Fortunatus Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Jeg lurer på hvem som skal betale lisensen til en leid leilighet? Er det utleier eller leietager? Jeg og to venner leide en fullt møblert kjeller i to år (med tv og kabel-tv) og fikk lisenspolitiet på døren og da måtte vi betale lisens.. Utleier sa at det var vårt ansvar, så vi betalte den lisensen i nesten to år.. Men jeg lurer på om det faktisk var vårt ansvar? Det sto i kontrakten at Kabel-tv var med.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Du er selv ansvarlig for lisensen. nei! ikke når tv var med i leia, da skal også alle utgifter til det å ha tv-appartet være i leia.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Men jeg lurer på om det faktisk var vårt ansvar? Det sto i kontrakten at Kabel-tv var med. Det spiller ingen rolle, det som SPILLER noen rolle er at leiligheta er møblert med tv, da skal lisensen på den betales av utleier.
Fortunatus Skrevet 9. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2008 ja, tven var med i leiekontrakten.. Hmm.. vi flyttet derfra i juli, og har nemlig fått beskjed om å betale lisens for dette halvåret mens vi ikke har bodd der. Men han utleieren var helt vrang så og få han til å bla opp pengeboka blir vel lettere umulig.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 ja, tven var med i leiekontrakten.. Hmm.. vi flyttet derfra i juli, og har nemlig fått beskjed om å betale lisens for dette halvåret mens vi ikke har bodd der. Men han utleieren var helt vrang så og få han til å bla opp pengeboka blir vel lettere umulig. Han kan da ikke forlange at DERE skal betale lisens på HANS tv, når dere IKKE bor der lenger! Ikke gi dere på dette, noen prøver alt for å slippe unna! Og om dere bare lar være å betale, skjer det jo ikke dere noe, det som skjer er vel at NRK reiser og henter tven hans? Hans problem det.
Gjest Naria Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Jeg fikk ikke med meg at TV-apparatet var huseiers, da stiller nok saken seg anderledes. Ta kontakt med lisensavdelingen og forklar at du ikke lenger skal betale lisens, dette bør ikke være noe problem. Jeg mottok selv en regning på lisens etter at jeg flyttet til et sted hvor det allerede ble betalt lisens, og det var ikke noe problem å få slettet kravet.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Fra Nrks nettsider (min utheving): "Avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker." Fakta om kringkastingsavgiften
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Fra Nrks nettsider (min utheving): "Avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker." Fakta om kringkastingsavgiften Det stemmer! Så lisensen skal betales så lenge du har tv i hjemmet ditt. Så dersom du bor en plass uten tv nå så slipper du lisens.
Glitnir Skrevet 10. desember 2008 #10 Skrevet 10. desember 2008 Jeg lurer på hvem som skal betale lisensen til en leid leilighet? Er det utleier eller leietager? Jeg og to venner leide en fullt møblert kjeller i to år (med tv og kabel-tv) og fikk lisenspolitiet på døren og da måtte vi betale lisens.. Utleier sa at det var vårt ansvar, så vi betalte den lisensen i nesten to år.. Men jeg lurer på om det faktisk var vårt ansvar? Det sto i kontrakten at Kabel-tv var med. Med mindre dere har inngått spesifikk avtale om at også lisensen skal betales av utleier, er dette leietakers ansvar. Lisensavgiften følger person/husholdning som bruker TVen, og ikke eier av apparatet. Det vil si at dersom leiligheten hadde stått tom kunne utleier når som helst kommet innom og benyttet TVen sin uten å betale ekstra lisens (forutsatt at han allerede har betalt sin egen lisens). Når det nå blir ekstra lisens fordi noen andre benytter apparatet, blir det da leietakers ansvar. Dere kan selvsagt informerer utleier om at dere ikke ønsker TV (dersom det er det dere ønsker). Han vil vel da hente den, og dere kan informere NRK om at dere ikke innehar fjernsynsapparat, og derfor ikke skal betale lisens.
flickan Skrevet 10. desember 2008 #11 Skrevet 10. desember 2008 Min gamle utleier mente det var unntak om man leide hybel i samme bolig som utleier selv bor i, og utleier eier TV'en. Da vi leide sokkelleilighet stilte han med en gammel TV til tross for at det egentlig var umøblert, sånn at vi skulle slippe lisens.
Gjest xc Skrevet 10. desember 2008 #12 Skrevet 10. desember 2008 Min gamle utleier mente det var unntak om man leide hybel i samme bolig som utleier selv bor i, og utleier eier TV'en. Da vi leide sokkelleilighet stilte han med en gammel TV til tross for at det egentlig var umøblert, sånn at vi skulle slippe lisens. Tviler ikke på at mange prøver seg på den, men det stemmer ikke. Du var ikke i husvertens husholdning, ergo skulle du altså betalt selv.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #13 Skrevet 10. desember 2008 Jeg lurer på hvem som skal betale lisensen til en leid leilighet? Er det utleier eller leietager? Jeg og to venner leide en fullt møblert kjeller i to år (med tv og kabel-tv) og fikk lisenspolitiet på døren og da måtte vi betale lisens.. Utleier sa at det var vårt ansvar, så vi betalte den lisensen i nesten to år.. Men jeg lurer på om det faktisk var vårt ansvar? Det sto i kontrakten at Kabel-tv var med. da skulle du bedt utleier hente tvn med engang dere flytta inn.. DA hadde dere ikke trengt betale tv lisens.. å lenge den tvn STÅR i deres leilighet MÅ dere betale..uannsett om dere leier og låner tv.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 Med mindre dere har inngått spesifikk avtale om at også lisensen skal betales av utleier, er dette leietakers ansvar. Lisensavgiften følger person/husholdning som bruker TVen, og ikke eier av apparatet. Det vil si at dersom leiligheten hadde stått tom kunne utleier når som helst kommet innom og benyttet TVen sin uten å betale ekstra lisens (forutsatt at han allerede har betalt sin egen lisens). Når det nå blir ekstra lisens fordi noen andre benytter apparatet, blir det da leietakers ansvar. Dere kan selvsagt informerer utleier om at dere ikke ønsker TV (dersom det er det dere ønsker). Han vil vel da hente den, og dere kan informere NRK om at dere ikke innehar fjernsynsapparat, og derfor ikke skal betale lisens. Du tar feil. Det BLIR ikek leietakers ansvar så lenge de har kontraktsfestet at TV ER INKLUDERT i husleia. I dette tilfellet har ts krav på at utleier dekker kravet fra NRK. Tro meg, jeg er jurist...
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #15 Skrevet 10. desember 2008 da skulle du bedt utleier hente tvn med engang dere flytta inn.. DA hadde dere ikke trengt betale tv lisens.. å lenge den tvn STÅR i deres leilighet MÅ dere betale..uannsett om dere leier og låner tv. Nei, du må lese det hun skriver... Det er ikke gjest som skal betale lisensen i dette tilfellet, siden gjest og utleier har avtale på at tv og kabeltv er del av leieforholdet.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 Fra Nrks nettsider (min utheving): "Avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker." Fakta om kringkastingsavgiften JADA, MEN AVGIFTEN SKAL BETALES AV UTLEIER I DETTE TILFELLET, DET HAR DE I KONTRAKTEN. UTROLIG MANGE DYSLEKTIKERE HER INNE SOM IKKE ER I STAND TIL Å LESE HVA TS FAKTISK FORTELLER DERE!
Rosalie Skrevet 10. desember 2008 #17 Skrevet 10. desember 2008 De har i kontrakten at de har TV og kabel-TV inkludert i leia. Står ingenting om lisensen, hvis man skal være pirkete...
Gjest sdsd Skrevet 10. desember 2008 #18 Skrevet 10. desember 2008 Du tar feil. Det BLIR ikek leietakers ansvar så lenge de har kontraktsfestet at TV ER INKLUDERT i husleia. I dette tilfellet har ts krav på at utleier dekker kravet fra NRK. Tro meg, jeg er jurist... Leste du ikke det TS skrev? Kabel-TV var inkludert i husleia (det er forøvrig heller ikke lov til å ta ekstra leie for kabel-TV uansett da), i tillegg til at det var møblert med en TV. Glitnir har helt rett, så lenge det faktisk ikke er spesifisert i kontrakten at lisensen betales av utleier, så må leietaker betale selv. Og jeg er faktisk også jurist, uten at det har noe med mine kunnskaper i denne sammenheng å gjøre (med unntak av generell kontraktstolkning, selvsagt...).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå