Gå til innhold

Matintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

I følge blodprøvene mine har jeg ingen matallergier, men jeg får akutt vondt i magen etter å ha fått i meg melk. Fant det ut ved en tilfeldighet i sommer da jeg ikke hadde spist meieriprodukter på et par uker i det hele tatt (som også var rent tilfeldig), og plutselig drakk et stort glass, kladt melk. AU!! Måtte dobbelsjekke noen dager senere. Au da også gitt.

Rømme og creme fraiche + ost går greit. Litt yoghurt og biola, men blir det daglig, får jeg utslett og blir hard i magen. Spiser generelt lite meieriprodukter. Det går greit med litt fløte i saus osv, men blir det for mye, får jeg vondt i magen. Risengrynsgrøt feks, blir veldig festlig. Da føler jeg meg direkte syk etterpå. Kakao med melk kan jeg også bare glemme. Med mindre jeg vil ha vondt i magen da ;)

Samme for meg egentlig, hva legen og blodet mitt sier. Jeg får vondt, så da unngår jeg det. Men jeg fortviler ikke av den grunn. Jeg synes kakao laget av mørk kokesjokolade og rismelk er KJEMPEGODT! :sikle: Har drukket et tonn i dag i god tro om at det hjelper mot forkjølelsen som bestemte seg for å komme på besøk uinvitert og uønsket.. Rismelk er tilsatt kalsium, og det er jo bra! Det er forøvrig soyamelk også, men det liker jeg ikke. Jeg er ikke så glad i rismelk heller, synes det er alt for søtt. Men ikke i kakao. Da er det bare veldig godt! Ikke minst fordi jeg slipper å få vondt i magen ;)

Skrevet
Har gått på Probiotika en ukes tid, og fikk Yaeyama Chlorella i posten i dag. Har følt meg litt bedre i magen de siste dagene, men ser absolutt muligheten for at dette skyldes en kombinasjon av placebo-effekten og fremdeles et så godt som melkefritt kosthold. I dag har jeg imidlertid hatt de samme symptomene som jeg har vært plaget med før. Fikk i meg litt melk gjennom gårsdagens middag, så antar at det kan være grunnen.

Satser på å starte på Chlorellaen i helgen. Mener å ha lest et sted at disse tablettene bør tas under kontrollerte forhold hjemme de første dagene, ettersom man gjerne kan reagere på dem. Har jeg drømt dette, eller er det noe i det? Trodde jeg hadde lest det i denne tråden, men finner det ikke.

Ja altså Chlorella er utrensende på cellenivå.. og de slaggstoffene må nødvendigvis ut... så du kan få mageknip og behov for et toalett i nærheten.. men dette er spesielt hvis du har treg fordøyelse i utgangspunktet... men vi anbefale å begynne å ta de til lunsj på en fredag feks.. så har du hele helgen på deg til å bli vant til det... så slipper du å ha mageknip på jobb...

Skrevet
Hei.

Eg har intolleranse for gluten, egg, laktose, fisk og sjømat, alle typar frukt, toler ikkje mat med spor av nøtter, pluss det meste anna mat. Så eg veit at det ikkje er direkte lett med å finne mat som ein toler.

Men på apoteket fins det nokre tabletter som bryt ned mjølkesukkeret. Tablettene heiter "kerutab". Når du skal ete/drikke noko med mjølk i så tek du berre ein tablett(evt ein kvart eller halv, men det må du prøve deg fram til), så kan du ete det du vil av mjølk!! Men ikkje prøv å et brunost. Det er nesten berre laga på mjølkesukker, så det er vanskeleg å regulere med tabletter. Men kvitost kan ein som oftast ete utan tabletter. "Kerutab" kostar ca 500 kr for 100 tabletter, men det er så absolutt verdt det!

Men dei tablettene funker berre viss du har laktoseintalleranse, IKKJE viss du har vanleg melkeallergi.

Eller hvis du reagerer på andre deler av melken... myse feks.. melkeallergi finnes bare på småbarn - men melkeintoleranse er noe annet og det kan du ha som voksen også.. melk består av 4-5 forskjellige deler som en kan reagere på... ville bare spesifisere dette ang kerutab - KUN ved laktoseintoleranse.. men da er de ypperlige!

Skrevet
Samme for meg egentlig, hva legen og blodet mitt sier. Jeg får vondt, så da unngår jeg det. Men jeg fortviler ikke av den grunn. Jeg synes kakao laget av mørk kokesjokolade og rismelk er KJEMPEGODT! :sikle:

Veldig enig med deg her! Er kjempeviktig å bare kjenne etter hva kroppen reagerer på også kutte det ut og finne en erstatning.

Så fort jeg tåler sukker bedre skal jeg ha en kopp kakao med kokesjokolade og rismelk =) Har du oppi noe vaniljesukker eller noe sånn? Eller er det søtt nok med rismelken kanskje

Skrevet

Jeg må si jeg blir litt skuffet hvis blodprøvene ikke viser intoleranse mot noe som helst, for da er jeg jo like langt. Dessuten håper jeg dette er noe jeg kan få avklart nå, slik at jeg slipper gastroskopi og det som verre er.

Skrevet
Jeg må si jeg blir litt skuffet hvis blodprøvene ikke viser intoleranse mot noe som helst, for da er jeg jo like langt. Dessuten håper jeg dette er noe jeg kan få avklart nå, slik at jeg slipper gastroskopi og det som verre er.

Bare en opplysning, det er bare allergier som vises på blodprøver, intoleranser vises IKKE på blodprøver! Der er det eksluderingsmetoden som gjelder.

Det finnes alternative blodprøver feks gjennom Eubiotek laboratorier... men gjennom legens blodprøver er det kun allergier som vises...

er lettere å forholde seg til eksluderingsmetoden dersom en har noe å gå etter.. feks hvetemel inneholder både gluten og gliadin som en kan reagere på. Det klarer ikke legene å skille mellom - de tester kun for gluten og den er ikke 100% sikker en gang. melk inneholder også kasein, melkesukker, melkeprotein etc.. og legene kan bare teste på laktoseintoleranse..

Skrevet
Veldig enig med deg her! Er kjempeviktig å bare kjenne etter hva kroppen reagerer på også kutte det ut og finne en erstatning.

Så fort jeg tåler sukker bedre skal jeg ha en kopp kakao med kokesjokolade og rismelk =) Har du oppi noe vaniljesukker eller noe sånn? Eller er det søtt nok med rismelken kanskje

Jeg tenkte også at rismelken ville være søt nok i seg selv, men den var faktisk ikke det. Jeg har oppi littegrann flytende honning, men vanilje/sukker er sikkert også godt. Mmmm... :sikle: Spørs om ikke jeg skal lage meg en kopp etterpå :ler:

Skrevet

Ang chlorella og probiotika: Iherb er ofte mye billigere enn Norske helsekostbutikker. Ligger en link (og en rabattkode også tror jeg) på velværeforumet.

Skrevet (endret)

Hei:)

Jeg har også vært plaget med magen. Jeg har vært maaaange ganger hos fastlegen min, men de prøvene han har tatt har jeg ikke reagert på noe. Jeg hadde hatt diare, luft i magen, forstoppelse og magesmerter.

I begynnelsen av november prøvde jeg bioresonans. På første behandling fikk jeg beskjed om å holde meg unna gluten av hvete, melk, egg og rug. Og siden har magen min vært bra:) Jeg går enda til behandling og biopaten mener at jeg kommer til å kunne spise all mat når jeg er ferdig med behandlingen. Jeg håper det skjer, men gjør det ikke det er jeg fortsatt veldig takknemlig for at hun fant ut hva jeg skal holde meg borte fra!

Jeg betalte 650,- for første behandling og så 500,- pr gang.

Jeg anbefaler bioresonans til dere som ikke vet hva dere blir dårlige av:)

Endret av lillelille
Gjest fragment
Skrevet

Hadde som nevnt merkbare plager i går, det samme skjedde i dag. Konklusjonen må være at det er flere ting enn melk som skaper disse plagene med oppblåsthet og luftplager, og det er jo noe jeg egentlig har sett på som sannsynlig hele tiden. De siste dagene har jeg spist ett eple rundt lunsjtider pr. dag, og de to siste dagene har jeg altså hatt plager på ettermiddagen. I dag har jeg ikke spist noe annet som jeg tror kan være årsaken, uten at jeg naturligvis kan være sikker på dette. Epler kan, såvidt jeg har hørt, ofte være tungt fordøyelig. Da kutter vi ut det. Kan man utifra dette anta at det er andre, lignende frukttyper som kan skape problemer? Banan har vært nevnt tidligere.

Jeg vet at slikt er individuelt, men det er vel enkelte typer frukt som har en tendens til å være verre for folk med IBS enn andre. Dette er det greit for meg å til en viss grad prøve å kartlegge, slik at jeg ikke nødvendigvis er nødt til teste all mulig frukt.

Mer Chlorella og Probiotika skal for øvrig bestilles på iherb.com på mandag. Prisene er jo fantastiske i forhold til på apoteket. Takk for tipset!

Skrevet
Hei:)

Jeg har også vært plaget med magen. Jeg har vært maaaange ganger hos fastlegen min, men de prøvene han har tatt har jeg ikke reagert på noe. Jeg hadde hatt diare, luft i magen, forstoppelse og magesmerter.

I begynnelsen av november prøvde jeg bioresonans. På første behandling fikk jeg beskjed om å holde meg unna gluten av hvete, melk, egg og rug. Og siden har magen min vært bra:) Jeg går enda til behandling og biopaten mener at jeg kommer til å kunne spise all mat når jeg er ferdig med behandlingen. Jeg håper det skjer, men gjør det ikke det er jeg fortsatt veldig takknemlig for at hun fant ut hva jeg skal holde meg borte fra!

Jeg betalte 650,- for første behandling og så 500,- pr gang.

Jeg anbefaler bioresonans til dere som ikke vet hva dere blir dårlige av:)

Hei, ja jeg har også prøvd det =) Var veldig effektivt da jeg var på mitt dårligste - men så stoppet det opp dessverre. Men resultatene på hva jeg ikke tålte stemte veldig bra!

Skrevet
Hadde som nevnt merkbare plager i går, det samme skjedde i dag. Konklusjonen må være at det er flere ting enn melk som skaper disse plagene med oppblåsthet og luftplager, og det er jo noe jeg egentlig har sett på som sannsynlig hele tiden. De siste dagene har jeg spist ett eple rundt lunsjtider pr. dag, og de to siste dagene har jeg altså hatt plager på ettermiddagen. I dag har jeg ikke spist noe annet som jeg tror kan være årsaken, uten at jeg naturligvis kan være sikker på dette. Epler kan, såvidt jeg har hørt, ofte være tungt fordøyelig. Da kutter vi ut det. Kan man utifra dette anta at det er andre, lignende frukttyper som kan skape problemer? Banan har vært nevnt tidligere.

Jeg vet at slikt er individuelt, men det er vel enkelte typer frukt som har en tendens til å være verre for folk med IBS enn andre. Dette er det greit for meg å til en viss grad prøve å kartlegge, slik at jeg ikke nødvendigvis er nødt til teste all mulig frukt.

Mer Chlorella og Probiotika skal for øvrig bestilles på iherb.com på mandag. Prisene er jo fantastiske i forhold til på apoteket. Takk for tipset!

Det kan hende du reagerer på sukker.... det var det siste i verden jeg mistenkte - men også det jeg reagerte mest på faktisk. Kan hende du reagerer på Fruktose - sukker i frukt. Banan er også en typisk trigger. Det du må tenke på også er at dersom du feks ikke tåler eple og banan så godt - men bare reagerer litt på det. Så vil du reagerer dobbelt dersom du spiser en fruktsalat med både eple og banan oppi....

Sukker lager små hull i tarmen, og dermed kommer for store ufordøyde matmolekyler ut i blodstrømmen - og det er derfor kroppen begynner å angripe maten og reagerer ved å støte fra seg maten.. Dette er faktisk allmenn info blant legestanden så jeg er veldig overasket over at ikke flere leger ser sammenhengen mellom mageproblemer og sukker/stivelse inntak. Så sukker/stivelse kan faktisk være hovedårsaken til matintoleranser... også baller det på seg når først problemene oppstår... Sukker er også mat for dårlige tarmbakterier og sopp som igjen lager mer problemer.

Et tips kan være å spise basisk mat.. det skal visst også hjelpe. Men igjen, det er veldig individuelt for potet er feks basisk, men det er for mye karbohydratstivelse for min mage... Sitron i en kopp med kokende vann er en god basisk drikk som hjelper for oppblåsthet.

Gjest fragment
Skrevet

Sukker er det vel i svært mange matvarer, så det er vel kanskje litt vanskelig å oppdage. Men det går jo an å holde seg unna de verste produktene, det er jo gunstig på flere måter.

I går hadde jeg en veldig bra dag på skolen, rent ...magemessig. Jeg håper virkelig at det har noe med melkekuttet og Chlorella/Probiotikaen, og ikke var tilfeldig. Har ikke kjent noen konkrete virkninger av Chlorellaen, bortsett fra at jeg kanskje har vært litt hard i magen. I går var det litt annerledes, og jeg tror kanskje det kan skyldes tablettene. Hvor fort merket du virkningene da du begynte på dem?

Skrevet
Sukker er det vel i svært mange matvarer, så det er vel kanskje litt vanskelig å oppdage. Men det går jo an å holde seg unna de verste produktene, det er jo gunstig på flere måter.

I går hadde jeg en veldig bra dag på skolen, rent ...magemessig. Jeg håper virkelig at det har noe med melkekuttet og Chlorella/Probiotikaen, og ikke var tilfeldig. Har ikke kjent noen konkrete virkninger av Chlorellaen, bortsett fra at jeg kanskje har vært litt hard i magen. I går var det litt annerledes, og jeg tror kanskje det kan skyldes tablettene. Hvor fort merket du virkningene da du begynte på dem?

Ja det er sukker i mye! Mer enn en tror... så derfor var det vanskelig å tenke seg at det var det jeg reagerte på.. du kan jo prøve å droppe feks brus, og raske karbohydrater.. jeg blir feks dårlig i magen av ris to dager på rad.. eller overkokte poteter/gulrøtter.. men skal ikke se bort fra at det er melken du regagerer på... når du har holdt deg unna en ganske lang periode og hatt mange gode dager så kan du jo prøve å drikke litt laktoseredusert melk... for å se om du kan ha det... er eneste måten å finne ut om det er melk på.. prøv og feil metoden. dessverre.. men det er mange bestanddeler i melk du kanskje ikke tåler - så du må bare prøve deg frem. Jeg hadde for mange ting jeg reagerte på så prøv og feil metoden hjalp meg bare til et visst punkt... så fant jeg ikke ut mer... sukker hadde jeg for eksempel aldri klart å finne frem til av meg selv.

jeg merket vel chlorellaen etter et par dager tenker jeg... på den måten at mye av oppblåstheten forsvant og at jeg kom mer regelsmessig og normalt på do.. ikke så mye blanding av diverse.. men chlorellaen hjelper uansett kroppen å bli kvitt slaggstoffene som har bygd seg opp når du har spist mat som ikke er gunstig for deg.. så de påskynder prosessen veldig. Til å få ut restene av melkestoffene fra blodet, cellene og hele kroppen generelt.

Probiotika kan nok gjøre magen litt hard fram til kroppen blir vant til det.. kan ta noen dager det.. men det går over etterhvert..

Skrevet

Følger nøye med på denne tråden, og vil bare kjapt si tusen takk til thumbalina og dere andre som tar dere tid til å svare så utfyllende!!! Har holdt på med dette i 5 år selv, og er i ferd med å finne ut av ting, men alle tips slukes. :Nikke:

Lykke til fragment, du vil nok oppdage etterhvert hvor mye spennende mat man kan spise selv om man ikke tåler "noen ting".. :klemmer:

Skrevet
Følger nøye med på denne tråden, og vil bare kjapt si tusen takk til thumbalina og dere andre som tar dere tid til å svare så utfyllende!!! Har holdt på med dette i 5 år selv, og er i ferd med å finne ut av ting, men alle tips slukes. :Nikke:

Lykke til fragment, du vil nok oppdage etterhvert hvor mye spennende mat man kan spise selv om man ikke tåler "noen ting".. :klemmer:

Bare hyggelig at alt jeg har vært gjennom kan hjelpe noen andre med å finne ut av sin egen mage og helse. Det er forferdlig slitsomt å styre med noe sånn alene, og ikke møte noe forståelse hos legestanden.. føler jo nesten at de tror jeg finner på ting... men det er jo flere og flere som sliter med mageproblemer (noe som denne tråden viser!) så de burde jo snart begynne å ta det litt mer alvorlig..

Fint om du også har noen tips å dele! Er jo en veldig individuell ting dette - men alt av tips hjelper!

• 2 uker senere...
Gjest fragment
Skrevet
Ang chlorella og probiotika: Iherb er ofte mye billigere enn Norske helsekostbutikker. Ligger en link (og en rabattkode også tror jeg) på velværeforumet.

Jeg bestilte både Chlorella og Probiotika fra denne nettsiden for noen uker siden, og fikk brev i posten i går om at dette er legemidler som ikke er tillatt å føre inn i landet. Syntes det var litt rart, ettersom dette selges i Norge, men det er vel ingenting å gjøre noe med.

Er det noen som vet om jeg automatisk får pengene igjen når varene er returnert, eller om jeg selv må sende mail og be om å få penger igjen?

• 2 uker senere...
Gjest Anne-ma
Skrevet

Jeg er endelig på bedringens vei, etter og har slitt med intoleranse i mange år. Har vært hos utallige leger og spesialister, men ingen har funnet ut noe som helst. Vet nå at testene som legene tar for intoleranse er såkalt total IgG, som ikke kan måle seg med de som tester en og en matvare. Legene er ikke inneforstått med at intoleranse begynner å bli et kjempe-problem, for de lærte ikke noe om det på skolen. Vær obs på at de også har bare 10-12 timer med ernæringslære i løpet av studiet!

Testene - bl.a. fra Eu bio tek, (som er den rimeligste i Norge) analyseres etter den såkalte Elisa-metoden, som brukes ved testing av Hiv. bl. a. Blodet testes opp til 3 ganger og er en av de sikreste på markedet.

Tilfeldigvis kom jeg i kontakt med en kjempe-dyktig terapeut hos Høvik helse i Bærum - Oddvei Bråtet. Hun er naturmedisiner og ernæringsveileder og har veldig mye erfaring og kunnskaper om denne problematikken. Tror hun stort sett kun jobber med dette. Jeg tok intoleranse-testen fra Eu bio tek hos henne og hun satte meg på et spesielt behandlingsopplegg etterpå. Bl.a så har jeg tatt et produkt som heter OMX, som er ganske nytt i Norge. Dette er et produkt som vil kunne erstatte bruk av enzymer, aminosyrer og probiotika, da OMX inneholder alt dette helt naturlig. Produktet er fermentert over en 5-årsperiode og innehar helt spesielle probiotiske egenskaper. Dyrt - ja, men absolutt verdt hver eneste krone. Med tanke på at det tilvarer 3 produkter, så er det egentlig ikke noe dyrere enn mye annet. Jeg har brukt dette nå i 2 mndr. og har blitt kvitt kvisene, kløen og bihuleproblemene som har kommet som følge av melkeintoleranse. Les mer om produktet og lekk tarm-syndromet på www.hovikhelse.com

Vær obs på at det ikke er tilstrekkelig å holde seg unna matvarene man reagerer på, men at man også må behandle tarmen parallellt. Denne er nemlig lekk - dvs at ufordøyde proteiner lekker ut i blodbanen og forårsaker all verdens symptomer og plager. Så lenge tarmen ikke blir tettet, vil du heller ikke bli bra! Jeg vil på det sterkeste anbefale å oppsøke en kvalifisert terapeut, først som sist, istedet for å famle rundt i halv-blinde. Økonomisk vil du - på sikt - komme mye rimeligere fra det, for det er mange produkter og lege-konsultasjoner som ikke er verdt pengene i det hele tatt. Det er svært viktig ta hensyn til synergi-effekter og andre vesentlige faktorer, dersom man skal bli helt frisk.

Skrevet (endret)
Jeg er endelig på bedringens vei, etter og har slitt med intoleranse i mange år. Har vært hos utallige leger og spesialister, men ingen har funnet ut noe som helst. Vet nå at testene som legene tar for intoleranse er såkalt total IgG, som ikke kan måle seg med de som tester en og en matvare. Legene er ikke inneforstått med at intoleranse begynner å bli et kjempe-problem, for de lærte ikke noe om det på skolen. Vær obs på at de også har bare 10-12 timer med ernæringslære i løpet av studiet!

Testene - bl.a. fra Eu bio tek, (som er den rimeligste i Norge) analyseres etter den såkalte Elisa-metoden, som brukes ved testing av Hiv. bl. a. Blodet testes opp til 3 ganger og er en av de sikreste på markedet.

Tilfeldigvis kom jeg i kontakt med en kjempe-dyktig terapeut hos Høvik helse i Bærum - Oddvei Bråtet. Hun er naturmedisiner og ernæringsveileder og har veldig mye erfaring og kunnskaper om denne problematikken. Tror hun stort sett kun jobber med dette. Jeg tok intoleranse-testen fra Eu bio tek hos henne og hun satte meg på et spesielt behandlingsopplegg etterpå. Bl.a så har jeg tatt et produkt som heter OMX, som er ganske nytt i Norge. Dette er et produkt som vil kunne erstatte bruk av enzymer, aminosyrer og probiotika, da OMX inneholder alt dette helt naturlig. Produktet er fermentert over en 5-årsperiode og innehar helt spesielle probiotiske egenskaper. Dyrt - ja, men absolutt verdt hver eneste krone. Med tanke på at det tilvarer 3 produkter, så er det egentlig ikke noe dyrere enn mye annet. Jeg har brukt dette nå i 2 mndr. og har blitt kvitt kvisene, kløen og bihuleproblemene som har kommet som følge av melkeintoleranse. Les mer om produktet og lekk tarm-syndromet på www.hovikhelse.com

Vær obs på at det ikke er tilstrekkelig å holde seg unna matvarene man reagerer på, men at man også må behandle tarmen parallellt. Denne er nemlig lekk - dvs at ufordøyde proteiner lekker ut i blodbanen og forårsaker all verdens symptomer og plager. Så lenge tarmen ikke blir tettet, vil du heller ikke bli bra! Jeg vil på det sterkeste anbefale å oppsøke en kvalifisert terapeut, først som sist, istedet for å famle rundt i halv-blinde. Økonomisk vil du - på sikt - komme mye rimeligere fra det, for det er mange produkter og lege-konsultasjoner som ikke er verdt pengene i det hele tatt. Det er svært viktig ta hensyn til synergi-effekter og andre vesentlige faktorer, dersom man skal bli helt frisk.

Signerer denne! Jeg tar også OMX tablettene - veldig fornøyd! Flaut at vi som lever i et velutviklet land med et forsåvidt bra helsevesen ikke har med kunnskap om matintoleranser. Dette er et kjempeproblem for flere og flere - synd legene ikke henger med. Dersom dette kunne ha blitt stoppet før det går så langt at folk blir sykemeldt og utvikler livsstilssykdommer som diabetes, insulinresitens, høyt blodtrykk etc så kunne vi spart helsenorge mange kroner i tapt arbeidsinnsats, unyttige legebesøk og sløsing av sykepenger..

Endret av thumbalina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...