Gå til innhold

Blir barn bare dårligere i engelsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser at det blir bare mer og mer dubbing i Norge når det gjelder spill og filmer til barn. Eller, det virker sånn, i hverfall for meg. Disney Channel dubber nå flere serier med ekte skuespillere blant annet, slik som Hannah Montana og Suite life. Sistnevne ble ikke dubbet før.

http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=25921

Nye støtteordninger fra staten skal bidra til å utvikle flere norske dataspill. - Svært positivt, mener BarneVakten.

– Dataspill er en viktig del av barnas kultur- og mediebruk. Det er viktig å gi dem tilgang til gode spill med norsk språk og kultur.

Er dette en sunn utvikling? Blir barn dårligere i engelsk på grunn av dubbing?

Og synes du det er viktig at det produseres norske spill med norsk språk til barna?

Og forresten, er norske spill (til barn) noe bedre enn utenlanske?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke dubbing bør utvikles, men jeg er fortsatt positiv til utvikling av norske spill. De behøver jo ikke å ha norsk språk selv om de er norske.

Gjest Gjest_Varsia_*
Skrevet
Er dette en sunn utvikling? Blir barn dårligere i engelsk på grunn av dubbing?

Og synes du det er viktig at det produseres norske spill med norsk språk til barna?

Sunn utvikling?? Er det usunt å høre norsk nå?

Og jeg kan ikke helt se hvordan utviklingen har gått mot MINDRE engelsk?

Da jeg var barn (og jeg er bare 20) var det da ikke mye barnetv som gikk på engelsk? Faktisk MINDRE enn det som er nå. Jeg så ikke på Disney Channel eller sånt skvip, jeg så på NRK og TV2, og de er, heldigvis, flinke til å sende barneprogrammene sine på norsk.'

Og det er sånn det skal være. Jeg synes det er en "usunn" utvikling, for å bruke ditt uttrykk, at vi skal gjemme bort norsk, og prioritere å bli bedre i engelsk enn norsk.

Jeg greide meg fint med norsk barnetv, og jeg er veldig flink i engelsk i dag, og tør å påstå at mange av dagens barn faktisk ER gode i engelsk - hvertfall muntlig. Nevøen min på 8 kan i hvertfall mer engelsk enn jeg kunne da jeg var 8.

Vi får mer enn nok engelsk trykt inn i trynet vårt når vi vokser opp og ser på "voksenfilmer". Jeg er sjeleglad for at det kun er barnefilmer som dubbes i Norge, og sånn vil jeg fortsatt ha det, for jeg tror selvsagt at vi lærer mye av å høre engelsk i film. Men jeg tror faktisk dagens barn vil få sett mer enn nok filmer på både norsk, engelsk, danks, svensk og whatsoever når de vokser opp.

Så ikke bekymre deg for fraværet av engelsken i Norge. Bekymre deg heller for hvordan den tar over VÅRT språk, hvis du absolutt skal bekymre deg for språkutvikling.

Personlig synes jeg ikke språkutvikling er farlig - språk har alltid utviklet seg og vil fortsette med det.

Skrevet

Jeg tror heller ikke at det er en ulempe at barn forstår hva de skal gjøre i et spill gjennom en norsk spillveiledning og norske menyer. Jeg tror heller at det er en ulempe å gi uttrykk for at norsk er et husmannsspråk, særlig med tanke på hvor viktig språk er for identiteten.

Jeg synes heller ikke at utviklingen går mot at barn kan mindre engelsk. I dagens skole har førsteklassinger engelsk som eget fag. All reklame barn lett får øye på er jo også gjennomsyra med engelske ord. Det er meget tvilsomt at engelskkunnskapene blir dårligere fremover.

Gjest Pascale
Skrevet

Synes at engelske og amerikanske serier bør være på originalspråket. Dubbing blir bare feil. Har sett på Disney-filmer med engelsk tale og med dubbing og ord blir enten utelatt eller "fornorsket". Det blir for dumt. :-/

Skrevet

Tja, det var ganske mye dubbing når jeg vokste opp. Alle disney-filmene for å nevne noe. Jeg så riktignok ikke på parabol-TV, da. Kun Barne-TV for min del. Kan ikke si det har forringet min språkkunnskap - det er ikke fra TV man henter hovedgrunnlaget for god forståelse av engelsk uansett.

Skrevet

En gang i TV3s barndom var alle seriene enten dubbet til svensk eller dansk (for ikke å snakke om Myggen på NRK!). Resultatet er at jeg i dag faktisk skjønner godt hva disse naboene våre sier.

Lillesøster som er ti år yngre? Skjønner ikke et kvekk.

Skrevet

jeg vil nå tro at barn og tenåringer bare blir flinkere i engelsk..

Greit når man er 10-11 år, men fra 13-14 årsalderen er det veldig mange gutter og jenter som begynner å spille internasjonale spill som WOW/CS og lignende og de må jo kommunisere med andre folk, gjerne på engelsk..

Mange som er på youtube og andre engelske sider.. Så vil nå egentlig ikke tro at folk blir dårligere i engelsk.

Kan jo heller prøve å sammenligne språkkunnskapene til far og sønn ;)

Skrevet
Synes at engelske og amerikanske serier bør være på originalspråket. Dubbing blir bare feil. Har sett på Disney-filmer med engelsk tale og med dubbing og ord blir enten utelatt eller "fornorsket". Det blir for dumt. :-/

Vel, det kommer jo an på hvilken aldersgruppe som er i målgruppen. Ikke lesedyktige barn har vel minimalt utbytte av en film/tegnefilm dersomd en ikke er dubbet.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vet ikke om jeg vil si at barn under lesealder har minimalt utbytte av filmer på orginalspråket. Når jeg sier til min niese på 3,5 år at denne filmen er på engelsk, så sier hun med den største selvfølgelighet at "Det gjør ingenting!". Hun liker å se filmer på engelsk, og pippi longstockings på youtube har blitt en favoritt.

Når det er sagt så må nesten serier som "Små Einsteins" som er en annen favoritt nesten være på norsk, fordi her er det faktisk mening at hun skal lære noe, og da må hun nesten skjønne det som blir sagt. Og at hun lærer mye fornuftig av det programmet er det ingen tvil om, så jeg synes ikke man skal se ned på programmer som går på f.eks. playhouse disney bare fordi det ikke er nrk eller tv2.

Så jeg synes dubbing/teksting bør avgjøres av målgruppe og formål med serien. Ren underholdning kan gjerne være på orginalspråk, slik at man får et forhold til andre språk enn norsk, mens "lære serier" bør være på et språk man behersker (ergo norsk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...