Gå til innhold

Stabil vekt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Noen flere som sliter med å holde vekta stabil? Jeg har tidligere fastet og spist lite, da raste jeg ned fra 70 kg til 55 på 1 1/2 måned. Nå er jeg på god vei opp igjen og veier nå 66 kg. (Jeg er 174 cm høy og spiller håndball 2 ganger i uken) Jeg vil ha en stabil vekt på 60 kg. Ønsker å gjøre det på en slik måte at jeg ikke risikerer å legge på meg når jeg spiser normalt igjen. Om jeg spiser 1500 kcal hver dag, vill jeg gå ned 0,5 kg pr uke? Så da vil det ta meg 17 uker å nå målet mitt.. Høres dette bra ut? Er det veldig dumt om jeg går ned 1 kg og bare spiser 1000 kcal per dag? Jeg er ikke så tålmodig som type…. Når jeg så er ferdig med denne perioden må jeg øke til 2000 kcal per dag for å holde meg på 60 kg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

du burde jo ikke faste da, spis heller sunt og variert og noter gjerne ned det du spiser for å holde styr på alt du får i deg, hvertfall i starten. Sett gjerne opp en måltidsplan til å begynne med. Du burde kankje også trene litt mer, kanskje 3 ganger i uka. Man burde hvertfall få seg 30-60 min med trening hver dag men du kan jo trene mer 3 ganger i uka istedet. Du burde også sjekke hvor mange kalorier du trenger om dagen. Mange tror at de trenger 2000 Kcal, men da skal man bevege seg mye. Du kan heller spise så mye de dagene du har trent. Dersom du trenger mer, så må du spise mer. Det er altså viktig å finne ut hva kaloribehovet ditt er ettersom dette er veldig individuelt. Dersom du allerede har sjekket det ut, så kan du bare se bort fra dette:) Lykke til, hilsen ei som har gått ned 26 kg for flere år siden og fortsatt holder vekta og sliter heller ikke med det:)

Gjest Gjest_Fluffie_*
Skrevet
Noen flere som sliter med å holde vekta stabil? Jeg har tidligere fastet og spist lite, da raste jeg ned fra 70 kg til 55 på 1 1/2 måned. Nå er jeg på god vei opp igjen og veier nå 66 kg. (Jeg er 174 cm høy og spiller håndball 2 ganger i uken) Jeg vil ha en stabil vekt på 60 kg. Ønsker å gjøre det på en slik måte at jeg ikke risikerer å legge på meg når jeg spiser normalt igjen. Om jeg spiser 1500 kcal hver dag, vill jeg gå ned 0,5 kg pr uke? Så da vil det ta meg 17 uker å nå målet mitt.. Høres dette bra ut? Er det veldig dumt om jeg går ned 1 kg og bare spiser 1000 kcal per dag? Jeg er ikke så tålmodig som type…. Når jeg så er ferdig med denne perioden må jeg øke til 2000 kcal per dag for å holde meg på 60 kg?

Det du foreslår er selve oppskriften på jojo-slanking!

Du bør heller satse på et sunt, variabelt og stabilt kosthold som holder deg akkurat passe med energitilførsel.

Du kan heller trene en gang eller to mer i uka.

Skrevet

I gjennomsnitt så forbruker man ca 30 kalorier pr kg, så for 60 kg skulle det være ca 1800 kalorier. Skikkelig trim øker forbrenningen og muskler forbrenner litt mer enn fett, og noe matsorter er bedre for forbrenningen enn andre ting. Salt binder f.eks vann, og en kilo vann veier 1 kilo selv om den er på kroppen din.

Kutt ut hurtig slanking og sultedietter, du bare ødelegger forbrenningen din da kroppen tror den er på sultgrensen og skrur ned forbrenningen. Og da er du ikke garantert at den tar seg opp igjen.

Jeg klarer å holde vekten ved rett og slett ha et fast matinntak. Spiser lite om gangen, men regelmessig gjennom dagen. Og så prøver jeg å sky alt som inneholder fett og sukker i hverdagen,men selskap er selskap. Stekt mat har mere kalorier enn grillet/kokt. Fyll på med f.eks grønnsaker som metter.

Men lørdag er lørdag, da unner jeg meg sjokolade ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...