Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Spørsmål til dere som har Pcos/Poc, er det slik at man kan slå seg til ro når blodprøvene viser at alt er ok, eller burde man ta en gynekologisk undersøkelse i tillegg? Det begynte med at jeg fikk økt hårvekst på lårene mine etter at jeg sluttet med ammingen/graviditeten, og trodde da kanskje at jeg kunne ha Pocs/Poc. Legen sa jeg kunne ta noen blodprøver for å sjekke hormonverdiene mm, for å utrede nærmere. Da jeg i tillegg har en del uren hud, tenkte jeg at det jo kunne ha en sammenheng. Men nå viser jo prøvene at alt er ok. Men kan prøvene være ok, men at man likevel kan ha Pocs/Poc, og at man ville oppdaget det ved en innvendig ultralyd ved å se på eggstokkene? Trives ikke med hud og hårproblemene mine, og vil veldig gjerne få bukt på dette. Hadde blitt veldig glad for svar og tips i forhold til dette!
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 du kan jo spørre legen, si at du gjerne vil få bukt med problemene og lurer på hva som er årsaken..
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 diagnosen kan som regel bekreftes med ultralydundersøkelse.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 Takk for svar! TIl deg som skriver at man kan få stilt diagnosen med ultralyd, er det da slik at man tar den selv om prøvene har vært normale, altså fo rå hele gardere seg om status? HAr du Pocs/poc selv, og hvordan var din fremgangsmåte for å finne det ut?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Takk for svar! TIl deg som skriver at man kan få stilt diagnosen med ultralyd, er det da slik at man tar den selv om prøvene har vært normale, altså fo rå hele gardere seg om status? HAr du Pocs/poc selv, og hvordan var din fremgangsmåte for å finne det ut? Man trenger ikke ha alle symptomene på PCO for å ha det tror jeg? Det kan vel variere. Tror det sikreste er å sjekke eggstokkene dine ved UL ja, om du er usikker. Har tenkt å ta blodprøver selv for PCO. Hadde en cyste på eggstokken som forårsaket blødning. Men var til UL etter det og ingen har sett noen cyster igjen. I tillegg har jeg lange (men stabile) sykluser. Leger rådet meg å begynne på p piller, men jeg vil ikke det igjen!
Devana Skrevet 11. desember 2008 #7 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har PCOS og framgangsmåten som ble brukt (på meg) for å finne ut dette var: 1. Jeg hadde ulike symptomer som førte meg til lege. 2. Legen tok masse blodprøver 3. Blodprøvene vist hormonforstyrrelser 4. Jeg ble henvist til gynekolog. 5. Jeg tok ultralyd hos gynekologen og fikk diagnosen. Jeg er ikke helt sikker på om det nødvendigvis må slå ut på blodprøver - det kommer jo også litt ann på hva slags hormonprøver legen din tok, det er jo ganske mange. Og symptomene er jo ganske varierte - Jeg hadde "typiske" symptomer og derfor var det relativt greit å mistenke det hos meg, med menstruasjonsforstyrrelser, økt hårvekst, overvekt og mer til. Det kan jo i hvert fall ikke skade å sjekke hos en gynekolog om du kan ha Pco/pcos. Men mange med pcos kan ha problemer med å få barn pga eggløsning som mangler pga hormonforstyrrelser, så hvis du har blitt gravid og i tillegg blodprøvene ikke viser noe spesifikk, så kan det kanskje være noe annet, eller evt noe som har kommet nå etter graviditeten? Nå skal jeg ikke si noe sikkert, kun gjetting, men jeg vil jo tro det er endel hormongreier på gang når man er gravid. Uansett...Jeg ville sjekket hos en gynekolog, så det i det minste kan utelukkes som en diagnose. Da er det lettere å se på andre årsaker.
Bomull Skrevet 13. desember 2008 #8 Skrevet 13. desember 2008 Min gynekolog ville sjekke eggstokkene mine selv om blodprøvene var fine, så jeg oppfattet det som om at man ikke må ha utslag på hormonprøver. Bestill deg en time til ultralyd du
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #9 Skrevet 13. desember 2008 Da skal jeg nok bestille en time. Takk for veldig utførlige og informative svar, nå skjønnte jeg litt mer!
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #10 Skrevet 13. desember 2008 PCO (poly cystisk ovarie) handler om at man har mange folikker (langs randen) på eggstokken. Disse folikkene er så mange at ikke alle rekker å bli fullt utviklet egg, slik at man gjerne utvikler en del cyster. Vanligvis forsvinner disse cystene av seg selv. PCOS er PCO med hormonforstyrrelse i tillegg. Så du kan godt ha PCO selv om hormonprøven er fin.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2008 #11 Skrevet 15. desember 2008 PCO (poly cystisk ovarie) handler om at man har mange folikker (langs randen) på eggstokken. Disse folikkene er så mange at ikke alle rekker å bli fullt utviklet egg, slik at man gjerne utvikler en del cyster. Vanligvis forsvinner disse cystene av seg selv. PCOS er PCO med hormonforstyrrelse i tillegg. Så du kan godt ha PCO selv om hormonprøven er fin. Ok, det var meget bra info, for det var jeg ikke klarover! Nok en grunn til å faktisk dra til gyn., for å få tatt ultralyd og sjekket eggstokkene. Takk!
Gjest Gjest_MEG_* Skrevet 15. desember 2008 #12 Skrevet 15. desember 2008 Jeg fikk mange symptomer og hadde mange cyster på eggstokkene. Det gikk lenge før det viste på blodprøver, tror muligens det måtte noen hormonprøver til også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå