

Denne artikkelen underbygger bare de mytene og fordommene som finnes mot oss som trenger hjelp for å få barna våre.

Vi som har prøvd i mange år har hørt alle disse velmenede rådene fra mennesker rundt oss daglig og ofte over lang tid. Det vi trenger er vel strengt tatt noen som tar oss på alvor og som ikke bagatelliserer problemet..

Nei, men infeksjoner kan ha tettet dem eller?

Husker jeg var på akutten, og legen trodde jeg hadde infeksjon av eggstokker osv (heldigvis tok hun feil). Hun sa da og at jeg muligens aldri kunne få barn om det gikk så langt at de tettet igjen:-( Syns man skal være forsiktig med å si sånt når man ikke vet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...