Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En eks dame til en venn, har vært det vi kaller for utrolig slem og løgnaktig mot ham i flere år. Flere og flere ting har kommet for dage, og jeg lurer virkelig på om det er noe som er grunnen til hennes forhold til menn. For er hun virkelig så slem?

Hun var i deres forhold utro flere ganger, uten at hun fortalte dette. Hun nektet hardnaket på utroskap, ogsa dette selvom hun smittet han med klamydia.

I ettertid har det kommet frem at hun på uteplasser lot menn knulle henne på do, hun spurte gode kompiser av ham om hun skulle suge de, ble med hans kompiser hjem. Flørtet oppenlys med menn, selvom hennes kjæreste satt ved siden av henne.

Jeg kunne nevnt flere ting, og alt går på det sexuelle.

For meg så virker dette som en dame som har liten selvrespekt, og gjør alt for å få oppmerksomhet fra menn. Og tanke på at hun har blitt sexuelt misbrukt har slått meg.

For dette er vel ingen normal oppførsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke akkurat normal oppførsel nei.. Kanskje derfor det er en EKS av en venn da? Hun kan ha hatt problemer opp gjennom barndom/ungdomstid for alt jeg vet, men jeg er heller ingen psykolog.

Det er vel en grunn til at hun er slik vil jeg tro, men hva den kan være tør jeg ikke spekulere på.

Stakkars sier jeg bare..

Skrevet

Kanskje. Kanskje ikke. Folk kan ha opplevd mye rart som gjør at de handler som de gjør. Men det fins altså ingen annen måte å finne ut om noen har blitt seksuelt misbrukt på enn å spørre den det gjelder. Det er mao. ingenting ved hennes oppførsel som kan si deg sikkert hva hun har opplevd tidligere.

Gjest overlever
Skrevet

Jeg har blitt seksuelt misbrukt men har aldri oppført meg på denne måten. Noe er det sikkert som plager henne, men vanskelig å si hva her.

Skrevet
Jeg har blitt seksuelt misbrukt men har aldri oppført meg på denne måten. Noe er det sikkert som plager henne, men vanskelig å si hva her.

Har inntrykk av at det kommer ann på hvem som misbrukte, og hvilken relasjon man har til denne personen?

Er det et nært fam medlem, som man er glad i, er sviket end større.

Noen kan ha sex i voksen alder fordi det er denne formen for kjærlighet de faktisk vet om?

Alle oppfører seg ikke slik, men har sett et stort antall "løse" jenter som i etterkant har fortalt at de ble seksuelt misbrukt

Skrevet

Slik jeg har skjønt det så går mange en av to veier: Enten blir man "evig jomfru" og redd for sex, og prøver å tvinge seg selv til å like det OM man skulle finne en fyr man liker, og som fyrer flest i et forhold så vil han jo ha seg noe..

Eller så går mange andre veien og blir "horer", kroppen og seksualiteten er jo ikke "deres" likevel..

Men det blir feil å spekulere. Jeg synes ikke mishandling/misbruk av noe slag er unnskyldning for å være drittunge mot andre mennesker. Har selv blitt psykisk mishandlet og jeg behandler ALDRI folk negativt uten grunn. Det er bare unødvendig. Du vet aldri hvem du sårer den dagen. Så behandle alle på en MINIMUM ok måte (f eks svare saklig og høflig, men har man en dårlig dag så krever jeg ikke smil i tillegg.. men at jeg får svar på det jeg lurer på, det er viktigere for meg.)

Skrevet

Jeg har hatt en slik periode i mitt liv hvor jeg var slik som jenta TS beskriver. Og for meg gikk det på bekreftelse. Jeg gjorde alt for få en bekreftelse på at jeg var bra nok. Jeg ble mobbet og satt til side hele min oppvekst, og dette var min måte å avreagere på. Jeg har heldigvis vokst det av meg. Men sliter fortsatt med dårlig selvbilde, og vil at folk skal like meg.

Jeg ble også seksuelt misbrukt en gang når jeg var 16 år, men føler ikke selv at det var årsaken til min søken etter bekreftelse.

Skrevet

Nå ble jeg seksuelt misbrukt av min far som veldig liten over flere år.

Og jeg har alltid hatt ett veldig normalt forhold til både sex og det motsatte kjønn.

Så det er jo utrolig forskjellig. Og en sånn oppførsel er jo ikke enstydende med at man har blitt misbrukt.

Skrevet

Var slik jeg og, men det kom pga søken etter bekreftelse. Fikk lite av bekreftelse og ros hjemme i barneårene , så i tenårene søkte jeg etter det på den måte...

Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i den type oppførsel. Det handler ikke om å såre noen, ihvertfall ikke for meg. Mer en selvrespekt som har manglet, ønske om kontroll (man er i mindre kontroll med alkohol i kroppen, og benytter seg seksuelt før noen rekker å misbruke meg). Eller manglende evne til å motsette meg tilnærmelser, hvor jeg blir satt ut av spill og handler som jeg er opplært til. Nesten så man voldtar seg selv gang på gang.. Jeg får heldigvis hjelp, og har endret meg nå, men den skammen etter slike episoder som du nevner, har vært så sterk pga min manglende kontroll at jeg periodevis har vært suicidal. Man skal komme over opplevd misbruk, men også skadene man selv har gjort med sin kropp som en følge. I tillegg har andre blitt såret.

Det er mye mulig at denne jenta har opplevd noe lignende, ikke godt å vite. Men det er veldig vanlig å få et slikt mønster etter seksuelt misbruk ihvertfall.

Gjest Gjest_Jeppe_*
Skrevet

Jeg ble misbrukt av barnehagetante i en toårsperiode fra jeg var 3 til jeg ble 5.

For min del har det slått ut i et totalt sosialt handicap i voksen alder. Jeg er blitt skilt og ser nesten ingenting til mine to døtre. Det har ikke medført noen seksuelt utagerende atferd, og jeg makter ikke omgås kvinner.

Gjest overlever
Skrevet

Det forsvant en del fra mitt innlegg ser jeg.

Hun kan være misbrukt eller hun kan ha andre problemer, kanskje ADHD eller noe lignende? Ettervirkninger på seksuelt misbruk kan arte seg på forskjellige måter fra individ til individ. Jeg har hatt problemer med det seksuelle og har det fortsatt, men ikke på noe utagerende plan. Jeg har reagert med å trekke meg tilbake, unngår i stedet situasjoner hvor sex kan bli et tema. Mens andre kan få en mer utagerende stil.

Noen kan også tro at de er kule når de er tøffe og utagerende, eller de skjuler en sjenanse ved å drikke alkohol, eller de ikke har lært seg hvordan de oppfører seg i forhold, kanskje oppvokst under turbulente forhold eller med alkoholmisbrukende foreldre.

Det kan være så mangt, og som jeg ser det så må det være veldig slitsomt for henne.

Skrevet

Som det er nevnt her, så er det ingenting sikkert at hun har blitt seksuelt misbrukt. Men når man har blitt misbrukt seksuelt, så handler ikke om at man har blitt tvunget til sex, det handler om følelsen av å bli brukt, satt lite pris på, sviktet, vraket osv. Disse følelsene kan man få av andre ting enn seksuelt misbruk også. Det er nok å ha vært mobbet, psykisk mishandlet, nedprioritert hjemme osv.

Det at man velger det seksuelle for å få ut følelsene, kan henge sammen med eget selvbilde, egen seksualitet. Når man har blitt tråkket på i barndommen, så er det mange som tenker at de skal få bekreftet fra andre at de er bra nok, fine nok, smarte nok, interessante nok osv. Det handler om å kompensere mot det å ha blitt misbrukt tidligere. I dette tilfellet med sex, kan det være at hun aldri har hørt at hun er pen, eller aldri har kunnet måle seg med noen andre (kan være at hun har en søster som har blitt favorisert f.eks). Når man da tester ut om man får positiv respons fra det motsatte kjønn (det kan bety at det er noe vonde følelser pga det motsatte kjønn, eller rett og slett at man er hetero) og man lykkes, så drar man den helt ut og mister helt perspektivet. Da tror man at den bekreftelsen man får, går ut på en som person.

Det er mye som kan være årsaken. Det kan også være så enkelt som at hun har blitt bedratt i et forhold hun investerte mye i, og føler for å "hevne" seg på de neste som kommer i livet hennes.

Skrevet
Som det er nevnt her, så er det ingenting sikkert at hun har blitt seksuelt misbrukt. Men når man har blitt misbrukt seksuelt, så handler ikke om at man har blitt tvunget til sex, det handler om følelsen av å bli brukt, satt lite pris på, sviktet, vraket osv. Disse følelsene kan man få av andre ting enn seksuelt misbruk også. Det er nok å ha vært mobbet, psykisk mishandlet, nedprioritert hjemme osv.

Det at man velger det seksuelle for å få ut følelsene, kan henge sammen med eget selvbilde, egen seksualitet. Når man har blitt tråkket på i barndommen, så er det mange som tenker at de skal få bekreftet fra andre at de er bra nok, fine nok, smarte nok, interessante nok osv. Det handler om å kompensere mot det å ha blitt misbrukt tidligere. I dette tilfellet med sex, kan det være at hun aldri har hørt at hun er pen, eller aldri har kunnet måle seg med noen andre (kan være at hun har en søster som har blitt favorisert f.eks). Når man da tester ut om man får positiv respons fra det motsatte kjønn (det kan bety at det er noe vonde følelser pga det motsatte kjønn, eller rett og slett at man er hetero) og man lykkes, så drar man den helt ut og mister helt perspektivet. Da tror man at den bekreftelsen man får, går ut på en som person.

Det er mye som kan være årsaken. Det kan også være så enkelt som at hun har blitt bedratt i et forhold hun investerte mye i, og føler for å "hevne" seg på de neste som kommer i livet hennes.

Som barn vet jeg at hun ble prioritert spesielt av sin far. Brødrene hennes ble nedprioritert.

Jeg vet også at hun i tidligere forhold har oppført seg på samme måte som hun gjorde med min kompis.

Det er slik at menn føler seg som et offer når hun peker de ut, og hun tar heller ikke et nei for et nei. Hun har i flere år prøvd å ta kontakt med kompisen min uten å lykkes, da hun ikke oppnådde kontakt med ham, utga hun seg for å være sin egen datter. Han måtte da svare på meldinger som "datteren" sendte ham.

Jeg har blitt nysgjerring på hva som får en dame til å utføre slike handlinger, og miste så til de grader selvrespekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...