Gå til innhold

Har man plikt til dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har man moralsk plikt til å fortelle videre ting som man vet kan være skadelig for de man forteller det til ?

Feks , hvis man via mail fikk vite at det var livstruende bakterier i melka , har man da noen som helst plikt til å fortelle dette videre ?

Hvem må man si det videre til ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man har moralsk plikt til å fortelle er umulig å gi et fasitsvar på, men jeg kan hvertfall prøve meg på juridisk plikt for eksempelet ditt med bakterier i melk:

Straffelovens § 154. "Den, som bevirker eller medvirker til, at en farlig smitsom Sygdom finder Indgang eller almindelig Udbredelse blandt Mennesker, Husdyr eller Vækster, straffes med Fængsel indtil 10 Aar. ..." (fra lovdata.no) Hvis noen faktisk legger på røret eller blir alvorlig syk som følge av sykdommen er straffen 5-21 år.

Du har ikke tilsatt bakteriene til melken (bevirket), men ved å unnlate å informere myndighetene om det du vet kan du muligens tas på medvirkning.

For alt som dreier seg om mat vil Mattilsynet være en god begynnelse, så vil disse eventuelt rekvirere hjelp fra andre (politi, sivilforsvar, helsevesen etc) om det skulle være nødvendig.

Skrevet
Har man moralsk plikt til å fortelle videre ting som man vet kan være skadelig for de man forteller det til ?

Feks , hvis man via mail fikk vite at det var livstruende bakterier i melka , har man da noen som helst plikt til å fortelle dette videre ?

Hvem må man si det videre til ?

I et sånt tilfelle, ville jeg mene at du ville være forpliktet til å sende informasjonen videre til rette vedkommende. Dvs til produsenten av melka, og til mattilsynet, sammen med en redegjørelse for hvor du fikk informasjonen fra. Matvarebedrifter er jo forpliktet til å føre kontroll med produktene sine uansett, og gjør stadige tester og stikkprøver av alt de lager. Og Mattilsynet gjør det samme. Jeg tror jeg ville latt det være opp til dem å vurdere hvordan dette skulle følges opp. Det kan jo være fare for livet, spesielt for små barn. Slik informasjon kan man ikke velge å holde for seg selv.

Det kunne selvsagt også være at det dreier seg om en falsk alarm, (à là daterape-scare-storyen om hestedopen som både gir bevisstløshet, hukommelsestap og sterilitet og har sirkulert på nettet i flere år) og i såfall mener jeg at den som setter ut ryktet, vil være ansvarlig for å skremme en masse mennesker, samt å påføre melkeprodusenten et umiddelbart og langsiktig økonomisk tap. Så det vil jeg tro er en kriminell handling og at politiet bør kunne kobles inn dersom det ikke holder stikk.

Skrevet

Altså jeg tenker feks hvis noen sender en advarsel om forgiftet mat til deg , med oppfordring om å sende den videre , syntes dere da at man har en moralsk plikt til å sende meldingen videre ?

Feks sånne sms aksjoner som av og til går .

Skrevet
Altså jeg tenker feks hvis noen sender en advarsel om forgiftet mat til deg , med oppfordring om å sende den videre , syntes dere da at man har en moralsk plikt til å sende meldingen videre ?

Feks sånne sms aksjoner som av og til går .

Jeg har aldri opplevd en sms-aksjon om forgiftet mat. :klø:

Skrevet

Kjedebrev er noe søppel!! Jeg har seriøst blokket mennesker jeg får kjedemeldinger og kjedebrev av. Takler ikke søppelet. Det er så hjernedødt! Og sløsing med penger når det gjelder sms.

Det jeg synes du SKAL gjøre, er å sette deg skikkelig inn i informasjon før du sender den videre. Når venner hører om sånne greier, så spør de meg, spesielt om mat. Jeg har satt meg inn i mye av det som ligger på nett om farlige e-stoffer, så denne infoen sender jeg jo så klart videre, pga jeg har lest nok om saken til at jeg føler det er noe hold i det.

Bare en mail som sier "melk er farlig!" ville blitt slettet hos meg. En mail med linker, helst mange, som gir forskjellige eksperters (jo flere jo bedre) meninger om saken, jo mer varsom ville jeg blitt. For da kan det jo bevises, det er bare ikke en påstad.

Får du sånne mailer som f eks gjelder melk, så synes jeg det er 3 stk du skal sende dem til, eller kanskje 4: Forbrukerrådet (så kan de kanskje gå ut i media og si at dette ER sant eller ei?), Mattilsynet (samme her), og Tine/Q-melk. Når sånne som dette vet om saken, så kan de sette seg inn i den, og gå ut i media. Å bare videresende uten tankevirksomhet og kutte ut et sunt produkt er bare idioti.

Kan noen da gå ut i media og avblåse alt sammen, så stopper jo forhåpentligvis maset. Jo før jo bedre. Gjerne videresend til vg/dagbladet også. At de da kan "purre" på resten av de jeg nevnte, for å få et svar.

Er noe farlig trenger jo mest mulig å vite om det. Ikke alltid myndighetene er like mye til å stole på der, men er det en gjeng med folk som sender mailer og krever svar, kan jo kanskje gi en reaksjon.

Gjest postsekk
Skrevet (endret)

Mottar du noensinne advarende mails om hva det skal være så gå gjerne inn på www.snopes.com og sjekk saken før du sender den videre til "alle dine venner og bekjente".

Kjedemails er noe av det mest irriterende jeg vet om, og folk generelt suger når det gjelder kildekritikk.

Endret av postsekk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...