Gå til innhold

Hva hjelper mot kviser, acne, uren hud? Hva har hjulpet deg eller noen du kjenner?

Hva har hjulpet deg eller noen du kjenner?  

39 stemmer

1. 1. Noen muligheter:

• Benzoylperoxid: Basiron, Brevoxyl; Panoxyl, annet
      10
    • Tetracycliner: Tetralysal, Tetracyclin, Oxytetral, Doxylin, annet
      9
    • A-vitaminsyre kreme/tabletter: Roaccutan , Aberela, Differin, annet
      11
    • Klindamycin: Dalacin, annet
      2
    • Azelainsyre: Skinoren, Finacea, annet
      2
    • Erythromycin: Ery-Max, Abboticin, , annet
      0
    • P-piller: Diane, annet
      22
    • Laserbehandling eller lignende
      4
    • Kjemisk peeling eller lignende
      4
    • Acnix krem/vask
      1
    • Avene krem/tabletter
      1
  2. 2. .

• Clerasil hudpleieserie
      0
    • Dermalogica hudpleieserie
      7
    • Hudpleieserier med Salicylsyre
      13
    • Hudpleieserier med Sink
      1
    • Andre hudpleieserier for fet/uren hud
      8
    • Andre reseptfrie apotekprodukter
      2
    • Annet kjøpt på Vita, Cubus, H&M, eller lignende
      2
    • Annet kjøpt på hudpleiesaong
      8
    • Andre helskostprodukter
      2
    • Annet kjøpt på nettbutikk
      3
    • Kostholdsendring / Livstilsendring
      4
    • Solarium / sol
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det florerer av muligheter der ute.

Jeg søkte på nettet og fant så utrolig mye.

Noe som hjelper for den ene, hjelper kanskje ikke for den andre. Må man virkelig prøve ut alt bare for å finne ut hva som hjelper eller ikke hjelper for en selv? Hva skal man tro på? Det legen anbefaler? Bare i legemidler finnes det flere titalls produkter. Og tar man med helsekost, hudpleieserier, nettsalg fra utlandet med mer, er det nok mange hundre muligheter. Finnes det noe som hjelper mer enn annet for flertallet og noe som hjelper bedre ann noe annet?

Håper så mange som mulig bidrar nå med å sette et eller flere kryss. Jeg har laget det slik at flere valg er mulig, og har tatt med de som er mye omtalt på nettet og de jeg selv har hørt om. Det finnes nok enda flere muligheter en de jeg har nevnt. Si fra hvis jeg har glemt noe vesentlig.

Endret pga feil i teksten.

Endret av badlih
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant ingen alternativer, tror jeg. Jeg vasker huden kun med vann og bruker en god fuktighetskrem for toerr hud :) Holder meg til produkter uten tilsatt parfyme og farge.

Mange som er plaget med kviser har toerr hud.

Skrevet

Gå til en hudpleiesalong å kjøp prøvepakker på md formulations. Eller begynn på diane :)

Skrevet

Diane, Diane, Diane. Begynte på et nytt merke for 2 mnd siden fordi jeg trodde at det ikke ville komme tilbake, men det gjorde det sannelig. Vil tilbake på det! Hos meg virker det i alle fall som kvisene kun kommer av hormoner, så det er pent lite annet som hjelper.

Skrevet (endret)

Har prøvd MASSE og slet med cystisk acne. Fikk mest acne i kinn og noen veldig få langs kjeve/på hake, men i kinnene så det ikke ut og det ble ofte store sår fordi jeg bare måtte pelle på det. Har prøvd endel serier fra H&M, parfymeri, og noe fra apotek, helsekost og til slutt hudpleiesalonger.

Nå bruker jeg Teracyklin og har gjort det i litt over en mnd kanskje, og det funker!

I tillegg bruker jeg en rens fra DDF (inneholder glycol- + salisylsyre), Avene Clean-ac krem (fuktighetskrem for tørr hud ved acnebahandling), Transformation krem fra Jan Marini og mineralsminke fra Everyday Minerals. Dette har gjort huden min KJEMPEFIN! Nå bruker jeg den minst dekkende foundationen (har også gått uten foundation), og øyensminke og litt rouge bare. Noen ganger bruker jeg litt grønn concealer fra EM om jeg er litt rød, ellers ingenting:)

PS! Glemte Basiron. Denne har jeg smurt på morgen og kveld i 1 1/2 uke og den har tatt endel også. Hvis jeg er ute mens sola er oppe (ikke så stor sjanse for det nå om vinteren kanskje:P) så bruker jeg solkrem over.

Egentlig sa legen min at det vil ta 3-6 mnd før tetracylclinen virker, så tror det er rensens fortjeneste og det at jeg stresser mindre nå enn før:)

Endret av Rexina
Skrevet (endret)

Jeg tok lysbehandling. Blått / rødt lys, hvis jeg husker riktig. Én gang i uka i en periode. Det hjalp meg uendelig mye. Jeg slet forferdelig med acne, og jeg var overlykkelig. Det tok vekk hvertfall 90 % av kvisene, og jeg sluttet å være rød i huden :)

I tilegg gikk jeg på Diane en liten stund.

Har aldri slitt med kviser igjen. Selvfølgelig dukker det opp en eller to iblant, men aldri som før.

Endret av ninuska_
Skrevet

Har prøvd mange forskjellige produkter, og MD Formulations er det eneste som har tatt helt knekken på kvisene! Virkelig et supert produkt

Skrevet (endret)

Signerer at MD formulations virker.. Diane virker også, men dumme dumme bivirkninger :sur:

Har brukt MD 2 mnd nå, og merker forskjell, har en kvise her og der, men absolutt ikke så ille som det har vært.. Nå er det bare arrene som står igjen :(

Edit: Du finner MD formulations billig på skinstore.com ;) (har prøvekit også)

Endret av Hinata
Skrevet

Jeg har bare hatt effekt av legemidler. Det som har fungert best har vært kombinasjonen av Tetracyclin og Differin. Et halvår i et solrikt land hjalp også, kombinert med Dalacin og Skinoren som er mildere medikamenter.

Etter ti år på disse medisinene, som forøvrig bare gir symptomlindring, og uten tegn til at jeg "noensinne" skulle bli frisk, tok jeg en Roaccutan-kur. Åtte måneder senere er jeg fremdeles kvisefri, men bruker gode produkter (MD formulations rens og Dermalogica krem). Før jeg endte opp med disse produktene hadde jeg en del småkviser, men det kan også ha vært pga. graviditeten.

Skrevet

Æsj, jeg får ikke til å stemme. Det som hjalp meg, var i alle fall MD Formulations og mineralsminke.

Skrevet

Jeg bruker rens og gel fra md formulations (hudpleie-produkt). Også tar jeg Diane-p piller.

Dette hjelper! :)

Skrevet
Æsj, jeg får ikke til å stemme.

Ikke jeg heller, fikk bare feilmelding.

Men jeg tenker kanskje at pollen gir et skjevt bilde av "hva som hjelper" uansett, siden den ikke på noen måte skiller mellom alvorlighetsgraden av akne.

Sånn sett kan jeg si at FØR var det bare medikamenter som hjalp, fordi jeg var moderat plaget av akne, som er en hudsykdom.

NÅ derimot, har jeg blitt "kurert" ved å ta en Roaccutankur, men får fremdeles litt kviser (plagsomt nok, men definitivt ikke som å ha akne), men NÅ kan jeg jo si at MD formulations og Dermalogica hjelper....

Så hva som hjelper er jo til en viss grad knyttet til hvor "syk" huden er. Det er mange som opplever kviser som svært plagsomt og skjemmende, men som ikke har noen hudsykdom som trenger behandling. For mange av disse kan gode hudpleieprodukter være tilstrekkelig.

Skrevet

Å slutte med ppiller var nok lurt for min del, nå har jeg kun en liten kvise eller to på haken en gang pr mnd.

Jeg holder urenhetene unna ved å bruke rens og krem/lotion/tonic med glycol og/eller salicylsyre+aberela.

Ca en gang i mnd tar jeg en syrepeeling og det gjør underverker for meg, urenhetene kommer frem fordi huden flasser så det er lett å klemme ut talg fra huden.

Jeg bruker også en mekanisk peeling ca to ganger pr uke.

Mitt problem er nok høy talgproduksjon så huden min trenger stadig en dyprens med syrepeeling for å holde seg fin, heldigvis fungerer dette!!

Jeg bruker også en rik fuktighetskrem og maske pga alle de sterke produktene, det lindrer godt.

Gjest Gjest_badlih_*
Skrevet

Ser ut til at P-piller leder [ 14 ] :hallo:

:smilorange: Solarium / sol og A-vitaminsyre kreme/tabletter

hakk i hel [ 8 ] og [ 7 ]

Ser også mange snakker om MD formulations, sjekket på nettet, det finnes jo mye i den serien. Hva anbefales der? Hvor setter dere forresten MD formulations i pollen? På Annet kjøpt på nettbutikk, Andre hudpleieserier for fet/uren hud eller ?

Jeg ble veldig nysgjerrig på syrepeeling, er det kostbart og hvor får man det utført/kjøpt?

Skrevet (endret)
Ser ut til at P-piller leder [ 14 ] :hallo:

:smilorange: Solarium / sol og A-vitaminsyre kreme/tabletter

hakk i hel [ 8 ] og [ 7 ]

Ser også mange snakker om MD formulations, sjekket på nettet, det finnes jo mye i den serien. Hva anbefales der? Hvor setter dere forresten MD formulations i pollen? På Annet kjøpt på nettbutikk, Andre hudpleieserier for fet/uren hud eller ?

Jeg ble veldig nysgjerrig på syrepeeling, er det kostbart og hvor får man det utført/kjøpt?

Satte MD under produkter med salicylsyre. Jeg bruker ansiktsrensen og gel fra teen anti-acne kit..

Edit: Denne og denne

Endret av Hinata
Skrevet

Jeg hører stadig vekk om de som får hjelp av Diane, blant annet her på forumet, men det eneste som hjalp meg var Roaccutan.

Jeg fikk forresten heller ikke til å stemme.

Skrevet

Jeg har ikke funnet noe som hjelper ennå, men ser jo av listen din at jeg ikke har prøvd alt.

Benzoylperoxid: Basiron, Brevoxyl; Panoxyl, annet - hjelper litt, men gir veldig tørr hud og ødelegger sengetøy og klær

Tetracycliner: Tetralysal, Tetracyclin, Oxytetral, Doxylin, annet - ikke prøvd

A-vitaminsyre kreme/tabletter: Roaccutan , Aberela, Differin, annet - ikke prøvd

Klindamycin: Dalacin, annet - hjalp noe

Azelainsyre: Skinoren, Finacea, annet - hjalp ikke

Erythromycin: Ery-Max, Abboticin, , annet - ikke prøvd

P-piller: Diane, annet - hjalp noe, men andre bivirkninger gjør det uaktuelt for meg å bruke nå

Laserbehandling eller lignende - ikke prøvd

Kjemisk peeling eller lignende - ikke prøvd

Acnix krem/vask - ikke prøvd

Avene krem/tabletter - prøvd avene krem, ingen effekt

Clerasil hudpleieserie - ingen effekt

Dermalogica hudpleieserie - ingen effekt

Hudpleieserier med Salicylsyre - ingen effekt

Hudpleieserier med Sink - ingen effekt

Andre hudpleieserier for fet/uren hud - LaRochePosay Effaclar - litt effekt

Andre reseptfrie apotekprodukter - ingen effekt

Annet kjøpt på Vita, Cubus, H&M, eller lignende - ingen effekt

Annet kjøpt på hudpleiesaong - Decleor - ingen effekt

Andre helskostprodukter - ingen effekt

Annet kjøpt på nettbutikk - ingen effekt

Kostholdsendring / Livstilsendring - graviditet hjalp!

Solarium / sol - hjelper ikke

MD formulations - ingen effekt

De eneste periodene jeg har hatt noenlunde brukbar hud, var da jeg gikk på p-piller og da jeg gikk gravid. Ingen av delene er aktuelle alternativer nå.

Skrevet
Jeg har ikke funnet noe som hjelper ennå, men ser jo av listen din at jeg ikke har prøvd alt.

Da ville jeg ha testet ut kombinasjonsbehandlingen Tetracyclin + Differin. Kontakt hudlege :).

Gjest Gjest_sig_*
Skrevet

Jeg har prøvd en lysterapi på Colosseumklinikken på Majorstua. Den var veldig bra.

Ellers er produktene fra Excuviance det beste jeg har brukt - og jeg har prøvd MYE! Dermalogica, Id formulations etc. hadde null effekt på meg. Har til og med gnidd Silkicol-gele i ansiktet..

Etter jeg begynte hos hudpleier som brukte Excuviance, er jeg så godt som kvisefri. Det er helt utrolig skjønt!

Gå også til en homeopat e.l. for å finne ut om du har intoleranse mot diverse matvarer - dette kan føre til uren hud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...