Gjest Gjest_pia_* Skrevet 10. desember 2008 #1 Skrevet 10. desember 2008 Jeg liker å gi gaver til familien min både til jul og bursdager, men begynner å miste lysten fordi: Til jul gir vi hverandre gaver, men tror fortsatt det er mamma som betaler for gavene jeg for av brødrene min (de er rundt 30, han eldste er syk og unskyldt). Men til bursdagene mine har jeg aldri fått noe fra dem. Nå når jeg fyldte 30 spurte broren min om jeg ville ha noe (han var på reise, og det var billigere der) det ble en ting til ca 700 kr... jeg tenkte at det er sikkert en gave, men neida han kom å ga meg kvitering.. .jeg sa så spøkefult jeg kunne at jeg trodde det var en 30 års gave, men at han fikk gi meg kontonr om jeg skulle betale for den. OG HAN GA MEG KONTONR! så nå kommer julen, jeg er redd for å miste jobben, så har begynt å spare... Så nå har jeg jammen ikke lyst til å bruke penger på noen som aldri gir meg noe... men de kommer sikkert med en liten ting.. så da blir jeg den store stygge ulven som ikke gir julegaver.... Hum.. .vil jo ikke skape dårlig stemning, men synes ikke det er noe gøy å bare gi og gi og ikke få tilbake... Det ekleste synes jeg er at når broren min om et par år fyller 30... så føles det helt feil å ikke gi en stor gave - men ettersom han ikke ga noe til meg så blir det jo feil å go noe også? De blir alltid glade for gavene fra meg, for jeg ser det på dem og jeg er ganske så flink til å finne rett gave:)
Gjest Marillia Skrevet 10. desember 2008 #2 Skrevet 10. desember 2008 I min familie har vi avtalt hvor mye vi skal kjøpe for i presang til hverandre. Nå før jula, er det en fin anledning til å ta en telefon til brødrene dine og høre hva dere skal gjøre. Ta en telefon i samme slengen til moren din, og si at du har snakket med brødrene dine om dette, for det er vel ikke hun som kjøper gaver lengre? Nå er det jo veldig forskjellig fra familie til familie hvilket forhold man har, og hvor åpen man er om ting. Men jeg skal love deg at jeg hadde ertet min bror og sagt at han sikkert ønsket seg det samme til 30 års presang som du fikk Om (sikter ikke her bare til din bror) noen er syk, så kan de få andre til å orden gaver for seg - men de betaler selvsagt selv for gavene. Er det senile bestemødre ol, så er det selvsagt litt annet. Man forventer ikke gave av alle... Håper det ordner seg for deg, og at du får masse fine julegaver - fra alle!
Gjest farge Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 Du har min fulle forståelse!! Opplever noe liknende med mine søsken, spesielt brødrene mine. Jeg kjøper gave til dem hvert år, både bursdag og jul, men har ikke fått bursdagsgave tilbake på maange år.. Begynner selv nå å bli lei, og har egentlig bestemt meg for at jeg ikke kjøper tilbake til neste år. Når det gjelder julegaver så er jeg ung og uten barn nå, mens mine søsken har familie. Dvs at jeg kjøper 4-5 gaver til hver familie siden de har barn, det blir raskt ganske dyrt.. også får jeg bare en liten kjempebillig ting tilbake. Er dette utakknemlige tanker?? har aldri sagt det til dem, for er jo annerledes siden de har barn, og jeg syntes jo det er gøy å gi:) Likevel bruker jo jeg ca 150 kr pr. gave til den, (vanskelig å finne fine gaver som er rimeligere)..dette blir rundt 800 kr, så får jeg tilbake en gave til max 100 kr.. Men jeg syntes rådene du fikk av personen i forrige innlegg var gode.. jeg trur jeg låner noen av de selv jeg :gjeiper:
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 Om en har tre søstere hvorav en har 3 barn, en har 1 barn og en har ingen. Da skal vel alle barna få like dyre gaver og søstre også? Eller tenker dere at da skal hun barnløse få en gave som er dobbelt så dyr som hun med ett barn og fire ganger så dyr som hun med 3 barn? og at barnet som ikke har søsken får en gave til 300 og de som er tre bare får en til 100 hver?...... Barn er da egene personer og man får vel gave selv om man har fått barn?
Gjest tyttebær Skrevet 11. desember 2008 #5 Skrevet 11. desember 2008 Personlig meiner eg at alle kan få til samme pris. H*n som er einebarn skal ikkje få noko dyrare enn dei som er tre! Det meiner i allefall eg! Desse barna er jo søskenbarn og det er ikkje rett at noen skal få "billige" og andre "dyre" gaver!
vilja Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Mulig jeg er treg, men jeg skjønte ikke det med kontonummer på ei kvittering til ts.
Gjest Marillia Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Om en har tre søstere hvorav en har 3 barn, en har 1 barn og en har ingen. Da skal vel alle barna få like dyre gaver og søstre også? Eller tenker dere at da skal hun barnløse få en gave som er dobbelt så dyr som hun med ett barn og fire ganger så dyr som hun med 3 barn? og at barnet som ikke har søsken får en gave til 300 og de som er tre bare får en til 100 hver?...... Barn er da egene personer og man får vel gave selv om man har fått barn? Hos oss har vi avtalt kr 200,- pr søsken, og kr 300,- pr barn. Da spiller det ingen rolle om bror har 1 barn, eller 3 barn - alle de voksne får gaver for samme beløp, og alle barn får gave for det samme beløp. Om yngstemann ikke har barn enda, vil det jevne seg ut med årene. Yngstemann vil da få mer gaveutlegg i noen år, mens når eldstemanns barn er feks 18 år, er det slutt på å kjøpe gaver til de barna. Da blir det eldstemann som må kjøpe gaver til yngstemanns barn. Huff, dette var ingen enkel forklaring Uansett, så er dette noe jeg og mine søsken har blitt enige om. Jeg hadde aldri klart å gi en gave til kr 300,- til brors eneste barn, mens bror med 3 barn, ville fått gaver til kr 100,- hver seg. For oss har det i alle fall vært greit at vi har avtalt (i alle fall et cirka) beløp. Likedan har vi avtalt hvor lenge vi skal kjøpe jul- og bursdagsgave til hverandres barn.
Gjest kona Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Om en har tre søstere hvorav en har 3 barn, en har 1 barn og en har ingen. Da skal vel alle barna få like dyre gaver og søstre også? Eller tenker dere at da skal hun barnløse få en gave som er dobbelt så dyr som hun med ett barn og fire ganger så dyr som hun med 3 barn? og at barnet som ikke har søsken får en gave til 300 og de som er tre bare får en til 100 hver?...... Barn er da egene personer og man får vel gave selv om man har fått barn? Samme pris pr. snute tenker jeg. Mine søsken og jeg har blitt enige om at vi kun gir til barna, ikke til oss voksne.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 Mulig jeg er treg, men jeg skjønte ikke det med kontonummer på ei kvittering til ts. Så TS kunne betale til bake broren for "gaven" han kjøpte til henne
lille katt Skrevet 11. desember 2008 #10 Skrevet 11. desember 2008 Når det gjelder julegaver så er jeg ung og uten barn nå, mens mine søsken har familie. Dvs at jeg kjøper 4-5 gaver til hver familie siden de har barn, det blir raskt ganske dyrt.. også får jeg bare en liten kjempebillig ting tilbake. Er dette utakknemlige tanker?? Ja litt, all den tid småbarnsfamiliene også må kjøpe like mange gaver til deg + sine barn til sammen.... altså må dere kjøpe like mange gaver. Det blir raskt ganske dyrt for dem også .
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2008 #11 Skrevet 11. desember 2008 Syns man kan slutte å gi gaver til voksne som har fått barn og heller gi gaver til barna. Det er som regel mest fokus på ungene rundt jul uansett og det ser jeg ikke noe galt i. Like mye penger eller "verdi" per barn, det er klart og så kan den/de barnløse få en gave tilbake fra hele famililen (fra barna og de voksne). Når/hvis den/de uten barn får barn senere så får barnet/barna gave i stedet for den som har pleid å få "voksengave". Det viktigste er jo å bli enige om en ordning for hvordan en vil gjøre det.
Jade Skrevet 12. desember 2008 #12 Skrevet 12. desember 2008 Kjøp noe billig på salg i julegaver til brødrene dine, og dropp bursdagsgavene slik de gjør.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 13. desember 2008 #13 Skrevet 13. desember 2008 Billig julegave til brødrene dine: http://www.play.com/Books/Books/4-/6042182...09/Product.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå