Gjest Gjest_Lars_* Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har bodd sammen med kjæresten min siden høsten 2007 og i fjor tilbrakte vi julen sammen med hennes familie. Besteforeldrene hennes kom fra Nord-Norge og det betydde mye for henne å være sammen med dem i julen, noe jeg forstod og godtok. Nå nærmer vi oss jul igjen og som den "dumme mannen" jeg er tok jeg det som en selvfølge at denne julen skulle vi tilbringe sammen med min familie, at det ble annethvert år. Der tok jeg skammelig feil... Hun mener nemlig at vi skal være sammen med hennes familie nok en gang. Vi snakket aldri om at vi skulle tilbringe annethvert år hos hverandres familier, det er bare sånn de andre parene jeg kjenner har gjort det. Da jeg spurte henne hvorfor hun ikke ville tilbringe julen sammen med min familie sa hun at det var fordi hun er veldig tradisjonsbundet og dessuten trives hun ikke så godt sammen med min familie. Nå er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg foreslo at vi kunne dele oss på julaften, men da ble hun kjempesur og sa at det overhodet ikke var noe alternativ. Hennes eneste alternativ er å feire jul sammen hos hennes foreldre.
Gjest missLady Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Hun høres da svært egoistisk ut! Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt henne alternativet, enten feire begge hos deg, eller hver for dere..
{Wilma} Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Jeg skjønner hennes ønske om å feire julen med sin familie, men da burde hun sagt ifra før hun fikk deg med på julefeiring på hennes familie. Ikke bøy deg nå, da får hun det som hun vil, igjen. Enten drar dere til din familie i år, eller dere deler dere. Å bli sur fordi du ikke har lyst til å feire med hennes familie hvert år er bare barnslig, og smålig.
Piper Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 Gi henne et ultimatum, enten begge hos din familie eller hver for dere. Gir du etter nå, kan du risikere at du alltid må gjøre det. Din familie er like viktig som hennes, og det bør hun lære seg.
Gjest TS Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har også forståelse for at hun vil tilbringe jula sammen med sin familie, men da synes jeg faktisk at hun bør ha forståelse for at jeg ønsker det samme. Jeg tror ikke jeg trives noe særlig bedre sammen med hennes familie enn det hun gjør med min, men sånn blir det jo bare... Man må svelge en kamel eller tre innimellom. Hver gang vi tar det opp blir det en stor krangel av det, og hun synes det er heeeelt uaktuelt at vi deler oss på julaften.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har også forståelse for at hun vil tilbringe jula sammen med sin familie, men da synes jeg faktisk at hun bør ha forståelse for at jeg ønsker det samme. Jeg tror ikke jeg trives noe særlig bedre sammen med hennes familie enn det hun gjør med min, men sånn blir det jo bare... Man må svelge en kamel eller tre innimellom. Hver gang vi tar det opp blir det en stor krangel av det, og hun synes det er heeeelt uaktuelt at vi deler oss på julaften. Drit i at hun blir sur for det. Dra til din familie så får ho gjøre som ho vil. Kjærsten min vil være hos sin familie, og jeg hos min. Jeg kom med et forslag om å feire hos min og hans familie sammen, annenhver gang. men det ville han ikke. Og da fortsetter vi å dele oss:) Ikke vær en tøffel, del dere opp, enten hun vil eller ikke!
Megana Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Vet du hva, om hun blir sur for det er det ikke ditt problem! Dere var med hennes familie i fjor, da er det din familie sin tur i år, vil hun ikke det får dere dele dere. Familien din er tross alt familien din, hvordan tror du de vil reagere om de ikke får sønnen sin på besøk i jula i år heller? Ikke gå med på noen lovnader om at neste år blir hun med til din familie, da blir det samme regla om igjen. Jeg er ikke noe fan av å stille ultimatum, men her er det ikke tvil: Hun får bli med til din familie, ellers får dere dele dere. Makan til egoistisk kjæreste du har (i dette tilfellet ihvertfall) Forsåvidt er det ikke uvanlig å feire jul hver for seg til man gifter seg/får barn.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Kan jeg spørre hvor gammel hun er? Og feire sin første jul borte fra familien kan være rart og uvant, jeg gjorde det i fjor, og selv om jeg ikke syns at min svigerfamilie er... hva skal jeg si? Like supre som min familie;) klarte jeg meg da bra, må si at jeg ble tatt veldig godt imot også da! Det kommer vel hun til å bli også? Syns absolutt ikke at du skal gi deg, hvis du elsker deg og vil være med deg får hun svelge denne kamelen. Hvis din og hennes familie ikke bor så langt unna hverandre kan dere jo lage et kompromiss? Hos deg julaften og hos henne 1. dag?
Nique Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Ikke gi deg på denne, gjør du det, så risikerer du å aldri få feire jul hjemme med dine foreldre igjen, mulig jeg svartmaler litt, men jeg så det samme skje min bror, han feiret ikke jul hjemme hos mine foreldre før etter han ble skilt fra madammen. Dette har alltid vært et meget sårt punkt hos mine foreldre, som gjerne skulle sett sin sønn litt oftere enn 2 uker hver sommer, og julen er noe spessielt da. frøkna di må forstå at ikke alt kan skje på bare hennes prinsipper, da risikerer hun å bli den "forhatte svigerdatter" Men ta en alvorsprat, og hold på ditt, at julen med din familie betyr faktisk litt for deg også.
Cuba Skrevet 9. desember 2008 #10 Skrevet 9. desember 2008 I all verden.. Om hun absolutt ikke vil feire julaften uten deg får hun jo gjøre det som skal til for at det ikke skal skje da! Si at du liker veldig godt den tradisjonen din familie har og vil hvertfall ferie jul der annenhvert år. Så kan hun jo velge om hun vil være med eller ikke.
viren Skrevet 9. desember 2008 #11 Skrevet 9. desember 2008 Det hørtes pussig ut, har hun ingen forståelse for at du ønsker å feire jul med din familie? Med mindre du er villig til å feire jul med hennes familie en gang til må du rett og slett si at du feirer julen hos dine foreldre, så får hun bestemme om hun vil bli med eller ikke.
The Kitten Skrevet 9. desember 2008 #12 Skrevet 9. desember 2008 Det er barnslig og egoistisk av henne å bli sur for at du vil feire jul med familien din. Ikke gi deg, og drit i om hun blir sur. Det går nok over.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #13 Skrevet 9. desember 2008 Hva med å samle begge familiene? Er dette umulig er jeg enig med de andre her, gi henne ett valg: sammen hos dine eller hver for dere!
lucy_in_the_sky Skrevet 10. desember 2008 #14 Skrevet 10. desember 2008 Jeg må bare spørre om en ting, ikke meningen å kuppe tråden.. Er det vanlig for samboere/par uten barn å feire jul sammen med den enes familie? Jeg har bodd med min samboer ca like lenge som dere har bodd sammen, og vi deler oss i julen, har aldri diskutert noe annet. Selvfølgelig vil jeg gjerne feire jul med min samboer, men det er viktigere for meg å feire den med min familie.. Samboer er jeg jo med stort sett hver dag resten av året Familien min ville blitt veldig skuffet om jeg ikke feiret med dem, da vi er en liten familie og det blir veldig tydelig om noen ikke er med, for å si det sånn. Vi gjør det slik at samboer kommer på middagsbesøk + overnatting til oss en dag i romjulen, og så drar jeg på besøk til 'svigers' en dag (overnatter). Lille julaften, julaften, og første dag er vi med hver vår familie, nyttårsaften feirer vi selvfølgelig sammen. Nå har jo vi begge familie i samme by, skjønner at det kan være annerledes når en har familie på forskjellige kanter av landet. Men uansett, for å svare på spm til ts; jeg synes det er helt urimelig av henne å forlange at du skal gå to år på rad uten å feire med din familie. Skjønner godt at du gikk utifra at det skulle være annethvert år hos hver sin familie.. Når det er så viktig for henne å feire jul med sin familie, så burde hun jo også skjønne at det er viktig for deg å feire med din familie! Så jeg signerer de over her, du må nesten bare si til henne at enten feirer dere annethvert år hos hver sin familie, ellers må dere dele dere..
Gjest Gjest_mille_* Skrevet 10. desember 2008 #15 Skrevet 10. desember 2008 I mine kretser feirer man jul med hver sine famileier helt til man får barn. Selv de gifte vennenen mine har delt julen inntil de har fått barn.
Gjest Kråkaa Skrevet 10. desember 2008 #16 Skrevet 10. desember 2008 I mitt tilfelle så er det ikke snakk om selve juleaften. Men jeg skal til min kjærests familie i romjula i år. Jeg nærmest forventer at det er hans tur å komme til oss neste år. Hun dama di ville sikkert ikke ha feiret 2 juler på rad hos din familie heller? Jeg blir imponert over menneskenes mangel på å sette seg inn i andres situasjon. Nei,sier som flere her sier. Si rolig at siden du ikke feiret jul med familien din forrig jul så vil du veldig gjerne gjøre det i år. Og at det hadde betydd mye for deg om hun ble med deg. Hva med om dere deler dere og heller besøker hverandre i romjula?
LadyInRed Skrevet 10. desember 2008 #17 Skrevet 10. desember 2008 Her i huset feirer vi julen hver for oss selv om vi har vært sammen i 8 år. Vi har foreldrene våre i ulike deler av landet. Som regel er vi da borte fra hverandre hele juleferien (oftest 2 uker), men to av årene har vi feiret nyttår sammen (det blir det også iår). jeg synes det har vært greit de gangene vi har feiret nyttår sammen, for da, så det går jo an å finne en slik ordning for dere og ? neste jul har vi forhåpentligvis fått en liten baby, og fra da av skal vi feire julen sammen. det har alltid vært avtalen. og da blir det annet hvert år på hvert vårt hjemsted. jeg synes det er en rettferdig ordning.
Glitnir Skrevet 10. desember 2008 #18 Skrevet 10. desember 2008 Mener denne damen seriøst at du skal være med til hennes familie hvert eneste år?! Det vitner i så fall om ekstrem egosime og mangel på evne/vilje til å sette seg inn i andres situasjon, spør du meg. Nei, dra du til din familie, det er lite du får gjort om hun ikke vil være med, men jeg ville i alle fall ikke ha gitt etter om jeg var deg. Ikke har du lyst selv, familien din ønsker sikker også å se deg/dere, og hun er tydeligvis overhodet ikke interessert i å gi, bare ta.
suzie Skrevet 10. desember 2008 #19 Skrevet 10. desember 2008 Enig med alle andre her - du må stå på ditt. Når hun i hele tatt kommer på å kreve noe så urimelig - er det viktig at du er bevisst på at du må jobbe mer for ikke å bli hennes nikkedukke som gjør det hun vil for husfreden. Julen hjemme hos svigers er uvant og rart første gangen - husker jeg var veldig spent og grudde meg - men nå er det helt topp og gleder meg like mye uansett hvem vi skal være sammen. Nå feirer vi hjemme, og inviterer annet hvert år mine og hans - eller begge sider hvis noen blir sittende alene.
Gjest utrolig Skrevet 10. desember 2008 #20 Skrevet 10. desember 2008 Så det er bare hun som er tradisjonbunden og må tas hensyn til? Det er vel like viktig for deg å feire jul med din familie, og det syns jeg hun skal respektere. Jeg er enig med de fleste her som sier at enten feirer dere jul hos din familie dette året, eller så feirer dere hver for dere. Få til en avtale om annenhver jul hos din og hennes familie. Jeg forbauses over den totale egoisme noen klarer å øse ut av seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå