Gjest Gjest_mia_* Skrevet 9. desember 2008 #21 Skrevet 9. desember 2008 Jeg skal på tidlig ultralyd i morgen er nå 8+4, dei sa det var mest vanlig mellom uke 8 og 10. I uke 8 kan de se liv , men hva mer kan de egentlig se? Er jo ikke bare interessert å sjå om det er liv men også om er galt..
Gjest ¤bella¤ Skrevet 9. desember 2008 #22 Skrevet 9. desember 2008 Var på UL i uke 7, og da så vi at det var et hjerte som banket, men ikke noe mer. Men vi var veldig forøyde med det da Har ikke sjanse til å se noe annet så tidlig.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 9. desember 2008 #23 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har tenkt å skaffe meg en UL i uke 12 for å få sjekket nakkefold. Jeg vil absolutt vite, og jeg vil nok ta abort om tester vil vise entydig at barnet har downs syndrom. (om man er 12 uker på vei så må man neppe føde barnet, det er jo så lite). Jeg er fullt klar over at en slik sjekk av nakkefold IKKE sjekker alle kromosomfeil, og slett ikke gir noen garanti om friskt barn. Men det er et lite verktøy som er tilgjengelig for å sjekke enkelte ting. Grunnen til at dette ikke er allment tilgjengelig er at politikerne har bestemt at vi ikke skal ha noe sorterings-samfunn. Etikk. Barn med downs syndrom har like mye livets rett som andre barn. Samtidig tilbys fosterdiagnostikk, fostervannsprøve, for eldre mødre, nettopp med tanke på downs syndrom, så helt konsistent er det ikke. Om man har en indikasjon, f.eks en blødning, kan man få time til Ul i uke 12. Sturla Eik Nes. som leder Nasjonalt senter for fosterdiagnostikk ved St. Olavs i trondheim, har argumentert for at rutinemessig UL bør flyttes til tidligere i svangerskapet, uke 12. Det var i et intervju med ham i Adressa jeg faktisk leste dette tipset. Han sa at selv om regjeringen nekter kvinner tidlig UL, kan de jo bare ringe til fastlegen sin og lyve på seg en liten blødning... Det er indikasjon som gir henvisning til UL. http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article590650.ece Artikkelen under sier (obs - er litt gammel) "Ifølge Bioteknologiloven skal ikke helsepersonell som gjør orienterende ultralydundersøkelser lete etter spesifikke misdannelser hos barnet. Unntaket er de seks spesialsykehusene som er godkjent til å gjøre såkalte fostermedisinske undersøkelser med ultralyd - St. Olavs i Trondheim, Ullevål og Rikshospitalet i Oslo, Rogaland Universitetssykehus i Stavanger, Haukeland i Bergen, og Universitetssykehuset i Tromsø." Nakkefolden er tydeligst på UL i uke 11-13, dersom den er forstørret kan det type på Downs syndrom. Rundt 80% av fostre med kromosomfeil har en slik forstørret nakkefold. Bra etikkartikkel om emnet: http://www.ntnu.no/universitetsavisa/0400/kronikk.html
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 9. desember 2008 #24 Skrevet 9. desember 2008 Om man har en indikasjon, f.eks en blødning, kan man få time til Ul i uke 12. Sturla Eik Nes. som leder Nasjonalt senter for fosterdiagnostikk ved St. Olavs i trondheim, har argumentert for at rutinemessig UL bør flyttes til tidligere i svangerskapet, uke 12. Det var i et intervju med ham i Adressa jeg faktisk leste dette tipset. Han sa at selv om regjeringen nekter kvinner tidlig UL, kan de jo bare ringe til fastlegen sin og lyve på seg en liten blødning... Det er indikasjon som gir henvisning til UL. Jeg vil aldri, aldri, aldri ta en person som sier slikt på alvor.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 9. desember 2008 #25 Skrevet 9. desember 2008 Jeg vil aldri, aldri, aldri ta en person som sier slikt på alvor. Hvorfor ikke? Han vil at kvinner skal ha kontrollen i sitt liv, ikke bli diktert av politikere. Jeg liker ham veldig godt, men så har jeg lest endel om ham fra før da. Jeg liker absolutt ikke holdningen til politikerne, som synes at å stikke hodet i sanden er best. Jeg synes kvinner har rett på fosterdiagnostikk, og til å ta kontroll over sine liv. Jeg klarer bare ikke å se problemet. Det er veldig nært opp til hva jeg tenker om leger og helsevesen allerede, det spiller stor rolle hva du sier til legen for hvilke tilbud du får, primærhelsetjenesten (fastleger) har en sluse-oppgave for hvem skal inn og hvem skal ikke videre inn i systemet. Realiteten er at man MÅ dytte litt for å få ting til å skje. Jeg kjenner folk som har holdt på å dø fordi legevakta sendte dem hjem uten å undersøke dem skikkelig - de sto ikke på krava/slo ikke i bordet. Jeg er ikke noe kandidat for en slik story.
Donpedro Skrevet 9. desember 2008 #26 Skrevet 9. desember 2008 Jeg har tenkt å skaffe meg en UL i uke 12 for å få sjekket nakkefold. Jeg vil absolutt vite, og jeg vil nok ta abort om tester vil vise entydig at barnet har downs syndrom. (om man er 12 uker på vei så må man neppe føde barnet, det er jo så lite). Poenget er jo at ul ikke kan si entydig noe som helst. Barnet kan være helt normalt men tilfeldigvis ha tykk nakke på det tidspunktet, uten at noe er galt. Du risikerer dermed å abortere et friskt og flott barn. Får du tilbud om ytterligere tester (hvilket jeg tror man blir tilbudt), så går tiden og man må vente på svar. Noen svar kan ta en måned å få. Vips er barnet 16 uker og må fødes. Derfor mitt svar.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 9. desember 2008 #27 Skrevet 9. desember 2008 Poenget er jo at ul ikke kan si entydig noe som helst. Barnet kan være helt normalt men tilfeldigvis ha tykk nakke på det tidspunktet, uten at noe er galt. Du risikerer dermed å abortere et friskt og flott barn. Får du tilbud om ytterligere tester (hvilket jeg tror man blir tilbudt), så går tiden og man må vente på svar. Noen svar kan ta en måned å få. Vips er barnet 16 uker og må fødes. Derfor mitt svar. Du leste litt fort: "jeg vil nok ta abort om tester vil vise entydig" - altså ikke 1 UL, men de tester som måtte være nødvendig for å få entydig resultat. Jeg tror ikke noe på at det tar 1 mnd å få svar på slike kritiske tester. Jeg vet det ikke, så det kan jeg ikke krangle på.
angelou Skrevet 9. desember 2008 #28 Skrevet 9. desember 2008 Hadde tidlig UL, men ville ikke vite noe sånn.. De har vel egentlig ikke lov å sjekke heller har de vel?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 9. desember 2008 #29 Skrevet 9. desember 2008 Hvorfor ikke? Han vil at kvinner skal ha kontrollen i sitt liv, ikke bli diktert av politikere. Jeg liker ham veldig godt, men så har jeg lest endel om ham fra før da. Jeg liker absolutt ikke holdningen til politikerne, som synes at å stikke hodet i sanden er best. Jeg synes kvinner har rett på fosterdiagnostikk, og til å ta kontroll over sine liv. Fordi jeg synes det er helt forj****g at friske gravide skal ta opp den dyrebare tiden på sykehuset, slik at andre som faktisk har konplikasjoner og sitter der redde må vente lenger enn nødvendig. Det må være noe av det mest forkastelige man kan gjøre. Men enkelte av de som ikke har vært i den sitasjonen - å sitte der å være livredd for sitt ufødte barn - tar det kanskje ikke så tungt at andre må lide for at de skal få viljen sin.
Donpedro Skrevet 9. desember 2008 #30 Skrevet 9. desember 2008 Jeg tror ikke noe på at det tar 1 mnd å få svar på slike kritiske tester. Jeg vet det ikke, så det kan jeg ikke krangle på. Jeg vet ikke med Downs, men har da lest mitt på div gravidforum hvor en del må gå og vente ganske lenge på svar. Ikke fordi det ikke blir prioritert, men fordi naturen er slik at noen biologiske svar må dyrkes frem, man dyrker B-prøver i tillegg osv. Har selv en arvelig sykdom i familien, og den sykdommen tar det 3 uker å få svar på etter fostervannsprøve. Som tas etter ul i uke 12 hvis den viser indikasjon. Mao ca 1 måned totalt på å få svar.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 9. desember 2008 #31 Skrevet 9. desember 2008 Fordi jeg synes det er helt forj****g at friske gravide skal ta opp den dyrebare tiden på sykehuset, slik at andre som faktisk har konplikasjoner og sitter der redde må vente lenger enn nødvendig. Det må være noe av det mest forkastelige man kan gjøre. Men enkelte av de som ikke har vært i den sitasjonen - å sitte der å være livredd for sitt ufødte barn - tar det kanskje ikke så tungt at andre må lide for at de skal få viljen sin. De prioriterer da saker! Står på nettsiden deres at de som bestiller time må regne med å kunne ende opp med å måtte vente en del, pga en del pågang på akutte saker. Hvis kvinner benytter seg av private tilbud, eller enda bedre, om staten dekker rutinemessig tidlig UL, vil aldri friske gravide ta opp plass for gravide med kjente komplikasjoner.
Vera Vinge Skrevet 9. desember 2008 #32 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Fordi jeg synes det er helt forj****g at friske gravide skal ta opp den dyrebare tiden på sykehuset, slik at andre som faktisk har konplikasjoner og sitter der redde må vente lenger enn nødvendig. Det må være noe av det mest forkastelige man kan gjøre. Men enkelte av de som ikke har vært i den sitasjonen - å sitte der å være livredd for sitt ufødte barn - tar det kanskje ikke så tungt at andre må lide for at de skal få viljen sin. Nettopp derfor bør ingen kvinner lyve på seg komplikasjoner slik at de får tidlig UL dekket av det offentlige, og ta opp plassen for andre som må vente unødig lengre i bekymring, men betale for det selv privat. Endret 9. desember 2008 av Vera Vinge
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 9. desember 2008 #33 Skrevet 9. desember 2008 De prioriterer da saker! Står på nettsiden deres at de som bestiller time må regne med å kunne ende opp med å måtte vente en del, pga en del pågang på akutte saker. Hvis kvinner benytter seg av private tilbud, eller enda bedre, om staten dekker rutinemessig tidlig UL, vil aldri friske gravide ta opp plass for gravide med kjente komplikasjoner. Det var ikke det det var snakk nå, det var snakk om å ljuge på seg en blødning, og det er noe HELT annet enn å betale for UL selv (eller hvis staten noen gang skulle dekke en til UL). Og hvis noen ljuger på seg en blødning, så vil de jo automatisk prioriteres høyere.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 9. desember 2008 #34 Skrevet 9. desember 2008 Nettopp derfor bør ingen kvinner lyve på seg komplikasjoner slik at de får tidlig UL dekket av det offentlige, men betale for det selv privat. Ja, er det ikke det jeg sier? Eller sa du deg enig? :klø:
Vera Vinge Skrevet 9. desember 2008 #35 Skrevet 9. desember 2008 Ja, er det ikke det jeg sier? Eller sa du deg enig? :klø: Jeg ser nå at vi er enige om det, ja.
Gjest Gjest_Vilja_* Skrevet 9. desember 2008 #36 Skrevet 9. desember 2008 Det var ikke det det var snakk nå, det var snakk om å ljuge på seg en blødning, og det er noe HELT annet enn å betale for UL selv (eller hvis staten noen gang skulle dekke en til UL). Og hvis noen ljuger på seg en blødning, så vil de jo automatisk prioriteres høyere. Ikke en til UL, flytte den ene rutinemessige fra uke 18 til uke 12. Det offentlige sykehuset er mye bedre på UL enn private klinikker her i Trondheim. De har stor kapasitet, og er profesjonelle, jeg tror ikke scenariet ditt er noe problem. Ved å lyve på seg en blødning prioriteres man opp i systemet så man får henvisning til UL, man trenger ikke dermed å presse så hardt at man prioriteres over alle andre. Som sagt i andre UL-tråden, så er uro hos mor også akseptert som medisinsk indikasjon som gir tidlig UL. Hverken det eller "en liten blødning i løpet av natten" vil sette inn full kriseberedskap hvor man prioriteres aller høyest.
Gjest imli Skrevet 9. desember 2008 #37 Skrevet 9. desember 2008 Flytte rutine UL-en til uke 12? Det ville jo vært ganske rart... Grunnen til at man har den ordinære UL-en rundt uke 18, er jo fordi det er på det tidspunketet at det er lettest å måle fosteret og dermed finne riktig termin osv. Den samme muligheten har man ikke i uke 12...
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 9. desember 2008 #38 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Ikke en til UL, flytte den ene rutinemessige fra uke 18 til uke 12. Det offentlige sykehuset er mye bedre på UL enn private klinikker her i Trondheim. De har stor kapasitet, og er profesjonelle, jeg tror ikke scenariet ditt er noe problem. Ved å lyve på seg en blødning prioriteres man opp i systemet så man får henvisning til UL, man trenger ikke dermed å presse så hardt at man prioriteres over alle andre. Som sagt i andre UL-tråden, så er uro hos mor også akseptert som medisinsk indikasjon som gir tidlig UL. Hverken det eller "en liten blødning i løpet av natten" vil sette inn full kriseberedskap hvor man prioriteres aller høyest. Jeg skjønner veldig godt at du mener at du har krav på å få viljen din bare fordi du vil, men jeg mener også at det er forkastelig, og at det gjør deg til et sinnsykt dårlig menneske. Endret 9. desember 2008 av Pia 30.08.08
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #39 Skrevet 9. desember 2008 Dersom vi skal utvide jakten på Down-barna, synes jeg at oppgaven bør utføres av andre enn helsepersonell, som skal jobbe for å fremme helse, ikke luke i åkeren. Tror ikke andre enn helsepersonell vil være kompetente til å drive fosterdiagnostikk. Forøvrig er det mange andre tilstander enn Downs som man kan oppdage ved tidlig UL, og noen av disse fostrene vil aldri kunne leve opp. Da er det bedre at man får muligheten til å ta abort tidlig i svangerskapet, framfor å måtte føde et barn som ikke har mulighet til å kunne vokse opp. Jeg kunne ønske alle hadde tilbud om UL i uke 10-12, så kunne vi heller hoppet over UL i uke 18. Det er trist med abortene som kommer etter uke 18, når fostrene er blitt relativt store og nærmer seg grensa for levedyktighet utenfor mors liv. Men er enig i at det er forstemmende med spesielt Downs og Turners syndrom, mange av disse er jo stort sett fysisk friske, og Turnerbarna er jo ofte også intellektuelt like adekvate som oss andre. Det er klart det er etisk betenkelig/galt å fjerne disse barna.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 9. desember 2008 #40 Skrevet 9. desember 2008 Jeg kunne ønske alle hadde tilbud om UL i uke 10-12, så kunne vi heller hoppet over UL i uke 18. Det er trist med abortene som kommer etter uke 18, når fostrene er blitt relativt store og nærmer seg grensa for levedyktighet utenfor mors liv. Som sagt tidligere i tråden, så vil det virke mot sin hensikt å kun ha UL i uke 18, da UL egentlig er til for å sette termin, hvilket gjøres best i uke 17-19.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå