Gjest Gjest_cathie_* Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 På lørdag får jeg gjester, og vi blir 6 voksne og et barn. Tenkte å kjøpe kalkun, og lage dette! Så, hvor stor kalkun trenger jeg? Hvor lenge må jeg regne med at den må stå i ovnen? Hvor lenge må den tine først? Hvordan steker jeg den best mulig? Hva slags tilbehør er godt? Hvordan saus? Jeg lurer på alt! Så hvordan lager du kalkunmiddag? Jeg har nemlig aldri gjort dette før!
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Når du kjøper kalkun er det ofte med oppskrift. Husker ikke helt hvor lenge den skal steke osv. Jeg må ha potet, fløtesaus, waldorfsalat og rosenkål til.
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Glemte å si at du kan kjøpe kalkun med termometer i, da spretter det ut når kalkunen er ferdig stekt.
kitekatt Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Med kalkunen følger det bruksanvisning og termometer Det er godt hvis du gnir inn den tinte kalkunen med smeltet smør, salt og pepper. Pensle den gjerne med smør-salt-pepperblanding underveis også for sprøtt skinn. Stuffing...her pleier jeg å lage med loffterninger (uten skorpe) epler i biter Hakket løk Hakket persille (kan ha andre urter i også, som salvie, men ha bare bittelitt av den i, for den smaker mye) Skivet/ hakket FERSK champignon/ annen skogsopp Evt. at du deler opp tørkede aprikoser også og har i blandingen Alt dette surres godt i smør med salt og pepper og dyttes inn i kalkunen (etter at posen med innmat er tatt ut *fysj*). Pleier å lage endel ved siden av også i brødform. Du trenger faktisk ikke ha stuffingen i kalkunen i det hele tatt, men jeg pleier å gjøre det for å sikre at den ikke blir tørr. Kokte mandelpoteter Rosenkål Kokte babygulrøtter (Evt. kan du bruke frossenblanding med gulrøtter, blomkål og rosenkål tror jeg det er) Saus: Her jukser jeg. Jeg blander 1 pose kantarell og sjampinjongsaus, en pose (alt fra Toro)fløtesaus og en halv med brunsads. Evt. justerer jeg fargen med litt sukkerkulør. Synes det blir best. Bruker selvfølgelig stekesjuen fra kalkunen i sausen. Hvis du får tak i tranebærgele er det kjempegodt til, men jeg bruker ofte tyttebær. Noen velger å ha sprøstekt bacon i en skål ved siden av også, men jeg synes dette er unødvendig. Husk skarp kniv til å dele kalkunen - UTEN tagger og skjær MED kjøttet Ps: Jeg pleier å slenge endel svisker rundt kalkunen de siste 20 min også...synes det er godt til. Lykke til!
Gjest Kalkuna Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 Dette er det jeg pleier å gjøre. - kalkunen må tine 1-2 dager på kjørlig sted, er den enda litt frossen om morgenen så tar du den bare inn i kjøkkenet noen timer før steking. Tørk godt med torky tørkerull. Hell på lunket smeltet smør å gni inn med salt og pepper, ikke glem innsiden! Skal mye til for å sette smak. Kvern gjærne over en pepper blanding med grov malt sort, hvit, grønn, rød pepper. (Deilig) Får den stå slik en til to timer før steking, så tar kjøttet til seg mer smak. Putt inn det du vil av epler, mandarin båter, svisker, nøtter. +++ binn opp føttene med bommuls tråd så er den klar. -Beregn 0,5 kg per voksen, stekes i en halv time pr. kg pluss ca en time hvis den er stor. Selv om den røde dingsen har kommet ut.. da er den garantert ikke rød inni. -Følg meg å legg over alu.folie før den blir for brun. -Pleier selv å bruke stekepose å 1/2 kopp vann inni der.. for å få den saftig. -La kalkunen hvile en 1/2 time før du kutter den opp!! -Saus 2 pk peppersaus og 1 pk fløtesaus minus 1 dl veske -bruk noe av den kraften som blir av kalkunen i stede for vann i sausen, siles hvis dere er kresne.. - kok svisker og rosenkål (ikke sammen). - del epler i biter, ta ut kjerne legg i alu.folie putt i ovnen en 1/2 time før servering (nam,nam) men følg med så det ikke blir eplemos -eldorado fløtepoteter fra frysedisken bruker jeg, strør bare litt ekstra hvitløkpulver å pepper innimellom å sef. ost oppå.
Gjest Marlo Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 Mange gode råd til deg her. Selv pleier jeg å woke litt til å ha ved siden av. Chili, lök, vannkastanjer m.m. Trenger ikke så mye, bare litt ekstra - gir litt ekstra piff
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 jeg syr inn spekk under vingehuden og brystet... fyller den med stuffing, men oppskriften husker jeg ikke akkurat nå ( spinat, tørt brød, bacon hjerte/lunger/lever oksekjøtt...) høres ekkelt ut men er veldig godt!! jeg smører den med kryddret smør. alt dette gjør jeg dagen i forveien! Selve dagen settes den i ovnen. regner en halv kilo per person, og skal vel stekes en halvtime per kilo (om jeg husker riktig9 problemet med å sy inn spekk er at den rød tingen ikke spretter ut så da må man være påpasselig!! Hver halvtime heller jeg også sky over fuglen.. den skal hvile en 30-45 etter å ha kommer ut av ovnen!! poteter skreller jeg og koker i 2 min, har dem i en sil og rister (får å få raspet opp. de legges i ovnen under kalkunen og helstekes da i kalkun fettet. Så har vi rødkål til.. dette finner du lett oppskrift til, veldig enkelt! som saus varierer det mellom portvin og sherry!!
Gjest Gjest_cathie_* Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Da har jeg kjøpt kalkun i dag på 6,3kg. Jeg satte den i kjøleskapet, da jeg tror jeg må sette den inn kvelden i forveien på svakere varme, ellers må jeg stå opp himla tidlig på lørdag! Tror det var rundt 4-5 jeg kom fram til! Men det var selvfølgelig ikke noe termometer som popper ut i denne kalkunen da, så jeg trenger litt teskje forklaring på hvor steketermometeret skal stikkes inn! Men det fulgte med stekepose da
Lissi Skrevet 12. desember 2008 #9 Skrevet 12. desember 2008 Da har jeg kjøpt kalkun i dag på 6,3kg. Jeg satte den i kjøleskapet, da jeg tror jeg må sette den inn kvelden i forveien på svakere varme, ellers må jeg stå opp himla tidlig på lørdag! Tror det var rundt 4-5 jeg kom fram til! Men det var selvfølgelig ikke noe termometer som popper ut i denne kalkunen da, så jeg trenger litt teskje forklaring på hvor steketermometeret skal stikkes inn! Men det fulgte med stekepose da Jeg ville tint den 2-3 dager. Om du steker den på 170 grader så trenger den bare et par timer. Steketermometeret må jo stikkes inn der det er mest kjøtt. Til kalkun er det vanlig med waldorfsalat. Rosenkål og andre dampa grønnsaker. Halve ferskener på et fat med ripsgele i. Champinjongstuing eller stekt sopp. En god fløte/peppersaus. Jeg elsker kalkun og skal ha det på julaften
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2008 #10 Skrevet 13. desember 2008 Jeg elsker også kalkun.. Bruker farse som stuffing.. Farse med champignon, erter og løk.. Det gir mye fett til kalkunen så den ikke blir tørr.. Syns ikke det smaker så sinnsykt godt egentlig, men jeg syns det er bedre enn svisker og epler og sånn.. Ellers gnir jeg kalkunen inn med salt, pepper og smeltet smør.. Som tilbehør har jeg mandelpoteter, fløtesaus laget fra bunnen (bruker kraften, fløte, litt jevning, salt, pepper, litt buljong og paprikapulver) og grønnsaksblanding bestående av rosenkål, løk, champignon, erter og stekte baconterninger.. Smakte det på restaurant en gang og det er sinnsykt godt, så det lager jeg selv hver gang..
Gjest Gjest_Oda_* Skrevet 13. desember 2008 #11 Skrevet 13. desember 2008 Kalkun tilbereder jeg slik: Koker kraft på innmaten. Som brukes som basis for skikkelig fløtesaus. Kalkunen gnis med smør, salt og pepper og stekes i ovnen. Serveres med hjemmelaget fløtesaus, waldorfsalat, rosenkål og gulrøtter og kokte poteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå