Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Er det uhøflig å ikke ha noe å by på hvis man får uanmeldte gjester? Mange sier at det er det, men jeg ser ikke helt hva som er så uhøflig med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge gjestene kommer uanmeldt synes ikke jeg at det er uhøflig å ikke ha noe å by på.

Har som regel kaffi i hus, men ikke alltid for vi drikker svært sjelden kaffi selv.

Kaker og sånne ting har vi nesten aldri, bare viss vi vet at vi får besøk. Så om noen kommer uanmeldt til oss, er det som regel bare kaffi vi har å tilby gjestene.

Endret av Dizzy
Skrevet

Her tror jeg faktisk at 2 momenter spiller inn:

1. Hvilken generasjon du tilhører.

Den eldre generasjonen vil nok si ja, mens den yngre (som jeg tilhører) vil svare nei.

2. Bor du på landet eller i byen.

På landet vil de sikkert svare ja, i byen vil de svare nei.

Gjest Eurodice
Skrevet
Hei

Er det uhøflig å ikke ha noe å by på hvis man får uanmeldte gjester? Mange sier at det er det, men jeg ser ikke helt hva som er så uhøflig med det.

Jeg synes ikke det er uhøflig. Selv er jeg ikke glad i hverken kaker eller sjokolade og lignende, så det er sjelden jeg har i huset. Hvis jeg får uventet besøk, lager jeg kaffe. Jeg synes det er begrenset hva man kan ha på lager i tilfelle besøk. Ting har jo en holdbarhetsdato. Selv forventer jeg ingen servering om jeg skulle stikke innom noen uventet.

Skrevet

Det er vel ikke uhøflig, men jeg ville nok ha servert kaffe/ te og noe kjeks, chips e.l. Har alltid et eller annet liggende som kan serveres.

Gjest WildRider
Skrevet

Da sier vi det slik at det er uhøflig å ikke være synsk. Jeg har ikke snacks liggende i huset til alle tider, når jeg får gjester så kjøper jeg jo inn så jeg har noe å servere, men når jeg ikke har anelse så, ja..

Skrevet

Jeg ser ikke på det som uhøflig. Hvis man ikke sier i fra på forhånd at man kommer så kan man etter min mening ikke forvente å få servert noe heller. Egentlig forventer jeg sjelden servering når jeg kommer på besøk uavhengig om jeg har avtalt å komme eller ikke.

Skrevet (endret)

Nei jeg synes ikke det er uhøflig. Men jeg synes allikevel at man bør ha det. Jeg forventer (faktisk) å bli tilbudt et eller annet om jeg kommer på besøk, men det behøver ikke være noe mer enn drikke.

Endret av *Ulla*
Skrevet

Jeg forventer ingen servering når jeg dukker opp på overraskelsesbesøk, og synes ikke det er uhøflig å ikke ha noe å servere. Har sjelden annet enn saft å tilby gjester som dukker opp uanmeldt.

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg forventer ingenting, kanskje en kopp kaffe eller te :) Men selvfølgelig er det jo hyggelig da, om man blir tilbudt noe mer. Noe krav har jeg derimot ikke. Selv har jeg alltid en pose med skillingsboller liggende i fryseren (ti minutter i ovnen, så er de klare) i tilfelle besøk. Men det får vi nå sjeldent... :sjenert:

(tilhører forresten den yngre generasjonen)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Hehe... I den vennegjengen jeg hører til serverer vi ikke engang noe når vi får planlagt besøk... Med mindre det er snakk om middagsbesøk da...

Skrevet

Der er uhøflig å komme som uanmeldt gjest uten å ha med seg noe.

Skrevet

Drikke får gjestene mine alltid, omså vann :fnise:

Noe annet er det ikke ofte vi har, og jeg ser ikke på det som uhøflig.

Skrevet
Hei

Nei. Kommer de uanmeldt får de tar det som er, om det er et rotete hus, ryddig hus, bare kaffe eller om du tilfeldigvis nettopp har bakt boller.

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Det er mer uhøfelig å komme uanmelt

Gjest Grafica
Skrevet
Det er mer uhøfelig å komme uanmelt

For fem år siden var det ikke det... Det er bare i vår mobile alder at man er blitt for vant med å alltid ha kontakt med alle. Husker støtt og stadig at mamma fikk besøk ut av det blå frem til fire-fem år siden. Jeg synes det er koselig at folk plutselig bestemmer seg for å komme en tur jeg. Det er så lett å få panikk om noen ringer "Hei, jeg tenkte jeg skulle ta en tur i kveld jeg", fordi at da føler man at man må rydde og ordne og stelle i stand...

Skrevet

Jeg synes det er koselig når det ringer på døra og vi får besøk, selv om vi ikke ventet besøk. Selvsagt passer det ikke like godt alltid, men stort sett er det koselig. Samtidig er det hverken vanskelig eller dyrt å sende en tekstmelding, så man er litt forberedt.

Gjest Gjest_hompetitta_*
Skrevet

det er ikke uhøflig!

kommer man ubuden så får man ta med seg noe, det mener jeg!

Skrevet

Når du bor i Oslo som meg f.eks så skjer det aldri at folk kommer på besøk uanmeldte.. Men der vi bodde tidligere så gjorde folk det;) Å det savner jeg!

Men da hadde vi alltid noe i hus å by på.. Men nå som ingen kommer på besøk så spiser jeg det jo bare selv om jeg har noe;( Så bedre å la være;)

Gjest Cederic Rueben
Skrevet
For fem år siden var det ikke det... Det er bare i vår mobile alder at man er blitt for vant med å alltid ha kontakt med alle. Husker støtt og stadig at mamma fikk besøk ut av det blå frem til fire-fem år siden. Jeg synes det er koselig at folk plutselig bestemmer seg for å komme en tur jeg. Det er så lett å få panikk om noen ringer "Hei, jeg tenkte jeg skulle ta en tur i kveld jeg", fordi at da føler man at man må rydde og ordne og stelle i stand...

Om vi hadde levd i 2003. Så ville jeg fremdels ment det var uføelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...