Gjest ntnu Skrevet 9. desember 2008 #1 Skrevet 9. desember 2008 Skal ha eksamen i morgen, men jeg kan ikke nok. Sannsynligheten for at jeg får om emner jeg ikke kan om er enorm, så driver nå å belager meg på å enten måtte trekke meg, eller skrive noe som bare er tull. Men det er jo så mye fjas med denne gjentaksregelen på ntnu, så jeg skjønner ikke helt hva det vil lønne seg å gjøre? Er det fordelsaktig å trekke seg? Eller å svare svada? Håper på raskt svar.
Morgause Skrevet 9. desember 2008 #2 Skrevet 9. desember 2008 Nå husker jeg ikke lenger hvordan det er på de forskjellige fakultetene på NTNU, men i Oslo er det en 3-gangers regel på eksamen. Hvis du stryker eller trekker deg, så er begge deler gyldig eksamensforsøk. Dermed er det jo bedre å prøve å skrive noe fjas, i håp om at sensor faller for det, enn å trekke deg og uansett bruke et eksamesforsøk.
Gjest ntnu Skrevet 9. desember 2008 #3 Skrevet 9. desember 2008 Joa, men poenget er at jeg skal ta den opp igjen uansett, for jeg vet jeg kan gjøre det bra på denne. Har bare vært for mange andre eksamener som har kommet i veien for lesingen. Vet du noe om når konteeksamer avholdes? Prøvde å google, men fant ingen ting.. Enn det, googler gjentakseksamen fremfor å lese til nåværende
Gjest Ludovie Skrevet 9. desember 2008 #4 Skrevet 9. desember 2008 (endret) Hvorfor i all verden skrive fjas og svada hvis du velger å møte opp til eksamen? Det er mye bedre å svare så godt man klarer der man kan, og la være å svare der man ikke har noe fornuftig å skrive. Hva er poenget med å sitte og skrive side opp og side ned med bare svada? :klø: Dessuten kan du være sikker på at sensor blir irritert, og at mulige gode poenger kanskje vil drukne i alt pisspratet. Endret 9. desember 2008 av Ludovie
Gjest78 Skrevet 9. desember 2008 #5 Skrevet 9. desember 2008 Tre ganger-regelen gikk bort, og ble erstattet med at det bare var lov til å ta opp en eksamen i halvåret, hvis du allerede har stått (merk: dette kan være endret igjen i ettertid!). Så om du har planer om å ta opp flere eksamener, på slutten av studietiden f.eks, er det lurere å stryke/ikke møte opp. Hvis dette er den eneste du skal ta opp lønner det seg vel å møte opp og prøve å stå, i forhold til lånekassen.
Gjest78 Skrevet 9. desember 2008 #6 Skrevet 9. desember 2008 Men du spurte vel bare om trekke seg eller stryke, det er det vel ingen forskjell på.
MissStiles Skrevet 9. desember 2008 #7 Skrevet 9. desember 2008 Jeg hadde det på samme måte nå som jeg hadde eksamen. Sleit med lesinga og motivasjonen pga private problemer. Jeg fikk lest pensum men ikke nok. Jeg vurderte også bare å ikke møte opp men jeg tok sjansen og møtte opp. Gjorde det så godt jeg kunne. Nå venter jeg spent på karakterene. Håper jeg har stått på eksamen. Hvis jeg ikke er fornøyd så kommer jeg til å ta eksamen om igjen. 1
Morgause Skrevet 9. desember 2008 #8 Skrevet 9. desember 2008 Joa, men poenget er at jeg skal ta den opp igjen uansett, for jeg vet jeg kan gjøre det bra på denne. Har bare vært for mange andre eksamener som har kommet i veien for lesingen. Vet du noe om når konteeksamer avholdes? Prøvde å google, men fant ingen ting.. Enn det, googler gjentakseksamen fremfor å lese til nåværende Hvis du står, men får en dårlig karakter, så kan du vel uansett ta opp faget igjen og få en bedre karakter. Men det er ingen forskjell på å stryke og trekke seg. Konteeksamen finner du vel informasjon om på fakultetssidene eller fagsiden for emnet? Og du vet at du kan ringe og snakke med enten eksamenskontoret eller veileder og slikt? Blir litt sånn oppgitt over studenter som ikke klarer å finne frem til informasjon..
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #9 Skrevet 9. desember 2008 Men du spurte vel bare om trekke seg eller stryke, det er det vel ingen forskjell på. Nei, det er vel kanskje ikke det. Jaja, jeg velger meg ut to emner jeg konsentrerer meg om i dag. Får jeg ikke noe av det, så neivel, da er det jo bare å prøve igjen neste gang. Og til deg som blir irritert over at studenter ikke finner informasjon: Jeg har prøvd, og har sendt mail til fakultetet. Beklager jeg spurte her og gjorde deg irritert.
Gjest ntnu Skrevet 9. desember 2008 #10 Skrevet 9. desember 2008 Tre ganger-regelen gikk bort, og ble erstattet med at det bare var lov til å ta opp en eksamen i halvåret, hvis du allerede har stått (merk: dette kan være endret igjen i ettertid!). Så om du har planer om å ta opp flere eksamener, på slutten av studietiden f.eks, er det lurere å stryke/ikke møte opp. Hvis dette er den eneste du skal ta opp lønner det seg vel å møte opp og prøve å stå, i forhold til lånekassen. Dette blir den eneste jeg skal ta opp, om jeg ikke stryker eller gjør det utrolig dårlig i de andre fagene, gud forby.. hehe. Og jeg kommer uansett til å møte opp, og om det er, som du sier, ikke noe forskjell på om man stryker eller trekker seg, så er det jo bare å prøve Måtte bare spør en plass, for har aldri vært i denne situasjonen før :/
Morgause Skrevet 9. desember 2008 #11 Skrevet 9. desember 2008 Det tok nå meg 10 sekunder å finne telefonnummeret til eksamenskontoret på NTNU(7359 6600). Hvis du er fersk student, så kan jeg kanskje forstå at det er vanskelig. Et lite tips er at det ikke nytter å sende e-post på slutten av semesteret. Og jeg sa at jeg ble oppgitt, ikke irritert. :gjeiper:
The Kitten Skrevet 9. desember 2008 #12 Skrevet 9. desember 2008 Der hvor jeg studerer er det slik at det ikke er lov å trekke seg før det har gått en time av eksamen. På den måten kan man i det minste forsøke å skrive noe.
Gjest ntnu Skrevet 9. desember 2008 #13 Skrevet 9. desember 2008 Ja, fikk inntrykk av at det var slik det var her også. Så får prøve, så ser jeg i morra hva som skjer. Den tid, den sorg.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 9. desember 2008 #14 Skrevet 9. desember 2008 Regelen da jeg gikk på NTNU (profesjonsstudie) var at om man skulle få ta konteeksamen (avholdes i august, populært kalt sommerlekene), måtte man stryke på en ordinær eksamen. Kan man med andre ord ingenting, eller vet at man normalt sett kan gjøre det langt bedre (eventuelt spekulerer i å få konte fremfor å avlegge ordinær eksamen), måtte man møte opp på eksamen, sitte en time og levere en besvarelse. Den kunne gjerne være blank, men den sikret deg muligheten til å ta konteeksamen. Hvorfor i all verden skrive fjas og svada hvis du velger å møte opp til eksamen? Det er mye bedre å svare så godt man klarer der man kan, og la være å svare der man ikke har noe fornuftig å skrive. Hva er poenget med å sitte og skrive side opp og side ned med bare svada? :klø: Dessuten kan du være sikker på at sensor blir irritert, og at mulige gode poenger kanskje vil drukne i alt pisspratet. Jeg hadde av personlige årsaker ikke fått forberedt meg i det minste til en eksamen jeg skulle ta, og måtte som beskrevet over møte opp og sitte en time for å kunne "konte". Jeg leverte et dikt på to sider som sensor og fagmiljøet fant så festlig at de hengte det opp på kontorene sine på instituttet. Men spøk til side - jeg ville vel heller levert helt blankt enn å skrive flere sider svada om jeg skulle stryke med vilje.
nanya Skrevet 9. desember 2008 #15 Skrevet 9. desember 2008 Nå vet ikke jeg hvordan kontereglene er, og det bør du selvfølgelig finne ut av før du bestemmer deg for hva du skal gjøre. Jeg har opplevd selv å ta opp igjen en eksamen (for å forbedre karakter) der jeg satt helt blank etter at oppgaveteksten var delt ut. Hadde rett og slett ingen anelse om hva de var ute etter (fant senere ut at det var nevnt på EN side i et slags "bikapittel"), og hadde det ikke vært for at jeg ikke fikk trekke meg før etter en time hadde jeg gått med en gang. Siden jeg allikevel måtte sitte der en time begynte jeg å pusle litt med oppgaven, brukte logikken min til å finne ut noe det kunne være. Så satset jeg 100% på at det var riktig, skrev kun ut fra logikk og resonnement som var basert et helt annet sted enn det faglige, og leverte inn en oppgave på 10-11 sider. Glemte faktisk helt bort å sjekke karakterene fordi jeg var 100% sikker på at jeg hadde strøket. Da jeg skulle sjekke karakterene fra de neste eksamenene noen måneder etter fant jeg ut at jeg hadde fått A... Så jeg er veldig for å levere inn "svada"! 1
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #16 Skrevet 9. desember 2008 Veit ikke hvordan det er på NTNU, men her jeg går er det ihvertfall lagt opp slik at det er bedre å stryke enn å ikke møte. Hvis vi ikke møter på en eksamen uten å ha sykemelding eller liknende, så regnes det som at undervisningen ikke er gjennomført og vi mister retten til å gå opp til eksamen i faget senere. Vi må da gjennomføre kurset en gang til for å få ta eksamen. Men hvis vi stryker derimot, da er det konteeksamen på slutten av neste semester, og gode muligheter for å forbedre karakterene.
Gjest ntnu Skrevet 9. desember 2008 #17 Skrevet 9. desember 2008 Tusen takk for svar dere! Jeg har bestemt meg for å møte opp, pusle med oppgaven den timen jeg uansett må sitte der, og deretter vurdere om jeg skal fortsette, levere det jeg har, eller ikke levere. Kommer an på om jeg har fått puslet frem noe relevant eller ei Så, i stedet for å sitte her og være frustrert over situasjonen, skal jeg bruke energien på å prøve å lære meg i det minste _noe_, kan jo alltids ha flaks Wish me luck! hehe
MissStiles Skrevet 9. desember 2008 #18 Skrevet 9. desember 2008 Ja gjør det! Plukk ut det viktigste av penum og lær deg det! Det går sikkrt bra! Lykke til!
mustapippuri Skrevet 9. desember 2008 #19 Skrevet 9. desember 2008 §30 i studieforskriften til NTNU er kanskje til nytte? http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...07-1684.html#30
Gjest ntnu Skrevet 9. desember 2008 #20 Skrevet 9. desember 2008 Oj! Tusen takk! Akkurat det jeg trengte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå