Gå til innhold

Hva er norske trandisjoner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er amerikanske? Dette med noe blått, noe gammelt, noe lånt f.eks., minner meg mest om en amerikansk film. Jeg har lyst til at dagen skal være personlig, og blåser egentlig i endel tradisjoner. Men skulle gjerne vite hva som er norsk og ikke, noen tradisjoner er jo nydelige, mens andre er litt småteite etter min mening.

Videoannonse
Annonse
Gjest KristinK
Skrevet

Det sies jo at man skal ha

"Something old,

something new,

something borrowed

and something blue."

Kan aldri tenke meg at dette er noe annet enn en amerikansk tradisjon.

Forøvrig vil jeg tro det er amerikansk dette med strømpebånd og kasting av brudebuketten.12

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Skrevet

Har vært i 17-18 bryllup men har aldri støtt på disse "tradisjonene" som Ragnhild skriver om. Så hvor vanlige er de egentlig???

Skrevet

On 2002-04-15 10:16, KristinK wrote:

Det sies jo at man skal ha

"Something old,

something new,

something borrowed

and something blue."

...and a sixpence in the shoe.

Egentlig en engelsk tradisjon etter det jeg har hørt. Sixpence i skoen var viktig for å sikre god økonomi i framtiden.

Norske tradisjoner jeg har hørt om er denne brudekisten som står i en tråd her, der bruden samler ting fra hun er liten. Ellers var det visst vanlig med spleiselag, alle gjestene tok med litt mat til bryllupet, brudens foreldre brygget øl. Gaver utover maten tror jeg ikke det var, men det kom vel an på hvilket sammfunnslag det var kanskje.12

Gjest KristinK
Skrevet

On 2002-04-15 10:44, Flo* wrote:

Har vært i 17-18 bryllup men har aldri støtt på disse "tradisjonene" som Ragnhild skriver om. Så hvor vanlige er de egentlig???

Dette med at brudeparet må opp på stolene er da ganske vanlig er det ikke? Har bare vært i to bryllup, men dette skjede i begge to. Stakkars, brudeparet måtte jo opp på stolene i ett sett...12

Skrevet

Evt. at det er brudeparets foreldrepar som må opp på stolene, det har vi vært ute for i et bryllup. Men da er det jo ganske viktig at de faktisk snakker sammen også. Kunne aldri gått i vårt bryllup, der begynner krigen å tilspisse seg etterhvert.12

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Skrevet

Hmm.. jeg svarte på gamle norske tradisjoner jeg da. Det med klapping og kyssing har jeg bare vært borti en gang, og da var det nytt for de fleste som var der, så jeg tror det er en ganske ny tradisjon. Men den kan jo være norsk selv om den er ny.

Det eneste jeg kommer på som hel-norsk er kransekake.12

Skrevet

Jeg trodde det med å opp på stolen og kysse egentlig er en dansk tradisjon, det er ganske utbredt i Danmark. Men nå har jo norge vært under danskene, så jeg vet ikke.12

Skrevet

Kakebordet er vel også kanskje en norsk tradisjon - ellers er det jo vanlig med én kake - nemlig bryllupskaken. Og gjestene får ofte bare ett stykke - før kaken tas bort og gjemmes (toppen til første bryllupsdag eller første dåpsdag).

Feiret bryllup i Danmark i fjor, og der var det ikke vanlig med mer enn én kake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...