Gjest nenne85 Skrevet 9. desember 2008 #41 Skrevet 9. desember 2008 De prioriterer da saker! Står på nettsiden deres at de som bestiller time må regne med å kunne ende opp med å måtte vente en del, pga en del pågang på akutte saker. Hvis kvinner benytter seg av private tilbud, eller enda bedre, om staten dekker rutinemessig tidlig UL, vil aldri friske gravide ta opp plass for gravide med kjente komplikasjoner. Jeg blir så provosert av dette du sier!! du er en forkastelig person!!! NEI, man blir ikke alltid prioritert! at du bruker systemet slikt er forkastelig, og jeg er enig med brukeren Pia! SKAM DEG!!!!
Gjest men Skrevet 9. desember 2008 #42 Skrevet 9. desember 2008 Tror ikke andre enn helsepersonell vil være kompetente til å drive fosterdiagnostikk. Forøvrig er det mange andre tilstander enn Downs som man kan oppdage ved tidlig UL, og noen av disse fostrene vil aldri kunne leve opp. Da er det bedre at man får muligheten til å ta abort tidlig i svangerskapet, framfor å måtte føde et barn som ikke har mulighet til å kunne vokse opp. Jeg kunne ønske alle hadde tilbud om UL i uke 10-12, så kunne vi heller hoppet over UL i uke 18. Det er trist med abortene som kommer etter uke 18, når fostrene er blitt relativt store og nærmer seg grensa for levedyktighet utenfor mors liv. Men er enig i at det er forstemmende med spesielt Downs og Turners syndrom, mange av disse er jo stort sett fysisk friske, og Turnerbarna er jo ofte også intellektuelt like adekvate som oss andre. Det er klart det er etisk betenkelig/galt å fjerne disse barna. En hvilket som helst normalt begavet person med normalt syn kan lære å håndtere et ultralydapparat, identifisere fosterets nakke, plassere måleren på skjermen og få et mål. Man trenger ikke være spesialist for å gjøre det, selv om alle med avvikende mål må sendes til spesialist for vurdering. Vi kan ikke hoppe over UL i uke 18 til fordel for kvalitetssjekk i uke 11. I uke 11 er fosteret kjempelite, og du kan ikke se der hvilke fostre som har hjertefeil, nyrefeil, misdannelser som er farlig å bli født med uten at ekspertise er på plass, hvor det er risiko for at morkaken ligger feil og kan gi fatalt fødselsresultat osv. Vi har UL så sent for å kunne vurdere fosteret best. Tidlig UL egner seg bedre til å sette termin, men ikke til så mye annet.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 10. desember 2008 #43 Skrevet 10. desember 2008 Jeg kunne ønske alle hadde tilbud om UL i uke 10-12, så kunne vi heller hoppet over UL i uke 18. Det er trist med abortene som kommer etter uke 18, når fostrene er blitt relativt store og nærmer seg grensa for levedyktighet utenfor mors liv. Som sagt tidligere i tråden, så vil det virke mot sin hensikt å kun ha UL i uke 12, da UL egentlig er til for å sette termin, hvilket gjøres best i uke 17-19. Nå er det jo ikke bare termin som fastslåes på den ordinære UL, men organene er også lettere å gjennomgå, ofr å se at de er som de skal. Har man et behov for tidlig UL, er det ingen problem å bestille og betale privat.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #44 Skrevet 10. desember 2008 Det finnes ingen regler for at det ikke er lov å sjekke for downs i uke 12, også for private. Ser man en stor nakkefold er neste skritt å ta en blodprøve. UL og blodprøven sammen sier hvor stor sannsynlighet det er for om barnet har downs også diskuterer man om man vil gå videre til fostervannsprøve.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 10. desember 2008 #45 Skrevet 10. desember 2008 Det finnes ingen regler for at det ikke er lov å sjekke for downs i uke 12, også for private. Ser man en stor nakkefold er neste skritt å ta en blodprøve. UL og blodprøven sammen sier hvor stor sannsynlighet det er for om barnet har downs også diskuterer man om man vil gå videre til fostervannsprøve. Skriver det samma svaret her som i en annen tråd jeg: om du leser her så står det bl.a "Fosterdiagnostikk er kun tillatt ved godkjente norske sykehus - som årlig må rapportere om sin virksomhet til SHdir. Dette gjelder ikke rutinemessig 18-ukers ultralyd, som tilbys alle gravide kvinner. Likevel tyder mye på at fosterdiagnostikk forekommer i større grad" "Det som er sikkert, er at bare enkelte sykehus er godkjent for fosterdiagnostikk og kan utføre en ultralydundersøkelse kombinert med blodprøve (KUB)"
-Alvildebrud- Skrevet 10. desember 2008 #47 Skrevet 10. desember 2008 Jo, bortkastet kan jeg forstå. Men hvis man betaler for det selv, og man til og med egentlig er der for å sjekke noe annet, og så får ikke legen lov til å se etter nakkefolden? Det er det jeg syns er rart. Jo visst, de har lov å se etter tegn, men de har ikke lov til å DIAGNOSERE fosteret. Ser legen noe mistenkelig (være seg nakkefold eller annet) henviser h*n deg videre til Ullevål (eller nærmeste sykehus som driver fosterdiagnostikk).
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2009 #48 Skrevet 20. februar 2009 Kan man se det allerede i uke 8? Er 39 og dermed litt redd for abnormaliteter ved fosteret.
Elizia Skrevet 20. februar 2009 #49 Skrevet 20. februar 2009 Fikk beskjed om at man ser dette best mell uke 10-13. Så det er nok litt for tidlig i uke 8...
Bambimor Skrevet 20. februar 2009 #50 Skrevet 20. februar 2009 Fikk lyst til å skrive litt om hva jeg opplevde da jeg skulle ha nr to. Jeg bestilte time hos en gynekolog i nærheten av der jeg bor, viste selvsagt at han pleier å bruke ul til disse kontrollene. Var der først i uke 6, så i uke 11, så i uke 15 eller 16. Han så ikke noe galt, alt var bra. Fikk så en blødning i uke 19 eller så, fikk time på dagen. Han sjekket, men fant ikke noe galt. Husker han sa at der er nyrene og der er blæra. Dette kan han umulig ha sett, fordi blæren var ødelagt og nyrene lå ikke der de skulle. Jeg hadde da droppet rutineundersøkelse på sykehuset, ettersom at jeg hadde fått såpass god oppfølging hos gynekolog. Så i uke 25 får jeg en stor blødning, og ble naturlig nok redd for at det kom til å gå galt. Ringer da til en annen gynekolog, som sier at jeg bare skal komme til ham med engang. Han brukte 2 minutter, toppen, før han slår av ul apparatet. Sier til meg, at jeg finner ikke et normalt fosterbilde. Der og da kjente jeg at hele verden falt i grus. Han ringte til rikshospitalet, og sier pr tlf at jeg ser også en ekstra nakkefold. Dagen etter var jeg til ul undersøkelse på rikshospitalet. Og de studerte den lille gutten min i 9 timer, med pauser innimellom. Jeg var da i uke 25, og får valget mellom å beholde ham eller ikke. Det er så stor indikasjon på at dette er trimosin 13 at et svangerskaps avbrudd vil bli innvilget. Det er også så store misdannelser at de ikke vil opr han om han ikke er kromosonfrisk. Jeg tar fostervannsprøve, men pga denne langvarige dyrkningen velger jeg å også ta blødprøve fra navelstrengen. Dette svangerskapet unner jeg ingen, det var utrolig vondt å bære på min lille syke gutt. Ikke viste jeg om han kom til å overleve bare det å bli født(ble keisersnitt), eller om han kom til å overleve sin første opr. Nå var min gutt kromosonfrisk, så jeg hadde heldigvis vett nok til å ikke avbryte svangerskapet. Tankene mine under denne tiden var vel ikke helt friske, klarte aldri å skyve fra meg alt som feilte ham. Så ikke helt for meg at han kom til å se normal ut. I min verden var alt helt feil med ham. Noen uker før tiden meldte han sin ankomst, og vi rakk så vidt å komme oss tidsnok inn til riksospitalet. Ble haste keisersnitt pga farten, og jeg får beskjed om at jeg har født en nydelig liten gutt, som puster selv, og som skårer topp på alle tester de tar. Og han var helt nydelig, men selvsagt ikke frisk. Alt var sett på ul undersøkelsen. Minste detalj.. Han ble opr rett etter fødsel, og han klarte seg utrolig godt. 6 uker etter fødsel var vi hjemme. I dag er han en aktiv gutt, som klarer seg på lik linje som sine jevngammle. Han ligger godt over gjennomsnittet på sitt alderstrinn i alle fag. Dette til tross for mange tapte skoledager pga sykdom. Det å i det hele tatt møte opp på vanlig rutinemessig ul innebærer en risiko for at avik skal bli oppdaget, og jeg kan virkelig ikke få understreket godt nok hvor tungt det var for meg å bære frem gutten min. Jeg grått konstant de siste mnd. En annen ting er at det kan bli gjort feil. Slik som han først ul legen overså store misdannelser, kan man se misdannelser som ikke er der. Jeg tror det er viktig at man vurderer hva man ønsker å oppnå under den rutinemessige undersøkelsen. Vil du virkelig vite om det er noe galt med barnet ditt? Slik jeg ser det i dag, så hadde jeg, og jeg tror også min sønn hadde hatt det bedre uten at jeg hadde vist noe. Jeg vet ikke helt hvor mye et foster opptar sinnstemningene til mor, men jeg vil tro de fanger opp veldig mye. Så mange år etter, har jeg fremdele dårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å knytte meg til ham under svangerskapet. Dårlig samvittighet for at jeg ikke elsket ham betingelsesløst. Fordi jeg var så uvitende at jeg ikke forstod at denne lille gutten var en helt vanlig liten baby..
L@dy Skrevet 20. februar 2009 #51 Skrevet 20. februar 2009 Jo, bortkastet kan jeg forstå. Men hvis man betaler for det selv, og man til og med egentlig er der for å sjekke noe annet, og så får ikke legen lov til å se etter nakkefolden? Det er det jeg syns er rart. Jeg synest det høres merkelig ut at legen ikke får lov til å se etter nakkefold. Når jeg var rundt 10-11 uker på vei,så hadde jeg UL som jeg fikk dekket, var pga av noe annet, men jeg fikk vite at nakkefolden såg helt fin ut, og på bakgrunn av det var det ingen grunn til å mistanke Dows. Nå husker jeg ikke om jeg spurte om det, eller om legen selv sa det, men det var ikke snakk om at han ikke kunne si noe om det og godt er det. Dersom jeg blir gravid flere ganger, så ønsker jeg å ha en ul i samme periode, da for å sjekke dette med nakkefolden.
sistesjanse68 Skrevet 21. februar 2009 #52 Skrevet 21. februar 2009 litt fakta: Duotesten (nakkefoldtest) taes fra uke 11-13+6. Gravide i risikikogruppe får dette. Men må ofte ta initiativ til det selv. (man kan også gråte seg til testen) I Norge finnes ikke kapasitet til at alle kan ta testen. De som tar duotest får ikke fostervannsprøve (du må velge pga at det ikke er kapasitet nok for begge deler) Unntak er hvis sjansen for DS etter duotest er større enn 1:250. Du må ha spesialkompetanse for å se nakkefold/neseben problematikk. Tas ikke av vanlig UL-personell. Derfor er det store sykehus som Rikshospitalet i Oslo som utfører slike tester. På Ul uke 18 ser man helt andre ting som ikke sees på duotest.
Mamma1 Skrevet 21. februar 2009 #53 Skrevet 21. februar 2009 (endret) Jeg spurte min gynekolog ved ul i uke12 om han hadde sagt noe dersom noe tydet på DS, og det hadde han sa han. Endret 21. februar 2009 av Mamma1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå