Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Jeg driver butikk og har nå kommet opp i en litt merkelig situasjon som jeg håper noen kan hjelpe meg med... Jeg selger "kjøkkenmaskiner" og i sommer ble det ny leverandør på det ene merket vi fører. Hittil har vi ikke merket store forskjellen, men nå har vi fått en reklamasjon og da har problemene begynnt. Produktet ble kjøpt før det ble ny leverandør, og var altså levert av den "gamle" leverandøren (A). Jeg henvendte meg først til dem og de sa at det var den nye leverandøren (B) som hadde ansvaret for eventuelle garantisaker og at jeg måtte henvende meg til dem for å finne ut hvilket serviceverksted de hadde avtale med osv. Dette var visstnok nedtegnet i avtalen de hadde med merket og vanlig policy hos dem. Jeg ringte da til leverandør B som benektet at de hadde overtatt garantiansvaret for det leverandør A hadde "solgt og tjent penger på". De påtar seg kun ansvaret for maskiner de har levert. Er det noen lov som regulerer hvem som har ansvaret her, eller er dette kun avhengig av avtalen leverandørene i mellom?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Jeg driver butikk og har nå kommet opp i en litt merkelig situasjon som jeg håper noen kan hjelpe meg med... Jeg selger "kjøkkenmaskiner" og i sommer ble det ny leverandør på det ene merket vi fører. Hittil har vi ikke merket store forskjellen, men nå har vi fått en reklamasjon og da har problemene begynnt. Produktet ble kjøpt før det ble ny leverandør, og var altså levert av den "gamle" leverandøren (A). Jeg henvendte meg først til dem og de sa at det var den nye leverandøren (B) som hadde ansvaret for eventuelle garantisaker og at jeg måtte henvende meg til dem for å finne ut hvilket serviceverksted de hadde avtale med osv. Dette var visstnok nedtegnet i avtalen de hadde med merket og vanlig policy hos dem. Jeg ringte da til leverandør B som benektet at de hadde overtatt garantiansvaret for det leverandør A hadde "solgt og tjent penger på". De påtar seg kun ansvaret for maskiner de har levert. Er det noen lov som regulerer hvem som har ansvaret her, eller er dette kun avhengig av avtalen leverandørene i mellom? Her må det vel foreligge en avtale mellom produsent og B? Produsenten er vel ikke tjent med en grossist som ikke yter service på produktene de selger? Eller er det slik at A fortsatt selger produktet til andre leverandører? Da er det vel fortsatt A som har ansvaret, men prøver seg fordi de er snurt fordi de har mistet dere som kunde. Nøkkelen her er å kontakte produsenten og be dem fortelle deg hvem som skal yte service. Men jeg mener at hvis A fortsatt selger produktet så må A også stå for service. Hvis A derimot har sluttet å føre produktet, vil jeg tro at det er B som har ansvaret. Jeg vil tro at det må foreligge en avtale mellom produsent og leverandør her. Og det er denne avtalen du må finne frem til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå