Gå til innhold

Lenestol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter en fin (og helst god) lenestol. Den må ikke være for massiv eller ta for mye plass. Jeg har kikket litt rundt og funnet et par stoler som jeg liker, men ønsker tips om andre stoler også. Gjerne litt utenom de mest kjente designstolene.

Jeg liker godt PK20 og PK22. Egg er også fin.

http://www.fritzhansen.com/content/us/products/lounge

Derimot har jeg ikke sansen for bl.a. Peel fra Stokke.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Vi har to stk. PK22 i sort lær. :hoppe: De er veldig lekre, synes jeg. Helt enkle og rene i formen. Faktisk liker jeg de bedre enn Mies van der Rohe-, som mange sammenligner den med (og ofte synes er finere). Vær imidlertid obs på at de er ganske lave, og enkelte synes de derfor ikke er så gode å sitte i. Jeg synes de er veldig gode, så det er nok litt smak og behag. Men det kan være greit å vite, i tilfelle du skal handle uprøvet på nett. :)

Selv drømmer jeg også om å ha to stykker av den spanske stolen som er designet av Børge Mogensen. De skal stå på hytta hvor utsikten over havet er flottest. De er ganske store og massive, men gjør seg i et rom som ikke er overmøblert.

Forresten, jeg er heller ikke så begeistret for Stokke Peel. ;)

Endret av Elastica
Skrevet

Jeg er enig i at PK20 er finere en Barcelona-stolen som er overeksponert og kopiert en gang for mye.

Jeg har ikke noe problem med litt lave stoler, det skal være en lesestol, men jeg syns den ser litt hard ut. PK20 virker mer behagelig, men prisen er litt vel stiv... Den spanske stolen er også fin :)

Skjønner meg ikke på Peel. Hvorfor lagen en design-stol med så stygg fot? Den gir meg offentlig kontor-vibber.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg har ikke noe problem med litt lave stoler, det skal være en lesestol, men jeg syns den ser litt hard ut.

Vi har saueskinn liggende over stolryggen, som vi tar ned når vi sitter i den, og det er mykt og behagelig å sitte på. Men du har rett, pk22 er en "stram" stol, også når man sitter i den. Men som sagt, saueskinn hjelper.

Skrevet

Jeg er forferdelig svak for stolene til Fjordfiesta. De er fantastiske å sitte i, alle sammen. Saueskinn hører til i disse :) Og så er de norske, noe jeg setter stor pris på.

Når det gjelder Peel, så syns jeg ikke den er gjennomført nok. Det er en god ide, men finishen er ikke bra. Foten ER stygg. Og for en person som meg som ikke er så stor og tung, er det vanskelig å finne noen behagelige stillinger i den, fordi jeg ikke har vekt nok til å få tippet stolen bakover. Helt ubrukelig for meg, altså. (Og jada, jeg vet at man kan justere motstanden på den) ;)

Til orientering: Stokke produserte Peel før Varier tok over. :fnise:

Skrevet

Skandiastolen var faktisk veldig fin med svingfot! Ikke noe dobbelt fjærsystem der ;) Jeg hadde ikke sett den tidligere, og den ser faktisk ikke så aller verst ut angående komfort heller. Jeg er ikke ute etter verdens mest behagelige stol med mange fancy vipper og innstillinger som en kontorstol, men den skal helst ikke være som en kirkebenk heller.

Gjest Elastica
Skrevet

Scandiastolen er kjempefin! :hjerter:

Jeg har bare erfaring med spisestuestolene til Bratterud, og de er veldig gode å sitte i - selv en lang kveld.

Skrevet (endret)

Jeg har litt sansen for Jetson-stolen. Den er veldig nett i formen og god å sitte i. Samtidig vet jeg ikke helt om jeg tenker på den som en typisk "stue-stol", kanskje mer som en godstol i en gang, et bibliotek eller i et karnapp.

Hvis vi skal gå utenom designklassikerne, har jeg også sansen for Baloo fra Hjellegjerde. I tillegg har Bolia en del fine stoler.

Endret av Scheherazade
  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Jeg synes Peel er en fantastisk stol, spesielt for oss småbarnsmødre. Det er ingen stol jeg ammer bedre i! Ser at noen klager over at den er tung å bikke, men det er bare å justere vippen med en skrue under mekanismen. Enkelt!

Har nå sett en mindre variant kalt Peel Club som kommer med metallsokkel. Den foten var hvert fall fin synes jeg.

Skrevet

Jeg liker både Peel og Scandia (både senior og junior) :)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg liker denne, jagtstolen som er tegnet av Børge Mogensen. I tillegg til spanske stolen, som jeg har skrevet lenger opp.

Er ikke så begeistret for Peel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...