Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har eg bestemt meg for å begynna med temping. Og har fleire spørsmål til erfarne temparar...

* Tips til bra (og gjerne rimelig) termometer?

* MÅ eg begynna tempinga på syklusdag 1, eller kan eg begynna seinare også? Når som helst før EL?

* Korleis fungerer FF? Er gratisversjonen "nok", eller bør eg betala for medlemskap?

* Andre gode tips?

Eg veit veldig lite om temping, så det er sikkert mange spørsmål eg har gløymt å stilla. ;)

Utålmodig etter å setja i gong... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest -erfaren temper-
Skrevet

* Tips til bra (og gjerne rimelig) termometer?

babyornot.nohar bra og rimelig termometer. Det er kjekt med ett med 2 desimaler, for da ser du lettere endring i temp. Det "husker" siste måling når du skrur den på. Veldig kjekt om du måler tidlig, så kan du bare legge den fra deg uten å se på den, og skrive ned tempen når det passer deg senere på dagen.

* MÅ eg begynna tempinga på syklusdag 1, eller kan eg begynna seinare også? Når som helst før EL?

Du MÅ vel ikke, men det lønner seg nok, Dess mer data du har å forholde deg til, dess lettere er det å se både mønster og avvik. Om du f.eks bare temper ca 5 dager før EL, er det ikke lett å se om tempsvigning faktisk skyldes EL eller bare tlfeldig avvik.

* Korleis fungerer FF? Er gratisversjonen "nok", eller bør eg betala for medlemskap?

Jeg brukte gratisversjonen intil vi begynte å prøve ordentlig. Etter dette synes jeg det var kjekt at FF tolket for meg og også anslo både EL og IKM. Men man bør nok tempe et par-tre sykluser før det er noe vits. Før dette er det vanskelig for FF å tolke uansett, fordi de har for lite data å gå etter. Da bruker de bare gjennomsnittstall, og dette kan du fint bruke selv. Etterhvert er det kjekt å få hjelp til tolkningen. Spesielt EL synes jeg var litt vanskelig å se selv noen ganger.

* Andre gode tips?

Vær nøye når du temper. Det er viktig at du temper MED EN GANG du våkner, ikke etter 2 min, for da har allerede kroppen begynt å sette i gang maskineriet, og tempen kan bli ustabil. Rør minst mulig på deg før du måler.

Mål temp til samme temp hver dag. Helst med max 15 min avvik. Jeg måtte sette klokka på tiidlig for å få til dette. Helg som ukedag. Hadde en egne klokke som sto på det samme hver dag, så slapp jeg å tenke på å stille på nytt om jeg egentlig kunne sove 1 time til. Jeg har heldigvis godt sovehjerte, så jeg sovnet med en gang.

Det høres kansje litt pes ut, men etter 7-10 dager, så er du blitt vant til det, og tenker ikke over det lenger.

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Takk for svar! :)

Eg har egentlig tenkt å bruka temping først og fremst for å sleppa så mange graviditetstestar og for å anslå termin. Så om det er vanskelig å finna EL sjølv, bør eg vel betala for medlemskap? :klø:

Men om FF treng nokre månader for å finna mønster, lurer eg på om temping vil fungera for meg. :vetikke: Til nå har eg blitt veldig lett gravid - PP1 og PP2 - så eg er usikker på om FF "rekk" å finna mønster før eg blir gravid igjen?

Dessutan har eg ikkje stabile syklusar. Vil temping fungera då?

Eg kan gjerne bruka temping saman med EL-testar. Men sist gong fekk eg negative graviditetstestar over 2 veker etter positiv EL-test, sjølv om eg var gravid, derfor tvilar eg på at EL-testane fungerte. :vetikke:

Kan temping fungera for meg saman med EL-testar?

Gjest -erfaren temper-
Skrevet

Eg har egentlig tenkt å bruka temping først og fremst for å sleppa så mange graviditetstestar og for å anslå termin. Så om det er vanskelig å finna EL sjølv, bør eg vel betala for medlemskap? :klø:

Tja, det kan jo hende du finner det selv, er litt vanskelig å si før du har prøvd. Dess nøyere du er med tempingen, dess lettere vi l det bli, fordi du da får færre "unormale" temperaturer. Prøv deg frem du ;)

Men om FF treng nokre månader for å finna mønster, lurer eg på om temping vil fungera for meg. :vetikke: Til nå har eg blitt veldig lett gravid - PP1 og PP2 - så eg er usikker på om FF "rekk" å finna mønster før eg blir gravid igjen?

Det er jo det som er litt vanskelig når man prøver, man aner ikke hvor lang tid det vil ta. Om du skulle bli gravid innen 2 mnd, er det jo egentlig et "luksusproblem" om tempingen funket eller ikke, for da har du allerede oppnådd det du ønsket. Om det skulle ta lenger tid, er det eldig kjekt å ha begynt med en gang, fordi man raskere vil kunne se et mønster.

Dessutan har eg ikkje stabile syklusar. Vil temping fungera då?

Eg kan gjerne bruka temping saman med EL-testar. Men sist gong fekk eg negative graviditetstestar over 2 veker etter positiv EL-test, sjølv om eg var gravid, derfor tvilar eg på at EL-testane fungerte. :vetikke:

Kan temping fungera for meg saman med EL-testar?

Temping vil fungere på den måten at den vil se om du har hatt EL, men dessverre ser man det først i etterkant, fordi det er etter EL at tempen stiger. Jeg kombinerte med EL-tester pga ustabile sykluser i begynnelsen, men trengte det egentlig ikke mot slutten, for da var syklusene mer stabile. Jeg tror at det kan være en god løsning for deg, til du evt får mer stabile sykluser. På samme nettside som termometeret jeg inket til, selger de billige EL-strimler.

Det at du ikke fikk positiv test 14 dager etter EL-testen, betyr ikke at EL-testen tok feil. Husk at EL-testen normal slår ut 12-48 timer FØR EL. Hvis du er en av de som slår ut tidlig, vil det kunne ta et par ekstra døgn før en graviditetstest vil slå ut.I tillegg vil HCG normalt ikke produseres før egget har festet seg, og det varierer normalt mellom 7-10 dager etter EL, men kan skje både tidligere og senere. Om ditt egg har festet seg litt sent, er det ikke usannsynlig at en test vil slå ut litt senere.

Skrevet

FF har vist at jeg har hatt EL hver måned, men noen av månedene har jeg tatt blodprøver og disse har vist at jeg ikke har hatt el. Så tempinga stemmer dessverre ikke alltid.

Mulig dette er spesielt for meg fordi jeg har hatt dårlige eggløsninger/dårlig kvalitet.

Jeg har tempet i ca. 18 sykluser nå og FF har en temmelig god oversikt over gjennomsnittlig el, mens etc. Jeg bruker det hovedsaklig som verktøy for å vite når mensen kan forventes. Den har alltid kommet 12-14 dager etter EL.

Og selv om du har ustabile sykluser, så vil du antagligvis ha mellom 12-18 dager mellom EL og IKM så da er det dagene før El som vil slingre mest kanskje.

Dersom du bare har prøvd i 2 pp og blitt gravide i begge, hvordan vet du at syklusene er ustabile? Gikk du uten hormoner i noen måneder før der ebegynte å prøve sånn at kroppen stabiliserte seg?

Ikke har jeg tempet til samme tid hver dag heller. Da hadde ikke jeg fungert. Jeg bruker en evighet på å sovne så jeg må bare tempe med en gang jeg våkner uansettt klokkeslett. Sover heldigvis ikke så lenge i helgene.

Skrevet

Nå har eg bestilt meg termometer. :hoppe:

Det er jo det som er litt vanskelig når man prøver, man aner ikke hvor lang tid det vil ta. Om du skulle bli gravid innen 2 mnd, er det jo egentlig et "luksusproblem" om tempingen funket eller ikke, for da har du allerede oppnådd det du ønsket. Om det skulle ta lenger tid, er det eldig kjekt å ha begynt med en gang, fordi man raskere vil kunne se et mønster.

Det er gjerne eit luksusproblem, men eg vil gjerne vita meir nøyaktig kor langt i svangerskapet eg har komme. Eg har erfart at det spør ALLE om - jordmor, lege, gynekolog... Og om eg neste gong er så heldig å komma så langt som til tidlig UL, vil eg gjerne vita kor stor den lille egentlig skal vera. (Om eg veit eg er 7 veker på veg og embryoet berre tilsvarar 5 veker, veit eg at noko er gale, og eg treng ikkje leva i usikkerhet lenger. Den usikkerheten er virkelig drepen!)

Luksusproblem? Mulig eg har eit luksusproblem i og med at eg blir fort gravid, men eg syns ikkje eg har levd i særlig luksus ennå... :sukk:

Det at du ikke fikk positiv test 14 dager etter EL-testen, betyr ikke at EL-testen tok feil. Husk at EL-testen normal slår ut 12-48 timer FØR EL. Hvis du er en av de som slår ut tidlig, vil det kunne ta et par ekstra døgn før en graviditetstest vil slå ut.I tillegg vil HCG normalt ikke produseres før egget har festet seg, og det varierer normalt mellom 7-10 dager etter EL, men kan skje både tidligere og senere. Om ditt egg har festet seg litt sent, er det ikke usannsynlig at en test vil slå ut litt senere.

Altså, eg fekk fleire positive EL-testar forrige syklus, og slutta så å testa etter den første negative testen. Eg fekk blendakvit graviditetstest 16 dagar etter den siste positive testen, altså ca. 14-15 dagar etter EL. Ei veke etter dette igjen, ca. 21-22 dagar etter EL, var testen positiv, men berre svak strek. Så enten har EL komme seinare enn EL-testane skulle tilseia (noko temping forhåpentligvis hadde fanga opp), eller så var noko veldig gale allerede då. (Og eg mista jo ganske tidlig denne gongen, så det kan jo henda det var det siste. :vetikke: )

Igjen, takk for hjelpa! Eg skal prøva ut temping. Kanskje det fungerer for meg, kanskje ikkje? Eg gleder meg til å testa. :)

Skrevet (endret)
FF har vist at jeg har hatt EL hver måned, men noen av månedene har jeg tatt blodprøver og disse har vist at jeg ikke har hatt el. Så tempinga stemmer dessverre ikke alltid.

Mulig dette er spesielt for meg fordi jeg har hatt dårlige eggløsninger/dårlig kvalitet.

Jeg har tempet i ca. 18 sykluser nå og FF har en temmelig god oversikt over gjennomsnittlig el, mens etc. Jeg bruker det hovedsaklig som verktøy for å vite når mensen kan forventes. Den har alltid kommet 12-14 dager etter EL.

Og selv om du har ustabile sykluser, så vil du antagligvis ha mellom 12-18 dager mellom EL og IKM så da er det dagene før El som vil slingre mest kanskje.

Det er slik bruk eg også ser for meg. Eg vil gjerne vita når mensen er på veg, og dermed når eg kan håpa på positiv test, om eg ikkje ser snurten av blødning. :jepp:

Dersom du bare har prøvd i 2 pp og blitt gravide i begge, hvordan vet du at syklusene er ustabile? Gikk du uten hormoner i noen måneder før der ebegynte å prøve sånn at kroppen stabiliserte seg?

Me har prøvd i 3 PP, der eg blei gravid to av gongene. Første gong gjekk eg rett frå p-piller til gravid, så den syklusen veit eg ikkje mykje om. Første syklus etter SA var ca. 39 dagar, men mensen kom allerede 9 dagar etter EL. Andre syklus testa eg negativ på dag 39 (som eg antok var etter IKM pga. EL-testing) og (svakt) positivt på dag 46.

Veldig ustabilt er det ikkje, men heller ikkje spesielt stabilt, syns iallfall eg... :sjenert:

Endret av dreia
Skrevet

:sukk:

Eg håpar eg ikkje støter mange langtidsprøvarar nå, fordi eg er så utålmodig sjølv om eg blir lett gravid. I så fall er det absolutt ikkje ønsket mitt, og eg må unnskylda meg masse! :klem:

Det berre føles veldig sårt at eg ikkje klarar halda på dei små spirene i magen, og eg merkar at mars/april - min første termin - nærmar seg med stormskritt, noko som stressar meg veldig. :trist:

Og derfor føler eg for å ta i bruk alle (enkle) virkemiddel for å få meir oversikt, sjølv om det nok ikkje aukar sjansane mine for å enda opp som høggravid med det aller første.

Nok ein gong - unnskyld. Og TAKK for hjelp og gode råd. :klemmer:

Skrevet

Jeg kan også være litt tankeløs og tenke at det er et luksusproblem å hittil ha blitt gravid i 2 av 3 sykluser rett etter pilleslutt, du vet at det finnes en mulighet. Jeg er inne i mine 22. syklus og ikke vært i nærheten av en positiv test enda :roll:

Men det må være forferdelig og trist når spirene ikke vil sitte :klem: Skjer det en gang til nå så har du jo rett på ekstra oppfølging, undersøkelser mm. for å finne ut hva som kan være galt.

Klart du er utålmodig, du vet jo at det går og du har vært der med positiv test og sett for deg 9mnd med mage og så går det galt :kose:

I mine øyne er det ikke så rart at syklusen din er ustabil når du nylig har sluttet på pillene. Noen bruker 6-12mnd før syklusene blir stabile. Men samtidig så er jo kroppen fruktbar, noe som ofte er problemet hos de som går i 6-12mnd.

Utifra det du sier om el, el.tester og positive tester virker det som om du har lange sykluser, men kanskje egget har festa seg sent(som igjen gjør at det tar lang tid før du får positiv test) og da går det av og til som det har gjort med deg, har jeg hørt... :roll:

Siden temping gir resultater først etter el så får dere bare passe på å være generelt aktive og så kan du se om temping kan gi deg en bere oversikt over syklusene dine!

Får virkelig håpe at du slipper flere sa`er nå Dreia, lykke til! Bare å spørre om det er noe du lurer på, vi svarer så godt vi kan!! :)

Gjest -erfaren temper-
Skrevet
Det er gjerne eit luksusproblem, men eg vil gjerne vita meir nøyaktig kor langt i svangerskapet eg har komme. Eg har erfart at det spør ALLE om - jordmor, lege, gynekolog... Og om eg neste gong er så heldig å komma så langt som til tidlig UL, vil eg gjerne vita kor stor den lille egentlig skal vera. (Om eg veit eg er 7 veker på veg og embryoet berre tilsvarar 5 veker, veit eg at noko er gale, og eg treng ikkje leva i usikkerhet lenger. Den usikkerheten er virkelig drepen!)

Luksusproblem? Mulig eg har eit luksusproblem i og med at eg blir fort gravid, men eg syns ikkje eg har levd i særlig luksus ennå... :sukk:

Huff nei, nå misforstod du meg litt. :klemmer: Jeg mener ikke at du har et luksusproblem fordi du blir fort gravid. Er du gæærn. Poenget var, at om du skulle bli det, så trenger du ikke bekymre deg for om FF finner et mønster hos deg eller ikke, fordi de da uansett frem til da bare vil basere seg på gjennomsnittstall. Du vil uansett kunne se når du hadde EL ut i fra tempen, og dermed regne ut termin ut i fra det. Ulempen med at man ikke har stabil syklus er at FF ikke klarer å forutse når du vil ha EL, så det blir vanskeligere å "time" sex'en. Da får dere nesten kompensere ved å ha sex så ofte at det vil treffe uansett, dvs hver 2. eller 3. dag. :lur:

Skrevet (endret)

Kroppen min har nok reagert veldig på alle hormonforandringane i det siste - det er tross alt berre nokre dagar sidan eg mista sist - så eg leste for mykje mellom linjene, tolka heilt feil og overreagerte visst veldig på svara i går... Beklager! :flau: Eg hadde generelt ein dårlig dag. :sjenert:

Tempinga skal ikkje brukast for å anslå EL i forkant, men som hjelp til å finna (ca.) når EL var. Sex kvar 2. eller 3. dag skal nok ikkje blir noko problem uansett. Consider it done! :lur:

I dag blei pakken med termometer sendt, så nå ventar eg i spenning på om temping vil fungera for meg. :hoppe:

Mulig eg kjem tilbake med fleire spørsmål etter kvart. Takk for all hjelp så langt! :klemmer:

Og så håpar eg det snart klaffar for alle langtidsprøvarar også. Ingen fortjener å venta så lenge! :klem:

Endret av dreia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...