Gå til innhold

Skal til advokat for å sette opp samboerkontrakt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis vi trenger flere samtaler på advokatkontoret for å bli enige; da blir det vel fort mange tusen?

Noen som har vært i samme situasjon: i utgangspunktet uenig om økonomi med samboer, og brukt advokat for å komme til hjelp?

For oppsett av en samboerkontrakt når dere er enige om hovedtrekkene, er det mulig å få fastpris på kanskje et par tusen. Dersom dere vil ha advokaten som megler el.l., må dere nok betale vanlig timepris. Sjekk selvsagt denne på forhånd, den varierer veldig, fra rundt 800 til kanskje 3500 i timen (pluss moms).

• 1 måned senere...

Er det virkelig nødvendig å gå til advokat for å få skrevet samboerkontrakt?

Har funnet en slik kontrakt på nett og virker jo som om man er enig om hvordan man skal dele eiendeler ved et eventuelt brudd, så er dette dokumentet bindende når begge har signert.

Er det virkelig nødvendig å gå til advokat for å få skrevet samboerkontrakt?

Har funnet en slik kontrakt på nett og virker jo som om man er enig om hvordan man skal dele eiendeler ved et eventuelt brudd, så er dette dokumentet bindende når begge har signert.

Helt enig. Vi skrev vår hjemme, og har hver vår kopi med underskrift om det skulle være noe. Ligger standard kontrakter dere kan printe ut på nettet.

Denne her fant jeg på nettet. Er en standard kontrakt som skal fylles ut. Står samtidig mye relevant informasjon. På siste side av kontrakten står det at vitner skal signere, men med liten skrift under er det kommentert at det ikke er nødvendig med vitner.

http://www1.vg.no/uploaded/document/2006/1...mboeravtale.pdf

Håper dette var til litt hjelp iallefall. Og at dere kan spare dere for advokatutgifter :)

Hvis vi trenger flere samtaler på advokatkontoret for å bli enige; da blir det vel fort mange tusen?

Noen som har vært i samme situasjon: i utgangspunktet uenig om økonomi med samboer, og brukt advokat for å komme til hjelp?

Jeg brukte www.advokatstallemo.no og di har faste priser på 2500,- .. jeg spurte om han kunne gjøre det rimeligere, og det var null problem hvis det ikke var for mye klussball..

Annonse

jeg brukte egen fra nett, men nå var jo samboeren min enig i alt jeg foreslo.....

om det var stor uenighet om økonomi - og muligens en konflikt - så ville jeg nok oppsøke familiekontoret i kommunen i forkant av advokattimen.

advokaten kan jo fortelle hva som er normal fordeling, men han kan jo ikke løse opp i konflikter mellom dere.

en eventuell samlivs-konflikt på bakgrunn av økonomi kommer jo til å være der selv om man setter opp kontrakt.

Alt behøver ikke nødvendigvis være like enkelt med en kontrakt satt opp av bare de det gjelder.

Tenk på hva som vil skje, om den ene dør f eks. (arv til barn, foreldre?)

Ved litt mer kompliserte forhold, ville jeg nok kontaktet en advokat.

Men les her:

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2...&ArtKey=148

Er helt enig i som de ovenfor her er inne på at ved uenigheter når det kommer til økonomi og fordeling, så kan det være lurt å kontakte en advokat. Kan jo være greit med en nøytral part som kan få litt perspektiv på ting og tang.

Men så har jeg et lite spørsmål: Hvis man går til innkjøp av større ting etter at man har signert kontrakten, er det mulig da å føre på ting etterhvert?

Gjest ballegurk
Er helt enig i som de ovenfor her er inne på at ved uenigheter når det kommer til økonomi og fordeling, så kan det være lurt å kontakte en advokat. Kan jo være greit med en nøytral part som kan få litt perspektiv på ting og tang.

Men så har jeg et lite spørsmål: Hvis man går til innkjøp av større ting etter at man har signert kontrakten, er det mulig da å føre på ting etterhvert?

Ja. Men sørg for at også de nye tingene er signert av begge. Litt usikker på hvordan det gjøres i praksis. Kanskje bare lage en ny revisjon, som signeres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...