Gå til innhold

Skillsmisse


simmri

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg vil skille oss, det er noe vi er enige om. Vi har en baby sammen. Problemet er; jeg er uten inntekt og har ikke råd til å flytte ut. Vi vil søke separasjon, men for å få det innvilget kan vi jo ikke bo sammen. Mannen min har heller ikke råd til å leie en bopel for oss ( han har ikke mye selv).Vi er enig om det praktiske rundt separasjonen, men lenger kommer vi ikke. Hva gjør vi?

Jeg og barnet vil flytte til Oslo. Dels for å få litt avstand mellom meg og min mann, men også for at alt er så synlig her i det lille stedet vi bor. Vet noen hva vi må gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min og jeg vil skille oss, det er noe vi er enige om. Vi har en baby sammen. Problemet er; jeg er uten inntekt og har ikke råd til å flytte ut. Vi vil søke separasjon, men for å få det innvilget kan vi jo ikke bo sammen. Mannen min har heller ikke råd til å leie en bopel for oss ( han har ikke mye selv).Vi er enig om det praktiske rundt separasjonen, men lenger kommer vi ikke. Hva gjør vi?

Jeg og barnet vil flytte til Oslo. Dels for å få litt avstand mellom meg og min mann, men også for at alt er så synlig her i det lille stedet vi bor. Vet noen hva vi må gjøre nå?

1. Sosialkontoret: hjelp til bolig

2. NAV: søke overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bidragsfastsettelse osv

3. Framtiden: legg planer for jobb/utdannelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sosialkontoret: hjelp til bolig

2. NAV: søke overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bidragsfastsettelse osv

3. Framtiden: legg planer for jobb/utdannelse

NB kanskje advokat: du har vel krav på gratis advokatbistand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enslig forsørger kan du søke om overgangsstønad. Vet ikke hva den ligger på nå, men for ca 10 år siden var utbetalinga rundt 7000,- i mnd. Den har nok økt på disse årene.

Du kan søke om dobbelt barnetrygd, noe som utgjør nesten 1000,- i mnd. Når barnet er under 3 år, så får du vel også småbarnstillegg. Også var det bidrag da. Der er det meningen at begge foreldre idag skal betale og forsørge barnet etter evne, så her kommer det an på hva bidragsyter tjener + antall samværsnetter i mnd.

Bostøtte fra Husbanken er en annen ting du kan søke om, så økonomien skal ikke være noen grunn til å fortsette å leve i det forholdet du lever i idag.

Så lenge du har barn under 3 år, er det ingen problemer med å gå ut av et forhold. Da er det værre nar barna blir eldre, for har man en liten inntekt da, er det ikke mye hjelp å få.

Ikke at jeg har noe med det, men jeg synes det er synd at du velger å ta med deg barnet å flytte til et annet sted med barnet for at DU trenger avstand. Det er veldig leit å se at du ikke tenker på at barnet også trenger sin far, men det er kanskje en måte å unngå delt omsorg på for å få mest mulig penger av både far og stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke råd til å skilles, men til Oslo vil du, en by som ikke akkurat er billig å bo i.

Du kan flytte andre steder, hvor det er billigere.

ER forresten enig med gjesten over, når du har barn, bør du fokusere på barnets beste, og det er vel å bo så nært far at de kan ha normalt samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oslo er nabokommunen, så det er ike noe snakk om avstand her. I oslo kan jeg komme mer bort i mengden. Er ganske synlig sjønner dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslo er nabokommunen, så det er ike noe snakk om avstand her. I oslo kan jeg komme mer bort i mengden. Er ganske synlig sjønner dere

????? synlig ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo?? skjønner du virkelig ikke hva hun mener ved synlig??

jeg tipper hun mener at hun bor i mer eller mindre en bygd hvor alle kjenner alle og at man blir et offer for baksnakking og utfrysning. og at man verken kan levere barnet i barnehagen eller gå i butikken uten at hun får blikk i ryggen. ingen vil vel være samtale emner i slike bygder..

og hvis hun har flyttet ditt pga mannen er kanskje ikke familie eller venner der for å støtte henne opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo?? skjønner du virkelig ikke hva hun mener ved synlig??

jeg tipper hun mener at hun bor i mer eller mindre en bygd hvor alle kjenner alle og at man blir et offer for baksnakking og utfrysning. og at man verken kan levere barnet i barnehagen eller gå i butikken uten at hun får blikk i ryggen. ingen vil vel være samtale emner i slike bygder..

og hvis hun har flyttet ditt pga mannen er kanskje ikke familie eller venner der for å støtte henne opp.

Ingen av nabokommunene til Oslo er småbygder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh kjære... Jo, kommunen er kanskje ikke liten, men akkurat her vi bor er det likevell ganske gjennomsiktig. Jeg kunn jo flytta et annet sted i kommunen, lang utti huttiheita. Men da blir det vanskeligere å reise for både for meg og mannen min,

ikke minst for barnet. Da er det lettere å flytte til Oslo, dit går det kollektivtrafikk hele tiden. Dette er gjennomtenkt og det er noe vi begge to er enig om. Det jeg lurte på var kun den økonomiske biten. Da forstår jeg det slik at jeg nå må gå til NAV(sosialkontoret) for å få litt øk.støtte til å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh kjære... Jo, kommunen er kanskje ikke liten, men akkurat her vi bor er det likevell ganske gjennomsiktig. Jeg kunn jo flytta et annet sted i kommunen, lang utti huttiheita. Men da blir det vanskeligere å reise for både for meg og mannen min,

ikke minst for barnet. Da er det lettere å flytte til Oslo, dit går det kollektivtrafikk hele tiden. Dette er gjennomtenkt og det er noe vi begge to er enig om. Det jeg lurte på var kun den økonomiske biten. Da forstår jeg det slik at jeg nå må gå til NAV(sosialkontoret) for å få litt øk.støtte til å flytte.

En jobb er jo et bra sted å starte for å kunne få råd til å bo et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hanneline
Mannen min og jeg vil skille oss, det er noe vi er enige om. Vi har en baby sammen. Problemet er; jeg er uten inntekt og har ikke råd til å flytte ut. Vi vil søke separasjon, men for å få det innvilget kan vi jo ikke bo sammen. Mannen min har heller ikke råd til å leie en bopel for oss ( han har ikke mye selv).Vi er enig om det praktiske rundt separasjonen, men lenger kommer vi ikke. Hva gjør vi?

Jeg og barnet vil flytte til Oslo. Dels for å få litt avstand mellom meg og min mann, men også for at alt er så synlig her i det lille stedet vi bor. Vet noen hva vi må gjøre nå?

Jeg tror jeg ville startet aller først med å få meg en jobb. Deretter velge bosted. Veldig kjedelig å bruke penger på å flytte til et dyrt sted og deretter kanskje oppdage at man ikke har noen jobb i praktisk avstand til valgt bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ha 60% av omsorgen eller mer har du krav på:

- overgangsstønad, 10800 kr reduseres utfra inntekt

- en ekstra barnetrygd

- skatteklasse 2 (sparer 10 tusen årlig)

- bostøtte

- barnebidrag, utfra din og fars inntekt, tipper 2500-3000

Men for å søke om enslige stønad må dere ha en meklingsattest fra familievernskontoret. Så første steg er å bestille time der.

I en overgangsperiode kan dere også prøve sosialkontoret. De er behjelpelige i slike situasjoner.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...