Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #1 Del Skrevet 10. desember 2008 Vi vurderer å bygge en hytte med store vinduer. Noe lignende som denne. På slike vinduer passer det ikke med gardiner, men hva da med innsyn. Vet ikke helt om jeg våger å være der. Ser for meg at det står noen utenfor i mørket og ser rett inn. Det blir jo ingenting som skjermer. Er det noen som har lignende hytte, og som har erfaringer med innsynsproblematikken. Hvordan har dere i så fall løst det? Hytta blir liggende like ved en vei, så det blir noe trafikk forbi, og mange går tur på veien. Kanskje det heller blir en hytte med smårutede vinduer, hvor jeg kan ha gardiner som kan trekke for. Men det er jo de store vinduene jeg vil ha. Å for et problem jeg har laget meg. Men jeg er så i tvil. Noen som har erfaringer og synspunkt? Hva ville dere gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #2 Del Skrevet 10. desember 2008 Vi vurderer å bygge en hytte med store vinduer. Noe lignende som denne. På slike vinduer passer det ikke med gardiner, men hva da med innsyn. Vet ikke helt om jeg våger å være der. Ser for meg at det står noen utenfor i mørket og ser rett inn. Det blir jo ingenting som skjermer. Er det noen som har lignende hytte, og som har erfaringer med innsynsproblematikken. Hvordan har dere i så fall løst det? Hytta blir liggende like ved en vei, så det blir noe trafikk forbi, og mange går tur på veien. Kanskje det heller blir en hytte med smårutede vinduer, hvor jeg kan ha gardiner som kan trekke for. Men det er jo de store vinduene jeg vil ha. Å for et problem jeg har laget meg. Men jeg er så i tvil. Noen som har erfaringer og synspunkt? Hva ville dere gjort? Jeg ser at linken ble feil. Det skulle være denne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 10. desember 2008 #3 Del Skrevet 10. desember 2008 Vi er nesten ferdige med en hytte med store vinduer. Jeg hadde ikke tenkt å ha noe foran vinduene, jeg skal bare henge opp noe stoff når vi ikke er der for å hindre innsyn. Så jeg kan dessverre ikke svare deg skikkelig, siden vi ikke har prøvd det ut. Hjemme har vi imidlertid heller ikke gardiner. Der er det åpent mot hagen vår, og de eneste som har innsyn er eventuelle hagegjester og en nabo. Jeg har jobbet litt med frykten for det "ukjente" i mørket, og synes at det går greit. Dersom du absolutt ikke ønsker å ha gardiner, kan du jo forsøke uten, og eventuelt montere liftgardiner eller lamellgardiner etterhvert hvis det ikke går. Fin hytte, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #4 Del Skrevet 10. desember 2008 Takk for svar Elastica. Ja det er kanskje frykten for det ukjente i mørket som er verst. Jeg tenker også på hvordan man skal hindre innsyn når man ikke er der. På den ene siden vil jeg hindre innsyn, men det vil jo også signalisere at hytta står tom. Så jeg er veldig usikker på hva vi skal gjøre. Hva slags oppheng har du tenkt å bruke til stoffet når du ikke er der? Jeg har vurdert lamellgardinger, men ønsker egentlig å ha ingenting. Vil ha fritt utsyn til naturen. Huff, jeg er så usikker. Ja, det er en fin hytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 10. desember 2008 #5 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg tenkte rett og slett at jeg enten skulle kjøpe enkle bambuspersienner som jeg henger midlertidig opp på to spikre når vi ikke er der, eller billig bomullsstoff på Ikea som jeg syr noen hemper i som jeg også kan henge opp på noen små spiker. Vi vil heller ikke ha gardiner, men fritt utsyn mot fjellet. Dette vil uansett gi forbipasserende en del innsyn, men sånn er det bare. Vi kan ikke få i både pose og sekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #6 Del Skrevet 10. desember 2008 Lameller er enkelt å tilpasse sånne vinduer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Asti Skrevet 13. desember 2008 #7 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 14. desember 2008 #8 Del Skrevet 14. desember 2008 hva med tilpassesede metallpersienner med en "boks" som skjuler de når de er helt opp? For eksempel kan du kanskje forlenge vinduskarmen litt ned på innsiden slik at persiennen gjemmes vekk og vinduet fremstår som gardinfritt? Jeg har slik for mine utvendige persienner og det er veldig bra, men vet ikke om det er noe for deg? Solide utvendige persienner kan forresten være et alternativ også? De vil jo gi ekstra beskyttelse når hytta står tom, ikke bare mot innsyn og innbrudd, men vær og vind også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 14. desember 2008 #9 Del Skrevet 14. desember 2008 hva med tilpassesede metallpersienner med en "boks" som skjuler de når de er helt opp? For eksempel kan du kanskje forlenge vinduskarmen litt ned på innsiden slik at persiennen gjemmes vekk og vinduet fremstår som gardinfritt? Jeg har slik for mine utvendige persienner og det er veldig bra, men vet ikke om det er noe for deg? Solide utvendige persienner kan forresten være et alternativ også? De vil jo gi ekstra beskyttelse når hytta står tom, ikke bare mot innsyn og innbrudd, men vær og vind også. Slike utvendige persienner har jeg sett mye av i Tyskland (dersom det er det du tenker på) men det er ikke lett å få tak i i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 14. desember 2008 #10 Del Skrevet 14. desember 2008 Slike utvendige persienner har jeg sett mye av i Tyskland (dersom det er det du tenker på) men det er ikke lett å få tak i i Norge. Ja, det er kanskje vanligere nedover i Europa, så jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i i Norge. Jeg bare driver med idémylding. Innvendige persienner er jo enklere sånn sett og det skal jo ikke så mye til for å skjule de i øvre karm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 14. desember 2008 #11 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg ville hatt noe for å beskytte mot innsyn og solstråler. Ut fra stilen på hytta hadde jeg valgt lamellgardiner eller plisségardiner. De "bygger også lite", slik at de nesten er borte, når de ikke er i bruk. Takk for svar alle sammen. Hvis det blir noe i det hele tatt blir det enten lamellgardinene som Vanedis foreslår her, eller stoffstykker som akkurat passer til vinduene. Til stoffstykkene setter jeg maljer i hvert hjørne oppe, og hvite kroker på vinduslistene. Da kan jeg hekte de av når vi er der, og krokene vil nesten ikke vises. Problemet med stoffstykker er at det blir ingen solavskjerming når vi er der. Det er vel nødvendig siden de store vinduene er sørvendt. Med lamellgardiner har jeg solavskjerming, men jeg synes de vises litt vel mye. Får tenke på det en stund til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå