Gå til innhold

Kjøpe bare "harddisk-boksen" m programvare. går de

Anbefalte innlegg

Gjest Donna
Skrevet

Jeg har noen spørsmål:

Mine foreldre har en tre år gammel pc som har gjennomgått diverse operasjoner etter gjentatte lynnedslag og havari. Nå synger den imidlertid på siste verset. Det er ikke håp for den - og den er døden nær om man kan si det slik.

Så de trenger ny pc. Problemet er bare at det passer fryktelig dårlig nå- og det er dyrt.

Det de trenger er altså "boksen" ...altså der hvor alt innholdet er ...cd-rom diskettstasjon og slikt.

Men kan man få kjøpt løse slike? De har jo skjerm og mus og tastatur fra før.......

Og hva med innhold- selges de med windows og programvare? hva med DVD-brenner - er det standard tilbehør nå til dags?

Og hva med størrelse?

den de har nå er 18 gb tror jeg ....og meeeeeget liten ..dårlig kapasitet.

Det er selvsagt en mulighet å prøve å reparere - men det koster - og da står de uten programvare etterpå.

Noen som har noen ideer her?

PC trenger de ..men pengene er et problem.

håper problemstillingen kom frem - hvis ikke spør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får selvfølgelig kjøpt et tårn med alt innhold men uten skjerm, tastatur og mus. Men det vil ikke ha noe særlig å si for prisen. For de som ikke skrur oppfattes skjermen som en enhet, tårnet som en osv, men inni tårnet er det veldig mange deler, og det er de som koster penger. Og dersom pc'n til foreldrene dine er gammel vil det ikke nytte å bytte ut ett enkelt komponent inne i tårnet, fordi det andre ikke vil passe til. Så det er nok bare å bite i det sure eplet, og kjøpe ny! Men en får jo faktisk en ganske OK pc med alt tilbehør for 7-8000,- Da følger det med ny programmvare, og helt sikkert skjerm, tastatur og mus som er mye bedre enn det de har nå. Gamle skjermer er pyton for øynene.

Skrevet

Javist kan de det. (Foresten så heter "hardiskboksen" kabinett..hihi..morsomt navn du fant likevel;) )

På www.dell.no kan du sette sammen din egen PC. Her kan du legge til det du ønsker og fjerne f.eks. skjerm. Mus og tastatur får du sansynligvis med likevel, uten ekstra kostnader...

Lykke til!

Skrevet

Jeg vil anbefale www.milticom.no dersom du skal kjøpe nye PC-komponenter (eller hele PC'er)

Det som jeg har hatt behov for har alltid vært billigst på Multicom, så jeg har nå begynnt å sverge til det firmaet.

Du kan se litt på de forskjellige "tilbudene" de har der...

De har jo "helt greie" løsninger til ca 5000,- og det er jo ikke ille, synes jeg da.

Gå inn på muliticom sin side, og trykk på Datamaskiner (på venstre siden), så får du se hva de har å tilby.

Jeg er nå ikke helt sikker på om programvare er med når du kjøper en slik pakke, men du kan ellers se hva det koster for programvare om du trykker på Datautstyr (venstre side) og så videre på Programvare.

(f.eks: Microsoft Windows 98 SE OEM norsk selges for ca 1000,- når du kjøper den sammen med hardware)

*klem*

Gjest gjesta
Skrevet

Sjekk ut www.komplett.no også. De hjelper til med å sette i sammen riktige komponenter og mot et lite tillegg så monterer de alt i kabinettet også. De er rimelig på pris og har fått mye positiv omtale, bl.a. blant kjøpere. Kjæresten min er utdannet innen data og kjøper alt herfra.

Ellers så har Dell gode maskiner (har en selv) og de leverer på døra.

Gjest Donna
Skrevet

Er det ikke skummelt å kjøpe på nettet da?

Skrevet

Hvorfor skummelt å kjøpe på nettet?

Får den sikkert mye billigere også!

Bare et lite tips: Glem Dell! Den er oppskrytt!!

Skrevet

Vet ikke om det er aktuelt, ettersom du ikke bor i Oslo; men Computer City har et tilbud på en helt grei PC med skjerm til under 6000 kroner nå.

De hadde også en uten skjerm som var ennå bedre og som kostet under 7000,-.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Anbefaler i høyeste grad www.komplett.no . En trygg handel, hvor du får en billig og bra maskin.

Handlet mye der selv (er storkunde), og ja - det hender at det er feil på varene. Slik er det uansett hvor du hander. Derimot er det ingen selvfølge å få slik service som Komplett Data har greid å yte meg.

Skrevet

skal ikke lage diskusjon av det men psdata.no er billigere enn komplett på det meste

Skrevet
Er det ikke skummelt å kjøpe på nettet da?

Jeg handler ALT datautstyr jeg skal ha på nett + at jeg bygger maskiner til venner og bekjente, så da blir det en del. Har aldrig hatt problemer med det :) kan gi deg et eksempel på deler til en rimelig men grei pc om du ønsker

Gjest Donna
Skrevet

Jeg handler ALT datautstyr jeg skal ha på nett + at jeg bygger maskiner til venner og bekjente, så da blir det en del. Har aldrig hatt problemer med det :) kan gi deg et eksempel på deler til en rimelig men grei pc om du ønsker

Ja det hadde vært fint:)

Hva må du vite om bruksområder og slik for å finne noe som passer?

:)

Skrevet

Egentlig ikke så mye, men er greit å vite om det skal spilles mye spill på maskinen eller om de skal bruke den til mye musikk osv. Ellers er det ikke så mye jeg trenger å vite. kansje et ca pristak på maskinen

Gib

Gjest Donna
Skrevet

Spill, musikk, tekstbehandling - og yngstemann vil "lage filmer" som han sier :ler: Jeg vet ikke hva det innebærer da - men det går sikkert an ......

Og så billig som mulig .. :wink:

Skrevet

ok, skal se på det, men kan ikke love at jeg rekker det før i morra :)

Skrevet

Ok, da setter vi i gang :) Jeg ser bort i fra filmlagingen til yngste mann, det krever sin ”pc” for å si det slik(ikke helt forenelig med billig) men det går på et vis på denne også. Det jeg har funnet frem er helt ok komponenter, men jeg tenker mest mulig for penga. Jeg tar utgangspunkt i at du har alt det andre du trenger som skjerm, tastatur og mus. Har heller ikke tatt med brenner men det koster ca700,- for en bra en.

Kabinett av typen Aopen (det du kaller så fint for harddisk boks) kr 570,- Dette kabinettet er litt kjedelig men helt greit. Legger du på en 300-400,- får du mye fint å velge mellom

Hovedkort av typen Aopen med innebygd lydkort kr 694,- Lydkortet her er også helt ok til å spille musikk på, men skal du lage musikk på datamaskinen kjøper du kort til 3000 ++. Hovedkortet har ikke så mange muligheter til å overklokke osv men er stabilt og godt.

DVD spiller av typen Aopen til kr 314,- helt grei sak som burde dekke dine behov.

Diskettstasjon til kr 135,- standard type

Prosessor AMD Athlon XP 2400 er noe av det bedre, pris 715,-

Vifte til prosessoren som ikke bråker for mye kr 186,- denne må du ha for å kjøle med prosessoren.

Harddisk av typen western digital 80GB kr 725,- en bra hardisk.

Ram av typen ddr 256Mb til kr 329,- synes du 256 er lite kan du sette inn en 521 men da til dobbel pris (ca700,-)

Skjermkortet er et ATI Radon 9200 med 128Mb ram til kr 713,- Dette kortet burde takle det som er av spill på markede i dag + det som kommer en stund fremover. ATI har dessuten de korta(etter min mening da) som har den peneste grafikken

Nå har du en ”harddisk boks” som er klar til å koble tastatur, mus og skjerm til. Skal den på nett med isdn eller noe kan du bruke det kortet som står i den gamle

Nå har du en helt grei maskin til kr 4400,- ikke den mest hippe maskinen på markede men den er kraftig nok til å takle det meste av di oppgavene vi som privatpersoner trenger :)

Programvare og frakt(ca 250.-) kommer i tilegg, men du har sikkert en windows versjon på den gamle du kan bruke eller så er det sikkert noen som har noe liggende å slenge :briller:

Håper ikke dette ble helt uforståelig, du får bare spørre om det er noe du lurer på. Alle disse komponentene kan skiftes ut med noe annet men da går prisen gjerne opp (kan gå ned også siden jeg ikke har plukka ut det aller billigste)

Gib

Gjest Donna
Skrevet

Tusen, tusen takk for hjelpen snille GIB!!!!!

Skal bringe det videre til de :D

Skrevet

Bare hyggelig :) Dette eksemple burde vise til alle som skal kjøpe seg ny pc at det ikke koster skjorta for en maskin med langt over middels ytelse.

Det har irritert meg i mange år at butikk kjeder som elkjø osv averterer maskiner som er langt under middels, som om de skulle være siste skrik, da til en pris som nesten kvalifiserer til lureri.

Du får mye programvare med er argumente når man snakker med de om det, men hva skal du med en masse program du ikke har brukt for?

jaja, det var mitt *sukk* om overprising på datamaskiner :-?

PS: pris eksemlene er hentet fra www.psdata.no sine sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...