Gå til innhold

Attraktivt å ha høyere utdanning og være alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

NEI!

Ikke får man boliglån fordi man har studielån, noe jeg trodde ikke var de verste lånene man kunne ta opp. Andre med liten eller ingen utdanning og med forbrukslån til tull og fjas kan sikkert få lån...de har vel også kunnet legge seg opp litt og mange har like god om ikke bedre lønn enn de med høyere utdanning.

Og det å ha barn, selv om det kun er ett, er visst fryktelig dyrt. Da er ihvertfall lån utelukket! Om da ikke far betaler høye bidrag, men nå har jo samærsforeldren fått langt lavere beløp i bidragsplikt. Mens barnetrygden som gjerne ligger over bidragsplikten bryr man seg ikke om.

Men man kan godt betale leie av bolig og studielån til langt over det man kan få lån til...og ungen MÅ ikke ha det beste av klær og utstyr selv om SIFO (og banken) mener det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags forestillinger har du om verden da?

Banken blåser i din utdanning....du kan være i minus på utdanning.

Det eneste som betyr noe er din inntekt og potensiale i jobben, eventuelt hva du eier av eiendom/investeringer.

Utdanning - hva skal banken med det, mener du? Utdanning betaler ikke avdragene dine.

Skrevet
Og det å ha barn, selv om det kun er ett, er visst fryktelig dyrt. Da er ihvertfall lån utelukket! Om da ikke far betaler høye bidrag, men nå har jo samærsforeldren fått langt lavere beløp i bidragsplikt.

Hvorfor har ikke faren hele foreldreomsorgen og den daglige kontakten med barnet da?! Hvorfor skal du ha den?

Klart det er dyrt å ha barn! Det vet alle.

Skrevet
Hva slags forestillinger har du om verden da?

Det eneste som betyr noe er din inntekt og potensiale i jobben, eventuelt hva du eier av eiendom/investeringer.

Utdanning - hva skal banken med det, mener du? Utdanning betaler ikke avdragene dine.

Hvordan kan banken vite mitt potensiale på jobben? Skulle da tro at høyere utdanning ville ha en bra inntektsutvikling? Har da gått opp temmelig mye de siste årene..

Men neida, utdanning lønner seg ikke! Man tar opp studieån (som man må betale på i flerfoldige år) for å få lov til å hjelpe andre enkle mennesker (bla,. med å beholde sine boliger), mens selv må man bo en rønne.

Og hvordan kan jeg noen gang på begynt med investering i bolig når selv ikke engang det billigste husvære kan gis lån til.....

Skrevet

Det eneste som betyr noe er din inntekt og potensiale i jobben

Banken spør da ikke engang etter hva slags utdanning jeg har! Hvordan kan de da vite mitt potensiale....

Man må vel ikke være direktør for å få boliglån..

Skrevet
Hvordan kan banken vite mitt potensiale på jobben?

Høyere utdanning har i Norge ikke høy inntekt.

"Potensiale" betyr i bankenes øyemed "fast jobb, privat sektor, god bransje", osv.

Skrevet
Banken spør da ikke engang etter hva slags utdanning jeg har! Hvordan kan de da vite mitt potensiale....

Det er ikke interessant for banken det med utdanning. De lurer barepå hvor mye du tjener. Å være direktør klinger bedre i DnBNOR's ører framfor "alenemor".

Mette-Marit var servitør og alene mor uten utdanning: se hvor bra det har gått med henne!

Skrevet

Der er det tydeligvis forskjeller mellom bankene. Hos oss vil vi vite både hva slags jobb du har og hva slags utdannelse du har. Det er nettopp for å se på hva slags lønnspotensiale du har, men høy utdannelse er ikke nødvendigvis ensbetydende med høy lønn.

Hvis du er alene vil det være vanskelig å få stort nok lån til å kjøpe en bolig. Da må du ha en veldig god inntekt. Har du barn, vil disse selvfølgelig gjøre at du har flere utgifter enn en som er barnløs, men du vil også ha en inntekt i barnetrygden og evt. bidrag.

Alle lån som du har fra før, vil selvfølgelig ha noe å si for hvor stort boliglån du kan få. Enten det er studielån, billån eller forbrukslån, er det lån som skal tilbakebetales. Det er mer positivt med studielån enn med et forbrukslån.

Bankene benytter seg av standardbudsjettet til SIFO. Dette er et nøkternt budsjett som viser hva slags kostnader du må gjøre regning med å ha over tid. Det er mulig å leve på mindre enn dette på kort sikt, men det vil etter hvert komme til større investeringer som møbler, oppussing ol. som standardbudsjettet tar hensyn til.

Det er nå en gang slik at det ikke er en menneskerett å eie egen bolig. En vikig start på drømmen om å eie egen bolig, er å starte med sparing. Da oppnår du både å opparbeide deg egenkapital, i tillegg til å vise banken at du både har betalingsvilje og evne til å betjene et lån.

Skrevet
Det er nå en gang slik at det ikke er en menneskerett å eie egen bolig. En vikig start på drømmen om å eie egen bolig, er å starte med sparing. Da oppnår du både å opparbeide deg egenkapital, i tillegg til å vise banken at du både har betalingsvilje og evne til å betjene et lån.

Ja, skal jobbe rævva av meg jeg..jobber hver lørdag og prøver å spare minst 10.000 i mnd. Men da møter en jo misunnelse på jobben, selv om det er tillatt for alle å jobbe så mye. Også lørdager.

Men får nok prøve å finne en bedre betalt jobb egentlig. Kan jo kun jobbe max 300 timer overtid i året.

Skrevet
Har du søkt startlån gjennom kommunen?

Det gjorde jeg en gang jeg var enda verre stilt. Da fikk jeg svar om at jeg måtte ha et budsjett lik SIFO sitt. Hadde jeg hatt det hadde jeg ikke søkt! Vel, jeg er bedre stilt nå, så det kan jo kanskje være en muliget....Men er lei av avslag, føler meg lite verdt (med lang profesjonutdanning og relativt god lønn), og som en dårlig betaler (selv om jeg aldri har hatt betalingsanmerkninger/inkassosaker). Og jeg greier jo fint å betale mer i leie enn jeg ville fått i lån.

Skrevet
Det er nå en gang slik at det ikke er en menneskerett å eie egen bolig.

Men det er en menneskerettighet at lover og regler blir fulgt. Og jeg vet jeg har hjulpet mange til å få fine rettigheter oppfylt, det er slettes ikke alle i offentlig forvaltning som kan hverken lover eller regler. Men da har jeg vært nødt til å ta opp studielån for å få tatt den utdanning, for å få lov til å hjelpe andre! Et lån jeg mener man ikke kan sammenligne med andre lån, da det er en investering i egen fremtid, egen inntektsutvikling og betalingsevne, og der jeg også har bundet renten slik at jeg har en stabil utgift, og jeg har aldri misligholdt dette lånet eller andre kjøp, har ikke engang tatt opp andre lån. Jeg synes det er fryktelig urettferdig at jeg blir så mistrodd min betalingsevne og -vilje.

Skrevet

Og dessuten synes jeg det er merkelig og sårende at de tydeligvis tror jeg ikke har peiling på hva lån koster. Jeg er både økonom og jurist.

Skrevet
Men det er en menneskerettighet at lover og regler blir fulgt. Og jeg vet jeg har hjulpet mange til å få fine rettigheter oppfylt, det er slettes ikke alle i offentlig forvaltning som kan hverken lover eller regler. Men da har jeg vært nødt til å ta opp studielån for å få tatt den utdanning, for å få lov til å hjelpe andre! Et lån jeg mener man ikke kan sammenligne med andre lån, da det er en investering i egen fremtid, egen inntektsutvikling og betalingsevne, og der jeg også har bundet renten slik at jeg har en stabil utgift, og jeg har aldri misligholdt dette lånet eller andre kjøp, har ikke engang tatt opp andre lån. Jeg synes det er fryktelig urettferdig at jeg blir så mistrodd min betalingsevne og -vilje.

Det er flott at du har tatt høyere utdannelse, men jeg er ikke enig med deg i at det ikke kan sammenlignes med andre lån når du søker boliglån. Et studielån skal også tilbakebetales. Du vil dermed ha dårligere likviditet med et studielån enn du ville hatt uten et slikt lån. Slett ikke alle høyere utdannelser vil gi deg en spesielt høy lønn heller. At bankene ser på helheten i din økonomi, og ser på hvor mye det er forsvarlig for deg å ha totalt i lån, er derfor helt naturlig. Mange tar det som en selvfølge at de skal eie egen bolig med en gang de er ferdig med utdanningen (og gjerne før det også). Hva et slikt lån faktisk koster er det dessverre veldig mange som ikke tenker særlig over.

Når det gjelder betalingsevne- og vilje, er det noe av det viktigste banken vil se på. Det er i grunnen en selvfølge at du ikke har misligholdt nåværende lån om du søker et nytt. Du bør også ha klart å spare opp litt egenkapital som minst skal dekke omkostninger ved boligkjøpet + å ha en buffer for uforutsette utgifter. Har du lavere leieutgifter i dag enn et lån i den størrelsen du ønsker koster, bør du spare differansen hver måned. Hvis du ikke klarer det, hvordan skal du da betjene et lån? Det er mye enklere å øke forbruket enn det motsatte.

Skrevet

Har du undersøkt i andre banker? Hørt med husbanken?

Skrevet
Og dessuten synes jeg det er merkelig og sårende at de tydeligvis tror jeg ikke har peiling på hva lån koster. Jeg er både økonom og jurist.

Det er ikke merkelig at bankene har en del kriterier å forholde seg til. Mange mener at de fint klarer seg på mindre i måneden enn det bankene regner med, men da glemmer de som regel å regne med ferier, oppussing, ny bil, nye møbler, jule- og bursdagsgaver osv. Uansett hvilken utdannelse du har, må du ha økonomi til å betjene lånet. Beste måten å vise at du har peiling på økonomi, er å spare. Nå vet ikke jeg hvor mye du har spart til nå, men generelt vil jeg i utgangspunktet være skeptisk til en lånesøknad fra en med god inntekt og lite eller ingen egenkapital.

Skrevet
Når det gjelder betalingsevne- og vilje, er det noe av det viktigste banken vil se på. Det er i grunnen en selvfølge at du ikke har misligholdt nåværende lån om du søker et nytt. Du bør også ha klart å spare opp litt egenkapital som minst skal dekke omkostninger ved boligkjøpet + å ha en buffer for uforutsette utgifter. Har du lavere leieutgifter i dag enn et lån i den størrelsen du ønsker koster, bør du spare differansen hver måned. Hvis du ikke klarer det, hvordan skal du da betjene et lån? Det er mye enklere å øke forbruket enn det motsatte.

Hva vet du om hva jeg har på sparekonto....eller hvilke leieutgifter jeg har?? Eller hvilket lån jeg søkte? Faktisk var det lavere enn leiekostnadene jeg har i dag. Jeg vet ihverfall at jeg ikke har problemer med å betale hverken dyre bilkostnader på dagen (10.-20.000/billån har jeg ikke) eller måtte betale på uforutsette utgifter som dukker opp. Og hva har egentlig banken med om jeg kan dekke andre utgifter enn boliglånet?

Man blir behandlet som en liten drittunge. Jeg er sikker på at mange andre som ikke har peiling på økonomi får lån lett som bare det. Jeg blir alltid mistrodd...okke som.

Skrevet
Det er ikke merkelig at bankene har en del kriterier å forholde seg til. Mange mener at de fint klarer seg på mindre i måneden enn det bankene regner med, men da glemmer de som regel å regne med ferier, oppussing, ny bil, nye møbler, jule- og bursdagsgaver osv. Uansett hvilken utdannelse du har, må du ha økonomi til å betjene lånet. Beste måten å vise at du har peiling på økonomi, er å spare. Nå vet ikke jeg hvor mye du har spart til nå, men generelt vil jeg i utgangspunktet være skeptisk til en lånesøknad fra en med god inntekt og lite eller ingen egenkapital.

Herregud, hva har banken med om jeg kjøper meg nye møbler? Hvis det er normalt at folk prioriterer slikt så skjønner jeg jo bankene, men jeg trodde ærlig talt de fleste ville ha prioritert boliglånet.

Egenkapital: det kommer jo bl.a på hvor nyutdannet man er og hva man har tjent tidligere det.

Skrevet
Hva vet du om hva jeg har på sparekonto....eller hvilke leieutgifter jeg har?? Eller hvilket lån jeg søkte? Faktisk var det lavere enn leiekostnadene jeg har i dag. Jeg vet ihverfall at jeg ikke har problemer med å betale hverken dyre bilkostnader på dagen (10.-20.000/billån har jeg ikke) eller måtte betale på uforutsette utgifter som dukker opp. Og hva har egentlig banken med om jeg kan dekke andre utgifter enn boliglånet?

Man blir behandlet som en liten drittunge. Jeg er sikker på at mange andre som ikke har peiling på økonomi får lån lett som bare det. Jeg blir alltid mistrodd...okke som.

Jeg har ikke sagt noe om hva du har av leieutgifter eller på sparekonto, men generelle råd.

Selvfølgelig bryr banken seg om du klarer å betjene en uforutsett utgift eller faste utgifter utenom boliglånet. Med for dårlig likviditet vil sjangsen for at lånetageren ikke klarer å betjene lånet. Banken vil selvfølgelig sikre seg at de får pengene sine. Uten en bufferkonto og vilje til å spare, øker mulighetene for at det kan bli problemer i forhold til lånet. Bankene legger også til at du skal tåle en renteoppgang.

De som du sikter til som får lån som lett som bare det, har nok god nok økonomi til å betjene lånet (det finnes selvfølgelig eksempler på banker som har gitt lån til folk som ikke skulle ha det). Selv om en person ikke har spesielt god peiling på økonomi, kan denne personen likevel ha en veldig god kontroll på sin privatøkonomi. At en person har en økonomisk utdannelse er ikke ensbetydende med at denne personen klarer å styre sin egen økonomi. Det er gjerne forskjell på teori og praksis.

Skrevet
De som du sikter til som får lån som lett som bare det, har nok god nok økonomi til å betjene lånet (det finnes selvfølgelig eksempler på banker som har gitt lån til folk som ikke skulle ha det). Selv om en person ikke har spesielt god peiling på økonomi, kan denne personen likevel ha en veldig god kontroll på sin privatøkonomi. At en person har en økonomisk utdannelse er ikke ensbetydende med at denne personen klarer å styre sin egen økonomi. Det er gjerne forskjell på teori og praksis.

Vel, JEG hjelper jo endel til å beholde sine boliger når alt går til helvete da.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...