Gjest ts Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 det er egentli det jeg lurer på. og om noen kan fortelle hvordan det foregår, hva koster å gjøre det?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 dratt selfølgelig ikke datt.... ingen som vet om dette koster noe?
Gjest regine ii Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 Det å føre en sak for tingretten er i prinsippet gratis. Det koster ingenting å bringe en sak inn, og det koster ingenting å møte i retten. Imidlertid vil det lønne seg å ha advokat - og DA koster det penger. Advokaten skal ha timebetalt (nå ligger det sikkert på rundt 1000 kr. pr time + moms...) og det går med noen timer både i for- og etterkant av saken + de timene dere faktisk er i retten. Jeg vil tippe at man trenger minst 20 timer (har vært gjennom dette selv, og vi brukte mer) og da er det kjapt godt over 20 000. Du kan selvsagt føre sak uten advokat, men iallfall i samværssaker er ikke det å anbefale. Min x gjorde det, og tapte så det suste, og min advokat sa at h*n aldri hadde opplevd at noen som førte saken alene hadde vunnet fram.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 Jeg har nettopp vært i tingretten, hovedforhandling. Advokaten skrev vel timer tilsvarende ca. 100000. Gudskjelov hadde jeg fri rettshjelp. I tillegg til advokat kommer utgifter til sakkyndig, hvis man skal kjøre full hovedforhandling. Advokaten anslo 20-30000 for en sakkyndigrapport. Hvis dere blir enige i saksforberedende møter betaler det offentlige sakkyndig. Jeg tror også retten skulle ha et gebyr, men det er ikke så mye - et par tusen kanskje.
Gjest ts Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 takker for svar, er rimelig blank på dette,,, så det er normalt å ha advokat? det er hovedsagt samvær dette gjelder.. har du lyst å fortelle mer om den prossesn? dette er nå min siste utvei...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Men før tingretten, har man vel en annen rettslig mulighet? Hva er det det kalles... Et sånt møte som overhodet ikke er som en rettssak, mer som et samtalemøte. Altså ikke mekling på familivernkontor, det er hos rettslig instans, men jeg mener at før man evt. møter i retten med advokater og hele pakka, så har man en annen mulighet?
Gjest ts Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 ser det er noen som sier at det koster og noen som sier at det ikke koster.. alle disse saken gjelder samvær eller?
Far til 2 Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Men før tingretten, har man vel en annen rettslig mulighet? Hva er det det kalles... Et sånt møte som overhodet ikke er som en rettssak, mer som et samtalemøte. Altså ikke mekling på familivernkontor, det er hos rettslig instans, men jeg mener at før man evt. møter i retten med advokater og hele pakka, så har man en annen mulighet? Jeg antar du tenker på "Rettsmekling" ? Dette har VESENTLIG lavere kostnader enn full rettsak. Men også i disse sakene er det nå blit mer vanlig å ha med seg advokat. Det medfører noen tusenlapper (antar 10-15.000,-, uten at jeg har vært gjennom dette selv). Det krever dessuten at begge parter aksepterer at samværet skal avklares vfed Rettsmekling (dvs at en dommer avgjør samværsmengde uten en langdryg og kostbar rettsak). Avgjørelse ved rettsmekling er like binnende som en domsavsigelse.
Gjest ts Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 nå er jeg enda mer forvirret,, eneste jeg vil er å ha en samværsavtale i boks. hvordan gjøre dette på billigest å letteste måte? ( trenger vel ikke å si at den andre parten ikke er interisert i å løfte på å en finger for å få til det) fann en side her,,,http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3068.aspx?epslanguage=NO
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 Vær obs på at "fri rettshjelp" bare gjelder til du taper saken, da kan du risikere motpartens saksomkostninger på alt fra 10 til hundre tusen...!
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Vær obs på at "fri rettshjelp" bare gjelder til du taper saken, da kan du risikere motpartens saksomkostninger på alt fra 10 til hundre tusen...! Det skal svært mye til at man får motpartens saksomkostninger i første rettsinstans. I så fall skal saken være "klart tapt", og så enkelt er det sjelden i slike saker. Jeg vil tro at enkle saker kan løses gjennom saksforberedende møter. Det blir nok rimeligere enn full hovedforhandling, både fordi man slipper utgifter til sakkyndig, og fordi det som regel går raskere. Det var jeg som svarte ovenfor, og hadde sak som vel samlet kostet mellom 120 og 130000. Jeg tror ikke det er uvanlig mye for en hovedforhandling, vi hadde en enkel sak med lite advokatkorrespondanse og jeg vant grundig.
Honey Bee Skrevet 11. desember 2008 #13 Skrevet 11. desember 2008 Før en sak havner i tingretten har man saksforberedende møte/r.Da er det som nevnt ovenfor et mindre gebyr på rundt 2000 kr.Saksøker må betale dette.I tillegg må begge parter dekke egne advokatutgifter.Ikke still uten advokat!! Blir man ikke enig og ender opp i tingretten må ikke "taperen" betale saksomkostningene for "vinneren",kun sine egne.Anker man videre og taper i lagmannsretten derimot må "taperen" betale motpartens saksomkostninger og i verste fall erstatning utover det også. I samværssaker har de store rettsgebyrene forsvunnet nemlig fordi mange ikke har hatt råd til å ta saken for retten. Hvis du vil ha en samværsavtale så ta først kontakt med familievernkontoret i ditt distrikt,det er gratis.Hvis dere ikke blir enige der må rettslige skritt vurderes.
Gjest ts Skrevet 11. desember 2008 #14 Skrevet 11. desember 2008 så hvis jeg forsto det rett nå: man må betale rundt 2000 å kunn det + advokat utgifter? han vil rett å slett ikke på familivernkontor....
Gjest regine ii Skrevet 11. desember 2008 #15 Skrevet 11. desember 2008 Det du burde gjøre er å skaffe deg advokat. Du må selv sette deg inn i lover og regler, og det gjøres best med en advokat som KAN familierett. Men om du ser for deg rettsak så er uansett første skritt familievernkontoret. Du kan be om tvungen mekling ifølge barneloven. Da vil også han få en innkalling, og det blir notert at han evt. ikke møter. Du MÅ nemlig ha en meklingsattest som ikke er mer enn 6 mnd. for å kunne gå videre til rettsak. Dersom meklingen ikke fører fram, så får du/dere en meklingsattest, hvor det framgår hvem som har møtt og hvor mange ganger (før var det 3, men vet ikke om det fortsatt er det). Det vil ikke stå noen ting om evt. uenighet på en slik attest, kun om dere har møtt eller ikke. Denne attesten legges så ved stevningen som advokaten sender til tingretten der barnet har bostedsadresse. Denne stevningen sendes til den andre parten, som får en viss frist til å besvare det. Som regel vil denne korrespondansen gå mellom advokatene, så sant begge har det (noe som er lurt). En slik korrespondanse kan ta tid, dvs stevning - tilsvar - nytt tilsvar etc...... Så vil det i de fleste tilfeller først bli sk. rettsmegling, hvor partene med sine advokater + dommer + sakkyndig møtes for å forsøke å komme til enighet. Målet med slik rettsmekling er å unngå hovedforhandling, dvs. full rettssak med vitner etc. Dersom rettsmekling fungere, så kan det innebære at man blir enig om å gjøre det ene eller det andre for en periode, for å så å komme sammen og evaluere og evt endre/gjøre om på avtalen. Dersom det ikke virker som partene greier å bli enige, er det som regel ikke mer enn ett slikt møte, før man berammer hovedforhandling. Den sakkyndige som var med på rettsmeklingsmøtet blir da med videre, og skal vurdere begge parters egnethet (mye rart som er sakkkyndig, noen av de har personlige agendaer som gjør at de ikke er opptatt av barnet). dersom det blir hovedforhandling, så møter begge partene med sine advokater. Da vil man også gjerne føre vitner, feks. barnehage/skole der det er relevant. Egen famile (foreldre/ny partner etc) kan og føres, men dommere er ofte negative til det, fordi de mener de er partiske. Til slutt er det dommeren (eller retten som det heter offisielt), som på bakgrunn av partenes sakførsel + sakkyndiges uttalelser, bestemmer hva som skal være resultatet. Man kan - inntil dom er avsagt - komme til enighet, slik at det inngås et forlik. Dette er like bindende som en dom, og det kan heller ikke ankes, slik et dom kan. Dvs. hvis du er uenig i dommen kan den ankes, men hvis du inngår et forlik som ikke egentlig er så bra, må du likevel leve med det. Men som jeg sa innledningsvis - ta kontakt med advokat. Ja det koster litt, men om du mener at barnets situasjon ikke er bra, så er det iallfall noe jeg ville brukt penger på å forbedre. Det er uansett ikke noe bra om du - som åpenbart ikke kan så mye om dette - forsøker å gjøre ting på egenhånd. Da riskierer du både å gjøre barnets situasjon verre, fordi du ikke vet hva som faktisk er loven ol. Forøvrig kan man bli idømt motpartens saksomkostninger også i tingretten. Min motpart ble idømt mine saksomkostninger i siste runde, men siden han ikke "har penger" så slapp han unna det og, og jeg måtte betale mine egne omkostninger. Surt, men lite å gjøre noe med.
Gjest ts Skrevet 11. desember 2008 #16 Skrevet 11. desember 2008 takk for mye info. jeg har vært inn å ut av familivernkontoret å driver enda å snakker med de om denne saken. de som har rådet meg til dette. meklingsattest har vi. men føler fremdeles at jeg vil ha all info jeg kan få tak i.. å gjerne noen med personlig erfaring, derfor henvende jeg meg her.
Far til 2 Skrevet 11. desember 2008 #17 Skrevet 11. desember 2008 takk for mye info. jeg har vært inn å ut av familivernkontoret å driver enda å snakker med de om denne saken. de som har rådet meg til dette. meklingsattest har vi. men føler fremdeles at jeg vil ha all info jeg kan få tak i.. å gjerne noen med personlig erfaring, derfor henvende jeg meg her. Det er også viktig å vite hva en ønsker å oppnå. a) Er det du som har omsorgen, mens far ikke stiller opp som forventet ? b) Er det far som har omsorgen men som ikke lar barnet få samvær med deg som forventet ? c) Er det du som har omsorgen mens far tar seg til rette og øker samværet mer enn du kan akseptere ? Husk at du må ha en meklingsattest som ikke er eldre enn 6 mnd før du evt kan kreve rettsak. Du må da be om såkalt "tvungen mekling" slik at du har en attest å legge frem (uavhengig av om far møter opp eller ikke).
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #18 Skrevet 11. desember 2008 Enig med Far til 2. Det er egentlig bare i tilfelle b) at du har noe å hente i retten.
Gjest ts Skrevet 11. desember 2008 #19 Skrevet 11. desember 2008 til Far til 2: det er vel a som er problemet, og han lager sine egen regler til stadighet... til nå har jeg bare tilpasset meg hans måte å gjøre ting på.. men til slutt får man mildt sagt nok. Han har ikke allverden til samvær, en helg i måneden. derfor syns jeg det er enda mer viktig til å få dette til å være stabilt. Jeg håper at det å dra inn advokater kan unngås. Nå er det godt så langt og lenge at jeg blir å si at enten frivillig samtale med familivernkontoret eller så blir det mekling med tanke på evt stevning.. håper det ikke blir til det siste....
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #20 Skrevet 11. desember 2008 til Far til 2: det er vel a som er problemet, og han lager sine egen regler til stadighet... til nå har jeg bare tilpasset meg hans måte å gjøre ting på.. men til slutt får man mildt sagt nok. Han har ikke allverden til samvær, en helg i måneden. derfor syns jeg det er enda mer viktig til å få dette til å være stabilt. Jeg håper at det å dra inn advokater kan unngås. Nå er det godt så langt og lenge at jeg blir å si at enten frivillig samtale med familivernkontoret eller så blir det mekling med tanke på evt stevning.. håper det ikke blir til det siste.... Det har overhodet ingenting for seg å dra inn retten i ditt tilfelle. Ingen kan kommandere ham til å stille opp hvis han ikke vil. Det er bare bortkastet tid og penger. Du må heller ta kontrollen selv. Det er ikke farlig å gjøre det. Bestem deg for hvordan du vil ha det, og gjennomfør det. Så lenge du ikke nekter ham det avtalte samværet til den avtalte tiden, er det ingen som kan "ta" deg for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå