thumbalina Skrevet 14. desember 2008 #21 Skrevet 14. desember 2008 Jeg har tidligere tenkt at denne testen var litt for god til å være sann, men hvis du har hatt gode erfaringer med den skal jeg vurdere det. Får svar fra legen i morgen angående blodprøvene, så vi får ta det derfra. Kjøpte faktisk Ryvita-knekkebrød på fredag, men det var helt tilfeldig at jeg valgte akkurat disse. Så knekkebrød (kornprodukter) kan altså ha en negativ effekt? Du spiser altså kun speltbrød, rugbrød og Ryvita av brødprodukter? Jeg har kuttet alle kornprodukter, og da endelig sluttet magen min å blåse seg opp som en ballong... har gått ned en buksestr etter jeg kuttet alle kornprodukter. Inkludert spelt. Reagerer på det også. Testen høres for god ut ja, enig i den.. og det tok meg lang tid å komme så langt som å ta den.. følte hele tida for å gi legestanden en sjangs... men de kommer dessverre til kort... jeg har som sagt også prøvd kvantemedisin, som hjalp i begynnelsen, men så stoppet det opp. men de tingene han trakk frem som mine triggere er de samme som testen har funnet... og mange av de samme som jeg har funnet ut selv gjennom matdagbok.. det jeg ikke klarte å finne ut selv var feks gjær... er sånne ting som er nesten umulig å finne ut av.. jeg kan sikkert høres litt for fantatisk ut om dette, men det er fordi jeg har gått samme ruten som så mange andre har begynt på nå, og vil jo helst spare folk for alle de omveiene jeg har tatt for å komme frem til noe som virker.. De mageproblemene du beskriver høres ut som det jeg selv slet med for 4-5 år siden.. jeg var "dum" nok til å høre på legene og spise normalt - og har brutt ned mye av tarmfloaren og immunsystemet på det.... Intoleranse er rett og slett at kroppen misforstår maten, og ser på den som noe "giftig" og gjør alt den kan for å få det ut av kroppen... reagerer "allergisk"... og jo mer du provosere dette jo verre blir det... løsningen er rett og slett å finne ut hva som kroppen misforstår av matvarer, også holde seg unna en god periode for å så forsiktig introdusere en og en ting.. og hele tiden lytte til kroppen din... ikke gå for fort frem.. dette tar tid.. men det hjelper om du har tålmodighet til det. Viktig også å ta probiotika.. hjelpe tarmene å mobilisere litt motstandskraft.. de på apoteket er for svake - homeopater eller andre naturmedisnere har sterkere saker tilgjengelig. Har du foressten hatt kyssesyka og/eller tatt mye antibiotika opp igjennom?
Gjest fragment Skrevet 14. desember 2008 #22 Skrevet 14. desember 2008 Har du foressten hatt kyssesyka og/eller tatt mye antibiotika opp igjennom? Har aldri hatt kyssesyken (som jeg vet om), og har aldri gått på antibiotika. Vet du om noen klinikker i Oslo hvor jeg kan ta en slik test? Hva pleier prisen å ligge på?
thumbalina Skrevet 15. desember 2008 #23 Skrevet 15. desember 2008 (endret) Har aldri hatt kyssesyken (som jeg vet om), og har aldri gått på antibiotika. Vet du om noen klinikker i Oslo hvor jeg kan ta en slik test? Hva pleier prisen å ligge på? Ok. Antibiotika ødelegger veldig mye av tarmflorabakteriene.... så tenkte bare om det kunne være en årsak til mageproblemene dine... Tror bare du må slå opp på homeopater i gule sider, og høre om de kan utføre testen.. står info om testen og hva den heter på den linken jeg la ut lengre opp her... tror kanskje også det ligger en "forhandler" liste på siden der.. koster ca 2000 kr.... det høres dyrt ut i utgangspunktet.. men jeg har i alle fall brukt mye mer enn det på legetimer som det ikke har kommet noe ut av.... så sett i perspektiv er det ikke så galt... Håper du finner ut hvilke matvarer det er du reagere på sånn at du kan få det bedre! Er forferdlig slitsomt å leve som du gjør nå... Fant link her foressten: Behandlere EU biotek matintoleranse test Det er mulig det finnes andre tester også.. men denne kan jeg i alle fall personlig anbefale som noe som funker.... er så mye rart på nettet, og innenfor alternative løsninger... men denne VET jeg stemmer.... Endret 15. desember 2008 av thumbalina
Gjest Gjest_issy_* Skrevet 16. desember 2008 #24 Skrevet 16. desember 2008 Hei hei har ikke lest absolutt alle innleggene her. Jeg har hatt antibiotika kur så og si hvert eneste år av mitt liv, og jeg er sikker på at det har skaffet meg matintoleranse. Hadde aldri problemer med noe mat før.... Var hos lege utaaallige ganger i Oslo om mageproblemene mine i tillegg mye migrene og flammerødt eksem på begge armer. Men neida, fikk ikke noe utslag der. Var dårlig med tips gitt. Flyttet til utlandet, gikk til osteopat. Fikk beskjed om å holde meg unna melk og ost, kremer og sånt. I tillegg til dette, også holde meg unna sukker og får kun spise kylling og fisk av kjøtt. Føler meg mye bedre nå, magen fungerer bedre, men ikke sånn som den skal, men den blåser seg ikke opp som en ballong og jeg har ikke så mye luftproblemer som før, hadde også mye vondt nederst til venstre i magen, nesten i buken, på max gikk det 11 dager siden jeg hadde vært på do ( ja, 11, hvor kan alt bli av inni der ?) Jeg synes mye av det du skriver matcher de problemene jeg har/har hatt.
thumbalina Skrevet 16. desember 2008 #25 Skrevet 16. desember 2008 Hei hei har ikke lest absolutt alle innleggene her. Jeg har hatt antibiotika kur så og si hvert eneste år av mitt liv, og jeg er sikker på at det har skaffet meg matintoleranse. Hadde aldri problemer med noe mat før.... Var hos lege utaaallige ganger i Oslo om mageproblemene mine i tillegg mye migrene og flammerødt eksem på begge armer. Men neida, fikk ikke noe utslag der. Var dårlig med tips gitt. Flyttet til utlandet, gikk til osteopat. Fikk beskjed om å holde meg unna melk og ost, kremer og sånt. I tillegg til dette, også holde meg unna sukker og får kun spise kylling og fisk av kjøtt. Føler meg mye bedre nå, magen fungerer bedre, men ikke sånn som den skal, men den blåser seg ikke opp som en ballong og jeg har ikke så mye luftproblemer som før, hadde også mye vondt nederst til venstre i magen, nesten i buken, på max gikk det 11 dager siden jeg hadde vært på do ( ja, 11, hvor kan alt bli av inni der ?) Jeg synes mye av det du skriver matcher de problemene jeg har/har hatt. Har du prøvd å fylle på med probiotika?? Får tak i hos homeopat og helsekosten.. kan være du bare er lav på snille bakterier etter antibiotika kurene.. det er der jeg har fått mine intoleranser fra... jeg sliter også fortsatt med treg mage, men tror det vil komme seg etterhvert... husk også at karbohydrater = sukker for kroppen.. kanskje det er noe du spiser med mye stivelse i som fortsatt bremser kroppen din litt? Jeg kan spise fullkornsris en gang pr uke feks, prøver jeg meg på to dager er magen en hard ballong igjen... er litt av et puslespill dette! Men det finnes hjelp der ute, en må bare være tålmodig å prøve seg frem.... finne ut hva som funker for din kropp... et tips jg har å komme med er chlorella tabletter.. de gjør underverker for tarmfunksjonen... jeg tar morgen, ettermiddag og kveld - og er jeg flink med disse så kommer jeg på do hver dag... hvis jeg slurver "tetter" det seg til igjen... Bruker dette merket her
Gjest fragment Skrevet 16. desember 2008 #26 Skrevet 16. desember 2008 I dag kom svaret på blodprøvene - ingen utslag på noen av testene. Legen ba meg kontakte ham på nyåret for videre oppfølging, men er litt usikker på hva dette i såfall innebærer. I første omgang får jeg bare fortsette å unngå melk i noen uker, og satse på at ting kanskje ordner seg litt.
Gjest Gjest nora Skrevet 16. desember 2008 #27 Skrevet 16. desember 2008 Hvilke tester , helt nøyaktig, var det? Cøliaki? antigliadin? Vevstransglutaminase IgA? Totalt IgA? Jeg tok engang en privat test hos yorktest, den tester for IgG antistoffer mot 115 matvarer. Dessuten fins det de vanlige IgA antistoffene, og IgM antistoffer. Det vins tester med kombinerte IgG og IgM antistoffer. Du må ha spist det du tenker å slå ut på...jeg var negativ for antigladin siden jeg ikke hadde spist gluten på ett år. Jeg slo ut stort på gjære og minder på kiwi og muslinger og litt på bønner. Og så fins det de testene hvor de tester maten mot en dråpe av ditt blod og ser hva som skjer (og det er ikke en slik IgG-eller IgA-test) for det kan skje dramatiske ting med bloddråpen som forklarer hvorfor du blir dårlig. List opp prøvene dine, slik at det går an å kommentere.
Gjest fragment Skrevet 16. desember 2008 #28 Skrevet 16. desember 2008 Jeg spiste normalt før blodprøvene. Har mottatt tre ark med forskjellige resultater, på det ene arket står det ganske mye: - B-Hb, B-Hematokrit, S-Ferritin, S-Jern/jernbindingskap./jernmetning, S-Vitamin B12, S-Folat, S-Kalium, S-Kalsium, S-Kreatinin, S-ALAT, S-Gamma GT, S-TSH, S-Fritt T4. Ark to: - Negativt svar på matvarepanel-analyse. Fikk ikke noe mer detaljert tilbakemelding enn at analysen var negativ. Ark tre: - Cøliaki, S-Anti-tTG IgA, S-IgA. Alle blodprøvene var som nevnt normale.
Gjest nora Gjest Skrevet 16. desember 2008 #29 Skrevet 16. desember 2008 Normal og normal... Det første var bare vanlig hematologi, altså blodprsosent (Hb), hematokrit , da ser man for eskempel om det er for lite vann i blodet slik som min mor hadde pga dehydrering pga diabetes2, ferritin er jernlagre, bør helst være minst 50-70 samme hva de sier er nedre grense, de andre jerngreiene kan gi et hint om ev.entuell hemokromatose blant annet, så kommer levertall og stoffskiftet, forresten hva var de tall (normalt for TSH er veldig tett rundt 1, og for ft4 sånn midt på og ikke skrape i bånn) For eksempel hkan manlese om testene på www.furst.no Hvis du vet hvilket lab matvarepanelet ble gjort på, kan man lete det opp på nett. Mulig at jeg husker at testen egentlig er myntet på små barn men jeg kan huske feil. De får andre tester enn oss for for eksempel allergi. Vi voksne får RAST mens de får IGE-tester. Siste testen er vevstransgluteminase IgA samt totalt IgA for å sjekke om du tilfeldigvis har selektiv IgA-mangel. Jeg leser på amerikanske cøliaki- forums og de får nesten alle sammen mange flere teter for cøliaki. De pleide også i Norge å kjøre den gamle antigliadintesten, som slår ut før ttg-testen, som jo baaare skal slå ut ved alvorlig totteskade av cøliaki. manmå ha spist masse gluten i lang tid for at ttg-testen skal slå ut. Hvis du tilfeldigvis har vært på lavkarbo, vil den være i gråsonen eller negativ antageligvis mens du har symptomer og alt. Jeg mener det fins noen flere tester for irritiabel tarm , en venninne fikk noen tester og de viste klart inflammasjon i tarmen, og en annen jeg korresponderer fikk samme. Husker ikke hva de het, men min søster fikk også mange flere tester. Jeg mener at Calprotectin var en av dem, og også en annen test hvor de tester for hvite blodlegemer i avføringsprøve tror jeg men jeg vet ikke.
Gjest fragment Skrevet 16. desember 2008 #30 Skrevet 16. desember 2008 Fint at du tar deg tid til å svare så grundig, setter pris på det. Slik jeg kan se det ligger alle testene innenfor referanseområdene, så tror det meste skal være i orden. Det er som jeg har nevnt tidligere kun magen isolert sett som er problemet, føler meg ikke trøtt, slapp etc. Finnes det noe på apoteket som man anbefaler personer med irritabel tarm å ta? Har prøvd Imogas de siste ukene, men er usikker på om de tablettene egentlig har effekt. Ser det blir nevnt Probiotika - kan det være verdt å prøve i mitt tilfelle? Legen snakket forresten om eventuell analyse av avføringsprøve seinere i denne prosessen, men jeg merker at jeg har lyst å finne litt ut av dette på egen hånd først. Ettersom jeg gikk til privat lege for å få tatt blodprøvene, koster det jo en del penger å stadig renne ned dørene på legekontoret for å få tatt diverse prøver.
thumbalina Skrevet 16. desember 2008 #31 Skrevet 16. desember 2008 Ser ut til at vi har tatt de samme blodprøvene da.. og fått samme svar.. altså ikke noe.... jeg tok også en biopsi av tynntarmen, og har også analysert avføringsprøve... fant ingenting.. vil anbefale deg chlorella og probiotika. chlorella renser ut slaggstoffer, og probiotika bygger opp tarmene... så jeg vil tro det vil hjelpe deg noe i alle fall.. og holde deg unna alt som har med melk å gjøre hvis du føler at det bedrer situasjonen din.. hvis det ikke hjelper ville jeg kuttet kornprodukter.. det er ikke bare gluten du kan reagere på men også selve hvete, og gliadin (som tidligere nevnt her oppe) Jeg reagerer på alle tre, + spelt versjonen... og da er alle kornsorter ute av bildet for min del.. den blodprøven jeg tok kan du ta uten å provosere systemet - altså du trenger ikke å ha spist matvarer før du tar den... jeg slo ut på flere ting som jeg aldri har spist.. feks spinat.. Lykke til videre da!
Gjest nora Gjest Skrevet 16. desember 2008 #32 Skrevet 16. desember 2008 Jeg selv spiser nesten lavkarbo og glutenfritt og melkefritt, spiste litt fløtegratinerte posteter etter ett år helt melkefritt og fikk oppblåst mage og noe ømhet noen dager. Gluten rører jeg ikke, og jeg har også DH av gluten men ingen diagnose. DH er helt likestilt med cøliaki, forresten så hvis jeg lykkes med å få diagnose, får jeg s stønad til og med. Tilbake til irritabel tarm: 1. Forskere har funnet ut at mange med irritabel tarm reagerer på gluten, samt har noen antistoffer, og blir bedre uten gluten. Jeg antar at de fremdeles må være restriktive med stivelse og korn. Det er litt om det på ncf sitt cøliakiforum (og referansene til denne forskningen) 2. Jeg kom over noe forskning fra Bergen, Haukeland, hvor de kom fram til at havregryn pluss selolje dkulle hejlpe ved irritabel tarm. (jeg ville isåfall ikke spist mye havregryn, for å holde total karbohydratmengde nede under for eksempel 80 gram i døgnet, samt prøvd uten kumelk selvsagt. Og så er det alt det om at iritabel tarm skulle være psykisk. Misforståelsen kommer vel av at det hele harblant annet med serotonin å gjøre. tamen har en del med serotonin å gjøre. Mye om det på nettet på engelsk. Hvis du leser på www.thefooddoc.com som mest er om glutensensitivitet, så nevner han i bloggen om at kona hadde en tilstand som kom av det hormonet som skal sende ssignal til hypofysen å lage ACTH, at tarmen reagerte på det. (enda en grunn til at tabloidleger eller powerpoint leger roter alt sammen til en salig misforståelse når alt er noe kjemisk, ikke psykisk.... Han bruker forresten også denne testen hvor matvaren testes mot en dråpe av ditt blod, en direkte reakjson, ikke IgA eller IgG. Den testen som er nevnt her i tråden. Gluten forårsaker hos alle en økning av et stoff som heter zonulin, som gjøre tarmen utett, og hos cøliakere varer det lenger, men alle får denne uønskete effekten av gluten. Det er ikke ment å skulle etes i de mengder og hver dag, egentlig. Og brød nå tilsettes masse gluten for at de skal kunne lage det både mørkt og luftig......det mostsatte av hva man tror. Jo mørkere, jo usunnere.
Gjest fragment Skrevet 16. desember 2008 #33 Skrevet 16. desember 2008 vil anbefale deg chlorella og probiotika. chlorella renser ut slaggstoffer, og probiotika bygger opp tarmene... Dette kan jeg godt tenke meg å prøve. Du tar begge deler hver dag? Er dette noe jeg kan kjøpt på for eksempel Vita, eller må man i andre helsekostbutikker?
thumbalina Skrevet 17. desember 2008 #34 Skrevet 17. desember 2008 Dette kan jeg godt tenke meg å prøve. Du tar begge deler hver dag? Er dette noe jeg kan kjøpt på for eksempel Vita, eller må man i andre helsekostbutikker? Ja, tar begge deler hver dag... har en sterk type probiotika som jeg har fått tak i gjennom homeopat - husker ikke hva merket heter - men tar du kontakt med en homeopat og forklarer problemet ditt, så har de nok stående på kontoret... evnt prøv en helsekost feks sunkost eller lignende.. tror Vita er for "parfymebutikk" - ville prøvd en "ordentlig" helsekost... og Chlorella bestiller jeg på nett... La inn en link lengre opp - der får du første pakning gratis sånn at du kan teste om det er noe for deg.... står også en del om dosering og virkning på den siden.. Jeg har prøvd andre chlorella merker (og selv om de på helsekosten mener det skal være det samme) så har jeg funnet ut at den Yaeyama er den som passer for meg.. kan være fordi jeg har funnet ut av doseringen på den.. (Tablettene kommer jo i forskjellige str) Jeg tar tre om morgenen, tre før middag, og tre på kvelden.. Jeg har jo også det de kaller irritabel tarm/IBS - og som gjest her sier så er jo dette noe som kommer av lekk tarm - i alle fall sånn jeg har forstått det ut fra det som kan leses på nettet. Og dermed lekker det ufordøyd og fordøyd mat ut i resten av kroppen, og dermed "tolker" kroppen maten som giftig... og begynner da å reagerer på maten... sånn enkelt forklart.. så hvis du kan få renset ut kroppen, og "tettet" tarmen - for å så fylle opp med probiotika, samtidig som du holder deg unna mat du merker du reagerer på - så vil du kunne fikse dette. Men det tar tid! Men prøv chlorellaen og probiotika... og fortsett å skriv matdagbok. Kan fort finne ut om det er noe spesielt du reagerer på ved hjelp av den.
Gjest Farfalle Skrevet 17. desember 2008 #35 Skrevet 17. desember 2008 Jeg har jo også det de kaller irritabel tarm/IBS - og som gjest her sier så er jo dette noe som kommer av lekk tarm - i alle fall sånn jeg har forstått det ut fra det som kan leses på nettet. Og dermed lekker det ufordøyd og fordøyd mat ut i resten av kroppen, og dermed "tolker" kroppen maten som giftig... og begynner da å reagerer på maten... sånn enkelt forklart.. så hvis du kan få renset ut kroppen, og "tettet" tarmen - for å så fylle opp med probiotika, samtidig som du holder deg unna mat du merker du reagerer på - så vil du kunne fikse dette. Men det tar tid! Jeg har også IBS og leser alt jeg kommer over om denne tilstanden, men har aldri lest at tarmen lekker mat ut i resten av kroppen. Har du noen kilder?
thumbalina Skrevet 18. desember 2008 #36 Skrevet 18. desember 2008 Jeg har også IBS og leser alt jeg kommer over om denne tilstanden, men har aldri lest at tarmen lekker mat ut i resten av kroppen. Har du noen kilder? Grei forklaring her Litt mer utfyllende her Hjemmeside for Leaky gut /Lekk tarm temaet Bare google Leaky gut - så får du opp mer info om du trenger!
Gjest fragment Skrevet 18. desember 2008 #37 Skrevet 18. desember 2008 Da har jeg vært på apoteket og kjøpt Udo's Choice Probiotika. Er tanken at disse tablettene kun skal tas i en midlertidig periode? Det var veldig dyrt, så dersom jeg må kjøpe nytt glass hver måned "i all evighet" vil det tære på studentøkonomien...
thumbalina Skrevet 18. desember 2008 #38 Skrevet 18. desember 2008 Det må du nesten se an på formen.. men tror Udos choice er ganske dyr.. mulig du kan få det billigere gjennom homeopat... eller andre probiotikaer... men du må nesten se an utvalget.. og lese bakpå.. den du får flest antall bakterier for pengene vil jeg si.... jeg får gjennom homepat, så regner med jeg får den beste hun kan få tak i.. men jeg har gitt opp å tenke penger i dette... ting koster, og alternativ mat er dyrt..... og det er fryktelig urettferdig at vi som har intoleranser som gjør at vi kan spise mye mer innskrenket enn cøliakipasienter ikke får noe som helst slags støtte til mat... men ja.. det er dyrt.. men jeg vil heller ha en kropp som fungerer - enn å ødelegge meg selv fullstendig helsemessig for å spare litt penger... må rett og slett bli en prioriteringssak... om jeg ikke er student, så er jeg i alle fall nyetablert og har ikke flust med penger hver mnd etter lån og div regniner er ute av konto... men helse er jeg bare nødt å prioritere.. så må det bare koste det det koster.... men mulig du bare trenger probiotikaen i en periode.. du må nesten bare prøve å se hvordan du føler deg..
Gjest fragment Skrevet 8. januar 2009 #39 Skrevet 8. januar 2009 Har gått på Probiotika en ukes tid, og fikk Yaeyama Chlorella i posten i dag. Har følt meg litt bedre i magen de siste dagene, men ser absolutt muligheten for at dette skyldes en kombinasjon av placebo-effekten og fremdeles et så godt som melkefritt kosthold. I dag har jeg imidlertid hatt de samme symptomene som jeg har vært plaget med før. Fikk i meg litt melk gjennom gårsdagens middag, så antar at det kan være grunnen. Satser på å starte på Chlorellaen i helgen. Mener å ha lest et sted at disse tablettene bør tas under kontrollerte forhold hjemme de første dagene, ettersom man gjerne kan reagere på dem. Har jeg drømt dette, eller er det noe i det? Trodde jeg hadde lest det i denne tråden, men finner det ikke.
Gjest Jente91 Skrevet 8. januar 2009 #40 Skrevet 8. januar 2009 Hei. Eg har intolleranse for gluten, egg, laktose, fisk og sjømat, alle typar frukt, toler ikkje mat med spor av nøtter, pluss det meste anna mat. Så eg veit at det ikkje er direkte lett med å finne mat som ein toler. Men på apoteket fins det nokre tabletter som bryt ned mjølkesukkeret. Tablettene heiter "kerutab". Når du skal ete/drikke noko med mjølk i så tek du berre ein tablett(evt ein kvart eller halv, men det må du prøve deg fram til), så kan du ete det du vil av mjølk!! Men ikkje prøv å et brunost. Det er nesten berre laga på mjølkesukker, så det er vanskeleg å regulere med tabletter. Men kvitost kan ein som oftast ete utan tabletter. "Kerutab" kostar ca 500 kr for 100 tabletter, men det er så absolutt verdt det! Men dei tablettene funker berre viss du har laktoseintalleranse, IKKJE viss du har vanleg melkeallergi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå