Gå til innhold

Hvordan lage karameller med litt smuldrete konsistens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse har jeg brukt å ha dreisen på, men etter noen års pause klarer jeg det ikke. Det er gammeldagse karameller (ikke fudge), kun sukker, smør og melk i, som kokes til et visst punkt og så tar man de av. Jeg klarer rett og slett ikke å ta de av til rett tid - enten blir de myke eller steinharde og klissete. De jeg vil lage smuldrer på en måte når man tygger dem.

Er det noen som vet hva slgs type karameller jeg tenker på, og som har tips for når jeg skal ta de ut av panna for å få den perfekte konsistensen? Skal de taes rett etter at dråpetesten sier at de er klare? Vente lengre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lagde slike i helgen :) De skal koke til 116 grader. Deretter må massen vispes til den blir kornete, ca 10 min. Jeg brukte min kjære Kitchen Aid, resultatet ble kjempebra.

Skrevet (endret)

Jeg er litt skeptisk, det hørtes fryktelig avansert ut med tanke på at jeg klarte å lage "perfekte" karameller da jeg var 10, uten termometer eller visping... men kan godt prøve det ut hvis jeg ikke får noen andre tips - blir ikke jul uten og jeg orker IKKE sløse bort sukker og melk på mislykkede forsøk.

Endret av Yoghurt
Skrevet

Hva med å prøve med litt mindre sukker og litt mer fløte i oppskriften? Kan tenke meg at det kanskje funker. Fikk til sånne en gang jeg også, men har aldri brukt oppskrift på karameller så aner ikke hvordan jeg fikk det til.

Skrevet

Det er nettopp det jeg aldri har gjort heller - brukt oppskrift.

Min oppskift er en koppeoppskrift. Jeg trodde det var to kopper melk (ja jeg har alltid brukt melk), en kopp sukker. Men så var det jo så lenge sida sist at jeg måtte sjekke oppskrifter rundt omkring, og da så jeg at det var vanlig å ha mer sukker enn væske, så tenkte at jeg måtte ha husket feil. Men kanskje det er kluet?

Skrevet

Ja, kan tenke meg at om det blir mindre sukker så blir massen litt mindre karamell på en måte, altså ikke så fast i konsistensen.

Skrevet

Det skal jeg jammen prøve senere i kveld :lur:

Skrevet

Da må du si fra om det blir bra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...