Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Hei! Har planer om å gifte meg i august 2009. Sitter her med en del papirer som skal leveres inn på skattekontoret, men er usikker på om alle skal leveres inn samtidig, eller om kun prøving av ekteskapsvilkårene skal leveres inn førts, så resten etter på? Og varer dette kunn i 4 mnd? Så hvis vi ikke gifter oss innenn de fire mnd, må vi søke på nytt? Når er det vandlig å levere inn prøving av ekteskapsvilkårene?? Hvordan søker man om datoen ang bryllups dagen? (Vi skal ikke ha kirke bryllup).. Er vist en del forarbeider skjønner jeg, blir litt forvirret.
Disco Biscuit Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Gratulerer med forestående Prøvingen av ekteskapsvilkårene sendes inn sammen med forlovererklæringer og eventuelle skjema om navnebytte. Prøvingen er KUN gyldig i 4 mnd. Når 4mnd er gått, må det søkes på nytt igjen. Jeg ville sendt de inn når det er 4 mnd igjen til bryllupsdatoen, siden prøvingen kan ta tid. (kommer litt an på skatte kontoret ditt og høy/lav sesong) Det må sendes inn 2 eksemplarer av papirene, dvs at du og brudgom fyller ut hvert deres sett med papirer og sender inn sammen Endring av navn og skjema til dette kan sendes senere enn 4mnd før og også etter ekteskapsinngåelsen. Hva mener du angående søke om dato? Du kan velge hvilken dato du/dere har lyst til å gifte dere på, såfremt den som skal vie dere har tid/plass denne dagen Endret 9. desember 2008 av MaiL
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. desember 2008 #3 Skrevet 10. desember 2008 Gratulerer med forestående Prøvingen av ekteskapsvilkårene sendes inn sammen med forlovererklæringer og eventuelle skjema om navnebytte. Prøvingen er KUN gyldig i 4 mnd. Når 4mnd er gått, må det søkes på nytt igjen. Jeg ville sendt de inn når det er 4 mnd igjen til bryllupsdatoen, siden prøvingen kan ta tid. (kommer litt an på skatte kontoret ditt og høy/lav sesong) Det må sendes inn 2 eksemplarer av papirene, dvs at du og brudgom fyller ut hvert deres sett med papirer og sender inn sammen Endring av navn og skjema til dette kan sendes senere enn 4mnd før og også etter ekteskapsinngåelsen. Hva mener du angående søke om dato? Du kan velge hvilken dato du/dere har lyst til å gifte dere på, såfremt den som skal vie dere har tid/plass denne dagen Takk for svar! Det jeg mener med dato er at hvis vi skal sende inn papirene 4 mnd før, så kan vi ikke planlegge bryllup ut fra en dato som vi kanskje ikke får,eller ikke har plass, eller tid. Eller går det ann å kontakte vigsel/dommer eller de som skal vie før en har levert alle papirene, slik at man har sikrett seg en dato å gå ut i fra??
Kristin Skrevet 10. desember 2008 #4 Skrevet 10. desember 2008 (endret) Godkjenningen av "prøving av ekteskapsvilkårene" er kun gyldig i 4 måneder fra godkjenning. Dere bestemmer datoen for når dere ønsker å gifte dere selv, utifra hvilken dato som passer for dere. Når det er fire måneder igjen til denne datoen, så sende dere inn skjemaene. Endret 10. desember 2008 av Kristin
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. desember 2008 #5 Skrevet 10. desember 2008 Godkjenningen av "prøving av ekteskapsvilkårene" er kun gyldig i 4 måneder fra godkjenning. Dere bestemmer datoen for når dere ønsker å gifte dere selv, utifra hvilken dato som passer for dere. Når det er fire måneder igjen til denne datoen, så sende dere inn skjemaene. Men hva om vi ikke får den datoen da? Å da har vi planlagt både fest å slikt? Eller er det uansett at man får datoen?? Blir bare litt beskymret
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. desember 2008 #6 Skrevet 10. desember 2008 En ting til, det er flere på forumet som allerede har en dato klar som er i lang tid fremover, er det fordi at de har kirke bryllup, og har årnet dato ut fra det??
Solstrålejenta Skrevet 10. desember 2008 #7 Skrevet 10. desember 2008 Hei du... Det viktigste du gjør nå hvis det er noe spesielt sted du ønsker å holde festen er å booke lokale og finne dato for vigsel. Dette kan man gjøre lang tid i forveien både i kirken, hos humanetisk forbund og ved unitarisk vielse. De fleste av disse anbefaler faktisk at du tar kontakt med dem for å sette en dato så snart som mulig når man skal gifte seg i sommersesongen. Dette er jo en veldig populær bryllupssesong. Det jeg foreslår at du gjør er at du finner et lokale du kunne tenke deg, eller flere og forhører seg med dem når de har ledig i august. Ofte kan du holde av lokalet noen uker til du får bekreftet om du får vigsel på denne datoen eller ikke. Det fikk iallefall vi. Deretter ringer du da det forbundet du ønsker å ha vigselen gjennom og prøver å få ordnet en vigsel den datoen lokalet er ledig. Når du senere sender inn skjemaene for prøving av ekteskap, som du gjerne gjør tidligst 4 måneder i forveien, så har ikke dette skjemaet noen betydning for datoen du har valgt å gifte deg på. Dette skjemaet gir dere kun en formell tillatelse til å gifte dere. Skjemaet må sendes de som skal holde vielsen før vielsen finner sted. Masse lykke til med bryllup! Jeg skal forøvrig også gifte meg i august neste år
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #8 Skrevet 10. desember 2008 Hei! Siden dere allerede nå har bestemt at dere ønsker å gifte dere i august kan dere sjekke/booke tid for den datoen dere ønsker vielse nå. Hvis dere f.eks skal gifte dere hos humanetisk forbund ringer du til dem for å høre om de har mulighet til å vie dere den datoen. Deretter kan det være smart å sjekke/booke aktuelle lokaler hvis dere skal ha selskap etterpå og også stedet dere ønsker å ha vielsen hvis denne skal skje f.eks i en park. Når disse tingene er i orden kan dere begynne med planlegging av fest, invitasjoner, fotograf osv. og også sende inn papirene ca 4 mnd før fastsatt dato. Lykke til1
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Tusen takk for alle svar! Ble litt klokere nå! Gleder meg allerede med å planlegge alt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå