Gå til innhold

Matintoleranse

Gjest fragment

Anbefalte innlegg

Gjest fragment

Var hos legen i dag for å ta blodprøver i forbindelse med test for matintoleranse. Han sa at jeg skulle prøve å unngå melk i 3-4 uker for å se om mageproblemene mine forsvinner. Ost var visstnok greit, ettersom mengden er såpass liten. Men hva annet bør jeg unngå? Kan jeg lage mat med små mengder melk, eller vil det gi utslag? Dersom jeg faller for fristelsen til å spise risengrynsgrøt i julen, må jeg da gå nok en måned uten melk for å se resultater, eller har et engangsinntak lite å si i den store sammenhengen?

Jeg er passende nok veldig glad i melk, så det vil være kjedelig dersom det skulle vise seg at jeg ikke bør drikke det i det hele tatt, men det er selvsagt verdt et forsøk.

Klarer forresten ikke å unngå å smile litt av meg selv på legekontoret i dag. Skulle altså ta blodprøver, og det viste seg at sykepleieren måtte fylle hele fem reagensrør. Jeg antok at det ville gå bra, men på det fjerde røret gikk jeg fullstendig i svart. Kunne virkelig ikke fatte hva som foregikk da sykepleieren sto over meg og spurte om det gikk bra, for det passet liksom ikke helt inn i drømmen jeg (innbiller meg at jeg) hadde. Har aldri besvimt før, men må si at det egentlig var ganske behagelig... Det var imidlertid ikke SÅ morsomt å sitte på t-banen med en tilnærmet grønn ansiktsfarge etterpå.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du har fått beskjed om at du kan spise ost, går jeg ut fra at det er laktosen legen vil du skal kutte ut. Vær forøvrig klar over at man kan være intolerant mot _kaseinet_ i melk også. Det høres ut som om enkelte leger ikke har hørt om det/ikke tenker på det. (mer om intoleranse mot kasein(melkeprotein) på http://www.npif.no).

Jeg synes du skal spørre legen! - For hvis du vet nøyaktig hva du skal unngå, er det enklere for deg å finne ut hva du kan spise og ikke spise.

Jeg ville ha kuttet ut all melk i den perioden legen snakker om. Altså, den delen av melken som legen mener du skal kutte ut. Hvis det viser seg at du blir bra av det, så finnes det laktoseredusert melk som kanskje kan passe for deg? -men alle slike ting skal gjeninnføres i kontrollerte former, har jeg lest. Altså, en ting av gangen, slik at hvis du blir dårlig igjen, så vet du hva som forårsaket det.

Spiser du risengrynsgrøt i julen, vil du vel antagelig kjenne det på magen hvis det er melken som er problemet ditt ;-) Det _går_ an å lage risengrynsgrøt uten kumelk, bare så du vet det. Det går an å lage den på rismelk eller soyamelk og hvis man får tak i litt Erlet fløteerstatning(av kokos), går det an å tilsette litt av det i grøten for å få rett "fettgehalt" og konsistens. Det er nok en vanesak, men vi hadde ikke noen store problemer med å gå over til ku-fri risgrøt da vi gikk over på gluten- og melkefri diett.

Lykke til! Tenk på at 3-4 uker går knallfort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Takk for langt og grundig svar.

Ser du nevner soyamelk/rismelk - dette kan jeg med andre ord drikke og bruke i matlaging? Vil det gi rar smak på maten, i såfall?

Jeg må si jeg blir litt skuffet hvis blodprøvene ikke viser intoleranse mot noe som helst, for da er jeg jo like langt. Dessuten håper jeg dette er noe jeg kan få avklart nå, slik at jeg slipper gastroskopi og det som verre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og grundig svar.

Ser du nevner soyamelk/rismelk - dette kan jeg med andre ord drikke og bruke i matlaging? Vil det gi rar smak på maten, i såfall?

Jeg må si jeg blir litt skuffet hvis blodprøvene ikke viser intoleranse mot noe som helst, for da er jeg jo like langt. Dessuten håper jeg dette er noe jeg kan få avklart nå, slik at jeg slipper gastroskopi og det som verre er.

Du kan jo alltids be legen din sjekke deg for proteinintoleranse. Det er en urinprøve som må sendes inn til neurozym pharma eller bmlab og som man må betale selv. Testen ble opprinnelig utført hos Kalle Reichelt på Rikshospitalet og disse laboratoriene samarbeider både med ham og med hverandre slik jeg har forstått det.

Du finner mer info om proteinintoleranse og testen på nettsiden til npif. Skulle legen være uvillig, finner du liste over andre rekvirenter på nettsidene til Neurozym. Det er viktig å ta denne testen _før_ du kutter ut melk, ellers vil den ikke gi evt. utslag. Evt. ta vare på urin fra før du begynner.

Det er bare å ta en urinprøve på vanlig prøveglass og sette den i fryseren til du får testsettet tilsendt, eller evt. hvis blodprøvene ikke viser noen intoleranser. Urinprøven har ubegrenset holdbarhet i frosset tilstand og når du har tatt vare på den, kan du starte utprøvingen med melkefri kost når du vil :) Grunnen til nedfrysningen er at de opioide peptidene som indikerer proteinintoleranse ikke "overlever" ved normale temperaturer.

Rismelk og soyamelk smaker ikke vanlig melk, så kanskje må du venne deg til smaken, men ja, de kan fint brukes i matlaging. Rismelken er tynn, så noen foretrekker soyamelk, men til f.eks risgrøt synes jeg kombinasjonen rismelk+litt Erlet fløteerstatning for fettets og fargens skyld gir best smak. Rismelken er tynn og minner skummetmelk på fargen, erlet gir den hvite fargen risgrøt skal ha. -men jeg vet at noen foretrekker soyamelken som er tykkere og hvitere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at rismelk smaker ganske søtt, så man må kutte ned på sukkermengden om man lager ting med sukker i. Her i huset brukes rismelk til alt, mens vi foretrekker soya-produkter som er ferdiglaget, f.eks. dessert og "yoghurt".

Det har mye med smak å gjøre, jeg synes soyamelk smaker helt horribelt. Rismelk er forsåvidt godt, men jeg synes det smaker veldig søtt.

Meny er best på allergi her, og matbudsjettet vårt har nok steget ganske mye etter at samboeren min oppdaget sin laktoseintolleranse, men vi finner som regel gode erstatninger. Dessuten er jeg gluten-allergisk, så det må vi også kutte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ganske mange nevner rismelk og soyamelk, men det finnes noe som heter havremelk også. Den er ikke like kjent som soya- og rismelk, men er visstnok mer nøytral på smak og mer egnet i matlaging.

På butikker som Meny så har de et ganske godt utvalg av alternativ mat, det samme gjelder helsekostbutikker. Eksempler på prosukter som finnes uten melk er: ost, rømme, smør/margarin, yoghurt osv. Men du bør passe på at du leser ingredisenser på varene du kjøper nøye. Det er mye mer som inneholder melk enn det man skulle tro! Har du fått beskjed om å kutte ut melk for en stund så bør du kutte det helt, ikke bare delvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de fleste med mageproblemer, spesielt irritabel tarn syndrom har hjelp av å kutte ut rene melkeprodukter. men de kan gjerne fint ha retter hvor det bare er litt melk, som eks bakevarer osv.

selv har jeg tatt både gastroskopi og laktosetest uten resultat, og dermed gikk jeg på diett uten noe som helst av melkeprodukter.

jeg reagerer nok på melkeproteinet - og delvis melkefettet og(blir verre jo fetere produktene er).

og om det er dette så er det jo ikke laktosen som er problemet.

det er mer laktose i skummet melk enn i helmelk.

dette gjorde jeg konsekvent i et par måneder(leste bak aaaalle pakker).

det hjalp nokså mye, men ikke helt.

fortsatt unngår jeg det meste av melk, men har introdusert små mengder(les: sjokolade...:) )

du må nok uansett ta gastroskopi, det er ikke så alt for ille. jeg gruet meg forferdelig, men de var veldig snille - og det gjør ikke vondt - er bare ubehagelig.

jeg synes bedøvelsen var veldig ubehagelig, men det gikk kjapt - og jeg var veldig glad for at jeg hadde gjennomført selv om det var resultatløst.

hadde ikke hatt store problemer med å gjøre det igjen om jeg måtte det.

det er ikke så altfor vanskelig å leve uten melk, langt verre med cøliaki.

jeg bruker rismelk istedet, smakte rart første gangene men nå liker jeg det veldig godt.

havremelk er også godt, soya synes jeg ikke noe særlig om - men mange bruker dette.

melkeprodukter= fløte, rømme, krem, alt som heter noe med myse, tørrmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker laktoseredusert melk i blant, og når det blir brukt i mat, syns jeg det er lite smaksforskjell. Men jeg har verken testet meg eller er helt konsekvent avholdende fra melkeprodukter, så det er mulig jeg strengt tatt burde holde meg helt unna den laktosereduserte varianten, siden jeg mistenker at jeg kan reagere på den også. Men det er altså en mulighet, hvis man ikke må være fullstendig avholdende. Sammenlignet med f.eks. soyamelk, syns jeg den er lettere å bruke i mat, fordi den smaker mer likt som vanlig melk. Men jeg syns ikke den laktosereduserte er noe å drikke på, siden smaker søtere enn vanlig melk, men jeg vet at noen liker det også.

Slik jeg har forstått det, ødelegger man ikke for hele måneden f.eks. hvis man spiser noe med melk en sjelden gang (i motsetning til om man har cøliaki og får i seg gluten, siden det visstnok skader tarmene på en annen måte). Flere jeg vet om, kan spise melkeprodukter i blant, og at det er den totale mengden som er avgjørende. Dessuten, hvis jeg får vondt i magen pga. melk, går det gjerne over i løpet av en dag eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vil bare gi et tips om en blodprøve som kan tas hos homeopat - dersom legen ikke finner noe på prøvene dine.

Jeg har vært gjennom denne møljen i løpet av de sist 5-6 årene, og det er ikke bare lett. Legene har dessverre veldig innsnevret kunnskap om matintoleranser, og de prøvene de tar er veldig standardiserte - så ikke fortvil om de ikke slår ut. Du er ikke hypokonder av den grunn!

Skriv matdagbok. Skriv ned alt du spiser og når du spiser det - og dine umiddelbare reaksjoner - og de reaksjonene du kjenner over tid. Etterhvert vil du nok blinke deg ut forskjellige ting du reagerer på.

Det som er med melk er at du kan reagere på laktose, melkeprotein, wheyprotein, kasein og myse.... så jeg ville nok kuttet ALT av melkeprodukter før denne testen.

Du kan med fordel bruke soyamelk, havremelk, rismelk og erlet. De er nok litt anderleds i konsistensen - her er soyamelk den mest lik melk. Bruk den som er litt rød på kartongen - den er usøtet og usaltet, og litt tykkere i konsistensen.

Jeg har gått mange runder med helsevesenet og tatt utallige blodprøver, gastroskopi, cøliakitest - og alle matallergitester legene kan finne.. og slår ikke ut på noe.. Men kjenner selv GODT på kroppen om jeg får i meg mat jeg ikke tåler. Til slutt tok jeg blodprøve hos homeopat - denne sendes inn til en sykehuslaboratorium i Seattle som da tester på samme måte som legen tester blod mot feks pollenallergi. Samme fremgangsmåte - så det er ikke noe mambojambogreier. De ser rett og slett om blodet ditt lager antistoffer mot matvaren. De tester over 90 forskjellige matvarer.

Jeg har krysssjekket resultatene mot resultater jeg har fått gjennom kvantemedisin tidligere, og de matcher mot hverandre, og stemmer med det jeg selv har registrert i matdagboken. Så jeg VET at dette stemmer for min del.

Nå som jeg holder meg unna matvarer jeg ikke tåler har jeg fått et nytt liv! Er opplagt, tilstedet mentalt, våken, er ikke lengre oppblåst i magen, mageknipene er borte - og jeg føler meg ufattelig mye bedre.

Er virkelig verdt et forsøk dersom legene ikke kommer frem til noe. Vil anbefale å ta den gjennom en homepat eller klinikk som driver med dette - ettersom de da kan følge deg opp hvordan du best kan legge opp en diett, og passer på at du ikke underernærer deg selv (vitaminer, mineraler, probiotika etc)

Matintoleransetest

Tror nok foressten det legen vil frem til med å si at du må holde deg unna 3-4 uker er det at ved en intoleranse så vil ofte reaksjonene komme lenge etter inntaket. Det kan komme 3-4 dager etter, ved allergi er det mer vanlig at det kommer akutt.. mens ved intoleranse kan det komme akutt og ha lengre reaksjoner.. og da kan det være vanskelig å vite hva du har reagert på -fordi reaksjone kommer 3 dager etterpå... hvis du kutter helt ut, så vet du sikkert.

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Nok en gang, takk for svar. Legen min sa jeg sannsynligvis hadde irritabel tarm, noe jeg selv har hatt mistanke om. Men merker at det er lettere å skjerpe meg i matveien nå når jeg faktisk har fått beskjed om det fra legen. Jobber med å spise seint og tygge maten skikkelig (går normalt veldig raskt unna når jeg spiser), noe som er utrolig vanskelig... Men det hjelper å være bevisst på det.

Det er forresten godt å høre at jeg kan få i meg litt melk en gang i blant uten at det ødelegger alt. Det er jo litt trist å tenke på at ting som kakao og vanlig risengrynsgrøt bør unngås, og helst lages med spesialprodukter...

Hvor vanlig er det forresten å få utslag på blodprøvene man tar hos legen når man har irritabel tarm? Såvidt jeg forsto skulle han teste meg for fem forskjellige ting, uten at jeg egentlig husker hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er intr i aa proeve soyamelk vil jeg anbefale merket Provamel. Den sukkerfrie som er tilsatt kalsium er veldig god.

Hamstrer hver gang jeg er paa SmartClub eller i Sverige, liker nemlig ikke det som selges i ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at du kan "skeie ut" av og til med melkeprodukter, men for å være sikker på at det er melken du ikke tåler, vil jeg absolutt anbefale deg å kutte ut melken helt i den perioden legen foreslår. Grunnen har du fått greit forklart lenger oppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, takk for svar. Legen min sa jeg sannsynligvis hadde irritabel tarm, noe jeg selv har hatt mistanke om. Men merker at det er lettere å skjerpe meg i matveien nå når jeg faktisk har fått beskjed om det fra legen. Jobber med å spise seint og tygge maten skikkelig (går normalt veldig raskt unna når jeg spiser), noe som er utrolig vanskelig... Men det hjelper å være bevisst på det.

Det er forresten godt å høre at jeg kan få i meg litt melk en gang i blant uten at det ødelegger alt. Det er jo litt trist å tenke på at ting som kakao og vanlig risengrynsgrøt bør unngås, og helst lages med spesialprodukter...

Hvor vanlig er det forresten å få utslag på blodprøvene man tar hos legen når man har irritabel tarm? Såvidt jeg forsto skulle han teste meg for fem forskjellige ting, uten at jeg egentlig husker hva.

Hei, det finnes ingen test for irritabel tarm.. det er bare et samlebegrep som brukes for mageproblemer legene ikke kan finne noe farlig grunn for... det er derfor han vil ta de "vanlige" prøvene for å finne ut om du har Chrons, Cøliaki, svulst, magesår etc... så lenge disse prøvene kommer tilbake normale så vil du nok bli puttet i Irritabel tarm boksen... been there done that..

poenget mitt er at dersom du ikke finner årsaken til at du har fått en sensitiv mage og tarm, så vil du heller aldri bli bedre.. og det er der legene ikke har noe spesielt å komme med...

det er derfor jeg anbefaler å teste ut forskjellige matvarer.. dersom du kan peke ut at feks melk er en trigger, så må du nok holde deg unna.... det som skjer er at du blir dårlig dersom du får i deg mat du ikke tåler... og det er kun deg selv det går utover... og det er heller ikke farlig å gjøre det... men når du er i gang med "dietten" og kjenner hvor mye bedre du føler deg så vil du mest sannsynlig ikke få lyst til å skeie ut heller.. smakssansen endrer seg gradvis også...

jeg har feks holdt meg unna alle melkeprodukter i 3-4 år nå, og så smakte jeg en liten bit med softice.. og det smakte surmelk.... helt merkelig... ikke godt i det hele tatt..

Det som er verd å tenke litt på er at jo mer du utsetter tarmene dine for mat de ikke takler så bryter du ned mer og mer av den naturlige balansen i kroppen. og du kan risikere å bli overfølsom for flere matvarer...

jeg gjorde den feilen selv, og syns det er veldig dumt hvis flere skal gå i samme fellen...

prøv å finn ut så godt som mulig hva du reagerer på, og hold deg unna.... så kan du etterhvert introdusere en og en matvare for å se an formen..

Et tips er å kutte så mye karbohydrater som mulig... det er en stor trigger når det gjelder energitap, slitenhet, og "tåke i hodet" følelsen...

Kornprodukter gir gjerne "kronisk" oppblåsthet, og melkeprodukter kan gi løs/hard mage, dårlig ånde og mye luftsmerter..

også viktig og tygge maten skikkelig, og ikke stresse... og drikk mye vann!

=)

Og for all del - ikke mist motet... det er ikke alltid lett å gjøre en livsstilsendring - og en føler en mister mye av kosen med mat, og det kan være ganske tungt av og til.. følte meg ikke mye høy i hatten da jeg fikk min intoleranseliste... Sukker, gjær, kornprodukter, melkeprodukter etc.... men det er bare så verd det når du ender opp med å føle deg så mye bedre!

og en finner alltids en erstatning til det du ikke tåler... som du kanskje må lære deg å like, men som da etterhvert blir godt.

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Et tips er å kutte så mye karbohydrater som mulig... det er en stor trigger når det gjelder energitap, slitenhet, og "tåke i hodet" følelsen...

Jeg har ingen andre symptomer, slik som det du nevner. Det er liksom kun magen som plager meg. I dag kjenner jeg at den er litt trøblete igjen. Var ganske bra tidlig på dagen, men så virket det som om det ble litt verre da jeg spiste en banan. Oppblåst og hard mage, i tillegg til en følelse av ubehag (ikke direkte vondt). Mulig banan er noe jeg også bør prøve å unngå for en periode.

Dette kjennes ut som å legge et puslespill med 3000 brikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt som deg og taaler ikke aa blande frukt og annen mat. Etter smoothies med yoghurt eller eple i havregroeten f.eks saa begynner magen min aa tulle. Kanskje det er noe du reagerer paa og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kjennes ut som å legge et puslespill med 3000 brikker.

Akkurat sånn føler jeg det også, og det er ganske plagsomt. Men etter at jeg i tillegg til å kutte ut søtmelkprodukter, også kuttet ut vanlig hvete, fikk jeg meg en aha-opplevelse. Etter en måned med speltbrød og rugbrød, har jeg vært bedre enn jeg har vært på et år. Jeg skal til legen for å undersøke meg, men jeg regner egentlig med at jeg vil få beskjed om å teste ut matvarer på egenhånd. Når det gjelder irritabel tarm, har jeg lest at det er ganske vanlig å reagere på melk, hvete, fet mat, sterk mat, sukker og ferdigmat. Så vidt jeg har skjønt, reagerer jeg på alt dette i ulik grad, bortsett fra sterk mat.

Selv om man ikke skal sammenligne sykdommer, er det noen ganger nesten så jeg er misunnelig på mannen min som har cøliaki. Da vet han i det minste hva han må holde seg unna, og han er da frisk som en fisk (men nå er nok han mildt rammet også, og jeg tror mange sliter mer enn ham). Det er plagsomt å stadig måtte passe seg og teste ut. I tillegg til at det begynner å bli en betydelig mengde mat man må holde seg unna. Hvertfall er det sånn for meg om jeg ikke vil ha magesmerter. Den eneste fordelen jeg kan se sammenlignet med f.eks. cøliaki, er at man i det minste kan spise noe man ikke tåler hvis man f.eks. er på besøk hos noen som har servert allergimat. Det er nemlig noe jeg sliter litt med - å føle at jeg er til bry for andre når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest fragment

Ja, det hadde vært greit å ha en konkret liste med matvarer å forholde seg til. Jeg sliter som nevnt tidligere med å se en fast sammenheng mellom maten jeg spiser og eventuelle reaksjoner, med enkelte unntak. De siste månedene har jeg omtrent kun spist rugbrød og knekkebrød i stedet for vanlig brød, og jeg merker at det hjelper litt. Men problemene har på ingen måte forsvunnet, så det er vel bare til å jobbe med saken og håpe ting blir bedre.

Det som slår meg er at jeg en sjelden gang fikk disse symptomene på ungdomsskolen, gjerne i forbindelse med spising av ferdige rundstykker man finner i brød/bolleseksjonen. Deretter har disse plagene kommet oftere, helt frem til i dag, hvor jeg flere ganger om dagen må vurdere om magen min er rolig og lar være å bråke i neste skoletime, eller om jeg må fly på toalettet i pausen.

Ja, det er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke "bare" rett og slett litt forstoppet? Min beste kur mot forstoppelse er å ha fett nok i kosten. Fettfri kost er høyt overvurdert, synes jeg. (En venninne ga meg det råd å ta et eggeglass olivenolje. Det funker visstnok minst like bra sol lakserolje, men jeg har ikke forsøkt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært greit å ha en konkret liste med matvarer å forholde seg til. Jeg sliter som nevnt tidligere med å se en fast sammenheng mellom maten jeg spiser og eventuelle reaksjoner, med enkelte unntak. De siste månedene har jeg omtrent kun spist rugbrød og knekkebrød i stedet for vanlig brød, og jeg merker at det hjelper litt. Men problemene har på ingen måte forsvunnet, så det er vel bare til å jobbe med saken og håpe ting blir bedre.

Det som slår meg er at jeg en sjelden gang fikk disse symptomene på ungdomsskolen, gjerne i forbindelse med spising av ferdige rundstykker man finner i brød/bolleseksjonen. Deretter har disse plagene kommet oftere, helt frem til i dag, hvor jeg flere ganger om dagen må vurdere om magen min er rolig og lar være å bråke i neste skoletime, eller om jeg må fly på toalettet i pausen.

Ja, det er slitsomt.

Dersom du ønsker et klart svar så anbefaler jeg VIRKELIG den matintoleranse testen jeg la ut link til tidligere. Der får du en liste med hvilke matvarer du ikke tåler, hva du tåler og i hvilken grad du tåler det. Og den stemmer. Jeg har puslet på dette puslespillet i 6 år nå, og ENDELIG funnet frem til hva som funker og ikke funker for magen min. Banan er foressten en vanlig trigger ja =)

Det er også sånn med intoleranser at dersom du feks har en liten intoleranse mot gluten, og en liten mot melkesukker - så vil du ikke merke det så godt dersom du bare spiser en skive brød. Men dersom du tar en skive brød med smør eller feks nugatti.. så merker du det mer.. fordi da har du lagt sammen du produkter du ikke tåler.. og da regagerer du dobbelt..

Og til deg som ikke vil være til bry - bare ta med deg din egen mat. Jeg følte det også sånn til å begynne med, men du må sette helsen din først. Det er ikke spesielt hyggelig for deg å være på besøk dersom du blir dårlig hver gang. Etterhvert så blir venner og familie vant til at det er sånn du må ha det, også er det ikke noe problem.

Ser også at du har levd på knekkebrød i det siste og at det har hjulpet noe... prøv å dropp all form for kornprodukter.. det gjorde underverker for magen min... var konstant oppblåst før... og det er helt borte nå... kan også være gjær du reagerer på.. det finnes også i knekkebrød (utenom ryvita)

Jeg begynte på samme måte som deg med trøblete mage.. mye kaos inni der, luftsmerter, diaree og forstoppelse omhverandre.. var 100% sykemld en stund også fordi jeg tilbrakte halve dagen på badet... så testet jeg negativt på alt mulig.. og fikk omtrent inntrykket av legen av jeg omtrent diktet opp ting... så begynte jeg med matdagbok, og kuttet melkeprodukter.. ble klart bedre.. så droppet jeg hvete.. ble enda bedre.... så kuttet jeg alt av kornprodukter, ble MYE bedre.. og nå spiser jeg kun kjøtt og grønnsaker - og mageproblemene er 99% borte..

Endret av thumbalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Dersom du ønsker et klart svar så anbefaler jeg VIRKELIG den matintoleranse testen jeg la ut link til tidligere.

Jeg har tidligere tenkt at denne testen var litt for god til å være sann, men hvis du har hatt gode erfaringer med den skal jeg vurdere det. Får svar fra legen i morgen angående blodprøvene, så vi får ta det derfra.

Ser også at du har levd på knekkebrød i det siste og at det har hjulpet noe... prøv å dropp all form for kornprodukter.. det gjorde underverker for magen min... var konstant oppblåst før... og det er helt borte nå... kan også være gjær du reagerer på.. det finnes også i knekkebrød (utenom ryvita)

Kjøpte faktisk Ryvita-knekkebrød på fredag, men det var helt tilfeldig at jeg valgte akkurat disse. Så knekkebrød (kornprodukter) kan altså ha en negativ effekt? Du spiser altså kun speltbrød, rugbrød og Ryvita av brødprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...