Gå til innhold

Barnebidrag

Gjest Gjest_Grete_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Grete_*
Skrevet

Hei

Jeg tjener en del mer enn min eksmann. Vi har vært skilt noen år og har en 50/50 deling. Han har nå kommet til at han ønsker å motta bidrag fordi jeg tener mest. Hittil har jeg stortsett betalt alle utgifter mhp barna. Dersom jeg må betale bidrag, skal vi da dele alle utgifter i to like deler og hvilke utgifter er det som går inn i grunnlaget og hvilke er det ikke som gjør det?

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har delt omsorg slik at dere deler barnetrygd og skatteklasse 2, skal dere dele alle utgifter, uavhengig av om det betales bidrag. Dere deler utgiftene likt. Eventuelt bidrag utjevner da inntektsforskjellene.

Utgiftene som deles er vel klær, utstyr, fritidsaktiviteter og barnepass. Mat er jo allerede delt siden dere har halvparten av tiden hver.

Skrevet

du skal vel ikke betale bidrag når det er 50/50 deling?

Skrevet
du skal vel ikke betale bidrag når det er 50/50 deling?

Utifra de nye bidrags reglene som kom for noen år siden, kan man måtte risikere å måtte betale bidrag selvom man har delt samvære, dette for å kunne utjevne eventuelle forskjeller om hva man har å tilby..

Skrevet
Utifra de nye bidrags reglene som kom for noen år siden, kan man måtte risikere å måtte betale bidrag selvom man har delt samvære, dette for å kunne utjevne eventuelle forskjeller om hva man har å tilby..

Støtter denne.

Selv med felles omsorg vil en risikere å måtte betale bidrag. TS kan prøve ut "bidragskalkulatoren" hos NAV. TS må da kjøre en test 2 ganger. Om det er snakk om 2 barn som har forskjellig adresse kjøres kostnadene ved disse opp mot hverandre sammen med inntektene. Hvis det derimot er snakk om ett barn blir det litt mer komplisert fordi det kan gjøres på 2 måter:

a) Kjør en test mens barnet bor hos den ene forelderen, og deretter en test hvor barnet bor hos den andre. Ta forskjellen i bidragets størrelse (dvs forskjellen som oppstår i bidragsstørrelse om barnet bor hos mor eller far) og del denne på 2. Det beløpet som fremkommer blir da bidragstørrelsen og skal betales av den som tjener mest.

b) Myndighetene forenkler 50/50 ved å si at barnet skal bo annethvert år hos foreldrene. På den måten er det en av foreldrene som får alle støtteordninger det ene året og den andre forelderen får støtte det neste året. Ulempen med en slik ordning er at en av foreldrene får 50% av utgiftene, men ingen del av støtteordningene. Samtidig må den som ikke har barnet boende hos seg betale bidrag. Dette blir vanskelig rent økonomisk for mange foreldre.

bidragets størrelse kan beregnes med bidragskalkulatoren.

Det vanligste ved felles omsorg er imidlertid at foreldrene ikke betaler bidrag såfremt det ikke er en STOR (over hundre tusen ?) forskjell i inntektene. Støtteordningene deles vanligvis (dvs barnetrygd + skatteklasse 2).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...